Mies ei ymmärrä että rahat ei riitä vaan ostaa kaupasta kalliita herkkuja!
Ollaan kuusihenkinen perhe, mies käy töissä ja mä olen kotona neljän alle kouluikäisen kanssa. Miehen nettotulot on palkka 2900 € kuussa. Kotihoidon tukea mulle maksetaan noin 630 € kuussa. Lapsilisät maksetaan lasten tilille myöhemmin käytettäväksi.
Me asutaan omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja lyhennetään lainaa 690 € kuussa. Asumiskustannukset ovat muuten noin 300-500 € kuussa.
Käyttörahaa meille jää siis noin 2350-2550 € kuussa. Tästä maksetaan kahden auton lyhennykset ja käyttökulut (noin 1000 € kuussa), perheen henkilökohtaiset vakuutukset, laajakaista, kaksi puhelinliittymää, netflix ym, noin 150 €. Puskurirahastoon säästämme 200 € joka kuukausi.
Kuussa meillä on rahaa käytettävissä siten 1000 - 1200 €. Suurin menoerä on tietenkin lasten hankinnat, vaatteet ja tarvikkeet. Aikuisetkin tarvitsevat joskus uusia vaatteita ja hygieniatuotteita. Näiden jälkeen olen budjetoinut ruokaan 500 € kuussa eli 16 € päivä.
Minulle tämä ei ole ongelma. Ostan maitoa, leipää, perunaa, juureksia ja makkaraa sekä sikanautaa tarjouksesta. Niistä teen esim kasvismakaronilaatikkoa, makkarakastiketta, jossa on porkkanaa, nakkikeittoa, kaalilaatikkoa, pastaa ja kastiketta. Hedelmiä ja herkkuja en juurikaan osta. Leivälle margariinia, arkijuustoa ja kurkkua. Käyn säännöllisesti hakemassa ruoka-apupaketteja, joista saadaan hiutaleet, näkkäriä, leipää, perunoita, omenoita, joskus jopa keksejä, teetä ja kahvia.
Ongelma on se, että mies kun käy kaupassa, hän ostaa kokolihaa (esim porsaanulkofilettä 16,90 /kg, naudan paistia tarjouksesta, kalaa (silakkaa ja lohta), aurajuustoa, joka on törkeän hintaista, valmiita pitsapohjia ja niihin kallita päällysteitä. Mies kävi perjantaina kaupassa ja viikonlopun ruokien hinta oli yli 80 €! .
Täytyy myöntää, että riitahan siitä syntyi ja tuli sanottua puoleen ja toiseen kaikenlaista. Mies haukkui mun ruuat ja sanoi että haluaa syödä normaalia, hyvää ruokaa eikä mitä moskaa. Kuulemma ainoa mun ruoka mistä hän pitää on kaalilaatikko. Mies itse grillaisi lihaa ja tekisi salaatteja, joissa on ihan törkeen kalliita aineksia kuten tomaattia tai paprikaa. Ei meillä ole varaa sellaiseen. Eikä fetajuustoihin, uuniloheen smetanalla, paahtopaistiin ym. Mies ei tunnu ymmärtävän, ettei Suomessa sellaisiin oke varaa kuin jollain todella rikkailla!
Kommentit (84)
Ruokakuponkeja, mistä v...sta te sellasia saatte? Kyllä teillä on rahankäyttöongelmia johtuen ihan teistä. Miten ällöttävää!!!
Vierailija kirjoitti:
“Törkeen kalliit tomaatit ja paprikat”
Täh?!?!?
Mä nauroin kanssa tätä. Ja ap ei osta edes hedelmiä, tommonen euron kilo onkin hirrrrveä hinta.
Tsiisös. Mihin te sitä rahaa oikein säästätte??
Hah. Meitä on kaksi ja viikonlopun ruokiin ei 80€ riittänyt. Tulot 1600€/kk ja ei tarvitse käydä ruoka-avussa. Ap, olet pihi.
Vain todella rikkaat ostaa tomaattia ja paprikaa?
Kyllä on sitten todella rikkaan tuloraja alhainen.
Etkö itse näe mitään vikaa/nurinkurista menoissa kun kirjaat ne ylös ja vielä listaat tänne? Tarvitsetko oikeasti vielä ulkopuolisten neuvoja? Provohan se tämäkin tietysti on.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin että rouvaa ei työnteko kiinosta niin on tehtailtu lapsia kuin makkaratehtaassa konsanaan niin saa nainen maata kotosalla.
Tiedän perheen jossa 5 lasta.molemmat käyvät töissä ja nainen jopa tekee kahta työtä jotta on varaa elättää perhe.että mitäs jos menisit sinäkin töihin niin saisi mieskin joskus kunnon ruokaa tuon valittamisen sijaan.ymmärrän hyvin että mies haluaa kunnon ruokaa itse ansaitsemillaan rahoilla.
Hirveän vaikea kuvitella että neljän lapsen äiti ehtisi paljon makoilemaan kotosalla, edes yöllä, kun lapset alle kouluikäisiä :)
t: yhden lapsen äiti joka ei ehtinyt makoilemaan
Trolliahan koko APn näpytelmä on, ainakin toivon mukaan. Mitä ihmeen järkeä on hillota lapsinlisiä tuossa tulotilanteessa ja pitää toista kallista autoa, kun sille ei ole kotona hoitavalla vanhemmalla mitään oikeaa tarvetta? Tuskin kukaan niin idiootti on etteikö neljä lasta ihan hyvin elättäisi noilla tuloilla + lapsinlisillä, toisaalta olen täysin vieraantunut tavallisen tuulipukulampaan ajatusmalleista joissa aina riittää typeryyksiä ja epäjohdonmukaisuuksia.
Onhan tämä provo! Teillä on lapsilisät säästössä, omistusasunto, kaksi autoa ja käytte hakemassa ruoka-apupaketteja?! Minusta tuo on varastamista.
Noh, kaikki on suhteellista, globaalissa mittakaavassa suomalaiset tt-tuella eläjätkin kuuluu 10-20% tuloeliittiin :D
Luovutte toisesta autosta ja ap menee myös töihin.
Etkö sä ap ole kuullut ikinä ehkäisystä? Vai säästitkö sä siitäkin?
Kehtaatkin valittaa, kun säästät vielä satoja euroja kuussa vaikka et itse tee mitään elantosi eteen. Häpeä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on liikaa autoja. Toinen pois ja kuljet julkisilla.
Totta. Toinen pois ja mies kulkee julkisilla.
Kumpikohan se töissä kävi ja toi leivän pöytään?
Ihanaa lukea näitä että ääliöt lisääntyy liikaa ja sitten valittaa kun rahat ei riitä. :D
Säästätte lapsilisät ja käyt hakemassa ruoka-apua? Se on tarkoitettu oikeasti köyhille, ei kotiäidille jolla on varaa säästää satoja euroja kuussa.
Ja ymmärrän kyllä miestäsi. Teillä on oikeasti varaa kunnon ruokaan. En minäkään perheen ainoana työssäkäyvänä haluaisi syödä mitään makaronilaatikkoa päivästä toiseen kun kerran on varaa parempaankin.
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Ap hävisi jonnekin.
Miksi säästätte noin paljon nyt, kun vain yksi tienaa? Säästäkää sitten, kun sinäkin menet töihin. Ja toinen auto tauolle. Säästätte ainakin vakuutusmaksun.
Lapsilisät käyttöön! Säästätte niitä sitten, kun sinäkin käyt töissä.
Kyllä on PIENI ruokapudjetti.
Meitä on aikuinen + 16v ja pelkkään ruokaan varattu 500e/kk. Erikseen ostetaan eri rahalla usein wc-paperit, shampoot yms.
Eikä todellakaan syödä mitään hanhemaksapalleroita vaan ihan perusruokaa, vihanneksia, salatteja hedelmiä...
Ja pienituloinen olen.