Mies ei ymmärrä että rahat ei riitä vaan ostaa kaupasta kalliita herkkuja!
Ollaan kuusihenkinen perhe, mies käy töissä ja mä olen kotona neljän alle kouluikäisen kanssa. Miehen nettotulot on palkka 2900 € kuussa. Kotihoidon tukea mulle maksetaan noin 630 € kuussa. Lapsilisät maksetaan lasten tilille myöhemmin käytettäväksi.
Me asutaan omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja lyhennetään lainaa 690 € kuussa. Asumiskustannukset ovat muuten noin 300-500 € kuussa.
Käyttörahaa meille jää siis noin 2350-2550 € kuussa. Tästä maksetaan kahden auton lyhennykset ja käyttökulut (noin 1000 € kuussa), perheen henkilökohtaiset vakuutukset, laajakaista, kaksi puhelinliittymää, netflix ym, noin 150 €. Puskurirahastoon säästämme 200 € joka kuukausi.
Kuussa meillä on rahaa käytettävissä siten 1000 - 1200 €. Suurin menoerä on tietenkin lasten hankinnat, vaatteet ja tarvikkeet. Aikuisetkin tarvitsevat joskus uusia vaatteita ja hygieniatuotteita. Näiden jälkeen olen budjetoinut ruokaan 500 € kuussa eli 16 € päivä.
Minulle tämä ei ole ongelma. Ostan maitoa, leipää, perunaa, juureksia ja makkaraa sekä sikanautaa tarjouksesta. Niistä teen esim kasvismakaronilaatikkoa, makkarakastiketta, jossa on porkkanaa, nakkikeittoa, kaalilaatikkoa, pastaa ja kastiketta. Hedelmiä ja herkkuja en juurikaan osta. Leivälle margariinia, arkijuustoa ja kurkkua. Käyn säännöllisesti hakemassa ruoka-apupaketteja, joista saadaan hiutaleet, näkkäriä, leipää, perunoita, omenoita, joskus jopa keksejä, teetä ja kahvia.
Ongelma on se, että mies kun käy kaupassa, hän ostaa kokolihaa (esim porsaanulkofilettä 16,90 /kg, naudan paistia tarjouksesta, kalaa (silakkaa ja lohta), aurajuustoa, joka on törkeän hintaista, valmiita pitsapohjia ja niihin kallita päällysteitä. Mies kävi perjantaina kaupassa ja viikonlopun ruokien hinta oli yli 80 €! .
Täytyy myöntää, että riitahan siitä syntyi ja tuli sanottua puoleen ja toiseen kaikenlaista. Mies haukkui mun ruuat ja sanoi että haluaa syödä normaalia, hyvää ruokaa eikä mitä moskaa. Kuulemma ainoa mun ruoka mistä hän pitää on kaalilaatikko. Mies itse grillaisi lihaa ja tekisi salaatteja, joissa on ihan törkeen kalliita aineksia kuten tomaattia tai paprikaa. Ei meillä ole varaa sellaiseen. Eikä fetajuustoihin, uuniloheen smetanalla, paahtopaistiin ym. Mies ei tunnu ymmärtävän, ettei Suomessa sellaisiin oke varaa kuin jollain todella rikkailla!
Kommentit (84)
Omaa pissaa juomalla voi säästää vesilaskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa tämä lapsiluvusta kettuilu, joka ketjussa sama. Ihan sama onko lapsia 1 vai 10 tai jotain siltä väliltä niin aina on liikaa ja väärin perustein hankittu. Aina menee vikaan.
Hei siskot, mitä jos joskus tukisimme toisiamme? Olisi vähän helpompaa meillä äideilläkin, kun ei aina syljettäis kaikkea pahaa oloa toistemme päälle vaan yritettäisiin auttaa huonolla hetkellä. Kun ei meistä kukaan ole täydellinen.
Hei siskot... Voi Jeesus.. Kuule kun ei tämä elämä pyöri niin että lisäännytään ylivarojen ja oletetaan että yhteiskunta elättää.
Jep, onneksi sinun kannustavat kommenttisi varmasti saavat ihmiset lopettamaan lisääntymisen ja menemään töihin. Hyvä sinä!
Kyllä loppuu kirkollisveron maksaminen meillä. Pyörällä julkisilla kuljetaan ja lapsilisät menee elämiseen. Eikä ole edes netflixiä. Miksi tukea sellaisten luxuselämää pienestä palkasta maksetuilla veroilla, joiden lapsilisät menee säästöön. Taidan itsekin mennä leipäjonoon jos se noin helppoa on.
Lapsilisä neljästä lapsesta on 486,75€
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tuota lapsilukua ymmärrä.
Lapsia on liikaa, ok. Miten niiden määrän saisi vähennettyä tuosta neljästä? Mitä ehdotat ratkaisuksi?
Ruoka-apu on tarkoitettu vähävaraisille. Jos lapsilisät voi laittaa säästöön, ei ruoka-apuun ole tarvetta.
Toinen auto pois, joko mies kulkee töihin julkisilla tai äiti käyttää julkisia. Mihin äidillä on muutenkaan päivittäin ajoa?
Eikö siellä unelmatalossa viihdytään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on liikaa autoja. Toinen pois ja kuljet julkisilla.
Ai miksi just ap:n pitäs kulkea julkisilla?
Autoa voi käyttää myös tarpeen mukaan vuorotellen, esimerkiksi siten että mies kulkee sillä pääsääntöisesti mutta ap saa auton käyttöön jos on lapsia koskeva tärkeä meno kuten lääkärikäynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tuota lapsilukua ymmärrä.
Lapsia on liikaa, ok. Miten niiden määrän saisi vähennettyä tuosta neljästä? Mitä ehdotat ratkaisuksi?
Tämä onkin aina huvittava ohje näissä talousvaikeuksien kanssa painiville perheille "lapsia on liikaa". Hyvää ratkaisua jälkikäteen tähän ongelmaan ei kukaan ole esittänyt. Jälkiviisaus ei ketään auta eikä mitään ongelmaa ratkaise. Tosin eihän aloittaja ole todellisissa talousvaikeuksissa vaan ei halua järjestellä talousasioitaan uudelleen ja syyttää siitä miestään. Keskustelun paikka jos mies haluaa syödä paremmin. Ruoka ei ole ilmaista eikä heidän tosiaankaan kuulu käydä hakemassa ruoka-apua. Rahavarat pitää järjestellä uudelleen eikä aloittaja voi sitä yksin tehdä. Tulot ja menot paperille ja sitten miettimään yhdessä miten ne jaetaan. Noin ei ilmeisesti voi jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-apu on tarkoitettu vähävaraisille. Jos lapsilisät voi laittaa säästöön, ei ruoka-apuun ole tarvetta.
Toinen auto pois, joko mies kulkee töihin julkisilla tai äiti käyttää julkisia. Mihin äidillä on muutenkaan päivittäin ajoa?
Eikö siellä unelmatalossa viihdytään?
Hakemaan sitä ruoka-apua tietenkin.
1. Lopettakaa ruoka-avun varastaminen.
2. Jos laittaa säästöön kuukaudessa yli 1000 € ei ole rahasta akuuttia puutetta.
3. Käsityksesi ”hyvästä kotiruoasta” on 90-luvun lamaperheen käsitys asiasta. Ruoan laadun köyhdyttyä vielä siitäkin syötät perheellesi siis vehnäjauhoja eri muodoissaan.
Listaa ruoistanne lukiessa ajattelin että kaalikääryleet on ainoa ruoka mikä on valmistettu muusta kun vehnäjauhoista ja siten kunnon ruokaa ja yllättäen miehesi on tuon myös havainnut.
Voi hyvät hyssykät. Syötte nakkisoppaa, haet ruoka-apua ja ajatte kahdella autolla. Mihin tarvitsette kahta autoa, jos olet kotona. Te molemmat olette oikeassa omalla tavallanne. 80 euroa viikonlopun ruokiin ei ole paljoa. Meillä on ollut aina tiukka budjetti. Nakkisoppaa, lihapullia ja kasviskeittoja syödään viikolla. Samoin arkijuustoa. Hedelmiä saa alle euron kilohintaan. Kananmunia 6 kpl/1euro. Kauraryynipaketti 1kg alle euron. Mies elättää perhettä ja haluaa hyvää ruokaa. Viikonloppuna voi vähän herkutella. Miehesi on oikeassa. Sisäfilettä ei tarvita joka päivä. Porsaan sisäfile on noin 10 e/kilo ja on hyvää. Ruoka-apu ei kuulu teille.
On varmaan jo moneen kertaan todettu, mutta teillä on ihan liian kalliit velkarahalla ostetut autot. Toinen myyntiin ja toisen vaihto halvempaan niin jää rahaa ruokaankin.
Halvimmalla mahdollisella ruoalla kitkuttelu onnistuu useimmilta jonkin aikaa, mutta aika harvan psyyke kestää tuollaista pitempään. Sinä ehkä jaksat kun elät unelmaasi (=monta lasta, saat olla kotona, mies tuo leivän pöytään), mutta mies ja lapset tarvitsee välillä arkeen muutakin kuin hernekeittoa tai kesäkeittoa.
Itse olen opiskelija enkä siis todellakaan millään mittapuulla rikas, ja kyllä mun ihan perus ostoksiin kuuluu salaatit, vihannekset ja hedelmät. Ostan myös hyvää lihaa, todella harvoin sikanautaa tai valmiiksi marinoitua kanaa. Voisin aloituksessa kuvaillulla ruokavaliolla todella huonosti. Toivottavasti annat lapsillesi vitamiineja ja kalaöljytabletteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on liikaa autoja. Toinen pois ja kuljet julkisilla.
Ai miksi just ap:n pitäs kulkea julkisilla?
Koska se on retardi.
Tämä oli provo. Ajattelin sen nyt tähän loppuun ilmaista, koska ei tää ottanut tulta alleen .
Ap
Ja lisään vielä. Meillä on kaksi lasta ja miehellä on 2000€ kuukausitulot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli provo. Ajattelin sen nyt tähän loppuun ilmaista, koska ei tää ottanut tulta alleen .
Ap
Alkoiko nolottamaan tyhjästä kitiseminen?
Mies suuttui tänään, kun sanoin hänelle, että kaupasta ei saa tuoda kurkkua. Kurkku maksaa ihan liikaa.
Ap
Toivon todella, että tää on läppä koska muuten toi on todella törkeetä varastamista. Ruoka-apu kuuluu ihmisille, joilla ei ole rahaa lainkaan ruokaan! Ei sellaisille, jotka säästää satoja euroja kuussa! (200e + 4 × lapsilisä)
Läppä tai ei niin tuo ruokabudjetti on kyllä 6hlö aivan liian pieni. Meillä 3hlö käyttää samanverran vaikkei törsätä. Osa lapsilisistä käyttöön, että on varaa ostaa esim sitä salaattia! Ja kunnon lihaa.
Mihin te tarvitsette 2 kallista autoa? Vaihdatte ainakin toisen edullisempaan niin säästätte sen mitä rahoitukseen menee. Ja kannattaa myös huolioida merkki vakuutusmaksuja ajatellen. Esim. Audiin vakuutukset paljon kalliimmat kuin volkkariin.