Mies ei ymmärrä että rahat ei riitä vaan ostaa kaupasta kalliita herkkuja!
Ollaan kuusihenkinen perhe, mies käy töissä ja mä olen kotona neljän alle kouluikäisen kanssa. Miehen nettotulot on palkka 2900 € kuussa. Kotihoidon tukea mulle maksetaan noin 630 € kuussa. Lapsilisät maksetaan lasten tilille myöhemmin käytettäväksi.
Me asutaan omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja lyhennetään lainaa 690 € kuussa. Asumiskustannukset ovat muuten noin 300-500 € kuussa.
Käyttörahaa meille jää siis noin 2350-2550 € kuussa. Tästä maksetaan kahden auton lyhennykset ja käyttökulut (noin 1000 € kuussa), perheen henkilökohtaiset vakuutukset, laajakaista, kaksi puhelinliittymää, netflix ym, noin 150 €. Puskurirahastoon säästämme 200 € joka kuukausi.
Kuussa meillä on rahaa käytettävissä siten 1000 - 1200 €. Suurin menoerä on tietenkin lasten hankinnat, vaatteet ja tarvikkeet. Aikuisetkin tarvitsevat joskus uusia vaatteita ja hygieniatuotteita. Näiden jälkeen olen budjetoinut ruokaan 500 € kuussa eli 16 € päivä.
Minulle tämä ei ole ongelma. Ostan maitoa, leipää, perunaa, juureksia ja makkaraa sekä sikanautaa tarjouksesta. Niistä teen esim kasvismakaronilaatikkoa, makkarakastiketta, jossa on porkkanaa, nakkikeittoa, kaalilaatikkoa, pastaa ja kastiketta. Hedelmiä ja herkkuja en juurikaan osta. Leivälle margariinia, arkijuustoa ja kurkkua. Käyn säännöllisesti hakemassa ruoka-apupaketteja, joista saadaan hiutaleet, näkkäriä, leipää, perunoita, omenoita, joskus jopa keksejä, teetä ja kahvia.
Ongelma on se, että mies kun käy kaupassa, hän ostaa kokolihaa (esim porsaanulkofilettä 16,90 /kg, naudan paistia tarjouksesta, kalaa (silakkaa ja lohta), aurajuustoa, joka on törkeän hintaista, valmiita pitsapohjia ja niihin kallita päällysteitä. Mies kävi perjantaina kaupassa ja viikonlopun ruokien hinta oli yli 80 €! .
Täytyy myöntää, että riitahan siitä syntyi ja tuli sanottua puoleen ja toiseen kaikenlaista. Mies haukkui mun ruuat ja sanoi että haluaa syödä normaalia, hyvää ruokaa eikä mitä moskaa. Kuulemma ainoa mun ruoka mistä hän pitää on kaalilaatikko. Mies itse grillaisi lihaa ja tekisi salaatteja, joissa on ihan törkeen kalliita aineksia kuten tomaattia tai paprikaa. Ei meillä ole varaa sellaiseen. Eikä fetajuustoihin, uuniloheen smetanalla, paahtopaistiin ym. Mies ei tunnu ymmärtävän, ettei Suomessa sellaisiin oke varaa kuin jollain todella rikkailla!
Kommentit (84)
Jos nyt on neljän alle kouluikäisen kanssa tiukkaa ruokabudjetin kanssa, minkähän sätkyn ap saa, kun lapset tulevat teini-ikään? Varsinkin teinipojat syövät kuin hevoset.
Ihan naurettavaa tämä lapsiluvusta kettuilu, joka ketjussa sama. Ihan sama onko lapsia 1 vai 10 tai jotain siltä väliltä niin aina on liikaa ja väärin perustein hankittu. Aina menee vikaan.
Hei siskot, mitä jos joskus tukisimme toisiamme? Olisi vähän helpompaa meillä äideilläkin, kun ei aina syljettäis kaikkea pahaa oloa toistemme päälle vaan yritettäisiin auttaa huonolla hetkellä. Kun ei meistä kukaan ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap hävisi jonnekin.
Miksi säästätte noin paljon nyt, kun vain yksi tienaa? Säästäkää sitten, kun sinäkin menet töihin. Ja toinen auto tauolle. Säästätte ainakin vakuutusmaksun.
En häipynyt. Tai häivyin, vaunulenkille.
Me kerätän rahaa säästöön, koska on hyvä olla puskurirahasto. Lisäksi me lyhennetään asuntolainaa ihan minimi nyt kun mä olen kotona. Tuolla 690 € /kk me ei saada sitä ikinä maksettua. Eli tarkoitus on jossain vaiheessa, kun ehkä olen töissä tai ansaitsen paremmin, otetaan rahastot käyttöön ja lyhennetään lainaa niillä. Sama ehkä lapsilisien kanssa. Toisaalta, kun lapset tulee siihen ikään, että alkaa harrastaa ym, on hyvä että on vähän ekstraa säästössä.
Ja autot on ihan pakko olla. Me asutaan Espoon perukoilla ja julkiseen liikenteeseen ei voi turvautua. Bonus on se, että saatiin täältä todella iso talo ja piha edullisemmin kuin lähempää palveluja.
Ja mun ruoka on hyvää kotiruokaa,, sellaista mitä lapset söisi päiväkodissakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa tämä lapsiluvusta kettuilu, joka ketjussa sama. Ihan sama onko lapsia 1 vai 10 tai jotain siltä väliltä niin aina on liikaa ja väärin perustein hankittu. Aina menee vikaan.
Hei siskot, mitä jos joskus tukisimme toisiamme? Olisi vähän helpompaa meillä äideilläkin, kun ei aina syljettäis kaikkea pahaa oloa toistemme päälle vaan yritettäisiin auttaa huonolla hetkellä. Kun ei meistä kukaan ole täydellinen.
Me naiset nyt vaan ollaan tällaisia. Susia toisillemme ja selkäänpuukottajia.
Ruokabudjetti päin persettä. Aivan liian vähän rahaa varattu ruokaan.
2 autoa mikä turhuus sekä lapsilisien säästäminen.
Olisiko sossun mukaan rukabudjetti 400 euroa per henkilö. Jotain tonne päin ainakin.
Meillä 2 teiniä ja 2 aikuista, 3 kissaa.
1300 menee kuussa Prismaan.
Syödään mitä halutaan.
Autoja yksi ja yksi lapsilisä kun esikoinen on jo 17v.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on liikaa autoja. Toinen pois ja kuljet julkisilla.
Ai miksi just ap:n pitäs kulkea julkisilla?
Vierailija kirjoitti:
En tue todellista ääliötä. Säästetään ja sit ollaan köyhiä, voi luoja.
Sympatiat on kyllä täysin miehen puolella tässä. Mies käy töissä, ja kotona lapsia hoitava vaimo määrää miten palkkarahat käytetään. Olen itsekin hoitanut lapsia pitkään kotona ja arvostan kotihoitamista, mutta eipä olisi tullut mieleenkään kieltää miestä ostamasta kaupasta mitä haluaa, kun hänen palkallaan siellä kaupassa pääasiassa käytiin.
Ja vielä lapsilisät säästöön. Elämästä on tarkoitus nauttia kuitenkin nyt eikä joskus tulevaisuudessa. Säästäkää lapsilisistä puolet ja käyttäkää puolet?
Ymmärtäisin ehkä jotenkin napinasi, jos kyse olisi uhkapelaamisesta, alkoholiin ja tupakkaan rahojen käyttämisestä, mutta nyt on kuitenkin kyse ruoasta ja vieläpä terveellisestä sellaisesta.
Ja jälleen kerran sitä näkee mitän yhteiskunnan tuet menevät henkilökohtaisiin sijoituksiin..
Onkohan suomi ainoa maa maailmassa, missä yksilön oikeuksiin kuuluu, oli se sitten vanhemman tai lapsen, että yhteiskunta maksaa aikuisiän vaurastumisen korkotuotoilla?
Mun on vaikeaa löytää sympatiaa tai ymmärrystä sun ongelmille, ap.
Herranjestas sentään, mieshän ostaa kunnon ruokaa toisin kuin sinä AP! Itse oon vähävarainen ja todellakin ostelen possun sisäfileitä ym ennemmin ku jotain nakkia ja makkaraa.
Käytiin eilen kaupassa ja 170 euroa meni. Syödään juuri noita mitä miehesi haluaa syödä. Ei olla rikkaita.
2 teiniä ja ne muuten sitten syö.
Lapsilisät on apu arkeen.
Tampereella ette saisi ruoka-apua. On sidottu tuloihin.
Luulen että tämä perhe on porvoolainen.
Ruoka-apu ja leipäjonot eivät ole teille. Teidän on ongelma ei ole se, ettei rahat riitä. Teidän ongelma on järjenkäyttö tai se, ettei sitä järkeä ole ja rahaa syydetään kaikkeen tarpeettomaan.
Siis jos on varaa laittaa lapsilisät ja 200€ kuussa säästöön niin miten edes kehtaatte käyttää ruoka-avustusta???
Lapsilisät on tarkoitettu juurikin niihin lasten hankintoihin ja ruokkimiseen. Nuo säästöasiat on ajankohtaisia silloin, kun siihen on varaa.
Pakko olla provo.
Rouva töihin ja lapset saa tarhassa ruokaa.Niin riittää rahaa elämiseenkin.Noilla tuloilla aika pienet tarhamaksut.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt on neljän alle kouluikäisen kanssa tiukkaa ruokabudjetin kanssa, minkähän sätkyn ap saa, kun lapset tulevat teini-ikään? Varsinkin teinipojat syövät kuin hevoset.
Niin syö ja kaikki raha menee ruokaan.
Ruokaa, herkkuja, välipalaa, ruokaa, loputon kaivo.
Syövät enemmän kuin aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Hei siskot... Voi Jeesus.. Kuule kun ei tämä elämä pyöri niin että lisäännytään ylivarojen ja oletetaan että yhteiskunta elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on liikaa autoja. Toinen pois ja kuljet julkisilla.
Ai miksi just ap:n pitäs kulkea julkisilla?
Koska ap:lla on aikaa?
Possun ulkofilettä saa kyllä yleensä alle 8 €/kg, eli onhan se vähän hölmöä maksaa tuplahinta. Silti Ap itse valittaa, että rahat ei riitä, ja samaan aikaan lapsilisät jätetään kokonaan käyttämättä, ja säästätätte 200 €/kk. Kehtaat vielä hakea ruokaavun paketteja samaan aikaan kun pankkitileillä rahat vaan lisääntyy.
Jaa että neljän alle kouluikäisen kanssa julkisilla, ja mies ajelee ihan yksinään perheen ainoalla henkilöautolla? Kylläpä sitä ollaan teräviä tänään.
Kai erilaiset ruokatottumukset olisivat varmaan tulleet ilmi jo ennen neljännen yhteisen lapsen syntymää.
Vaikka tämä provo onkin, niin silti se on totta, että elämä on valintoja. Pääkaupunkiseudulla ei tarvita autoa ollenkaan ( ovat kertoneet ne, jotka siellä asuvat) saati sitten kahta. Toiset syövät hyvää ruokaa ja käyttävät lapsilisät siihen mihin ne on tarkoitettu, eli lasten elatukseen. Lasten opiskeluun otetaan sitten vaikka opintolainaa, ja joka tapauksessa ollaan edelleen elatusvelvollisia, jos lapsi opiskelee vielä 20-vuotiaana.
Kyllä siinä sitten ketuttaisi, kun lapsi saisi vaivalla säästetyt lapsilisärahat käsiinsä ja törsäisi ne kaikkeen turhaan muutamassa viikossa. Sitä kun ei sitten enää voi vaikuttaa millään tavalla lastensa rahankäyttöön, kun ovat aikuisia.