En aio allekirjoittaa kansalaisaloitetta pakkoruotsin poistamisesta
Olen äidinkieleltäni suomenkielinen ja olen todella kiitollinen siitä, että olen saanut oppia ruotsia koulussa. Siitä on ollut minulle paljon hyötyä ja iloa. Ruotsinkieli on osa suomalaisuutta ja kuuluu olennaisena osana Suomeen. Jokaisella lapsella on oltava mahdollisuus tutustua ruotsin kieleen vaikka hänellä olisikin fennomaanivanhemmat, jotka voisivat ilman pakkoruotsia estää lastaan oppimasta kieltä. Lisäksi vastustan niitä taantumuksellisia tahoja, jotka ovat kyseisen kansalaisaloitteen takana.
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:54"]
Mistäköhän johtuu, että nämä täälläkin mesoavat fennomaanifanaatikot eivät kykene minkäänlaiseen sivistyneeseen argumentointiin. Ilmeisesti siellä koulussa on sitten ruotsin lisäksi jäänyt todella paljon muutakin oppimatta.
[/quote]
Vai sivistyneeseen argumentointiin! Jos te pakkoruotsi-intoilijat pystyisitte edes jonkinlaiseen tosiasiohin ja logiikkaan perustuvaan argumentointiin. Mikä siinä on, että ette pysty siihen? Halveksutteko meitä suomenkielisiä niin paljon ettette viitsi edes yrittää?
Mistäköhän johtuu, että nämä täälläkin mesoavat fennomaanifanaatikot eivät kykene minkäänlaiseen sivistyneeseen argumentointiin. Ilmeisesti siellä koulussa on sitten ruotsin lisäksi jäänyt todella paljon muutakin oppimatta.
[/quote]
No eipä tuo vastapuolenkaan argumentointi nyt kovin sivistyneeltä vaikuta. Ne perustelut sille miksi ruotsinkielen opettamisesta kaikille tulisi luopua on sitä paitsi esitetty jo niin moneen otteeseen. Vastaväitteet ovat olleet pääasiassa a.) olette juntteja b.) olette tyhmiä . Ja tämä siis on sitä sivistynyttä ja älykästä keskustelua ei-fanaattisilta ihmisiltä?
Fennomaanit olivat pääosin ruotsinkielisiä, jotka halusivat virallistaa suomen kielen. Fennomaanien lapset muuttuivat usein suomenkieliksi. Kielenvaihto on yhä käynnissä, ruotsiksi ei Suomessa kovin pitkälle pääse. Suomalaisuutta ei ole ilman suomen kieltä, ei vaikka olimme pitkään Ruotsin osa. Svekomaanit pitivät suomalaisia alempiarvoisina (ja pitävät yhä, mutteivät useinkaan uskalla sanoa sitä niin selvästi). Ruotsin kielen pakottaminen on sortoa. Miten käy sortajalle?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:05"]
[/quote]
Vai sivistyneeseen argumentointiin! Jos te pakkoruotsi-intoilijat pystyisitte edes jonkinlaiseen tosiasiohin ja logiikkaan perustuvaan argumentointiin. Mikä siinä on, että ette pysty siihen? Halveksutteko meitä suomenkielisiä niin paljon ettette viitsi edes yrittää?
[/quote]
Miksi minä itse suomenkielisenä suomenkielisiä halveksuisin?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:21"]
Fennomaanit olivat pääosin ruotsinkielisiä, jotka halusivat virallistaa suomen kielen. Fennomaanien lapset muuttuivat usein suomenkieliksi. Kielenvaihto on yhä käynnissä, ruotsiksi ei Suomessa kovin pitkälle pääse. Suomalaisuutta ei ole ilman suomen kieltä, ei vaikka olimme pitkään Ruotsin osa. Svekomaanit pitivät suomalaisia alempiarvoisina (ja pitävät yhä, mutteivät useinkaan uskalla sanoa sitä niin selvästi). Ruotsin kielen pakottaminen on sortoa. Miten käy sortajalle?
[/quote]
No mutta nykyajan fennomaanit ovat kyllä lähinnä näitä puskista huutelevia persuja.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ruotsinkielisiä on tosiaan niin vähän että tuskinpa he näin suuressa määrin osallistuisivat av-keskusteluihin.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:21"]
[/quote]
No mutta nykyajan fennomaanit ovat kyllä lähinnä näitä puskista huutelevia persuja.
[/quote]
Tai sitten ei. Voitko uskoa että jotkut meistä pakkoruotsin vastustajista olemme korkeasti koulutettuja, maailmaa nähneitä ihmisiä. Persuja en ole äänestänyt koskaan. Mieheni on kaksikielinen ja hänkin vastustaa pakkoruotsia, koska ymmärtää että sille ei ole kestäviä perusteita nyky Suomessa, historiasta huolimatta. Joskus täytyy miettiä mikä on järkevää.
mulla on sellaisia sosialistisukulaisia mitkä on pesunkestäviä suomi-juntteja ja puhuvat niin ruotsia ja sukujuhlissa sitten muistuttavat että svenka talande bättre folk. ahh ei paljoa pahemmin vois itteään munata ! nekin on niin pakkoruotsin kannalla vaikka käyvätkin punaisten haudalla itsenäisyyspäivänä. argh #@&XV
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:43"]
mulla on sellaisia sosialistisukulaisia mitkä on pesunkestäviä suomi-juntteja ja puhuvat niin ruotsia ja sukujuhlissa sitten muistuttavat että svenka talande bättre folk. ahh ei paljoa pahemmin vois itteään munata ! nekin on niin pakkoruotsin kannalla vaikka käyvätkin punaisten haudalla itsenäisyyspäivänä. argh #@&XV
[/quote]
Ilmeisesti ihan samasta puusta veistettyjä ootte kaikki.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:43"]
[/quote]
Ilmeisesti ihan samasta puusta veistettyjä ootte kaikki.
[/quote]
ei onneks olla, mä olen oppinut, varakas, fiksu ja menestyvä, enkä kannata mitään ismejä !
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:54"]
[/quote]
I see. Olet niitä joiden elämän ainut menestystarina on ruotsista kirjoitettu L ja nyt pelottaa, ettei se olekaan sellainen valttikortti kuin luulit. Se on ihan normaalia. Ihmisillä on tapana aina ajatella, että juuri se mitä itsellä on, on maailman tärkeintä ja parasta mutta yritä nyt ymmärtää, että me muutkin ajattelemme niin ja meille jokin muu asia kuin ruotsinkieli on tärkein. Joten miksi et anna jokaisen valita se mikä kenellekin eniten merkitsee?
Venäjä olisi Suomelle jättibisnesten kohde, jos täällä osattaisiin kieltä. Venäläiset osaavat heikosti englantia, ruotsalaiset hyvin. Mulla ei sinänsä ole mitään ruotsia vastaan, kieli siinä kuin mikä tahansa muukin, tosin erittäin pieni ja siksi vähämerkityksinen. Ihan vaan Suomen etua ajatellen pitäisi pakkoruotsi poistaa, aivan ehdottomasti ja pikaisesti. Ja koko maailmaa ajatellen, esim. ranskaa puhuvia on valtavasti ja siksi se voisi olla hyödyllinen. Kyllä toisen kielen pitää olla valinnainen. Isänmaallisena ihmisenä siis kävin allekirjoittamassa.
Nythän tilanne on se, että nuoret oppivat vihaamaan ruotsia eivätkä sen takia opiskele sitä kunnolla, suuri osa menee läpi rimaa hipoen, meilläkin pojilla englannista kympit ja toisella venäjästä kymppi, toisella ranskasta. Ruotsista molemmilla kutonen.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 20:00"]
Kun itse olin lukiossa oli varsin selvää, että ne oppilaat, jotka eivät ruotsia oppineet, eivät myöskään pärjänneet kovinkaan hyvin siinä ainoassa vieraassa kielessä eli englannissa. Ne, jotka mielellään opiskelivat myös ruotsia olivat juuri niitä oppilaita, jotka vapaaehtoisesti olivat valinneet myös kolmannen kielen. Syynä siihen, että ruotsia ei opita on lähinnä laiskuudessa tai sitten kielipäätä ei ole minkään vieraan kielen oppimiseen.
[/quote]
Varmaan tässäkin on joku korrelaatio, mutta ei tuo silti ihan yks yhteen mene. Esimerkiksi minulla ruotsi on aika heikko. Kyllä virkamiesruotsin juuri läpäisee, mutta koska kieltä ei tarvitse missään, ei sitä kouluopetuksen perusteella oikeasti opi. Sama kolmannen kielen, saksan, kanssa. Englannin kanssa taas tulen oikein erinomaisesti toimeen vaikka mielestäni minulla on surkea kielipää. Mutta senkään taidot eivät ole varsinaisesti koulusta peräisin vaan siitä, että sitä tarvitsee jossain. Nuorempana kielitaito otti aimo harppauksen, kun aloitin pelaamaan tietokonepelejä. Taidot kehittyivät sen verran, että koulumme englanninkielen opettaja päätti oikein erikseen kehaista kun olin parantanut osaamistani niin paljon. Senkin jälkeen pelit, englannin kielinen kaunokirjallisuus sekä englanti työ- ja viihdekielenä ovat parantaneet taitoja entisestään.
Pakkoruotsista en minäkään näe mitään hyötyä. Jos on kielipäätä ja kiinnostusta, hakeutuu kieliä opiskelemaan joka tapauksessa. Todennäköisesti moni myös sitä ruotsia ja he saavat kouluopetuksesta irti kohtuullisen paljon. Lisäksi oma mielenkiinto todennäköisesti ajaa heitä tilanteisiin, joissa he voivat koulun ulkopuolella parantaa kielitaitoaan. Ne, joiden kielipää on huono ja kielen oppiminen sen myötä vaikeampaa, eivät tule kieltä kouluopetuksen perusteella koskaan oppimaan sellaiselle tasolle, että siitä pelkästään olisi jotain käytännön hyötyä, esimerkiksi työelämässä. Lisäksi pakollisuus yhdistettynä epäonnistumiseen opiskelussa tuo mukanaan vastenmielisyyden, jolloin halukkuus hakeutua tilanteisiin jossa kieltä oikeasti oppisi, vähenee merkittävästi. Kuvitteletko, että joku vitosia ja kutosia ruotsista tuskalla repinyt tarttuisi aikuisenakaan innolla ruotsinkieliseen romaaniin kun ainoa mihin kielen assosioi on ne epäonnistumisen kokemukset ja pakollisuus. Epäilen vahvasti. Rehellisesti sanottuna itsekin lähtisin ennemmin lukemaan vaikka tyhjästä ranskan tai espanjankielistä kirjaa koska niihin kieliin on ihan positiivinen assosiaatio ja ajatus, että kyllähän sitä nyt kohta ymmärtää, sanakirja käteen ja eikun menoksi. Ruotsiin on sellainen tunne, että ei tule mitään, turha edes aloittaa. :) No, loppukevennykseksi, ehkä itse annan ruotsille mahdollisuuden norjan kautta koska en ole yhtä kiinnostavaa kirjaa suomeksi onnistunut löytämään.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 20:00"]
Kun itse olin lukiossa oli varsin selvää, että ne oppilaat, jotka eivät ruotsia oppineet, eivät myöskään pärjänneet kovinkaan hyvin siinä ainoassa vieraassa kielessä eli englannissa. Ne, jotka mielellään opiskelivat myös ruotsia olivat juuri niitä oppilaita, jotka vapaaehtoisesti olivat valinneet myös kolmannen kielen. Syynä siihen, että ruotsia ei opita on lähinnä laiskuudessa tai sitten kielipäätä ei ole minkään vieraan kielen oppimiseen.
[/quote]
Varmaan tässäkin on joku korrelaatio, mutta ei tuo silti ihan yks yhteen mene. Esimerkiksi minulla ruotsi on aika heikko. Kyllä virkamiesruotsin juuri läpäisee, mutta koska kieltä ei tarvitse missään, ei sitä kouluopetuksen perusteella oikeasti opi. Sama kolmannen kielen, saksan, kanssa. Englannin kanssa taas tulen oikein erinomaisesti toimeen vaikka mielestäni minulla on surkea kielipää. Mutta senkään taidot eivät ole varsinaisesti koulusta peräisin vaan siitä, että sitä tarvitsee jossain. Nuorempana kielitaito otti aimo harppauksen, kun aloitin pelaamaan tietokonepelejä. Taidot kehittyivät sen verran, että koulumme englanninkielen opettaja päätti oikein erikseen kehaista kun olin parantanut osaamistani niin paljon. Senkin jälkeen pelit, englannin kielinen kaunokirjallisuus sekä englanti työ- ja viihdekielenä ovat parantaneet taitoja entisestään.
Pakkoruotsista en minäkään näe mitään hyötyä. Jos on kielipäätä ja kiinnostusta, hakeutuu kieliä opiskelemaan joka tapauksessa. Todennäköisesti moni myös sitä ruotsia ja he saavat kouluopetuksesta irti kohtuullisen paljon. Lisäksi oma mielenkiinto todennäköisesti ajaa heitä tilanteisiin, joissa he voivat koulun ulkopuolella parantaa kielitaitoaan. Ne, joiden kielipää on huono ja kielen oppiminen sen myötä vaikeampaa, eivät tule kieltä kouluopetuksen perusteella koskaan oppimaan sellaiselle tasolle, että siitä pelkästään olisi jotain käytännön hyötyä, esimerkiksi työelämässä. Lisäksi pakollisuus yhdistettynä epäonnistumiseen opiskelussa tuo mukanaan vastenmielisyyden, jolloin halukkuus hakeutua tilanteisiin jossa kieltä oikeasti oppisi, vähenee merkittävästi. Kuvitteletko, että joku vitosia ja kutosia ruotsista tuskalla repinyt tarttuisi aikuisenakaan innolla ruotsinkieliseen romaaniin kun ainoa mihin kielen assosioi on ne epäonnistumisen kokemukset ja pakollisuus. Epäilen vahvasti. Rehellisesti sanottuna itsekin lähtisin ennemmin lukemaan vaikka tyhjästä ranskan tai espanjankielistä kirjaa koska niihin kieliin on ihan positiivinen assosiaatio ja ajatus, että kyllähän sitä nyt kohta ymmärtää, sanakirja käteen ja eikun menoksi. Ruotsiin on sellainen tunne, että ei tule mitään, turha edes aloittaa. :) No, loppukevennykseksi, ehkä itse annan ruotsille mahdollisuuden norjan kautta koska en ole yhtä kiinnostavaa kirjaa suomeksi onnistunut löytämään.
[/quote]
Työelämässä tarvitsee ruotsin kielen taitoa hyvän suomen kielen taidon lisäksi. Englanti tulee jossain kaukana perässä, kun on tutkittu työelämän taitovaatimuksia.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:30"]
Työelämässä tarvitsee ruotsin kielen taitoa hyvän suomen kielen taidon lisäksi. Englanti tulee jossain kaukana perässä, kun on tutkittu työelämän taitovaatimuksia.
[/quote]
Kumma juttu, että EK on antanut lausunnon, että elinkeinoelämä vaatii laajempaa kieliosaamista ja EK:n mielestä pakollinen ruotsi estää tätä toteutumasta. Ja se, että vaikka ruotsi olisi vapaaehtoinen, niin siltikin sitä varmasti edelleenkin opiskeltaisi Suomessa. Saataisiin vain laajennettua kansallista kielten osaamista ja vastattua globalisoituvan työelämän vaatimuksiin.
Ja sitäpaitsi englanti on ehdottomana ykkösena vieraana kielenä kielivaatimuksissa.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 18:02"]
Mielestäni Ruotsinkieli on valloittajakieli ja symboloi Suomessa vain sortoa ja hyväksikäyttöä.
[/quote]
Kannattaisi opetella edes se suomen kieli ennen kuin kommentoi.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 08:50"]En ymmärrä näitä, jotka saarnaavat pakkoruotsin puolesta, koska ruotsin kielen taidosta on ollut heille itselleen hyötyä. Olisiko siitä ollut vähemmän hyötyä, jos olisivat lukeneet ruotsia vapaaehtoisesti? Eihän tässä kukaan ole kieltämässä ruotsin opiskelua, eli keltään ei olla ottamassa mitään pois. Senhän voisi vaikka lakiin kirjata, että jokaisella on OIKEUS, eli ei pakko, opiskella kansalliskieliä. Olisi helppo toteuttaakin, kun ruotsin opettajia on jo jokaisella paikkakunnalla valmiiksi.[/quote]
Eihän sitä voi etukäteen tietää tuleeko ruotsia tarvitsemaan. Ruotsi ja muut Pohjoismaat ovat kuitenkin tuossa aivan vieressä ja ovat tärkeitä kauppakumppaneita. Ikäväähän se olisi huomata ettei osaakaan ruotsia, jos sen taitoa vaaditaan esim. työtehtävissä, siksi ettei ole sitä koulussa joutunut opettelemaan.