Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(Lähes) alkoholittomat häät. Mitä mieltä, pettyisitkö?

Vierailija
12.03.2013 |

Olemme tässä miehen kanssa päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että tarjoamme häissä ainoastaan alkumaljat, muuten juhlisimme ilman alkoholia. Vieraat tietävät ettemme kumpikaan sylje lasiin, luultavasti meiltä jopa odotetaan alkoholitarjoilua. Kummankin suvusta löytyy useampikin henkilö, jolle ilmainen viina tarkoittaa että sitä juodaan sitten urakalla, kaksin käsin. Samoin kavereista. Emme haluaisi kustantaa ilmaista kaatokänniä liki puolelle vieraista. Jos kaikki tai edes suurin osa tyytyisivät muutamaan tunnelmaa kohottavaan, tilanne olisi toinen.

Pettyisittekö, jos huomaisitte vasta häissä, ettei tarjolla ole mitään prosenttipitoista (alkumaljaa lukuunottamatta)? Lähtisittekö nopeasti jonkun tekosyyn nojalla? Pitäisikö tällaisesta ratkaisusta kertoa jo kutsussa, että känniä kaipaava voisi ottaa oman pullon? Vai riittäisivätkö alkoholittomat tarjoilut, mahdollisesti pari erilaista boolia ym?

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Varmaan ruuan ja kakun jälkeen lähtisin. En tanssi ja hääleikit saavat otsasuonen sykkimään, joten eipä sitä kuuulumisia jakaisi vaihtaa koko iltaa.

Vähänku synttärit,  2-3 tuntia ja kypsä lähtöön.

En olisi pettynyt, kukin tavallaan. Toivottavasti morsiankaan ei pety lähtööni.

Vierailija
2/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän niin eri maailmassa kuin te muut vastaajat, että ihan oikeasti menen tapaamaan juhliin ihmisiä. Ja juhlimaan sitä päivänsankaria. Esimerkiksi kummilapset ovat minulle tärkeitä, ja ristiäiset ovat olleet herkimpiä ja hauskimpia juhlia joissa olen ollut. 

Olen jotenkin surullinen teidän kaikkien puolesta, jotka tiedätte juhliessanne häitänne, lapsenne ristiäisiä ja muita perhejuhlia, ettei kukaan niistä läheisistä, jotka siellä ovat teidän kanssanne, tahdo oikeasti olla siellä. Ja että se heidän aikansa ja läsnäolonsa pitää ostaa viinalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häät oli sellaiset, just tuollaiset. Mahdollisuus olisi ollut, että vieraat voivat omalla rahallaan ostaa juhlapaikasta juotavaa, mutta kielsin sen. Juuri siitä syystä, että juhlat oli ns. perhejuhlat eli lapset olisipaikalla myös. Toinen ja suurempi syy oli oma sukuni, joka vetää kaksin käsin ja kännit, jos on ilmaista eikä sekään tahtia hidasta että itse pitää maksaa.

Meillä oli bändi ja hyvää musaa, ei mitään humppapaata, mutta suomalainen ei osaa juhlia eikä iloita ilman viinaa.

Oma sukuni lähti aikaisin pois. Miehen suku vetosi kotimatkaan, mikä olikin totta, eivät jääneet yöski, välimatkaa noin 200 km lähtivät koteihinsa.

kaverit tuli minimekoissaan valmiina bilettämään. kerrottiin että ottakaan lapset mukaan, nämä on sellaiset häät että voi ottaa. Eivät uskoneet, kun sanottiin, ettei ole alkoholia. Pettyivät.

Olisiko takana ollut muutakin syytä, en  tiedä, laittoivat välit sitten poikki myöhemmin.

Vierailija
4/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 20:54"]

Minä elän niin eri maailmassa kuin te muut vastaajat, että ihan oikeasti menen tapaamaan juhliin ihmisiä. Ja juhlimaan sitä päivänsankaria. Esimerkiksi kummilapset ovat minulle tärkeitä, ja ristiäiset ovat olleet herkimpiä ja hauskimpia juhlia joissa olen ollut. 

Olen jotenkin surullinen teidän kaikkien puolesta, jotka tiedätte juhliessanne häitänne, lapsenne ristiäisiä ja muita perhejuhlia, ettei kukaan niistä läheisistä, jotka siellä ovat teidän kanssanne, tahdo oikeasti olla siellä. Ja että se heidän aikansa ja läsnäolonsa pitää ostaa viinalla. 

[/quote]

Voi luoja sä olet alentuva. Ja väärässä. Minäkin olen juhlinut ristiäisiä ja perhejuhlia liikuttuneena ja iloisena, ihan ilman viinaa. Mutta ei niissä juhlissa vietetä aikaa pikkutunneille, vaan lähdetään hyvillä mielin kotimatkalle viimeistään 4tunnin päästä juhlien alkamisesta. Sen sijaan ap mitä ilmeisimmin on järkkäämässä pitkiä ruokahäitä ja lisäksi perinteiset häämenot ja tanssit, ja se konsepti on vaan lattea alkoholittomana. Nähty on. Itse olen vielä sellainen, että tarkkailen juhlakalun fiiliksiä tarkkaan ja olen ollut harmissani morsianten pettymyksestä, kun vieraat alkavat tehdä lähtöä jo ennen kuin suurinta osaa leikeistä on saatu käyntiin. 

Vierailija
5/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta alkoholi ei kuulu kirkkohäihin.

Vierailija
6/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalan monelle häät ovat sama asia kuin lapsivapaa juhla. Siis ei juhlita hääparia vaan vedetään kunnon kännit, kun kerrankin voidaan. Minusta olisi aika tylsää, jos järjestäisin häät bändeineen kaikkineen, ja vieraiden ainoa toive on saada vetää viinaa kaksin käsin miettimättä lainkaan, että ne ovat minun ja puolisoni juhla.

Vierailija
7/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä ei ollut alkoholia, ei edes alkumaljoissa. Meillä molemmilla on sellainen suku ja sellaiset kaverit, ettei kukaan varmastikaan edes olettanut meidän häissä alkoholia olevan. Itse emme juo lainkaan. Minusta on ihanaa viettää juhlia ja mitä tahansa päivää ilman alkoholia, hauskaa voi olla niinkin ja seuraavana aamuna varsinkin on tosi hauskaa verrattuna häihin, joissa viina on virrannut. Jokainen hääpari saa tehdä mieleisensä juhlat. En ymmärrä ihmisiä, jotka ovat pettyneitä häiden ruoka tai juomatarjoiluun.

Vierailija
8/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa lähtisi kesken pois alkoholittomista häistä. En sylje lasiin minäkään, mutta minusta häät ovat perhejuhla ja minusta perhejuhliin ei kuulu humalaiset vieraat. Me pitkän harkinnan jälkeen päätettiin tarjota alkumaljan lisäksi ruokaviinit. Booli, oluet ja siiderit jätimme tarjoamatta. Syy oli samankaltainen kuin teillä. Tässä tapauksessa alkoholisti löytyi toisen meistä vanhemmista. Emme todellakaan halunneet että kyseinen henkilö nolaisi itseään juhlissa.

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 18:20"]

Olemme tässä miehen kanssa päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että tarjoamme häissä ainoastaan alkumaljat, muuten juhlisimme ilman alkoholia. Vieraat tietävät ettemme kumpikaan sylje lasiin, luultavasti meiltä jopa odotetaan alkoholitarjoilua. Kummankin suvusta löytyy useampikin henkilö, jolle ilmainen viina tarkoittaa että sitä juodaan sitten urakalla, kaksin käsin. Samoin kavereista. Emme haluaisi kustantaa ilmaista kaatokänniä liki puolelle vieraista. Jos kaikki tai edes suurin osa tyytyisivät muutamaan tunnelmaa kohottavaan, tilanne olisi toinen.

Pettyisittekö, jos huomaisitte vasta häissä, ettei tarjolla ole mitään prosenttipitoista (alkumaljaa lukuunottamatta)? Lähtisittekö nopeasti jonkun tekosyyn nojalla? Pitäisikö tällaisesta ratkaisusta kertoa jo kutsussa, että känniä kaipaava voisi ottaa oman pullon? Vai riittäisivätkö alkoholittomat tarjoilut, mahdollisesti pari erilaista boolia ym?

[/quote]

Vierailija
9/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäänpä vielä tuohon aikaiseen lähtööni, että en ihan oikeasti pysy hereillä kymmentä kauempaa ilman ilolientä. Nytkin mies jo huutelee iltapuulle..

Omissa häissäni en juonut yhtään mitään vettä vahvempaa. En kuitenkaan osannut ajatella, että ihmiset juhlivat meitä, vaan halusin että vierailla on mahdollisuus pitää hauskaa.

Muutenhan se olisi hiukan..minä-keskeinen juhla.katsokaa minua ihailkaa minua juhlikaa minua.

Vierailija
10/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 20:12"]

Ei haittaisi ollenkaan kun en juo alkoholia muutenkaan, päinvastoin alkoholittomat häät olisivat mieltä nostattava kokemus. Mutta usein suomalaisessa alkoholikeskeisessä kulttuurissa monet ihmiset eivät osaa pitää hauskaa ilman viinaa, ja jos ette ole itsekään mitään absolutisteja, niin vieraille voi olla hieman hämmentävää, ettei juhlissa tarjota ilolientä.

[/quote]

Missä maassa vietetään häitä ilman alkoholia? Saudi-Arabiassa, muita? Kyllä siinä ois ulkomaan elävät ihmeissään kun tulisivat suomalaisiin kuivan suun uskovaishäihin. Ei sellaisia ole missäään.

Vierailija
11/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 21:12"]

En missään tapauksessa lähtisi kesken pois alkoholittomista häistä. En sylje lasiin minäkään, mutta minusta häät ovat perhejuhla ja minusta perhejuhliin ei kuulu humalaiset vieraat. Me pitkän harkinnan jälkeen päätettiin tarjota alkumaljan lisäksi ruokaviinit. Booli, oluet ja siiderit jätimme tarjoamatta. Syy oli samankaltainen kuin teillä. Tässä tapauksessa alkoholisti löytyi toisen meistä vanhemmista. Emme todellakaan halunneet että kyseinen henkilö nolaisi itseään juhlissa.

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 18:20"]

[/quote]

[/quote]

Entäs sitten, jos joku ruokavieraista ei pidä viinistä vaan haluaisi olutta mielummin? Aika tökeröä on tarjota vain viiniä.

Vierailija
12/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran olen ollut häissä missä ei tarjoiltu alkoholi juomia,tunnelma oli väkinäinen,ankea,kankea,tylsä, siis ihan perseestä,morsiankin oli vähän mitä oli hieman outo ja sen kaverit,voi perse mitä sakkia,maailman parantaja vegaaneja,yksikään ei ollut ikinä ollut edes töissä ym. oltiin niin eri aallonpituudella kuin ikinä vaan voi.

kaveri meni muutaman kuukauden seurustelun jälkeen naimisiin,rojut ränniin ja asunnon ostoon,pentu 3v ja on jo erottukin,ei ole ollut kiva seurata touhua kun muija hyvine ystävineen tekee kaiken mahdollisimman vaikeaksi,surettaa hiukan lapsen kohtalo kuitenkin reipas pikku natiainen.

Vierailija
13/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 21:01"]

Minusta alkoholi ei kuulu kirkkohäihin.

[/quote]

Juodaanhan kirkossakin ehtoollisviiniä. Ja Jeesus muutti veden viiniksi, kun juoma pääsi loppumaan kesken Kaanaan häissä. Joten se siitä, ainakaan (kristin)uskonnollisilla syillä ei voi perustella alkoholittomia häitä!

Vierailija
14/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne, jotka sitä känniä kaipaavat, ottavat sen oman pullon joka tapauksessa.

Vierailija
15/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 21:06"]

Kamalan monelle häät ovat sama asia kuin lapsivapaa juhla. Siis ei juhlita hääparia vaan vedetään kunnon kännit, kun kerrankin voidaan. Minusta olisi aika tylsää, jos järjestäisin häät bändeineen kaikkineen, ja vieraiden ainoa toive on saada vetää viinaa kaksin käsin miettimättä lainkaan, että ne ovat minun ja puolisoni juhla.

[/quote]

niin muuta vaihtoehtoahan ei ole, joko kaatokänni tai Ei mitään... Huoh.. kuka jaksaa selvinpäin hyppiä musiikin tahdissa lauantaina Kello 23? en minä ainakaan.

Vierailija
16/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää häät päivällä. Vihkiminen kahdeltatoista ja sen jälkeen lounas. Onnittelumaljan voisi ottaa vaikka häiden loppuun, karkkibuffet ja lasi kuohuvaa. Sen jälkeen vieraat voivat jatkaa viikonlopun  viettoa haluamallaan tavalla ja te voitte vaikka mennä illalliselle muutaman lähimmän ystävän kanssa. Tai aloittaa honeymoonin kahdestaan.

Iltajuhla ei toimi alkoholittomana, mutta kun kutsu on päivällä, ei tarvitse vääntää rautalangasta, että häät ovat alkoholittomat.

Vierailija
17/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh. Aika surkeata, jos ei osaa juhlia ilman viinaa. Että kakun jälkeen kotiin? Synkkää.

Vierailija
18/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 22:16"]

Pitäkää häät päivällä. Vihkiminen kahdeltatoista ja sen jälkeen lounas. Onnittelumaljan voisi ottaa vaikka häiden loppuun, karkkibuffet ja lasi kuohuvaa. Sen jälkeen vieraat voivat jatkaa viikonlopun  viettoa haluamallaan tavalla ja te voitte vaikka mennä illalliselle muutaman lähimmän ystävän kanssa. Tai aloittaa honeymoonin kahdestaan.

Iltajuhla ei toimi alkoholittomana, mutta kun kutsu on päivällä, ei tarvitse vääntää rautalangasta, että häät ovat alkoholittomat.

[/quote]

Tämä on itse asiassa loistoehdotus. Mitä tuumaat ap? Päiväjuhlana tuollainen tilaisuus olisi itse asiassa tosi kiva, etenkin keväällä jotenkin, raikasta ja viehättävää.

Vierailija
19/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista. Kutsuja ei ole lähetetty eikä niillä ole vielä kiirekään, joten ehdimme ihan hyvin miettiä asiaa.

Juhlapaikalla ei ole baaria, joten maksulliset juomat ovat poissuljettu vaihtoehto. Ruokajuomiksi olimme ajatelleet vettä, mehua, kotikaljaa, kivennäisvettä, ehkä maitoakin. Ruokapuoli on vielä vähän auki, mutta tarjoilu tulee olemaan runsas ja maistuva.

Alkoholitarjoilua suunnitellessa olimme ajatelleet lähinnä boolia sitten kakkukahvien jälkeen. Rahasta se ei ole kiinni, kyllä meillä varaa olisi ja mieluummin vaikka karsisimme jotain muuta jos viinatarjoiluun päätyisimme. Serkkuni häissä viime kesänä vain huomasin, ettei todellakaan ole kiva nähdä tätiä törmäilemässä seiniin naama veressä, setää kompuroimassa tuolien seassa tai serkkua viettämässä iltaa boolimaljan vieressä. Varsinkaan kun vieraiden joukossa on myös lapsia. Haluaisimme järjestää mukavat koko perheen ja suvun juhlat joissa kaikki viihtyvät, vaikkei sitten pikkutunneille niin iltaan kumminkin.

ap

Vierailija
20/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nainen ei osaa viettää jouluakaan ilman alkoholia, saati sitten häitä.

Viikonloppu on pilalla jos läheisen ystävän häissä ei saa vetää kännejä.

Surullista luettavaa tämä ketju.

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 22:18"]

Täh. Aika surkeata, jos ei osaa juhlia ilman viinaa. Että kakun jälkeen kotiin? Synkkää.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän