Lapselleni tuli ylipainoinen kaveri yökylään
hänen mukanaan oli kassillinen yhteiseksi pyjamabileisiin tarkoitettuja herkkuja, äitinsä oli ostanut tuliaisiksi. Laskin niiden kalorit, 2700, siis 1350 kaloria per lapsi perjantai-illaksi. Tämä tyttö on arviolta kaksi kertaa oman lapseni painoinen enkä oikeastaan enää ihmettele ollenkaan että miksi. Haloo, vanhemmat! Katsokaa nyt edes vähän mitä lapsenne syövät, varsinkin jos ylipainoa on jo kertynyt erittäin runsaasti! Siitä voi olla todella vaikeaa päästä eroon vaikka murrosiässä usein lapset laihtuvatkin paljon. Itsekin olen ylipainoinen mutta lapsiani en varta vasten syötä jo lapsena lihaviksi tarjoilemalla karkkia ja herkkuja ylenpalttisesti jos lapsi ei itse syömisiään pysry kontrolloimaan. Olen myös miettinyt eivätkö vanhemmat ymmärrä miten lihava lapsi jo on - eivät varmaankaan. Kouluikäisillä neuvolakontrollejakaan ei enää ole ja kouluterveydenhuollon määrärahoja leikataan koko ajan.
Kommentit (77)
on siinäkin äiti, tulee tänne vollaamaan tämmöisestä asioista, voisi vaan keskittyä omaan lapseensa kuin arvostella muita. varsinkin kun näköjään tuon lapsen kaverin äitikin huomasi kirjoituksen. loukkaavinta on nämä selän takana paskaa puhuvat. pyh
Jos tytön äiti olisi nähnyt oikeasti kirjoituksen niin olisi varmaan kerrankin tajunnut ja puuttunut tyttönsä ylenpalttiseen sokerin mässäilyyn. Eilisestä päätellen tyttö saa rauhassa jatkaa paisumista ilman, että siihen vanhempien taholta puututaan, itse asiassa vanhemmat siihen kannustavat antamalla rahaa ja sallimalla jatkuvat täysin järjettömät sokerimättösessiot. AP.
Täytyy sanoa että olen hämmästynyt kuinka paheksuvia kommentteja ja haukkuja saan siitä että minun mielestäni pikkutytön ei ole terveellistä syödä kerralla yhtä limsapulloa, levyllistä fazerin sinistä maitosuklaata, neljää tikkaria ja isoa karkkipussillista. Ihmiset ovat kummallisia. AP.
Jep, kyllä mua oikeesti hävettää suurin osa näistä kommenteista. Ap:lla on varsin terve asenne toisin kuin suurimmalla osalla kommentoijista. Jos kyseessä on sairaalloisen ylipainoinen lapsi, mässäily ei todellakaan ole tarpeellista. Vähemmälläkin herkuttelulla tulee toimeen ilman että on mikään porkkananpurija.
paheksun vaan selän takana puhumista ja asian päivittelemistä keskustelupalstoilla, ei AP olisi ajatellut keskustella tytön äidin kanssa?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 11:16"]
hänen mukanaan oli kassillinen yhteiseksi pyjamabileisiin tarkoitettuja herkkuja, äitinsä oli ostanut tuliaisiksi. Laskin niiden kalorit, 2700, siis 1350 kaloria per lapsi perjantai-illaksi. Tämä tyttö on arviolta kaksi kertaa oman lapseni painoinen enkä oikeastaan enää ihmettele ollenkaan että miksi. Haloo, vanhemmat! Katsokaa nyt edes vähän mitä lapsenne syövät, varsinkin jos ylipainoa on jo kertynyt erittäin runsaasti! Siitä voi olla todella vaikeaa päästä eroon vaikka murrosiässä usein lapset laihtuvatkin paljon. Itsekin olen ylipainoinen mutta lapsiani en varta vasten syötä jo lapsena lihaviksi tarjoilemalla karkkia ja herkkuja ylenpalttisesti jos lapsi ei itse syömisiään pysry kontrolloimaan. Olen myös miettinyt eivätkö vanhemmat ymmärrä miten lihava lapsi jo on - eivät varmaankaan. Kouluikäisillä neuvolakontrollejakaan ei enää ole ja kouluterveydenhuollon määrärahoja leikataan koko ajan.
[/quote]
En ymmärrä ylentöntä mässäilyä minäkään. Yleensä meillä yökyläilyt osutetaan lauantaihin eli namipäivään ja silloin oma lapsi ei saa mitään hyvää ennenkuin kaveri/kavereit tulee. Usein heillä on mukana herkkuja - jaan niistä osan lapsille, kaikkeahan ei ole pakko antaa. Ja tietenkin ensin syödään oikea ruoka jolloin ei edes mahdu liikaa herkkuja.
Ap olisit voinut palauttaa mielestäsi ylimääräiset lapsen äidille kun hän tulee hakemaan lastaan. Eiköhän vinkki olisi mennyt perille.
Hei tää koko keskustelu on ihan perseestä.
Tälläset stalkkarit on nii tyhmiä.
No tässä esimerkki
Kaveri tulee yö kylään ja on ylipainoinen
Kaveri on tuonut mukanansa sipsipussin ja pienen suklaalevyn. Kaloreita yht 3000g
Nii tarviiko mennä urkkimaan että paljonkos nyt he syövät karkkia.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 15:13"]Ap, kai olet myös laskenut paljonko Fazerin sinisessä suklaalevyssä on kaloreita, kun sellaisen kuitenkin joskus yksinäsi ahmit kitusiisi? Lähes 1100 kcal. :)
[/quote]
Miksi oletat että ap syö suklaata?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 16:44"]
Niin ja itse olen kurkkuani myöten kypsä ap.n tyylisiä äitejä, jotka vänisee joka asiasta selän takana, että aina ne muiden lapset. Siltä vänisemiseltä eivät huomaa katsoa, mitä omat pennut tekevät.
Olen miehellekin sanonut monta kertaa, että luojan kiitos kun lapset kasvaa isoiksi, pääsee näistä selän takana hurskastelevista täydellisistä mammoista eroon , eikä enää ikinä tarvitse olla niiden kanssa tekemisissä.
Itse olen vielä niin kiltti, etten kehtaa kostoksi pottuilla heille heidän pentujensa tekemisistä ja mokista. Kun aina ajattelen, ettei lasten tarvitse kärsiä, jos heidän vanhempansa on idiootteja.
Just vasta tällaisen mamman poikaa tuotiin poliisiautolla kotiin. Asuvat naapurissa ja hyvin näki kun täydellisen mamman poika istui poliisiauton takapenkillä. Asia ei tullut yllästyksenä kenellekään muulle kuin pojan äidille.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 16:41"]
Samoin. Olen laittanut reilulla kädellä matkaan evästä, koska sitäkin on tapahtunut, että kyläpaikan äiti on valittanut selän takana, että vieras toi niin vähän herkkuja, ettei riittänyt heidän muille lapsille.
Nykyään pakkaan makuupussin, oman tyynyt, kassillisen ruokaa ja herkkuja, ettei vain kellään mammalla olisi mitään valittamista.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 12:44"]
Itse kyllä ajattelen niin, että jos laitan lapšeni yöksi jollekin kaverille ja pakkaan jotain herkkuja mukaan, niitä ruokia voi syödä koko perhe siellä kyläpaikassa. Siksi määrä on iso, mutta ei niitä kahden lapsen ole tarkoituskaan kiskoa naamariinsa keskenään.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Normaali äiti on kiinnostunut myös lastensa kavereiden terveydestä. Ei siihen mitään täydellisyyskuvitelmaa tarvita. Kun penska tuosta kasvaa, karkkien tilalle tulee viina. Silloin varmaan saa sitten paheksua, että miksi se juo koko ajan, kun humalassa oleminen tuhoaa aivot, mutta täysin vääristyneestä syömisestä ei sitten saisi olla huolissaan.
Sitä paitsi lihavat lapset saavat varmasti kuulla lihavuudestaan myös muilta lapsilta. Minä en tuollaista kohtaloa omalle lapselleni toivoisi. Sairaus on eri asia, mutta jos lapsi olisi minun valintojeni vuoksi lihava, niin hakisin kyllä äkkiä apua, jos en itse osaisi itseäni ja lasta auttaa.
ei mulle tule mieleenkään, että herkut on koko perheelle, eikä meidän perheessä aikuiset ole kiinnostuneita karkeista tai kekseistä tai sipseistä. Limusta varsinkaan. Tuntisin oloni idariksi jos söisin lasten karkkeja, jotka joku on tuonut yökylään. Kohtuudella saa tuoda, mutta meillä on viikoittain yökyläläisiä, enkä jaksa paimentaa öisin sokerihumalaisia, kiitos vaan.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:53"]
Jotkut nyt ei vaan tajua, mikä lihottaa. Mulla on kaveri joka on tosi lihava, tyyliin 100 kiloa ja risat. Hän on pitkään puhunut, kuinka syö iltapalaksi aina hedelmäsalaattia, kun se on sitten niin terveellistä. Kerran sitten kysäisin, että mitä tähän hedelmäsalaattiin tulee. Hänen vastauksensa: Kokonainen salaatti, kaksi banaania, omena sekä purkillinen Del Monte -hedelmiä mehussa. Hän syö tämän salaatin yhdeltä istumalta yksin.
Kaverini uskoo ihan täydestä sydämestään, että tällainen salaatti on terveellinen ja auttaa häntä laihtumaan... Kyse siis iltapalasta, ei lounaasta, eikä illallisesta.
[/quote]
Eräs työkaveri, joka muuten puhui laihduttamisesta (nelikymppinen), kehui, miten hyvää oli jokin muromysli, että sitä saattoi mennä kolme annosta illassa. Juu-u, varmasti sellainen sokerimäärä on hyvää. Itse sen takia en halua sitä ostaakaan kaappiin. Toinen "laihduttaja" otti työpaikkaruokalassa usein salaatin, myös silloin, kun se oli "Kolmen juuston salaatti". En kehdannut kyllä sanoa mitään...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 17:11"]
Ei ole AP:n perheen ruoka-asiat kohdillaan, jos itsekkin olet ylipainoinen. Taidat olla aikamoinen kaksinaismoralisti ja oiva malli omalle lapsellesi: äiti vetää herkkuja, ehkä jopa salaa. Jostain sen ylipainosi olet kerännyt. Mutta onhan se hienoa, päteä lihavan tytön kustannuksella. Kyläilevän tytön äiti on ehkä ajatellut; että koska ap:kin on niin ylipainoinen, että mässyä menee...
[/quote]
Ylipaino on todella helppo ylläpitää ilman että vetää puoli kiloa mässyä päivässä. Sitä paitsi tässä ei ole kyse yksin kilosita. Sokeri on epäterveellistä söi sitä ylipainoinen tai hoikka lapsi, ihan yhtä paha asia. Paitsi että tällä tarinan pullerolla on kyllä ihan selvästi vakava sokeriaddiktio. Lapsi joka pyytää kaveriaan käymään varastamassa herkkuja, un niitä ei muuten tarjoilla on kyllä jo niin reunalla, että äkillinen asiantuntijan puuttuminen olisi jo tarpeen. Vika on aikuisessa, joka ei osaa auttaa eikä halua myöntää totuutta, siksi tämä tehtävä jää ympärillä oleville muille aikuisille. Lasten hyvinvointi todellakin on kaikkien yhteinen asia, ei vain perheensisäinen.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:10"]
Ja oliko niissä lappu mukana, että kaikki pitää syödä kerralla?? Kyllähän mäkin saatan käydä alkossa ja ostaa pari pulloa viiniä, mutta ei niitä tarvi yhdessä illassa juoda, vaikka ostankin parillisen määrän (minä ja mies). Jos haluaa antaa monta lajia karkkia mukaan, niin pitäisikö ne laittaa minigrip-pusseihin? Minä ainakin ajattelisin että emäntä voisi katsoa milloin lapset ovat syöneet tarpeeksi ja avataanko edes kaikkia herkkuja. Ymmärrän että tämä tyttö on ylipainoinen, mutta kovaa yleistystä silti.
[/quote]
Buahhah tälle kommentille! Luuletko, että lapset osaavat säännöstellä syömisiään? Kyllä se vaan niin on, että niin paljon sitä karkkia mätetään kunnes se loppuu tai kun laatta suunnilleen lentää.
Ja todella ihmettelen ap:n saamia vastauksia: onko lasten lihavuus tosiaankin näin arka paikka monelle, että eivät kykene keskustelemaan asiasta yleisellä tasolla? Itse olen kasvanut kodissa, jossa sokeria ei totta vie mässätty joka päivä, vaan leipomukset ja karkit kuuluivat viikonloppuun, ja karkkia oli silloinkin mahdollista saada se 100 g kerralla (lauantaipussi tai vastaava).
Nykyään megapussi (400 g) näkyy uppoavan yhteen tenavaan helposti, ja limuja kiskotaan arkiviikollakin enemmän kuin maitoa. Onhan tässä tapahtunut mieletön kulttuurin muutos, ja todellakin olisi tarpeen käydä kansanterveydellisistä syistä keskustelua lasten (ylen)syöttämisestä.
[/quote]
Älyttömyys on älyttömyyttä, mutta kyllä meillä kuitenkin yökyläillessä ja muutenkin me aikuiset vähän säännöstellään niiden herkkujen syömistä. Jos on ostettu vaikka sipsipussi ja jotain muuta herkkua, niistä laitetaan kuppeihin vain osa ja enempää ei tipu.
Olis mielenkiintoista kuulla mitä se herkkukassi sisälsi. 2700 kcal kerrallaan mätettynä on lapselle tosi iso määrä, mutta kun rupeaa laskemaan miten se herkuista tulee, niin tohonhan riittää tyyliin pussi sipsejä, paketti keksejä ja karkkipussi. Ei ne ihan iso kassillinen ole. Jos nuo edellämainitut tulisivat meillä yökylätuliaisiksi, jakaisin ne kuppeihin niin, että vain osa olisi tarjolla.
Kun laitan mukaan yökylätuliaisia, laitan sen verran, että lasken siitä riittävän isäntäperheen kaikille lapsille, esim. yksi isompi karkkipussi tms. En todellakaan tarkoita että kaksi lasta vetäisi sen kahdestaan.
Yksi syypää tähän mässäilyyn on nykyiset pakkauskoot. Limutarjoukset koskee kahden 1,5 l:n pakkauksia, karkkipussit on 250-grammiasia ja sipsipussit jättityynyn kokoisia.
Omassa lapsuudessa 0,3 l:n limu ja 100 g:n mässypussi oli yhtä juhlaa.
Mikä Kiroilijakalle täällä näitä viestejä nostelee...
Niuho porkkanaäiti