Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio allekirjoittaa kansalaisaloitetta pakkoruotsin poistamisesta

Vierailija
10.03.2013 |

Olen äidinkieleltäni suomenkielinen ja olen todella kiitollinen siitä, että olen saanut oppia ruotsia koulussa. Siitä on ollut minulle paljon hyötyä ja iloa. Ruotsinkieli on osa suomalaisuutta ja kuuluu olennaisena osana Suomeen. Jokaisella lapsella on oltava mahdollisuus tutustua ruotsin kieleen vaikka hänellä olisikin fennomaanivanhemmat, jotka voisivat ilman pakkoruotsia estää lastaan oppimasta kieltä. Lisäksi vastustan niitä taantumuksellisia tahoja, jotka ovat kyseisen kansalaisaloitteen takana.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 20:24"]

Mä en yksinkertaisesti ymmärrä tätä sekoilua liittyen ruotsin kieleen. Mun mielestäni se on erinomainen juttu että kouluissa on mahdollisimman paljon vieraita kieliä. Miten se ruotsin opiskelu nyt on poissa siitä ettei muita kieliä voisi opiskella? 

[/quote]

Onko se vain ruotsin kieli joka ei ole mistään poissa vai ovatko kaikki kielet sellaisia jotka eivät ole mistään poissa?

Vierailija
102/118 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 20:24"]

. Miten se ruotsin opiskelu nyt on poissa siitä ettei muita kieliä voisi opiskella? Ihan hyvin voi vaikka sen saksan/ranskan aloittaa ekana kielenä, ja möyhemmin ala-asteella vaikka englannin ja sitten jää vielä tilaa sille ruotsille ja mahdolliselle lisäkielelle yläasteella. 

[/quote]

No totta kai se on poissa muilta kieleiltä!

Valtaosa opiskelee vain ne kaksi pakollista kieltä, joista vain ruotsi on pakollinen. Käytännön syistä toiseksi kieleksi valikoituu englanti, koska se on oikeasti tärkeä. Kukaan ei uskalla jäädä ruotsi-saksa, ruotsi-ranska tai ruotsi-venäjä-yhdistelmien varaan.

Niinpä se pakkoruotsi vie tilan muilta maailamn kieliltä. Englanti-saksa tai englanti-ranska tai englanti-venäjän varassa voi elää.

Ne, jotka ovat kielellisesti lahjakkaita, toki valitsevat vielä 1-2 lisäkieltä, jopa enemmänkin. He todennäköisesti valitsisivat ruotsin vapaaehtoisesti.

Joskus ihmettelen, että ovatko pakkoruotsin kannattajat oikeasti noin tyhmiä vai näyttelevätkö tyhmää. Vai maksaako jokin ruotsinkielinen järjestö puolesta puhumisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:54"]

Miksi minä itse suomenkielisenä suomenkielisiä halveksuisin?

[/quote]

I see. Olet niitä joiden elämän ainut menestystarina on ruotsista kirjoitettu L ja nyt pelottaa, ettei se olekaan sellainen valttikortti kuin luulit. Se on ihan normaalia. Ihmisillä on tapana aina ajatella, että juuri se mitä itsellä on, on maailman tärkeintä ja parasta mutta yritä nyt ymmärtää, että me muutkin ajattelemme niin ja meille jokin muu asia kuin ruotsinkieli on tärkein. Joten miksi et anna jokaisen valita se mikä kenellekin eniten merkitsee?

[/quote]

Voi voi. Kyllähän ruotsistakin tuli kirjoitettua L, mutta se ei suinkaan ole ainoa menestystarina. Osaan myös useampaa muuta kieltä, mutta ruotsi on englannin jälkeen se, josta on ollut kaikkein eniten hyötyä sekä Suomessa että muualla Pohjoismaissa. Se että osaa sekä ruotsia että suomea on usein myös suuri etu muualla ulkomailla. 

Vierailija
104/118 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 23:48"]

[/quote]

I see. Olet niitä joiden elämän ainut menestystarina on ruotsista kirjoitettu L ja nyt pelottaa, ettei se olekaan sellainen valttikortti kuin luulit. Se on ihan normaalia. Ihmisillä on tapana aina ajatella, että juuri se mitä itsellä on, on maailman tärkeintä ja parasta mutta yritä nyt ymmärtää, että me muutkin ajattelemme niin ja meille jokin muu asia kuin ruotsinkieli on tärkein. Joten miksi et anna jokaisen valita se mikä kenellekin eniten merkitsee?

[/quote]

Voi voi. Kyllähän ruotsistakin tuli kirjoitettua L, mutta se ei suinkaan ole ainoa menestystarina. Osaan myös useampaa muuta kieltä, mutta ruotsi on englannin jälkeen se, josta on ollut kaikkein eniten hyötyä sekä Suomessa että muualla Pohjoismaissa. Se että osaa sekä ruotsia että suomea on usein myös suuri etu muualla ulkomailla. 

[/quote]

Lopetappas sen läpin puhuminen päähäsi. Jos nyt ruotsista onkin hyötyä Ruotsissa, voi tilata skagenröraa, niin suomesta nyt ei ainakaan ole ulkomailla mitään hyötyä. Pikkukieliä molemmat. Tai ehkä niillä voi brassailla, sehän näyttää olevan erikoisalaasi.

Vierailija
105/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 23:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Lopetappas sen läpin puhuminen päähäsi. Jos nyt ruotsista onkin hyötyä Ruotsissa, voi tilata skagenröraa, niin suomesta nyt ei ainakaan ole ulkomailla mitään hyötyä. Pikkukieliä molemmat. Tai ehkä niillä voi brassailla, sehän näyttää olevan erikoisalaasi.

[/quote]

Et ilmeisesti ymmärrä sitä, että on olemassa monia työpaikkoja ihan Pohjoismaiden ulkopuolella, joissa todella on hyötyä siitä, että osaa myös ruotsia ja suomea. Tuo brassailu sekä ruotsin että monen muun asian osaamattomuudella taitaa sitten olla sinun erikoisalaasi.  

Vierailija
106/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruotsin kielen suosiota ja osaamista halutaan Suomessa parantaa - on pakon poistaminen ihan ensimmäinen askel!

Pakollisen ruotsin kannattajien pitäisi rehellisesti tunnustaa se - minkä enemmistä jo tietää; pakko ei kerta kaikkiaan toimi - siitä eivät käytännössä hyödy ruotsinkieliset eivätkä suomenkieliset!

Pakko on tehnyt ruotsista vain yhä epäsuositumman kielen - suomenkielisten keskuudessa! Ja kun ei joku toimi - niin eikö silloin pitäisi etsiä uusia, toimivampia ratkaisuja, ei vain tarrautua kiinni siihen vanhaan, toimimattomaan systeemiin?

Ja jos ruotsin kielen osaamistasoa halutaan todella nostaa - pitäisi myös vuorovaikutusta kieliryhmien välillä lisätä - RKP:n harjoittama kieliryhmien eristäminen kun ei selvästikään toimi!
Ja eikö tämä hyödyttäisi myös ruotsinkielisiäkin, moni on tosin jo valmiiksi kaksikielinen - mutta niillä joille suomen kieli jää heikoksi - saattavat myös työllistymismahdollisuudet Suomessa jäädä rajallisemmiksi. Suomea kuitenkin puhuu äidinkielenään yli 90% väestöstä eli käytännössä Suomi on hyvin yksikielinen maa!

Käsittääkseni esim. Ahvenanmaalta, joka tosin on muutenkin poikkeuksellinen, mutta kuuluu silti Suomeen - muuttaa melko paljon ruotsinkielisiä Ruotsiin - juuri kielen takia.

Ruotsin kielen asemaa Suomessa pitäisi siis edistää muilla ja eritoten toimivammilla keinoin - kuin vain pakottamalla kaikkia suomenkielisiä "mukaosaaajiksi." Missään akuutissa vaarassa ei ruotsin kieli silti Suomessa ole!

Vierailija
107/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on suurin syy sille, että suomenkielisten motivaatio oppia ruotsia on niin huono - käytännössähän ruotsia ei opita edes tyydyttävästi! Vapaaehtoisuus, ja sitä myötä pienemmät opiskelijamäärät - antaisivat paljon erilaisia mahdollisuuksia - myös siihen, että ruotsin opiskelusta voitaisiin kehittää korkeatasoisempaa ja paljon mukavampaa!

Pakkoa ei tarvita myöskään sen takia, etteivät ruotsinkielisten palvelut muka muuten järjestyisi - tutkittu juttu - ja tuttu juttu myös muista maista; jopa vähälukuiset islantilaiset selviytyvät palveluistaan itse!

Pakko tuntuu suomenkielisestä simputukselta - ja siltä, että pakkoruotsin ja sen seurannaisvaikutusten keinoin varmistetaan - että ruotsinkielinen poliittinen ja muu eliitti pysyy vallassa, täysin suhteettoman suurella osuudella!

Pakon takia valtaväestö sekä muut kielivähemmistöt ja kielet ovat Suomessa monessa suhteessa jopa epätasa-arvoisessa asemassa!

Ei ruotsia vastaan - vaan valinnanvapauden puolesta!

Vierailija
108/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa että käytetään ilmausta "antaa mahdollisuus tutustua ruotsinkieleen" PAKKOruotsista.

Vierailija
109/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 00:14"]

Pakko on suurin syy sille, että suomenkielisten motivaatio oppia ruotsia on niin huono - käytännössähän ruotsia ei opita edes tyydyttävästi! Vapaaehtoisuus, ja sitä myötä pienemmät opiskelijamäärät - antaisivat paljon erilaisia mahdollisuuksia - myös siihen, että ruotsin opiskelusta voitaisiin kehittää korkeatasoisempaa ja paljon mukavampaa!

Pakkoa ei tarvita myöskään sen takia, etteivät ruotsinkielisten palvelut muka muuten järjestyisi - tutkittu juttu - ja tuttu juttu myös muista maista; jopa vähälukuiset islantilaiset selviytyvät palveluistaan itse!

Pakko tuntuu suomenkielisestä simputukselta - ja siltä, että pakkoruotsin ja sen seurannaisvaikutusten keinoin varmistetaan - että ruotsinkielinen poliittinen ja muu eliitti pysyy vallassa, täysin suhteettoman suurella osuudella!

Pakon takia valtaväestö sekä muut kielivähemmistöt ja kielet ovat Suomessa monessa suhteessa jopa epätasa-arvoisessa asemassa!

Ei ruotsia vastaan - vaan valinnanvapauden puolesta!

[/quote]

Eivät islantilaisetkaan selviä täysin itse esim. koulutusta yliopistotasolla he eivät kykene omin voimin järjestämään. Islantilaiset sitä paitsi joutuvat lukemaan pakkotanskaa koulussa.

Vierailija
110/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 08:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 20:58"]

Sivistys tuli kylläkin Suomeen latinan myötä, ei ruotsiksi.

[/quote]

Mutta edelleen se tuli pääosin Ruotsin kautta ruotsalaisin vaikuttein.

[/quote]

Yes but who cares! :D Täällä se sivistys nyt kuitenkin on eikä se katoa vaikka pakkoruotsista luovuttaisiinkin.

Vierailija
111/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 11:23"]

En jaksa opetella kävelemään, koska pakko.

[/quote]

Olipa huono ja asiaton.

Vierailija
112/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 00:26"]

[/quote]

[/quote]

Yes but who cares! :D Täällä se sivistys nyt kuitenkin on eikä se katoa vaikka pakkoruotsista luovuttaisiinkin.

[/quote]

Kun näitä persfinnien ulostuloja katsoo, niin en olisi siitä kovinkaan varma. Ainakaan se sivistys ei koskaan saavuttanut kaikkia.

Vierailija
113/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 00:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 00:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kun näitä persfinnien ulostuloja katsoo, niin en olisi siitä kovinkaan varma. Ainakaan se sivistys ei koskaan saavuttanut kaikkia.

[/quote]

Ajatella, eikös se pakkoruotsin pitänyt olla se sivistyksen tuova, autuaaksi tekevä, rikastuttava ja ainut asia mikä erottaa meidät Neuvostoliitosta.

Vai eikö se näin nyt olekaan?

Vierailija
114/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 17:59"]

Olen äidinkieleltäni suomenkielinen ja olen todella kiitollinen siitä, että olen saanut oppia ruotsia koulussa. Siitä on ollut minulle paljon hyötyä ja iloa. Ruotsinkieli on osa suomalaisuutta ja kuuluu olennaisena osana Suomeen. Jokaisella lapsella on oltava mahdollisuus tutustua ruotsin kieleen vaikka hänellä olisikin fennomaanivanhemmat, jotka voisivat ilman pakkoruotsia estää lastaan oppimasta kieltä. Lisäksi vastustan niitä taantumuksellisia tahoja, jotka ovat kyseisen kansalaisaloitteen takana.

[/quote] Minä en myöskään allekirjoita ruotsin kielen opetuksen poistamis-esitystä. Ruotsi on nuorille aina hyödyllinen työelämässä, sen olen urallani havainnut.

Vierailija
115/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän päivään mennessä ei ole tullut yhtään todellista perustetta pakkoruotsille. Ei yhtään oikeaa argumenttiä mitä ei olisi jo ajat sitten ammuttu alas. Nyt kun "pakkoruotsittajat" itse tajuavat tämän, niin keskustelu on käännetty siihen,että jos vastustat pakkoruotsia = vihaat suomenruotsalaisia..Mitähän tämän jälkeen. Mitäs kaikkia kliseitä pakkoruotsin puolesta onkaan esitetty( listaa saa jatkaa):

- Perustuslaki

- Pohjoismainen identiteetti

- Porttiteoria (saksaa oppiakseen tulee ensin lukea ruotsia ..)

- Pakkoruotsi ei ole mistään pois

- Yrityselämässä tarvitaan ruotsia (paitsi EK:n mielestä.. Ja tätä argumenttia käyttävät eivät ole varmasti tehneet päivääkään kauppaa itse..)

- Kansalliskieli =kaikkien pitää lukea ruotsia

- Suomalaiset olisivat juntteja ilman ruotsinkieltä
.- Ihminen ei voi olla sivistynyt ilman ruotsinkieltä

Jne jne..

Vierailija
116/118 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä, jotka saarnaavat pakkoruotsin puolesta, koska ruotsin kielen taidosta on ollut heille itselleen hyötyä. Olisiko siitä ollut vähemmän hyötyä, jos olisivat lukeneet ruotsia vapaaehtoisesti? Eihän tässä kukaan ole kieltämässä ruotsin opiskelua, eli keltään ei olla ottamassa mitään pois. Senhän voisi vaikka lakiin kirjata, että jokaisella on OIKEUS, eli ei pakko, opiskella kansalliskieliä. Olisi helppo toteuttaakin, kun ruotsin opettajia on jo jokaisella paikkakunnalla valmiiksi.

Vierailija
117/118 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä pakolliseksi koko maahan!? Etenkin Pietarsaareen, Sipooseen jne? No ei todellakaan! Samasta syystä ei voi pakottaa kaikkia opiskelemaan ruotsiakaan. Kenenkään on turha väittää että suomessa tarvitsisi ruotsia. Ei edes Helsingissä. En ole ikinään ymmärtänyt miksi niin moni suomalainen "vihaa" ruotsalaisia, mutta haluavat silti opiskella ruotsia?? Minusta ruotsalaiset ovat todella mukavaa porukkaa, mutta miksi ihmeessä meidän pitäisi osata heidän kieltään?? Huom, myös ruotsalaiset ihmettelevät tätä asiaa ja puhuvat mieluummin englantia suomalaistenkin kanssa koska osaamme sitä paremmin kuin ruotsia....

Vierailija
118/118 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 08:50"]En ymmärrä näitä, jotka saarnaavat pakkoruotsin puolesta, koska ruotsin kielen taidosta on ollut heille itselleen hyötyä. Olisiko siitä ollut vähemmän hyötyä, jos olisivat lukeneet ruotsia vapaaehtoisesti? Eihän tässä kukaan ole kieltämässä ruotsin opiskelua, eli keltään ei olla ottamassa mitään pois. Senhän voisi vaikka lakiin kirjata, että jokaisella on OIKEUS, eli ei pakko, opiskella kansalliskieliä. Olisi helppo toteuttaakin, kun ruotsin opettajia on jo jokaisella paikkakunnalla valmiiksi.[/quote]

Eihän sitä voi etukäteen tietää tuleeko ruotsia tarvitsemaan. Ruotsi ja muut Pohjoismaat ovat kuitenkin tuossa aivan vieressä ja ovat tärkeitä kauppakumppaneita. Ikäväähän se olisi huomata ettei osaakaan ruotsia, jos sen taitoa vaaditaan esim. työtehtävissä, siksi ettei ole sitä koulussa joutunut opettelemaan.

[/quote]

Minä asuin ennen itä-Suomessa ja olin ruotsin vastustaja, koska siellä tarvitaan venäjää. Olen kuitenkin pärjännyt aina koulussa kielissä hyvin ja ruotsikin oli 9-10 aina. Venäjää sitten opiskelinkin itsenäisesti aikuisena jonkun vuoden. Yllättäen jouduin töihin länsi-rannikolle ja kyllä tarvitsen töissäni ruotsia. Mutta - ei täällä kouluruotsilla vielä pärjää. Porukka puhee murteita, joista ei saa mitään selvää. Eli tarinani opetus on, että huonolla ruotsin kielen taidolla ei tee mitää ja kaikki eivät vaan kieliä opi.

Tuolla ruotsin puolella sitten työkieli onkin yleensä englanti. Sukulaispoika oli rajan takana työharjoittelussa ja tarkoitus oli oppia ruotsia, mutta suurin osa puhuikin suomalaisten harjoittelijoiden kanssa suomea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän