Annatko/antaisitko alaikäisen juoda perhejuhlissa?
Annatko tai antaisitko 17-vuotiaan (muutaman kuukauden kuluttua 18) juoda perhejuhlissa?
Kommentit (104)
Antaisin maistaa. Siis tilkka kutaki lajia (kuohuviini, ruokaviini, booli...). Mutta en hörppyä tai kahta enempää mitään lajia.
Olen antanut miehen 17-vuotiaan pojan juoda viiniä perheillallisilla, silloin kun meillä käy ja jos viiniä sattuu tarjolla olemaan, aina ei ole. Joskus katsovat teeveestä peliä ja juovat pari tölkkiä kaljaa yhdessä.
14-vuotias meni sukujuhlissa maalla miesten kanssa rantasaunaporukkaan ja sai ottaa saunaoluen. Siinä se sitten hihitteli itsekseen lopun iltaa ja meni aikaisin nukkumaan. Kaikissa juhlissa shamppanjalasin saa kuka vaan haluaa - 14-vuotias ottaa ja maistaa kilistellessä mutta aina jää suurin osa juomatta. Ei taida tykätä mausta.
En tee alkoholin käytöstä mitään jättinumeroa. Se on osa elämää - mutta aina erityistilanteissa. Mun mielestä on kuitenkin turhaa panna päätä pensaaseen: Helsingissä hyvinkin nuoret käyttävät alkoholia isoja määriä kännäämistarkoituksessa. Itse olen tehnyt selväksi etten halua meidän poikien sitä tekevän, ja myös selittänyt huolellisesti, miksi. En kuitenkaan mitenkään pysty vahtimaan, etteivät meidän pojat kokeile samaa muuten kuin laittamalla ne lukkojen taakse loppuiäkseen.
Kyllä mä uskon, että alkoholin kuvailu nuorille jonkinlaisena hirviönä ja vain tuhoavana asiana on niin vinoutunutta ja yksisilmäistä, ettei siitä saa loogista tolkkua aikuinenkaan. Mun mielestä pitää olla vain ja ainoastaan yksinkertaisen rehellinen nuorelle: Miksi alkoholi ei sovi nuorille ja miksi aikuiset kuitenkin käyttää sitä.
tietysti, sivistyneesti kuten me muutkin. Perhejuhlissamme kukaan ei juo kännejä, mutta aterialla juodaan lasillinen viiniä ja suuremmissa juhlissa kohotetaan kuohuviini/shampanjamalja tai otetaan mansikkakakun kanssa pieni lasillinen sitä shampanjaa...
En ikinä järjestäisi suvulle mitään ryyppäjäisiä tai edes osallistuisi sellaisiin (vaikka opiskelijabileissä tuli joskus kännejäkin kokeiltua, enkä epäile, etteivätkö lapsenikin sitten aikanaan kokeilisi, mutta ne kokeilut saavat tehdä ilman äitykkää ja isiä)
No kun ikäraja on täällä 16, niin vähän hassua olisi olla antamatta,
Vaikea sanoa... Jos tosiaan olisi viittä vaille 18, niin ehkä antaisin. Jos siis haluaisi. Mun ehdoton periaate on, ettei alkoholia alaikäiselle. Hassua, että ihmiset todella luulee, että jos kotona saa vähän maistaa, niin sitten ei juo muualla humalahakuisesti. Toi nyt on naiveinta ajattelua, mitä vanhempi voi tehdä. Ihan käsittämätöntä! Tai, että jos ostaa nuorelle pari siideriä koulun päättäjäisiin, niin ei hän varmaan tosiaan sen enempää juo. Haloo!!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 10:46"]
Kyllä ne perhejuhlissa sivistyneesti juovat osaavat juoda myös 'salaa'. Ei ne ole toisiansa poissulkevia asioita. Vai onko oma nuoruus jo unohduksissa?
[/quote]
Ja useinmiten ne sitten juokin ja kunnolla. Koska onhan siihen tavallaan vanhempien lupa, kun ne antaa sitä alkoholia lapselle itsekin. On ihan tutkittu juttu, että sallivien vanhempien lapset juo enemmän koska siihe on "lupa". On myös oletettavaa ettei vanhemmat niin suutu vaikka kännissä kotiin tulisikin. Eikäalkoholi mitään vaarallista ole, koska sitä saa maistella perhejuhlissa ym.
Ne lapset jotka tietää, että vanhemmat kieltää juomisen, ottavat vähemmän, koska pelkäävät kiinnijäämistä ja vanhempiensa pettämistä. Tietävät että kännissä kotiin tuleminen ei ole mikään pikkujuttu.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:06"]
Kyllä ne perhejuhlissa sivistyneesti juovat osaavat juoda myös 'salaa'. Ei ne ole toisiansa poissulkevia asioita. Vai onko oma nuoruus jo unohduksissa?
[/quote]
Ja useinmiten ne sitten juokin ja kunnolla. Koska onhan siihen tavallaan vanhempien lupa, kun ne antaa sitä alkoholia lapselle itsekin. On ihan tutkittu juttu, että sallivien vanhempien lapset juo enemmän koska siihe on "lupa". On myös oletettavaa ettei vanhemmat niin suutu vaikka kännissä kotiin tulisikin. Eikäalkoholi mitään vaarallista ole, koska sitä saa maistella perhejuhlissa ym.
Ne lapset jotka tietää, että vanhemmat kieltää juomisen, ottavat vähemmän, koska pelkäävät kiinnijäämistä ja vanhempiensa pettämistä. Tietävät että kännissä kotiin tuleminen ei ole mikään pikkujuttu.
[/quote]
Kaikki ihmiset eivät halua lapseensa suhdetta, joka perustuu pelkoon.
Esimerkiksi minun vanhempani eivät tahtoneet sellaista suhdetta ja sallivat meille ruokaviinit jostain 12 + vuodesta ylöspäin. Olen nyt 50 enkä vieläkään juo humalahakuiesti. Sama veljilläni.
Rippikoulun käynyt on saanut yhden siiderin juhannus/uusivuosi ja halutessaan viiniä ruuan kanssa. Yksi on aikuiseksi kasvatettu ja ei ole vielä koskaan edes baarissa ollessaan vetänyt ns. perseitä.
Seuraavat on vielä alle rippikouluikäisiä, mutta varmasti ihan yhtä fiksuja.
En antaisi, mutta pääsisin helpolla, koska tiedän, ettei haluaisikaan. Surettaa täällä niiden lasten puolesta, jotka 14-vuotiaana saavat vanhemmiltaan saunakaljan, kun ei sillä muka ole väliä. Se yksi saunakaljakin vahingoittaa 14-vuotiaan aivoja, mutta eihän se vanhempia kiinnosta. Vanhempia kiinnostaa, ettei lapsesta vain tule turhan nipo alkoholin suhteen, mieluummin vetää kunnon kännit joka viikonloppu (niin kuin vanhempansakin?) niin kasvaa kunnon suomalaiseksi, joka ei lasiin sylje.
Antaisin nostaa maljan, jos maistuisi. Mutta valitsee edelleen mielummin sen Pommac-maljan.
Tämä keskustelu pääsi juuri sille tasolle, mikä oli alunperin jo arvattavissakin.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 10:48"]
Tietysti. Teemme myös muita laittomuuksia yhdessä. Tarjoan hänelle tupakatkin ja suunnittelemme kannabiskasvattamoa. Jos lapseni haluaa hakata jonkun tyypin, lähden mukaan. Aina parempi turvallisesti minun kanssani kuin se, että saisi hämärissä olosuhteissa itse turpaansa. Ajelemme myös yhdessä autolla kännissä ja lataamme netistä pelit, musiikit ja leffat. Viime aikoina olemme alkaneet myös käydä yhdessä varkaissa marketissa. Parempi käydä minun kanssani, kun yksin jäisi luultavasti kiinni ja varastaisi jotain paskaa, jolla ei tee mitään.
[/quote]
Joo. Mustakin on hyvä osoittaa, että alkoholinkäyttö on tabu, jota pitää harjoittaa vain hihitellen salassa. Alkoholinkäytön ideahan on se, että sitä voi käyttää vain todella paljon tai ei ollenkaan. Kun ottaa kerralla paljon niin silloin ei ole enää vastuussakaan mistään.
Se taas että ottaisi vain yhden lasin ja kohottaisi maljan on turhaa hienostelua, jota mun lapseni ei tietenkään tarvi. No se yksi lasi tietysti tarkoittaakin sitä, että pitää samantien vetää lärvit äidin ja Pentti-sedän kanssa. Yhtä lasia ei tosiaan voi juoda, asia on joko-tai.
[/quote]
Siinä vaan samalla antaa lapselleen vähän arveluttavan mallin lakien noudattamisesta. Kun se alkoholin antaminen alaikäiselle on rikos, oli sitten antajana vaikka isä tai äiti. Siinä sä omalla esimerkilläsi osoitat, ettei lakia aina tarvitse noudattaa jos ei halua. Missä muussa asiassa on samoin, saako vähän maistissa ajaa autoa jos ajaa vaan ihan vähän ja ihan hiljaa? Saako ostaa kaverille alkoholia kun itse on yli 18v. mutta kaveri alaikäinen? Jos ostaa vaan vähän? Saako autolla ajaa ilman korttia, jos taas ajaa ihan hiljaa ja vaan pienen matkan? Saako kaupasta varastaa ihan vähän vaan?
Malli on se tärkein mistä nuoret ja lapset oppii. Nyt sä korostat kovasti kuinka pitää näyttää mallia sivistyneestä alkoholinkäytöstä, mutta siinä samalla näytät mallia ettei yhteisesti sovituista säännöistä tarvi välittää jos ei halua.
Paremman mallin antaisit, kun sitä alkoholia ottais vaan ne täysi-ikäiset, sivistyneesti ja kohtuudella. Alaikäiset katsois mallia ja ottais sitten kun ikä riittää. Ei ne mallin ottamiseen tarvi oikeesti sitä kuoharilasia alaikäisenä. Ne voi saada sen ihan ilman yhtäkään alkoholiannosta.
Mun suvussa on tosi paljon alkoholisteja ja mut on kasvatettu niin, että viina on tosi paha ja salattava asia ja mun äiti alkaa riehumaan, kun joku tarjoaa mun isälle yhden kaljan. Ajattelin siis tehdä erilailla kuin vanhempani ja antaa 15 vuotiaalle hänen rippijuhlissaan tervetuloamaljan. En todellakaan ala ostamaan mitään siidereitä tai salli juopottelua, mutta ajattelin, että tuollainen sivistynyt juominen on ihan terveellistä opettaa lapselle.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:12"]
En antaisi, mutta pääsisin helpolla, koska tiedän, ettei haluaisikaan. Surettaa täällä niiden lasten puolesta, jotka 14-vuotiaana saavat vanhemmiltaan saunakaljan, kun ei sillä muka ole väliä. Se yksi saunakaljakin vahingoittaa 14-vuotiaan aivoja, mutta eihän se vanhempia kiinnosta. Vanhempia kiinnostaa, ettei lapsesta vain tule turhan nipo alkoholin suhteen, mieluummin vetää kunnon kännit joka viikonloppu (niin kuin vanhempansakin?) niin kasvaa kunnon suomalaiseksi, joka ei lasiin sylje.
[/quote]
Jos kotona judoaan lasi laadukasta viiniä ruokajuomana ja sinä rinnastat sen "kunnon känneihin joka viikonloppu" niin se antaa väkisinkin kuvan äärimmäisen kieroutuneesta suhteesta alkoholin.
Yleistätkö muutkin asiat tuolla lailla vääristyneesti? Jos 18 vuotias seurustelee se on sinusta sama kuin "huorata torilla"? Jos kotona leivotaan merkkipäivinä kakku, niin se on sama kuin "mässytetään pullaaa koko ajan"?
Olen aina ihmetellyt kaltaisiasi hysteerikkoja. Eikö teillä ole elämässä aitoa sisältöä ollenkaan, kun pitää kärjistää kaikki jotta pääisi meuhkaamana olemattomista?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:14"]
Tämä keskustelu pääsi juuri sille tasolle, mikä oli alunperin jo arvattavissakin.
[/quote]
Jep, esim. 29 on lajissaan juuri sitä AV-tasoista peruskauraa, hohhoijaa!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:17"]
[/quote]
Jos kotona judoaan lasi laadukasta viiniä ruokajuomana ja sinä rinnastat sen "kunnon känneihin joka viikonloppu" niin se antaa väkisinkin kuvan äärimmäisen kieroutuneesta suhteesta alkoholin.
Yleistätkö muutkin asiat tuolla lailla vääristyneesti? Jos 18 vuotias seurustelee se on sinusta sama kuin "huorata torilla"? Jos kotona leivotaan merkkipäivinä kakku, niin se on sama kuin "mässytetään pullaaa koko ajan"?
Olen aina ihmetellyt kaltaisiasi hysteerikkoja. Eikö teillä ole elämässä aitoa sisältöä ollenkaan, kun pitää kärjistää kaikki jotta pääisi meuhkaamana olemattomista?
[/quote]
Ai on hysteeristä, kun on sitä mieltä, ettei alaikäinen tarvitse alkoholia?
Minusta on sairaalloista, että on noin suuri ongelma, ettei voisi odottaa täysi-ikäisyyttä, ennen kuin otetaan alkoholia. Minä rakastan lastani, ja haluan suojella häntä asioilta, jotka vahingoittavat häntä. Kaikki muut eivät näköjään halua suojella omia lapsiaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:06"]
[/quote]
[/quote]
Kaikki ihmiset eivät halua lapseensa suhdetta, joka perustuu pelkoon.
Esimerkiksi minun vanhempani eivät tahtoneet sellaista suhdetta ja sallivat meille ruokaviinit jostain 12 + vuodesta ylöspäin. Olen nyt 50 enkä vieläkään juo humalahakuiesti. Sama veljilläni.
[/quote]
Ei kaikki tietenkään alkoholisoidu, mutta riski siihen kasvaa, varsinkin jos alkoholinkäyttö aloitetaan hyvin nuorena.Se on ihan tutkittu juttu. Eikä mun lapset pelkää mua, ei. Mutta ne tietää säännöt ja sen että mä en ole niiden kaveri vaan vanhempi. Minä määrään säännöt, ei lapset. Ja siihen kuuluu se että meillä ei 12v. juo viiniä, ei edes aterialla.
Miksi ihmeessä mä ottaisin edes sen pienen kasvaneen riskin lapsen alkoholisoitumisesta, kun lapsi ei sitä alkoholia mitenkään tarvi? Hölmöhän mä olisin, altistaessani lapsen täysin turhaan alkoholille. Mallin ja esimerkin voi antaa muutenkin kuin lyömällä vinilasin lapsen käteen. Mutta ehkä kaikki ei siihen pysty.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:21"]
Ai on hysteeristä, kun on sitä mieltä, ettei alaikäinen tarvitse alkoholia?
Minusta on sairaalloista, että on noin suuri ongelma, ettei voisi odottaa täysi-ikäisyyttä, ennen kuin otetaan alkoholia. Minä rakastan lastani, ja haluan suojella häntä asioilta, jotka vahingoittavat häntä. Kaikki muut eivät näköjään halua suojella omia lapsiaan.
[/quote]
Kukaan ei "tarvitse" alkoholia ihan samalla lailla kuin kukaan ei tarvitse kauniisti katettua erityisen herkullista ateriaakaan saati henkevää päivälliskeskustelua. siitä huolimatta osa tahtoo ne elämäänsä ja tahtoo myös lapsilleen saman mallin opettaa.
Jotkut jopa rakastavat lapsiaankin, enemmän kuin on "tarpeen"... mikä voi olla kaltaisillesi askeesin ihailijoille ja elämää pakoileville vaikea asia käsittää.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:17"]
[/quote]
[/quote]
En ole kuullut tutkimuksista, jotka osoittaisivat merkkipäiväkakun olevan riski myöhempään jokapäiväiseen pullanmussutukseen. Sen sijaan olen lukenut monestakin tutkimuksesta, joissa osoitetaan, että mitä aikaisemmin lapsi/nuori nauttii ensimmäisen alkoholiannoksensa, sitä todennäköisemmin hänestä tulee suurkuluttaja.
Ei siis välttämättä tule, enkä väitäkään sitä, eikä todennäköisyys edes kasva yli 50%:iin, mutta 14-vuotiaana aloitettu alkoholinkäyttö nostaa suurkulutuksen riskin moninkertaiseksi 18-vuotiaana aloittaneisiin verrattuna. Minusta se on erittäin hyvä syy kieltää alaikäiseltä lapseltani alkoholinkäyttö.
Jokainenhan itse päättää, paljonko lapsestaan välittää. Tuollainen alkoholin sallija ilmeisesti haluaa mieluummin olla lapselleen "hyvä tyyppi" mieluummin kuin vastuullinen vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 10:48"]
Tietysti. Teemme myös muita laittomuuksia yhdessä. Tarjoan hänelle tupakatkin ja suunnittelemme kannabiskasvattamoa. Jos lapseni haluaa hakata jonkun tyypin, lähden mukaan. Aina parempi turvallisesti minun kanssani kuin se, että saisi hämärissä olosuhteissa itse turpaansa. Ajelemme myös yhdessä autolla kännissä ja lataamme netistä pelit, musiikit ja leffat. Viime aikoina olemme alkaneet myös käydä yhdessä varkaissa marketissa. Parempi käydä minun kanssani, kun yksin jäisi luultavasti kiinni ja varastaisi jotain paskaa, jolla ei tee mitään.
[/quote]
Joo. Mustakin on hyvä osoittaa, että alkoholinkäyttö on tabu, jota pitää harjoittaa vain hihitellen salassa. Alkoholinkäytön ideahan on se, että sitä voi käyttää vain todella paljon tai ei ollenkaan. Kun ottaa kerralla paljon niin silloin ei ole enää vastuussakaan mistään.
Se taas että ottaisi vain yhden lasin ja kohottaisi maljan on turhaa hienostelua, jota mun lapseni ei tietenkään tarvi. No se yksi lasi tietysti tarkoittaakin sitä, että pitää samantien vetää lärvit äidin ja Pentti-sedän kanssa. Yhtä lasia ei tosiaan voi juoda, asia on joko-tai.