Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(Lähes) alkoholittomat häät. Mitä mieltä, pettyisitkö?

Vierailija
12.03.2013 |

Olemme tässä miehen kanssa päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että tarjoamme häissä ainoastaan alkumaljat, muuten juhlisimme ilman alkoholia. Vieraat tietävät ettemme kumpikaan sylje lasiin, luultavasti meiltä jopa odotetaan alkoholitarjoilua. Kummankin suvusta löytyy useampikin henkilö, jolle ilmainen viina tarkoittaa että sitä juodaan sitten urakalla, kaksin käsin. Samoin kavereista. Emme haluaisi kustantaa ilmaista kaatokänniä liki puolelle vieraista. Jos kaikki tai edes suurin osa tyytyisivät muutamaan tunnelmaa kohottavaan, tilanne olisi toinen.

Pettyisittekö, jos huomaisitte vasta häissä, ettei tarjolla ole mitään prosenttipitoista (alkumaljaa lukuunottamatta)? Lähtisittekö nopeasti jonkun tekosyyn nojalla? Pitäisikö tällaisesta ratkaisusta kertoa jo kutsussa, että känniä kaipaava voisi ottaa oman pullon? Vai riittäisivätkö alkoholittomat tarjoilut, mahdollisesti pari erilaista boolia ym?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 22:30"]

Kiitos kaikille kommenteista. Kutsuja ei ole lähetetty eikä niillä ole vielä kiirekään, joten ehdimme ihan hyvin miettiä asiaa.

Juhlapaikalla ei ole baaria, joten maksulliset juomat ovat poissuljettu vaihtoehto. Ruokajuomiksi olimme ajatelleet vettä, mehua, kotikaljaa, kivennäisvettä, ehkä maitoakin. Ruokapuoli on vielä vähän auki, mutta tarjoilu tulee olemaan runsas ja maistuva.

Alkoholitarjoilua suunnitellessa olimme ajatelleet lähinnä boolia sitten kakkukahvien jälkeen. Rahasta se ei ole kiinni, kyllä meillä varaa olisi ja mieluummin vaikka karsisimme jotain muuta jos viinatarjoiluun päätyisimme. Serkkuni häissä viime kesänä vain huomasin, ettei todellakaan ole kiva nähdä tätiä törmäilemässä seiniin naama veressä, setää kompuroimassa tuolien seassa tai serkkua viettämässä iltaa boolimaljan vieressä. Varsinkaan kun vieraiden joukossa on myös lapsia. Haluaisimme järjestää mukavat koko perheen ja suvun juhlat joissa kaikki viihtyvät, vaikkei sitten pikkutunneille niin iltaan kumminkin.

ap

[/quote]

Niin no jos se riittää, että juhlat on ohi sitten alkuillasta. Sitten kannattaa varautua siihen että ne alkoholiongelmaiset juo kuitenkin. Niillä on ne omat eväät mukana. Voi olla että saatte joka tapauksessa katsella tuota meininkiä ja vielä niin, että itse istutte kuivin suin.

Vierailija
22/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisivat sukulaisen häät, niin ihan sama - lapset olisivat tod.näk. mukana. Jos taas kaverin häät, iltajuhla ja itsellä mahdollisuus päästä pitkästä aikaa miehen kanssa kahdestaan johonkin ja varsinkin tapaamaan yhteisiä ystäviä pitkästä aikaa, niin eiköhän se häätilaisuus menisi koko kaveriporukalla lähinnä siinä, että pohdittaisiin minne mennään ja monelta kehdataan lähteä.

Päivähäät ovat minustakin tuossa tapauksessa hyvä idea, olen sellaisissa ollut ja kovasti tykännyt. Kukin voi sitten itse päättää, miten iltansa viettää eikä kenellekään tule turhia "odotuksia" illan suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät vihittiin klo 18 ja onnittelumalja oli ainoa alkoholipitoinen. Vieraat tieisvät sen ja halukkailla oli omat pullot mukana.

Tosin meillä ei ollut lämmintä ruokaakaan vaan kakkukahvit ja myöhemmin illalla voileipiä tanssin lomassa. Juhlat päättyivät vähän ennen puolta yötä.

Vierailija
24/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei haittaisi koska en juuri käytä mutta varmasti moni kaipaisi vähintään ruuan kanssa viinejä. Viime kesänä olin häissä joissa oli pöydissä valmiina viinipullot ja tarjoilija kävi kaattelemassa  lisää kun tarvittiin. Muutoin oli mennyt ihan hyvin mutta yksi pöytä koostui  teini-ikäisistä. Pari heistä oli ihan päissään loppuillasta. Siinä kohtaa oli pelisilmä henkilökunnalta ja hääparilta pettänyt. Tai jos pöytäjako on sellainen että nuorisoa samassa pöydässä niin ehkä kontrolli vaikeaa kun osa jo täysi-ikäisiä ja nuorimmat 14 vuotiaita.

Minä olen vuosia käynyt häissä vain niin että lapset mukana ja poikkeuksetta autolla joten eipä tuota alkoholia tule otettua. Korkeintaan ruuan kanssa lasillisen viiniä mutta siihen se jääkin.

Vierailija
25/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hiukan pettynyt, jos ei olisi muuta kuin alkumalja. Ruuan kanssa mun mielestä kuuluu viini yhtenä vaihtoehtona. Mutta en kyllä mitään ryyppäyshäitä ymmärrä, omasta mielestäni häät ovat arvokkaat juhlat, joten en oikein ole ikinä ymmärtänyt näitä booleja, siidereitä ja kaljoja (varsinkin suoraan tölkeistä juotuna)... Mutta kai tästä aiheesta on yhtä monta mielipidettä kuin on vieraitakin..

Vierailija
26/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 18:20"]

Olemme tässä miehen kanssa päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että tarjoamme häissä ainoastaan alkumaljat, muuten juhlisimme ilman alkoholia. Vieraat tietävät ettemme kumpikaan sylje lasiin, luultavasti meiltä jopa odotetaan alkoholitarjoilua. Kummankin suvusta löytyy useampikin henkilö, jolle ilmainen viina tarkoittaa että sitä juodaan sitten urakalla, kaksin käsin. Samoin kavereista. Emme haluaisi kustantaa ilmaista kaatokänniä liki puolelle vieraista. Jos kaikki tai edes suurin osa tyytyisivät muutamaan tunnelmaa kohottavaan, tilanne olisi toinen.

Pettyisittekö, jos huomaisitte vasta häissä, ettei tarjolla ole mitään prosenttipitoista (alkumaljaa lukuunottamatta)? Lähtisittekö nopeasti jonkun tekosyyn nojalla? Pitäisikö tällaisesta ratkaisusta kertoa jo kutsussa, että känniä kaipaava voisi ottaa oman pullon? Vai riittäisivätkö alkoholittomat tarjoilut, mahdollisesti pari erilaista boolia ym?

[/quote]

Jos suuri osa vieraista tykkää kiskoa kaksin käsin ja jos olette heidät kutsumassa, niin tottahan tarjoilua odotetaan ja pettymys on kova jos sitä ei ole.

Ehdottaisin maltillista tarjoilua alkuillaksi ja vapaata siitä eteenpäin. Toinen vaihtoehto on että kutsussa tai erillisellä viestillä ilmoitatte että on alkottomat erikoishäät.

Vierailija
27/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ainakaan haittaisi moinen. Meillä kanssa samantyyppinen tilanne, että häihin ei voi kovin suuria alkoholitarjoiluja ottaa, koska oma sukuni on hyvin uskovaista porukkaa ja suurin osa absolutisteja, miehen suku ja ystävät taas ottavat välillä vähän liikaakin. Joten jotta molempien sukulaisilla olisi mukavaa, niin täytyy alkoholitarjoilu minimoida. Enkä itse edes haluaisi mitään pämppäyshäitä, koska mielestäni häät ovat kuitenkin arvokas ja kaunis juhla, ei mikään perseet olalle tyyppinen tekosyy ryyppäämiselle.

Vierailija
28/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 22:18"]

Täh. Aika surkeata, jos ei osaa juhlia ilman viinaa. Että kakun jälkeen kotiin? Synkkää.

Suomalainen nainen ei osaa viettää jouluakaan ilman alkoholia, saati sitten häitä.

Viikonloppu on pilalla jos läheisen ystävän häissä ei saa vetää kännejä.

Surullista luettavaa tämä ketju.

[/quote]

Surullista minustakin. Mutta eihän tämä yllätys ole, kun lukee mitä tahansa alkohoiin liittyviä ketjuja täällä. 

Minusta kokemani vähäalkoholiset tai alkoholittomat häät ovat olleet huomattavasti hauskempia varsinkin loppuillasta kuin holilliset. Viimeksimainituissa kun on poikkeuksetta osa porukkaa konttauskunnossa. Sekö sitä hauskaa juhlintaa on?

En itsekään sylje lasiin, mutta alkoholi tai humala ei tosiaankaan ole edellytys sille, että juhlat voisivat olla hauskat. Ehkä sitten sitä alkoholia tarvitaan, kun ei muuten osata pitää hauskaa.

Vierailija
29/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä, en pettyisi :) Olisi kiva jutella sukulaisten kanssa, joita liian harvoin näkee niin että kaikki ovat selvinpäin. Teille tulee mukavat häät! Onnea!!!!

Vierailija
30/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään haittaa. Isännät päättää, mitä tarjotaan. En tule häihin dokaamaan vaan juhlimaan hääparia. Vaikka en itsekään lasiin sylje, niin häät eivät ole minusta muutenkaan mikään kännien otto juhla. Siellä kuitenkin on paikalla paljon toisilleen vieraita ihmisiä, joten olisi ihan hyvä, että tunnelma ei olisi liian riehakas.

Vierailija
31/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ei ole minulle merkitsevä tekijä ja osaan pitää hauskaa ilmankin. Joten ei olisi minulle ongelma

Vierailija
32/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko panneet merkille sen onnen hymyn joka suomalaisilla tulee kasvoille kun jossain tulee tarjolle ilmasta viinaa. Silmiin syttyy valo ja suu kaartuu välittömästi hymyyn ja takapuoli nousee nanosekunnissa tuolista jotta pääsee jonoon ensimmäisten joukkoon boolia kahmimaan. Sellaista iloa ja riemua ei monessa paikassa näe. No, ehkä joulun lapset käyttäytyvät samoin lahjavuoren nähdessään.

Vierailija
33/102 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 08:17"]

Olisin hiukan pettynyt, jos ei olisi muuta kuin alkumalja. Ruuan kanssa mun mielestä kuuluu viini yhtenä vaihtoehtona. Mutta en kyllä mitään ryyppäyshäitä ymmärrä, omasta mielestäni häät ovat arvokkaat juhlat, joten en oikein ole ikinä ymmärtänyt näitä booleja, siidereitä ja kaljoja (varsinkin suoraan tölkeistä juotuna)... Mutta kai tästä aiheesta on yhtä monta mielipidettä kuin on vieraitakin..

[/quote]

Mikä siitä viinistä tekee "arvokkaamman" ruokajuoman häissä kuin olut? En minä ainakaan viinistä piittaa ja valitsisin oluen, jos tarjolla on. Mutta pärjään ja viihdyn myös vallan hyvin nollalinjalla vaikka aamuyöhön asti.

Vierailija
34/102 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kaverin häästä toipuvana, upeat juhlat eilen. Alkumaljat, ruualla tarjoilivat kaatoivat viiniä laseihin sitä mukaa kun lasit tyhjenivät, kahvi+avec ja baari aukesi ruokailun jälkeen. Baarissa olut, siideri yms. lisäksi muutama hääparin lempidrinkki + klassikkodrinkkjeä listalta, sulhasen pikkusiskon kavereita oli pestattu baarimikoiksi.

Häät olivat erinomaiset, en koskaan ole nähnyt niin onnellisen näköistä hääparia heidän tampatessaa Wake me up:ia klo 02:00. Kaikki joivat minkä verran joivat, mutta mitään ongelmia ei missään alkoholin kanssa. Sheikkasin bootya ja vedin viimeisiä Baileysia alas 1:30 ja ajattelin että kylläpä elämä on kivaa.

Itse lähtisin vekka holittomista häistä varmasti hyvin nopeasti, ei siellä muuten tulisi 10 tuntia vietettyä. Lisäksi, kun ja jos ruokiin panostetaan kymmeniä euroja ihminen niin miksi pilata koko homma tarjoamalla maitoa tai kotikaljaa? Juomavaihtoehdot kuin huonossa lounasbuffassa.

Vierailija
35/102 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kaverin häästä toipuvana, upeat juhlat eilen. Alkumaljat, ruualla tarjoilivat kaatoivat viiniä laseihin sitä mukaa kun lasit tyhjenivät, kahvi+avec ja baari aukesi ruokailun jälkeen. Baarissa olut, siideri yms. lisäksi muutama hääparin lempidrinkki + klassikkodrinkkjeä listalta, sulhasen pikkusiskon kavereita oli pestattu baarimikoiksi.

Häät olivat erinomaiset, en koskaan ole nähnyt niin onnellisen näköistä hääparia heidän tampatessaa Wake me up:ia klo 02:00. Kaikki joivat minkä verran joivat, mutta mitään ongelmia ei missään alkoholin kanssa. Sheikkasin bootya ja vedin viimeisiä Baileysia alas 1:30 ja ajattelin että kylläpä elämä on kivaa.

Itse lähtisin vekka holittomista häistä varmasti hyvin nopeasti, ei siellä muuten tulisi 10 tuntia vietettyä. Lisäksi, kun ja jos ruokiin panostetaan kymmeniä euroja ihminen niin miksi pilata koko homma tarjoamalla maitoa tai kotikaljaa? Juomavaihtoehdot kuin huonossa lounasbuffassa.

Vierailija
36/102 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ollut ikinä häissä, missä olisi ollut alkoholitarjoilu ja monet häät on tullut käytyä.

Joten ei tuottaisi mitään ongelmaa ap:n häät.

Vierailija
37/102 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pettyisi. Selvät häät ovat kännikalahäitä viihtyisämmät.

Vierailija
38/102 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi juhla-aterialla, mitä kuitenkin suurin osa hääbuffeteista on tarjoilaan maitoa ja vettä! Hei haloo? Kuinka moni menee lauantai-illalla raflaan ja tilaa pippuripihvin ja maidon? Tai vuohenjuustosalaatin ja maidon? Miksei saa viiniä ja olutta? Sitten haetaan ysiltä se mansikkabooli kännäykseen? Jos ei ole rahasta kiinni, niin eikö sais sitä viiniä ja olutta, kiitos.

Oli se kuinka surullista tahansa, niin häät jotka ovat olleet alkoholittomat ovat olleet aika nihkeät vieraan näkökulmasta. Ensin seisoskellaan ja odotellaan tunnin verran kun morsiuspari on ottamassa kuviaan. Sit skoolataan, odotellaan, haetaan ruokaa, odotellaan, haetaan kakkua, odotellaan, kuunnellaan joku puhe, odotellaan, katsotaan joku leikki, odotellaan, katsotaan kelloa, odotellaan, huomataan että joku lähtee, odotellaan, ja sitten kehdataan lähteä.

Luulin lapsuuden häiden perusteella oikeasti tykkääväni häistä. Siellä sai juoksennella, sai kakkua ja karkkeja tms ja sai maistaa boolia (ihan sitä alkoholillistakin äitin lasista). Muistan, että äitikin oli juhlatuulella kun sai lasin boolia. Mut ei, aikuisena olen joutunut näihin alkoholittomiin ja lapsettomiin pönötyshäihin. Hohhoijakkaa. Häihin kuuluu sekä alkoholi, että lapset! Tämä on minun mielipiteeni :)

Vierailija
39/102 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan kanssa olutta tai viiniä rajallinen määrä.

Vierailija
40/102 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäkää vieraita varten baari josta voivat ostaa mieleisiään  alkoholijuomia.

Toinen vaihtoehto olisi aloittaa juhlat aikaisin 11-12 aikaan niin että loppuisivat jo 6 aikaan. Vieraat voisivat viettää illan sitten omien halujensa mukaan, baarissa, kotona tai vaikka jossain sukulaisella virallisilla " hääjatkoilla". Näin toimien hääparilla olisi myös oikeasti aikaa ja mahdollisuuksia viettää ihana romanttinen ilta ja hääyö yhdessä ilman kiirettä.

Useimmilla pareilla kalliit hääsviitti menevät hukkaan kun huoneeseen saavutaan  kolmelta yöllä kaatokännissä ja uni maittaa ennenkuin ehtii hääpukua riisua ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi