Vauvat eivät kuulu julkiseen liikenteeseen.
Kommentit (181)
Mieleeni on jäänyt hieman saman tyylinen tilanne. Olin junassa, jossa oli huutava lapsi äitinsä kanssa. Kanssamatkustaja valitti konduktöörille kun lapsi on huutanut jo koko Helsinki-Pasila-välin. (Siis todella lyhyt matka) Konduktöörin kävi sanomassa jotain äidille. Äidillä pääsi itku. Mä olin aivan äimistynyt, miten joku voi valittaa kun lapsi itkee? Olisin halunnut mennä lohduttamaan äitiä, mutta oli aivan liikaa ihmisiä tiellä. Ja jos nyt kenelläkään merkkaa, en ole itse äiti, mutta kyllä jokaisen täysjärkisen pitäisi ymmärtää et joskus ne lapset vaan huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Isänä en olisi kuunnellut bussikuskilta tai muiltakaan valitusta vaan kajauttanut kovaan ääneen että
Pää kiinni jo! Keskity työhösi jumalauta ja muut voi painaa ne naamarit älypuhelimiin, turha mulkoilla!
Jos olisi käynyt käsiksi niin olisin puolustautunut fyysisesti. Vauvan kanssa kun olen liikenteessä niin suojelen vauvaa ihan kaikelta mitä keksinkin pelätä, ei ole sellaista uhkaa mistä en selviäisi.
Teen ihan kaikkeni ettei kukaan tule vauvaa lähelle.
Lääkkeet!
Erikoinen tapaus sikäli, että kyseisellä linjalla on Tammiston alueella 3 pysäkkiä muutaman sadan metrin välein, ja sitten ollaankin jo heti Kartanonkoskella, joka sekin on todella pieni alue. Kyseisellä äidillä oli siis tapahtumahetkellä matkaa kotiin enimmilläänkin reilusti alle kilometri. Omatkin lapseni ovat rettelöineet julkisissa, eli voin kuvitella äidin tuskan, mutta sitä en mitenkään ymmärrä että miksi ei jäänyt pois ja kävellyt loppumatkaa. Olisi tehnyt raitis ilma ja liikunta/liikkuvat vaunut hyvää molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmarra kuljettajaa vaikka hoitanut kolmea omaa vauva a ja kuljettanut bussissa. Mulla oli aina jotain vauvan ruokaa tai vauvalla sopivaa juotavaa tuttipullossa. Ei saa pitaa vauvaa nalkaisena. Ehka rouva bussissa oli joku imettajafanaatikko joka imettaa lapsia kouluun asti eika siksi saa antaa tuttipulloa eika voinut itkevaa yhtakkia imettaakaan bussissa ja lapsi oli ilman ruokaa.
Lasu Asia Jos lapsi. Oin huutaa
Eipä uskoisi, että olet hoitanut kolmea vauvaa. Jos olisit, niin tietäisit, että vauvat voivat itkeä monesta muustakin syystä, kuten väsymys, liian kuuma, liian kylmä, tylsää, liikaa virikkeitä, mahakipu, joku muu kipu, kutittaa, harmittaa jne. Itku on vauvan viestintää, koska he eivät osaa puhua.
Tietenkin voi olla, että olet ratkaissut kaikki itkut syöttämällä vauvaa. Silloin saat lapsesta lohtusyöjän, joka syö aina ja joka lähtöön.
Unohdat, että kolme lasta jo kasvattanut osaa erottaa lapsen itkun syyt ja toimia nopeasti ja tehokkaasti saadakseen homman hoidettua. Yli vuoden ikäinen lapsi osaa ilmaista tarpeitaan jo muutenkin kuin karjumalla. Jutusta selvisi, että äiti kyllä oli tunnistanut taaperonsa uhmahuudon, muttei osannut toimia siitä eteenpäin. Niin no muuten kuin tekemällä valituksen ja korvauspyynnön HSL:lle ja lehtijutun Päivän Pamaukseen.
Samaa mieltä. Mikään ei ole pahempaa kuin vauva ratissa ja vielä pahempi jos linja-auton ratissa. Ei mitään liikennetajua...
Vapaaehtoisesti lapsettomat eivät kuulu yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä ihme maa. Missään muussa maassa vihata vauvoja näin paljon 😄 ihan sairasta. Ja olen vieläpä vela itse, en vaan voi ymmärtää tällaista vauva-ja äitivihaa mitä Suomessa on. Ihan hullua.
Ja voi hevonv*tut mitä tekstiä. Missään maassa ei syydetä resursseja yhtä paljon äiteihin ja lapsiin kuin täällä, että kyllä se raha näyttää teille kelpaavan, mutta kuitenkin täällä "vihataan vauvoja niin paljon". Menkää tekopyhät pälättäjät itseenne ennen kuin avaatte suunne.
Vierailija kirjoitti:
Aikas kusessa olisit, jos lakattais osallistumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikas kusessa olisit, jos lakattais osallistumasta.
Ei, teistä ei ole mitään hyötyä.
Jos koko perhe olisi liikenteessä huutavan lapsen kanssa, niin olen ihan varma ettei paljon valituksia tulisi. Ihmiset on sen verta säälittäviä nössöjä! Äiti yksin huutavan lapsen/lapsien kanssa on helppo kohde, jonka on vaikea tilanteessa puolustaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä ihme maa. Missään muussa maassa vihata vauvoja näin paljon 😄 ihan sairasta. Ja olen vieläpä vela itse, en vaan voi ymmärtää tällaista vauva-ja äitivihaa mitä Suomessa on. Ihan hullua.
Niinpä ja sit ihmetellään, kun ihmiset eivät tee lapsia...
Vauvat pois busseista, ravintoloista, hotelleista, lentokoneista ym. Lyhennetään ytimekkääksi iskulauseeksi: Vauvat pois Suomesta! (Ja eläkkeet jää maksamatta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voi hevonv*tut mitä tekstiä. Missään maassa ei syydetä resursseja yhtä paljon äiteihin ja lapsiin kuin täällä, että kyllä se raha näyttää teille kelpaavan, mutta kuitenkin täällä "vihataan vauvoja niin paljon". Menkää tekopyhät pälättäjät itseenne ennen kuin avaatte suunne.
Sä et tiedä, mistä puhut. Muissa Euroopan maissa kun on matkustellut, niin miehetkin ihastelevat vauvoja ja kaikki auttavat. Lasten kanssa on tervetullut ravintoloihin, julkisiin liikenteeseen ym.
Suomessa syydetään kaikille rahaa enemmän kuin muissa maissa, mutta jos olisit lukenut uutisen ja aloituksen olisit ymmärtänyt ettei kyse ollut rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljettaja ei ollut suomalainen.
Tässä varmaankin viitattiin vihamieliseen kommentointiin palstalla. Siihen ei kuljettajan kansallisuus vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Äideillä on kyllä liikaa aikaa, jos jokaisesta vastoinkäymisestä on tehtävä lehteen juttu. Ensin oli pureva lapsi jota hoitaja puri takaisin, sitten kauhukakara jota Ikean leikkipaikka ei (varmaan ihan syystä) ottanut enää vastaan, sitten tää bussiepisodi.
Kuinka moni esim. toimistotyössä oleva jaksaisi kuunnella täyttä kurkkua huutavaa lasta työpaikallaan? Ymmärrän ihan hyvin, että kuskillakin mitta täyttyy joskus. Miksi äiti ei voinut jäädä pois bussista ja pieni ulkoilu olisi ehkä rauhoittanut lapsen, seuraava bussi ois tullut ehkä vartin päästä? Ei kenenkään aikataulu kaadu siihen. Huomaavaisuus on hyve, niin äidillä kuin kuskillakin.
Kai olet huomannut, että huomaavaisuus on kadonnut maailmasta minäminä-ihmisten takia?
Kaikenlaista möykkää puolustellaan sillä, että "kyllä maailmaan ääniä mahtuu/ äänet ovat normaaleja asioita", vaikka möykkä olisi kuinka lujaa ja häiritsevää.
Ainakin kerrostalossa asuessa huomaa, että minäminä-ihmiset noilla em. puolustelevat vaikkapa jatkuvaa musiikinsoittoa ja yöllisiä remutouhuja. Normaaleja ääniä, ne jotka eivät kestä "normaaleja ääniä" = bassot täysillä, poraaminen ja vasarointi 24/7, känniääliöt öisin ravaa rapussa ja huutaa kämpässä, lapset hyppii, juoksee, kolistelee pattereita, jne..., voivat muuttaa korpeen omakotitaloon.
Ei ihmekään, että monilla on nukkumisvaikeuksia, keskittymisvaikeuksia, masentuneisuutta, hermostuneisuutta ymv., kun kaikki vaan metelöitsee ja pitää tällaista normaalina mihin vuorokauden aikaan tahansa, vaikka rauhoittuminen hiljaisemmassa/hiljaisessa ilmapiirissä olisi tärkeää. Hiljaisuudessa nähtävästi monikaan ei enää osaa olla ja ne ketkä osaavat ja huomauttavat metelistä, saavat lokaa niskaansa.
Ja kyllä, muuttaisin omakotitaloon vaikka heti, jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Unelmoin ihan joka päivä tästä.
Muistan teininä samantapaisen jutun. Me kikattavat kakarat laitoimme kännykät huutamaan oikein kunnolla, mitä sitä turhaan vauvan karjuntaa kuuntelemaan. Se vauvan äiti huusi kuljettajalle, että täällä on häiriköitä. Jostain syystä lapsen karjunta oli tälle mamille hyväksyttyä, ei vastaava melu Cheekin esittämänä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vauvatkin kuuluvat julkiseen liikenteeseen.
Bussikuskille on myös annettava työrauha.
Moniin töihin kuuluu erilaisia häiriötekijöitä, joiden sietäminen on osa ammattiosaamista. En minäkään valita siitä että asiakkaani saattaa itkeä, kirkua, karjua, liikehtiä holtittomasti tms. kesken synnytyksen. Ja ne vauvatkin itkee meillä aika paljon... silti kyetään töihin :D
Itse ajattelen kyllä että kuuluu bussikuskin työnkuvaan ja ominaisuuksiin pystyä keskittymään ajoon,vaikka bussissa olisi mitä hälyä ja mekkalaa. Minä en voi keskittyä metelissä, joten minusta ei olisi bussikuskiksi. En kestä usein edes radiota omassa autossa tai keskittyminen herpaantuu.
Monestihan bussissa joku känniläinen mölyää, so malit papattavat kovaan ääneen puhelimeen, pikkulapsi kitisee ja tähän musiikki ja kaikki normaali ihmisten välinen keskustelu vielä päälle. En ole KOSKAAN törmännyt tilanteeseen jossa känniläinen tai nisti,mölyävä ihmisporukka tms.olisi heitetty ulos bussista. Taitaa olla niin että äiti vauvan kanssa on vain helppo kohde ja helppo kyykytettävä.
Fakta nyt vaan on se, että vauvat ja pikkulapset itkevät. Joskus täysin yllättäen ja hallitsemattomasti. Silti voi olla tilanne,että pitää päästä juuri NYT lääkäriin,neuvolaan tms.ja mennä sinne bussilla tai taksilla jos kävelymatka on esim.liian pitkä. Voiko lain mukaan bussikuski tai taksikuski kieltäytyä kuljettamasta, jos lapsi alkaa yllättäen itkeä? Ei mahdu ainakaan minun moraalikäsitykseeni.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin vauva julkisessa, kuin puhelimeen puhuva nainen. Ihanaa istua bussissa ja miettiä asioita samalla kun katselee maisemia. Sitten joku nainen alkaa puhumaan puhelimeen ja ajatus katkeaa. Sitä yrittää olla kuuntelematta puhelua, mutta koko ajan joutuu väkisin osaksi naisen puhelua.
Joo on aika kidutusta joutua kuuntelemaan toisten puheluita. Toinen ärsyttävä yleistynyt ilmiö on ihmiset, jotka katselee puhelimellaan jotain youtubevideoita äänillä. Ihan saastaa. Vauvan itku on pieni haitta noihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äideillä on kyllä liikaa aikaa, jos jokaisesta vastoinkäymisestä on tehtävä lehteen juttu. Ensin oli pureva lapsi jota hoitaja puri takaisin, sitten kauhukakara jota Ikean leikkipaikka ei (varmaan ihan syystä) ottanut enää vastaan, sitten tää bussiepisodi.
Kuinka moni esim. toimistotyössä oleva jaksaisi kuunnella täyttä kurkkua huutavaa lasta työpaikallaan? Ymmärrän ihan hyvin, että kuskillakin mitta täyttyy joskus. Miksi äiti ei voinut jäädä pois bussista ja pieni ulkoilu olisi ehkä rauhoittanut lapsen, seuraava bussi ois tullut ehkä vartin päästä? Ei kenenkään aikataulu kaadu siihen. Huomaavaisuus on hyve, niin äidillä kuin kuskillakin.
Kai olet huomannut, että huomaavaisuus on kadonnut maailmasta minäminä-ihmisten takia?
Kaikenlaista möykkää puolustellaan sillä, että "kyllä maailmaan ääniä mahtuu/ äänet ovat normaaleja asioita", vaikka möykkä olisi kuinka lujaa ja häiritsevää.
Ainakin kerrostalossa asuessa huomaa, että minäminä-ihmiset noilla em. puolustelevat vaikkapa jatkuvaa musiikinsoittoa ja yöllisiä remutouhuja. Normaaleja ääniä, ne jotka eivät kestä "normaaleja ääniä" = bassot täysillä, poraaminen ja vasarointi 24/7, känniääliöt öisin ravaa rapussa ja huutaa kämpässä, lapset hyppii, juoksee, kolistelee pattereita, jne..., voivat muuttaa korpeen omakotitaloon.
Ei ihmekään, että monilla on nukkumisvaikeuksia, keskittymisvaikeuksia, masentuneisuutta, hermostuneisuutta ymv., kun kaikki vaan metelöitsee ja pitää tällaista normaalina mihin vuorokauden aikaan tahansa, vaikka rauhoittuminen hiljaisemmassa/hiljaisessa ilmapiirissä olisi tärkeää. Hiljaisuudessa nähtävästi monikaan ei enää osaa olla ja ne ketkä osaavat ja huomauttavat metelistä, saavat lokaa niskaansa.
Ja kyllä, muuttaisin omakotitaloon vaikka heti, jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Unelmoin ihan joka päivä tästä.
Ei tullut mieleen että ehkä se lapsiperhekin haluaisi muuttaa omakotitaloon vaikka heti,mutta ei ole mahdollista? On myös todella stressaavaa yrittää pitää lapsensa mahdollisimman hiljaisina kokoajan,koska terve lapsi tunnetusti leikkii ja on aktiivinen. Pattereiden paukutuskin on sellainen asia,että miten estät vaikkapa 1-vuotiasta sitä tekemästä? Et voi kokoajan pitää lasta sylissä ja kulkeä parin sentin päässä. Tottakai sitten kielletään jos lapsi yhtäkkiä menee patteria hakkaamaan ja ohjataan muualle, mutta eihän tuon ikäinen kieltoja vielä ymmärrä saati usko.
Te jotka inhoatte vauvojen itkua, tiedoksi: olette itse olleet aivan samanlaisia pienenä.