Annatko/antaisitko alaikäisen juoda perhejuhlissa?
Annatko tai antaisitko 17-vuotiaan (muutaman kuukauden kuluttua 18) juoda perhejuhlissa?
Kommentit (104)
Itse asiassa laki ei kiellä alkoholin tarjoamista lapselle, vaan alkoholin välittämisen lapselle.
Minusta tässäkin on aste-eroja. Minusta on ihan eri asia esim. antaa 14-vuotiaalle pullo viiniä kuin pari kuukautta vajaa 18-vuotiaalle yksi lasillinen.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:40"]
Kyllä monista vastauksista taas kerran huomaa, miten alkoholisoitunut kansa Suomi on. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa vanhemmille olla antamatta sitä viinaa alaikäisille, kun se on laissa kielletty?
Kyllä täällä huudetaan ls-ilmoitusten perään suurin piirtein, jos vaunuja lykkivä äiti polttaa tupakkaa mutta alaikäisille tarjotaan alkoholia muka sillä verukkeella, että oppivat käyttämään. Joo, niin tosiaan oppivat.
Vastuuttomia vanhempia, joille itselleen viina on näköjään elämän tärkeimpiä asioita.
[/quote]
Kyllä minä 17 vuotiaan antaisin ottaa alkumaljat ja ehkäpä jopa ruokajuomat jos on :)
Mutta en nyt kuitenkaan mitään kännejä antaisi vetää.
Sen nuorempien en taitaisi antaa ottaa alkoholia ollenkaan.
Sehän se pointti olikin, kun kukaan täällä ei ollut antamassa lasia tai siideripulloa enempää, mutta sekin osattiin kääntää "juopotteluksi vanhempien kanssa". Tää on niin reeeeps palsta!
Minä (20v) olen saanut juoda alkoholia kohtuudella vanhempieni seurassa alaikäisenä. Olen hyvin kiitollinen siitä, koska nyt ei tarvitse lymytä baareissa joka viikonloppu. Minusta on turvallista totuttaa nuori alkoholiin vanhempien silmien alla, kun että nuori vetää ekat hirveet lärvit ulkona pakkasessa. JA KYLLÄ SUURIN OSA NUORISTA TULEE VETÄMÄÄN KÄNNIT ALAIKÄISENÄ, HALUSIT TAI ET! Oli sinun kantasi mikä, monia nuoria ei kiinosta.. Sellaista se vain on. Nykyään kun moni vanha luokka kaveri käy baareissa joka viikonloppu, minä tahdon jäädä kotiin tekemään jotain kivaa ilman alkoholia. Olen osannut aina juoda kohtuudella ja tiedän omat rajani, toisin kun moni muu ikäiseni ja jopa vanhemmat. En ikinä ole oksennellut tai sammunut alkoholin vuoksi. Sain aika huonon maineen monien kavereiden vanhempien silmissä nuorempana, mutta se ei minua paljoonkaan koskettanut. Heidän omat pikku kullan murunsa kun käyttivät jo huumeita silloin. Ja vanhemmat sinisilmäisinä osoittivat sormea vain muita nuoria kohtaan. Ei meidän tyttö/poika.. Voi kun olisivat vain tienneet. Suurin osa näistä huumeiden käyttäjistä olivat viellä ns hyvistä perheistä, eli asuivat hienoissa taloissa hyvällä alueella, oli rahaa ja hieno auto pihassa. Mutta ISO KIITOS kuuluu äidilleni ja isälleni. Kasvattivat he minusta ihan kelpo kansalaisen. Työpaikka, oma paritalo asunto, koulutus ja hyvät periaatteet kasvattaa oma perhe. Monet kun vielä ravaavat baareissa ja käyttävät vanhempiensa rahoja minkä kerkeävät..
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:40"]
Kyllä monista vastauksista taas kerran huomaa, miten alkoholisoitunut kansa Suomi on. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa vanhemmille olla antamatta sitä viinaa alaikäisille, kun se on laissa kielletty?
Kyllä täällä huudetaan ls-ilmoitusten perään suurin piirtein, jos vaunuja lykkivä äiti polttaa tupakkaa mutta alaikäisille tarjotaan alkoholia muka sillä verukkeella, että oppivat käyttämään. Joo, niin tosiaan oppivat.
Vastuuttomia vanhempia, joille itselleen viina on näköjään elämän tärkeimpiä asioita.
[/quote]
Juuri näin. Siinä sitä mystiikkaa on kerrakseen, kun jonkun mystisen syyllisyyden takia kai näin kiihkeästi pitää puolustella alkoholin tarjoamista alaikäisille. Sitten koitetaan väittää, että ongelmia tulisi niille lapsille, joiden vanhemmat pitävät ikärajoista kiinni.
Se on se suomalainen perintö, kun ilman alkoholia ei ole bileitä eikä juhlaa eikä näköjään aistinautintojakaan. Ehkä tämä curlingvanhemmuuden piirre, ettei vain oma lapsi olisi kaveripiirinsä viimeinen alkoholia maistanut.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:46"]
Minä (20v) olen saanut juoda alkoholia kohtuudella vanhempieni seurassa alaikäisenä. Olen hyvin kiitollinen siitä, koska nyt ei tarvitse lymytä baareissa joka viikonloppu. Minusta on turvallista totuttaa nuori alkoholiin vanhempien silmien alla, kun että nuori vetää ekat hirveet lärvit ulkona pakkasessa. JA KYLLÄ SUURIN OSA NUORISTA TULEE VETÄMÄÄN KÄNNIT ALAIKÄISENÄ, HALUSIT TAI ET! Oli sinun kantasi mikä, monia nuoria ei kiinosta.. Sellaista se vain on. Nykyään kun moni vanha luokka kaveri käy baareissa joka viikonloppu, minä tahdon jäädä kotiin tekemään jotain kivaa ilman alkoholia. Olen osannut aina juoda kohtuudella ja tiedän omat rajani, toisin kun moni muu ikäiseni ja jopa vanhemmat. En ikinä ole oksennellut tai sammunut alkoholin vuoksi. Sain aika huonon maineen monien kavereiden vanhempien silmissä nuorempana, mutta se ei minua paljoonkaan koskettanut. Heidän omat pikku kullan murunsa kun käyttivät jo huumeita silloin. Ja vanhemmat sinisilmäisinä osoittivat sormea vain muita nuoria kohtaan. Ei meidän tyttö/poika.. Voi kun olisivat vain tienneet. Suurin osa näistä huumeiden käyttäjistä olivat viellä ns hyvistä perheistä, eli asuivat hienoissa taloissa hyvällä alueella, oli rahaa ja hieno auto pihassa. Mutta ISO KIITOS kuuluu äidilleni ja isälleni. Kasvattivat he minusta ihan kelpo kansalaisen. Työpaikka, oma paritalo asunto, koulutus ja hyvät periaatteet kasvattaa oma perhe. Monet kun vielä ravaavat baareissa ja käyttävät vanhempiensa rahoja minkä kerkeävät..
[/quote]
Niin ja suurin osa tulee vetämään ne kännit vaikka ovat saaneet "opetella alkoholinkäyttöä turvallisesti kotona". Kun se kotona opetteleminen ei oikeasti opeta yhtään mitään. Se vaan antaa alaikäiselle luvan juoda kodin ulkopuolellakin ja vielä enemmän kuin muut. Tätä asiaa on tutkittu ja näin siinä käy. Sallivien ja välinpitämättömien vanhempien lapset juovat enemmän ja useammin kuin niiden vanhempien jotka eivät anna alaikäisten maistella alkoholia kotona. Eli teidän kuvitelmannealkoholin turvallisesta opettelusta kotona on aivan väärä. Se pikemminkin altistaa lapsen alkoholille. Lukekaa nyt hyvät ihmiset tutkimuksia, älkääkä kuvitelko omianne.
Ja joo, kaikista ei tule alkoholisteja, ei tule. Mutta sallivien vanhempien lapsista tulee useammin kuin niiden jotka eivät alaikäisille alkoholia anna. Eli todellisuudessa te otatte sillä opettelulla isomman riskin kuin ne jotka uskaltavat sanoa EI.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:53"]
Ja joo, kaikista ei tule alkoholisteja, ei tule. Mutta sallivien vanhempien lapsista tulee useammin kuin niiden jotka eivät alaikäisille alkoholia anna. Eli todellisuudessa te otatte sillä opettelulla isomman riskin kuin ne jotka uskaltavat sanoa EI.
[/quote]
Me ollaan sallivia joo, mutta ei välinpitämättömiä. Ja ainakin itse uskon esimerkin voimaan. Kokemuksesta!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:46"]
[/quote]
Niin ja suurin osa tulee vetämään ne kännit vaikka ovat saaneet "opetella alkoholinkäyttöä turvallisesti kotona". Kun se kotona opetteleminen ei oikeasti opeta yhtään mitään. Se vaan antaa alaikäiselle luvan juoda kodin ulkopuolellakin ja vielä enemmän kuin muut. Tätä asiaa on tutkittu ja näin siinä käy. Sallivien ja välinpitämättömien vanhempien lapset juovat enemmän ja useammin kuin niiden vanhempien jotka eivät anna alaikäisten maistella alkoholia kotona. Eli teidän kuvitelmannealkoholin turvallisesta opettelusta kotona on aivan väärä. Se pikemminkin altistaa lapsen alkoholille. Lukekaa nyt hyvät ihmiset tutkimuksia, älkääkä kuvitelko omianne.
[/quote] No minun mielestä minusta tulia PALJON fiksumpi nuori kun monista muista jotka eivät saaneet juoda kotona ja piti sitten mennä salaa ryyppäämään.. No sinulla on oma mielipiteesi ja minulla omani. Omasta alaikäisyydestäni kun on vain muutama vuosi aikaa. Voi helv.. jos luulet ettei lapsi juo jos sanot ei. Tunnen paljon nuoria hyvistä perheistä joissa sanotaan ei juomiselle ja normaaleista jossa ollaan hieman lepsumpia. Ja ihan yhtälailla juovat alkoholia. Huumeongelmaiset nuoret joita tunnen ovat joko A) Huumeongelmaisten vanhempien lapsia, tai B) Kodeista jossa kaikki kiellettiin.
Erotatko sinä tässä alaikäisille alkoholia-jutuss mitään aste-eroja. Vai onko ihan yhtä pahaa ja sallivaa ja välinpitämätöntä antaa viinipullo 14-vuotiaalle kuin vaikka viikon päästä 18 täyttävälle onnittelumalja sukulaisen häissä (joo, ääriesimerkit mutta menköön vastavuoroisen provoilun nimissä)?
Omat vanhempani olivat tässä alaikäisyysjutussa hyvin tiukkoja kunnes olin 6 kk vajaa täysi-ikäisyydestä, sitten höltyivät ja sain vissiin heidän luvallaan 3 kertaa yhden lasillisen viiniä ennen kuni täytin 18.
[/quote]
Rajat ovat rakkautta
http://www.alko.fi/fi/E9D3AE6D936EA9E0C22577D60040815B?opendocument&src=5,1
http://www.paihdelinkki.fi/mediassa/nuorten-aivot-herkkia-alkoholille
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/nuori_kiinnostuu_alkoholista/
http://www.nuorisuomi.fi/paihteetonpelikentta/ppsuomi/etusivu/alkoholi.html
Linkeissä on mm. tällaisia lauseita, jotka tietenkin av-mamman paremman tietämyksen valossa ovat täysin paikkansa pitämättömiä:
- Alaikäiselle tarjoamista kuulee joskus perusteltavan alkoholinkäytön hallitulla opettamisella. Miksi hallitun alkoholinkäytön opetteleminen pitäisi aloittaa alaikäisenä? Sinänsä avoin ja luottavainen suhde nuoren ja vanhemman välillä on tietysti hyvä asia, mutta vanhemmuuteen kuuluu aina myös rajojen asettaminen.
- Kaksi kolmesta suomalaisesta ei pidä alkoholin ostamista tai tarjoamista alaikäiselle tuomittavana, ... ... – Näin huolestuttava määrä suomalaisia ei selkeästikään tiedä, mistä puhuvat saatikka ymmärrä teon vakavuutta. Vanhempien ja nimenomaan aikuisten pitäisi tuntea vastuunsa tässä asiassa. Aikuisten tehtävänä on suojella lapsia, olivat ne sitten omia tai jonkun muun.
- Kasvava nuori tarvitsee ennen kaikkea terveellistä ruokaa, paljon unta, raitista ilmaa sekä hyviä harrastuksia. Alkoholi ei kuulu tälle tarvelistalle.
- Alkoholista aiheutuvat terveysriskit ovat nuorilla kaksinkertaiset aikuisiin verrattuna. Esimerkiksi nuoren yhden promillen humala vastaa aikuisen kahden promillen humalaa terveysvaikutuksiltaan.
- Vanhempien kotona tarjoama alkoholi vaikuttaa kulutusta lisäävästi.
kyllä! Mielummin perhejuhlissa kuin jossain kaupungin laitamilla tai epämääräisissä kotibileissä.
Juopot mammat taas vauhdissa. Ettekö te itse tajua, miten naurettavilta nuo teidän puolustelut kuulostavat? Muka lasi kuoharia juhlatunnelman kohottamiseksi tai viiniä MAUN takia, ja tämä kaikki pitää opettaa nuorellekin, ettei sitten myöhemmin ala ryyppäämään, hahhah!!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:10"]
kyllä! Mielummin perhejuhlissa kuin jossain kaupungin laitamilla tai epämääräisissä kotibileissä.
[/quote]
Ja oikeasti luulet, että se perhejuhlissa nautittu skumppa ehkäisee sen kaupungin laitamilla tai kotibileissä vedetyt kännit? Todellisuudessa se lisää niiden todennäköisyyttä.
Miksi maissa jossa lasi viiniä ruuan (myös nuorilla) kanssa on normaalia, on alhaisin luku alkoholisteja?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:13"]
Juopot mammat taas vauhdissa. Ettekö te itse tajua, miten naurettavilta nuo teidän puolustelut kuulostavat? Muka lasi kuoharia juhlatunnelman kohottamiseksi tai viiniä MAUN takia, ja tämä kaikki pitää opettaa nuorellekin, ettei sitten myöhemmin ala ryyppäämään, hahhah!!
[/quote]
Sitä viiniä kyllä nautitana atertialla nimenomaan MAUN vuoksi. Ikävä, jos sinun kasvatuksesi on evännyt sinulta mahdollisuuden tuon tajuamiseen. Juot varmaan pihvin kanssa maitoa?
Tässä ketjussa yksi nuori ihminen on ihan rauhallisesti yrittänyt kertoa kokemastaan, että suurin osa nuorista kyllä kokeilee kännäämistä kavereidan kanssa, vanhemmista huolimatta.
Mun mielestä tämä pitää huomioida.
Ja kyllä, omaa alkoholin käyttöä ei opi millään muulla lailla kuin juomalla sitä. Se, että tarjoan lasillisen alaikäiselle, ei millään lailla ole suhteutettavissa näihin remuhuutoihin, joissa viina on suunnilleen perkeleestä ja lapsestani kasvaa viinan suurkuluttaja.
Ja se, kuinka tarpeelliseksi ja mielekkääksi alkoholin käyttö arvotetaan, on perheen elämäntapavalinta. Faktahan nimittäin on, että suurin osa suomalaisista käyttää alkoholia - ja tekee sen ihan viisaasti!
Edelleen kyselen aste-erojen perään, eli onko eroja sillä antaako alkoholia esim. 14-vuotiaalle vai vähän alle 18-vuotiaalle? Kukaan ei tunnut tähän kysymykseen vastaavan...
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:15"]
Ja oikeasti luulet, että se perhejuhlissa nautittu skumppa ehkäisee sen kaupungin laitamilla tai kotibileissä vedetyt kännit? Todellisuudessa se lisää niiden todennäköisyyttä.
[/quote]
En antaisi. Seuraavista syistä:
- alkoholitta oleminen ei ole rangaistus muutenkaan
- alkoholia saa Suomen lain mukaan nauttia vasta 18 vuotta täyttänyt, enkä muutenkaan kannusta lasta tekemään omia laintulkintoja
No näkeehän sen jo ap:n kysymyksestä?
Ihmiset, joilla on vahva suhde alkoholiin, käyttävät nimenomaan alkoholin nauttimisesta sanoja "lähteä viihteelle" tai "juhlia/bilettää." He myös käyttävät verbiä "juoda" tarkoittamaan nimenomaan alkoholin juomista humalahakuisesti tai kysyvät "paljonko teillä menee alkoholiin rahaa?"
Lapset oppivat suhtautumisen alkoholiin nimenomaan vanhemmiltaan. Ihan sama, pitävätkö vanhemmat alkoholia suurena peikkona tai elämänlaatua ylläpitävänä välttämättömyytenä.
Ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: ei, en antaisia lapseni JUODA perhejuhlissa (en alaikäisenä enkä yli-ikäisenäkään), mutta voisin tarjota hänelle lasillisen kuohuviiniä.
Alkoholin mystifiointi ja glorifiointi tekee siitä osaltaan houkuttelevaa. Onneksi lapset voivat oppia myös muita tapoja rentoutua ja pitää hauskaa.
Täysi-ikäisenä lapsi on tietysti vastuussa omista teoistaan ja asioistaan.