Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei ymmärrä että rahat ei riitä vaan ostaa kaupasta kalliita herkkuja!

Vierailija
10.03.2019 |

Ollaan kuusihenkinen perhe, mies käy töissä ja mä olen kotona neljän alle kouluikäisen kanssa. Miehen nettotulot on palkka 2900 € kuussa. Kotihoidon tukea mulle maksetaan noin 630 € kuussa. Lapsilisät maksetaan lasten tilille myöhemmin käytettäväksi.
Me asutaan omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja lyhennetään lainaa 690 € kuussa. Asumiskustannukset ovat muuten noin 300-500 € kuussa.

Käyttörahaa meille jää siis noin 2350-2550 € kuussa. Tästä maksetaan kahden auton lyhennykset ja käyttökulut (noin 1000 € kuussa), perheen henkilökohtaiset vakuutukset, laajakaista, kaksi puhelinliittymää, netflix ym, noin 150 €. Puskurirahastoon säästämme 200 € joka kuukausi.
Kuussa meillä on rahaa käytettävissä siten 1000 - 1200 €. Suurin menoerä on tietenkin lasten hankinnat, vaatteet ja tarvikkeet. Aikuisetkin tarvitsevat joskus uusia vaatteita ja hygieniatuotteita. Näiden jälkeen olen budjetoinut ruokaan 500 € kuussa eli 16 € päivä.
Minulle tämä ei ole ongelma. Ostan maitoa, leipää, perunaa, juureksia ja makkaraa sekä sikanautaa tarjouksesta. Niistä teen esim kasvismakaronilaatikkoa, makkarakastiketta, jossa on porkkanaa, nakkikeittoa, kaalilaatikkoa, pastaa ja kastiketta. Hedelmiä ja herkkuja en juurikaan osta. Leivälle margariinia, arkijuustoa ja kurkkua. Käyn säännöllisesti hakemassa ruoka-apupaketteja, joista saadaan hiutaleet, näkkäriä, leipää, perunoita, omenoita, joskus jopa keksejä, teetä ja kahvia.
Ongelma on se, että mies kun käy kaupassa, hän ostaa kokolihaa (esim porsaanulkofilettä 16,90 /kg, naudan paistia tarjouksesta, kalaa (silakkaa ja lohta), aurajuustoa, joka on törkeän hintaista, valmiita pitsapohjia ja niihin kallita päällysteitä. Mies kävi perjantaina kaupassa ja viikonlopun ruokien hinta oli yli 80 €! .
Täytyy myöntää, että riitahan siitä syntyi ja tuli sanottua puoleen ja toiseen kaikenlaista. Mies haukkui mun ruuat ja sanoi että haluaa syödä normaalia, hyvää ruokaa eikä mitä moskaa. Kuulemma ainoa mun ruoka mistä hän pitää on kaalilaatikko. Mies itse grillaisi lihaa ja tekisi salaatteja, joissa on ihan törkeen kalliita aineksia kuten tomaattia tai paprikaa. Ei meillä ole varaa sellaiseen. Eikä fetajuustoihin, uuniloheen smetanalla, paahtopaistiin ym. Mies ei tunnu ymmärtävän, ettei Suomessa sellaisiin oke varaa kuin jollain todella rikkailla!

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se vielä, että tuohon ruokabudjettiin sisältyy myös talous-ja wc-paperit, siivoustarvikkeet ja kaikki mitä ruokakaupasta ostetaan.

Ap

Vierailija
2/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on liikaa lapsia. Siinä se ongelma on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on liikaa autoja. Toinen pois ja kuljet julkisilla.

Vierailija
4/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 2+1 ja ruokabudjetti on 10% suurempi kuin teillä. Mies raataa töissä ja saa palkaksi vain kasvismakaronilodjua ja nakkikastiketta? Ankeeta. Hyvä että mies edes tajuaa lasten tarvitsevan ravitsevaa lihaa eikä jauhomakkaraa.

Säästäkää netflixistä ja toisen auton lyhennyksistä.

Vierailija
5/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät on tarkoitettu elämiseen. Säästäkää vain osa niistä.

Vierailija
6/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on liikaa autoja. Toinen pois ja kuljet julkisilla.

Totta. Toinen pois ja mies kulkee julkisilla. 

Vierailija
7/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pielessä yhtälössä, kun ap käy autolla neljän pikkulapsen kanssa ruoka-apujonossa.

Vierailija
8/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on varaa jemmata lapsilisät säästötileille, teillä ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
9/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoihin kuluu järjetön summa kuukaudessa, lapsilidät tai ainakin puolet niistä käyttöön. Puskurirahastoon vähän vähemmän kuukaudessa.

Syökää parempaa ruokaa!

Vierailija
10/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tuota lapsilukua ymmärrä. Jos tulot ovat pienet hankitaan vähemmän lapsia! Maapallokin kiittää, ja pystytte tarjoamaan lapsillenne paremmat eväät elämään. Teidän tapauksessane tämä nyt on myöhäistä, joten on karsittava menoja sieltä mistä voidaan. Kuten tuolla aikaisemmin on sanottu, toinen auto pois ja lapsilisät käyttöön.

Vierailija
11/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No moskaahan tuollaiset makaronilaatikot ja makkararuoat ovat. Ja eikä se nyt niinkään ole, että pitäisi olla tosi rikas, että olisi varaa tavalliseen ruokaan, vaan teidän kohdalla ongelmana on liian suuri perhekoko tuloihin nähden.

Vierailija
12/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisistä saatte nostettua ruokabudjettia 3ooe kuukaudessa.

Vierailija
13/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh...miehesi sentään yrittää hankkia ravinto arvoiltaan parempaa ruokaa.säästäkää toisessa autossa esim.ja jotenkin tuntuu kyllä hassulta että ihminen jolla noin paljon rahaa niin käy leipäjonoissa.sitten on niitä joilla ei oikeasti ole rahaa niin jäävät hyvässä lykyssä ilman ruokaa..

Vierailija
14/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin oli ihan tosissaan kirjoitettu juttu. Taitaa olla kuitenkin niin päin, ettei mies anna sun ostaa fetaa ja lohta nyt, kun tulot pienet.

Vierailija
15/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku kehtaa hakea ruokaa ruoka-avusta kun samalla säästää rahaa? Apu on tarkoitettu oikeasti vähävaraisille ketkä ei tule muuten toimeen! Ap miehesi on oikeassa ja lopettakaa se ruoka-avun hakeminen

Vierailija
16/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/5!

Yksityiskohtia myöten huolellisesti laadittu provo aiheesta, joka ottaa tulta satavarmasti.

Yksi piste pois neljännestä lapsesta (kohtuus kaikessa) ja siitä, että talo on pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
17/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin että rouvaa ei työnteko kiinosta niin on tehtailtu lapsia kuin makkaratehtaassa konsanaan niin saa nainen maata kotosalla.

Tiedän perheen jossa 5 lasta.molemmat käyvät töissä ja nainen jopa tekee kahta työtä jotta on varaa elättää perhe.että mitäs jos menisit sinäkin töihin niin saisi mieskin joskus kunnon ruokaa tuon valittamisen sijaan.ymmärrän hyvin että mies haluaa kunnon ruokaa itse ansaitsemillaan rahoilla.

Vierailija
18/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

“Törkeen kalliit tomaatit ja paprikat”

Täh?!?!?

Vierailija
19/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette vain luovu toisesta autosta?

Vierailija
20/84 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että mies raataa töissä, eikä saa ostaa palkallaan edes hyvää ja monipuolista ruokaa?

Mikset itse käy työssä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan