Mies ei ymmärrä että rahat ei riitä vaan ostaa kaupasta kalliita herkkuja!
Ollaan kuusihenkinen perhe, mies käy töissä ja mä olen kotona neljän alle kouluikäisen kanssa. Miehen nettotulot on palkka 2900 € kuussa. Kotihoidon tukea mulle maksetaan noin 630 € kuussa. Lapsilisät maksetaan lasten tilille myöhemmin käytettäväksi.
Me asutaan omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja lyhennetään lainaa 690 € kuussa. Asumiskustannukset ovat muuten noin 300-500 € kuussa.
Käyttörahaa meille jää siis noin 2350-2550 € kuussa. Tästä maksetaan kahden auton lyhennykset ja käyttökulut (noin 1000 € kuussa), perheen henkilökohtaiset vakuutukset, laajakaista, kaksi puhelinliittymää, netflix ym, noin 150 €. Puskurirahastoon säästämme 200 € joka kuukausi.
Kuussa meillä on rahaa käytettävissä siten 1000 - 1200 €. Suurin menoerä on tietenkin lasten hankinnat, vaatteet ja tarvikkeet. Aikuisetkin tarvitsevat joskus uusia vaatteita ja hygieniatuotteita. Näiden jälkeen olen budjetoinut ruokaan 500 € kuussa eli 16 € päivä.
Minulle tämä ei ole ongelma. Ostan maitoa, leipää, perunaa, juureksia ja makkaraa sekä sikanautaa tarjouksesta. Niistä teen esim kasvismakaronilaatikkoa, makkarakastiketta, jossa on porkkanaa, nakkikeittoa, kaalilaatikkoa, pastaa ja kastiketta. Hedelmiä ja herkkuja en juurikaan osta. Leivälle margariinia, arkijuustoa ja kurkkua. Käyn säännöllisesti hakemassa ruoka-apupaketteja, joista saadaan hiutaleet, näkkäriä, leipää, perunoita, omenoita, joskus jopa keksejä, teetä ja kahvia.
Ongelma on se, että mies kun käy kaupassa, hän ostaa kokolihaa (esim porsaanulkofilettä 16,90 /kg, naudan paistia tarjouksesta, kalaa (silakkaa ja lohta), aurajuustoa, joka on törkeän hintaista, valmiita pitsapohjia ja niihin kallita päällysteitä. Mies kävi perjantaina kaupassa ja viikonlopun ruokien hinta oli yli 80 €! .
Täytyy myöntää, että riitahan siitä syntyi ja tuli sanottua puoleen ja toiseen kaikenlaista. Mies haukkui mun ruuat ja sanoi että haluaa syödä normaalia, hyvää ruokaa eikä mitä moskaa. Kuulemma ainoa mun ruoka mistä hän pitää on kaalilaatikko. Mies itse grillaisi lihaa ja tekisi salaatteja, joissa on ihan törkeen kalliita aineksia kuten tomaattia tai paprikaa. Ei meillä ole varaa sellaiseen. Eikä fetajuustoihin, uuniloheen smetanalla, paahtopaistiin ym. Mies ei tunnu ymmärtävän, ettei Suomessa sellaisiin oke varaa kuin jollain todella rikkailla!
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on liikaa autoja. Toinen pois ja kuljet julkisilla.
Ai miksi just ap:n pitäs kulkea julkisilla?
Autoa voi käyttää myös tarpeen mukaan vuorotellen, esimerkiksi siten että mies kulkee sillä pääsääntöisesti mutta ap saa auton käyttöön jos on lapsia koskeva tärkeä meno kuten lääkärikäynti.
Miksi se on niin itsestään selvää, että Herra Mies ajaa autolla, ja äiti lapsineen vain siinä tapauksessa, että Herra sen suvaitsee?
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli provo. Ajattelin sen nyt tähän loppuun ilmaista, koska ei tää ottanut tulta alleen .
Ap
Joo huomasin sen heti tyylistä. Et vain osaa kirjoittaa. Kömpelöä viritelmää pukkaa.
Lapset on kallis harrastus. Jos ei ole varaa niihin, ei kannata hommata suurperhettä. Tai sitten tyytyy siihen mihin rahat riittää eikä valita. Ja jos ei käytä lapsilisiä ja käy ruokajonossa, on varas. Ei ruoka-avulla ole tarkoitus tankata teidän lastenne säästötilejä, lapsilisät on tarkoitettu käytettäväksi lasten kuluihin ja avustukset on oikeasti hädänalaisille.
Miten niin?
Ap