Kunnianhimo ja menestyksennälkä heräsi vasta 39-vuotiaana, myöhäistäkö?
Olen elellyt elämääni mukamas tyytyväisenä vähän boheemina, taiteilijasieluna taiteellisen alan yrittäjänä. 28-vuotiaana yritystä perustaessani riitti vähäiset epäsäännölliset tulot. Välillä sai laskutettua enemmän ja elämä oli juhlaa, sitten oli hiljaisempia aikoja ja kiristeltiin mutta olipahan vapaa-aikaa. Kuvittelin silloin, etten kaipaa koulutuksia tai uranluontia, pohjalla oli ammattitutkinto ja ylioppilastutkinto. Eka lapsi syntyi ja yrittäminen hankaloitui, sama ajatus kuitenkin oli mielessä että en niin uraa kaipaa ja jatkoin hoitovapaalla työskentelyä pienillä tuloilla. Sain kuitenkin puristettua lapsen syntymän jälkeen kokoon oman alani AMK-tutkinnon, josta valmistuttuani sain toisen lapsen.
Nyt nuorimmaiseni on 3-vuotias, minä lähes nelikymppinen ja todellisuus on lyönyt vasten kasvoja. Suurin osa ystävistäni, jotka ovat hyvissä ajoin käyneet korkeakoulututkinnon porskuttavat uransa huipulla. Palkkataso hipoo pilviä, itse kitkuttelen edelleen parin sadan kuukausituloilla. Suurin osa asiakkaistani on kadonnut lomieni aikana. Yritystoiminta on epävarmaa ja lähes tappiollista sekä kuluttavaa. Haluaisin hyvän palkkatyön.
Mutta se koulutus! Typerästä päästä kärsii koko elämä, miten tässä iässä saadaan vielä ura nousukiitoon? Yritän nyt epätoivon vimmalla kaksi lasta ja kituva yritys jaloissani opiskella ylempää korkeakoulututkintoa, että voisin jossakin vaiheessa 40+ vuosilla hakea järkevään palkkatyöhön ja päästä kiinni arkeen jossa raha tulee tilille kuukausittain. Miten olen voinutkaan olla näin tyhmä ja kuvitella että boheemi taiteilijaelämä voisi jatkua loputtomiin. Nyt vaan alkaa olla aika myöhäistä vai onko?
Kommentit (42)
Nelikymppisenä osaa opiskella tehokkaammin ja keskittyä olennaisiin asioihin. Lisäksi joillain aloilla AMK-tutkinnon päälle voi tehdä maisterin tutkinnon parissa vuodessa. Opiskella voi jonkin verran myös töiden ohella. Tsemppiä matkaan! :)
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta tehokasta työaikaa jäljellä. Itsestäsi se on kiinni. Kukaan ei sua tule kannustamaan mutta se ei tarkoita ettekö voisi saavuttaa vielä vaikka mitä.
40 vuotta??
Pääsin suoraan kauppakorkeasta (ktm) hyvään työpaikkaan. Olen tehnyt työtä 9 vuotta ja keskiansioni on ollut 80 000 €/vuosi.
Nykyään en vaan jaksaisi enää jaksaisi samaa työtä. Vastuualue on kasvanut, mutta palkka ja urakehitys ovat paikallaan.
Jostain syystä uusi pomo haali itselleen 4 eri titteliä, mikä vaikuttaa ulkopuolisista ja itsestäni melko oudolta. Sidosryhmät ovat kyselleet minulta outoa tilannetta, mutta en ole voinut kommentoida asiaa ja en ymmärrä asiaa itsekkään.
Uutta työtä on ollut vaikeaa löytää ja en ole edes saanut kutsuja haastatteluun kuten ennen. Toisaalta asiaa vaikeuttaa, että en halua tehdä enää samaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Palkan takia ei Suomessa kannata tehdä työtä koska verot. Mikään ei ole turhempaa kuin raataa pitkää päivää töissä kun rahat päätyy muille.
No, mä kyllä mieluummin teen töitä ihan palkankin takia kuin olen työttömänä. Työttömänä yksinasuvana sain tukia yhteensä 720 euroa (en ollut oikeutettu toimeentulotukeen tai muuhunkaan sosiaaliturvaan), nyt työssä ollessani saan verojen jälkeenkin tuhat euroa enemmän.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Keskityt avauksessa aika paljon sanoihin 'tutkinto' ja 'korkeakoulu' ja kerrot, että kavereilla on millä mällätä, mutta et täsmennä millä alalla he ovat.
Kaikilla aloilla ennuste ei ole sama, vaikka olisi miten monta tutkintoa ja koulutusta. Toisissa taas riittää, että käy koulun kerran loppuun ja sitten vain kävelee toisen osoittamiin tehtäviin hyvälle palkalle (esim.lääkärit) eikä luovuutta tarvita.
Suomessa koulutus on halpaa ja on näitä tutkintourheilijoita, jotka tavoittelevat esim.neljättä maisterin tutkintoa, koska toistaiseksi tätä harrastusta ei ole rajoitettu suuremmin. Toisille se itseluottamus tulee vaikka jostain urheilulajista. Yliopistoa kannattaa ajatella sosiaalisena klubina ja seuratoimintana kuten muitakin harrastuksia. Eri ihmisille menestys myös tarkoittaa eri asioita.
Tulosi kuulostavat kyllä alhaisilta joka tapauksessa. Voisitko tulevaisuudessa tehdä osittaisen alanvaihdoksen, mutta sellaiselle alalle, jossa voisit jotenkin yhdistää aiemman kokemuksen ja osaamisen työhön?
Olet kyllä outo tyyppi. Kirjoituksesi ovat välillä tosi fiksuja niinkuin ylläoleva on ja sitten taas, Huoh. Kirjoitteleeko siellä välillä mies ja välillä taas mies vai mistä tämä tason vaihtelu johtuu?
Älä kadu mitään, jossittelu on turhaa. Lapsille on varmasti ollut ihanaa, kun äitiä on näkynyt kotona enemmän kuin ehkä tavan työntekijällä, jolla täysi työaika.
Mitä ikinä nyt päädytkään tekemään, toivotan sinulle tsemppiä.
Hohhoijaa, ei se yliopistotutkinto mikään tie onneen välttämättä ole. Miten ihmiset on noin yksioikoisia? Riippuu ihan täysin alasta ja lisäksi persoonastasi. T: pitkäaikaistyötön VTL
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt 9-5 työtä koko aikuisikäni ja tunnen että se on haaskattua aikaa kokonaisuudessaan. Elämäni on turhaa. Sinun elämäsi on varmasti ollut parempi.
Juuri näin, tätä ei moni tule aatelleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Puolet elämästä jo lusittu siis.
Tunnen kyllä ihmisiä jotka ovat hankkineet lakimiehen pätevyydet +40, mutta tekevät töitä lähinnä ilmaiseksi harjoittelulla. Sitten on opettajiksi opiskelleita ja ovat valmistuneet työttömiksi ja takana on useita vuosia työttömyyttä vailla työkokemusta.
Työt saadaan suhteilla, ei koulutuksella.
Hanki mieluummin jonkun metsäkoneenkäyttötaito9 tai ihan rekkakortti niin pääset tienaamaan ihan oikeasti ja varmasti.
Rekkakortti on muuten ihan hyvä idea jos haluaa nopeasti töihin. Noista hommistakin oli vain pari päivää sitten juttu että Suomessakin kuskeja on törkeästi alipalkattu. Siis hommia saattaa olla mutta palkanmaksun kanssa voi olla heikkoa. Metsäkonehommia on enempi maaseudulla.
Onko metsäkonehommat hyvin palkattuja? Asun paikkakunnalla, jossa tämä voisi olla mahdollista lähiseudulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko metsäkonehommat hyvin palkattuja? Asun paikkakunnalla, jossa tämä voisi olla mahdollista lähiseudulla.
Ap
On. Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Puolet elämästä jo lusittu siis.
Tunnen kyllä ihmisiä jotka ovat hankkineet lakimiehen pätevyydet +40, mutta tekevät töitä lähinnä ilmaiseksi harjoittelulla. Sitten on opettajiksi opiskelleita ja ovat valmistuneet työttömiksi ja takana on useita vuosia työttömyyttä vailla työkokemusta.
Työt saadaan suhteilla, ei koulutuksella.
Hanki mieluummin jonkun metsäkoneenkäyttötaito9 tai ihan rekkakortti niin pääset tienaamaan ihan oikeasti ja varmasti.
He ovat niitä, jotka olisivat tehneet töitä ilmaiseksi vaikka olisivat valmistuneet 25-vuotiaana.
Meillä on täälllä niin vähän ihmisiä että kylllä meidän täytyy puhaltaa yhteen hiileen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta tehokasta työaikaa jäljellä. Itsestäsi se on kiinni. Kukaan ei sua tule kannustamaan mutta se ei tarkoita ettekö voisi saavuttaa vielä vaikka mitä.
40 vuotta??
Niin. Nykyään koulutetut tekevät töitä n. 70-vuotiaaksi. Aiemmin eläkkeelle jäätiin kuusikymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta??
Niin. Nykyään koulutetut tekevät töitä n. 70-vuotiaaksi. Aiemmin eläkkeelle jäätiin kuusikymppisinä.
Eli tässä tapauksessa olisi sitten jäljellä n. 30, ei 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta??
Yhtään ainoota ihmistä en tunne, joka ei olis eläkkeelle jäänyt heti kun vaan mahdollisuus on. Ja itse aion toimia samoin aikanaan. Vielä parempi olis, jos saa raha-asiat järjestymään niin että voi jäädä jo paljon aiemminkin pois työelämästä vaikkei heti eläkettä saisi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eivät ole. Palkanmaksu riippuu yrittäjästä. Mitä olen kuullut puheita niin se olisi noin 2500€ luokkaa kuukaudessa. Työmatkat ovat usein todella pitkiä ja metsässä ollaam päivä yksin. Kelirikko aikaan voi olla pakkolomaa.
Itse vaihdoin alaa päälle nelikymppisenä. Sitä ennen keskityin lasten kasvatukseen ja tein alisuoriutujana toimistotöitä. Tämä vähän pakostakin koska mieheni teki uraa ja pitkää päivää. Minä olin se joka joutui aina joustamaan.
Toisinaan hieman harmittaa tämä menneisyys, koska se vaikuttaa mm alhaisempana eläkekertymänä. Mutta sitten katson ihania lapsiani ja olen kiitollinen läheisistä väleistä heihin.
Nyt teen haastavaa työtä aika hyvällä palkalla ja olen joka päivä niin kiitollinen elämästäni. Menen töihin iloisena joka päivä ja toivon voivani olla töissä aina 70- vuotiaaksi asti.
Lapset ovat teinejä ja aikaa ja virtaa on töille ihan eri lailla. Tuntuu kuin minulla olisi alkanut uusi elämä. Kannustan kaikkia rohkeasti elämänmuutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdoin alaa päälle nelikymppisenä. Sitä ennen keskityin lasten kasvatukseen ja tein alisuoriutujana toimistotöitä. Tämä vähän pakostakin koska mieheni teki uraa ja pitkää päivää. Minä olin se joka joutui aina joustamaan.
Toisinaan hieman harmittaa tämä menneisyys, koska se vaikuttaa mm alhaisempana eläkekertymänä. Mutta sitten katson ihania lapsiani ja olen kiitollinen läheisistä väleistä heihin.
Nyt teen haastavaa työtä aika hyvällä palkalla ja olen joka päivä niin kiitollinen elämästäni. Menen töihin iloisena joka päivä ja toivon voivani olla töissä aina 70- vuotiaaksi asti.
Lapset ovat teinejä ja aikaa ja virtaa on töille ihan eri lailla. Tuntuu kuin minulla olisi alkanut uusi elämä. Kannustan kaikkia rohkeasti elämänmuutokseen.
Mihin alalle vaihdoit ja millaista työtä teet?
Yrittäminen, eikä varsinkaan sijoittaminen, katso ikää.