Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapselleni tuli ylipainoinen kaveri yökylään

Vierailija
09.03.2013 |

hänen mukanaan oli kassillinen yhteiseksi pyjamabileisiin tarkoitettuja herkkuja, äitinsä oli ostanut tuliaisiksi. Laskin niiden kalorit, 2700, siis 1350 kaloria per lapsi perjantai-illaksi. Tämä tyttö on arviolta kaksi kertaa oman lapseni painoinen enkä oikeastaan enää ihmettele ollenkaan että miksi. Haloo, vanhemmat! Katsokaa nyt edes vähän mitä lapsenne syövät, varsinkin jos ylipainoa on jo kertynyt erittäin runsaasti! Siitä voi olla todella vaikeaa päästä eroon vaikka murrosiässä usein lapset laihtuvatkin paljon. Itsekin olen ylipainoinen mutta lapsiani en varta vasten syötä jo lapsena lihaviksi tarjoilemalla karkkia ja herkkuja ylenpalttisesti jos lapsi ei itse syömisiään pysry kontrolloimaan. Olen myös miettinyt eivätkö vanhemmat ymmärrä miten lihava lapsi jo on - eivät varmaankaan. Kouluikäisillä neuvolakontrollejakaan ei enää ole ja kouluterveydenhuollon määrärahoja leikataan koko ajan.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:50"]

Mä sain lapsena lakupötkön, tikkarin tai muuta pientä joka kauppareissulla ja olin hirveä luuviulu. Ei se oikeasti ole se pieni herkku, ei vaikka se tulisi joka päivä, se on joku isompi kuvio siinä syömisessä mikä on vinksallaan, jos lapsi lihoo. Joko niitä isojen herkkujen päiviä tulee liikaa, välipaloja ja pikkunapostelua syödään liikaa oikeiden ruokien välillä, varsinainen ruoka on pelkkää rasvaa ja hiilaria, limsaa joka päivä...

Suomessa oikeasti kuvitellaan että lihavien täytyisi laihtuakseen kieltäytyä kaikista herkuista. Ei se mene niin, eikä siihen pysty jos herkuista tykkää, eikä edes tarvitse pystyä. Pitää sen herkun vaan tarpeeksi pienenä ja välipalanapostelut vähemmälle. Eikä se ruokavalio kaadu edes tuollaiseen silloin tällöin tapahtuvaan överimässäilyyn, jos arkena on ruokavalio tarpeeksi tasapainoinen ja herkkujen osuus tarpeeksi pieni.

[/quote]

Jos lapsi on ylipainoinen, niin totta h***ssa pitää karsia kaikista päivittäisistä "pikkuherkuista". Sinulla ei ylipaino-ongelmaa ollut, good for you, mutta jos lapsi on ylipainoinen, niin ihan koko ruokavalio pitää ottaa tarkasteluun, siinä olet oikeassa. Myös pikkunaposteltavat. On ihan turhaa selittelyä, ettei kaikkea voi kuitenkaan karsia, niin annetaan sitten herkutella jatkuvasti.

Joskus on toki oikeus herkutella, mutta silloinkin täytyy tajuta pitää määrät kohtuudessa. Yksi (pieni) karkkipussi riittää hyvin evääksi jos menee yökyläilemään, sen voi sitten jakaa lapsien kesken.

[/quote]

Juu-u, niin oli ennen eskosein.

[/quote]

Ja niin on nytkin, kun niin sovitaan. Ihan kuin tässä oltaisiin joidenkin ihme luonnonvoimien armoilla, joille ei mitään mahda. Oi voi, kaupoissa myydään nykyään vain jättikokoisia karkkipusseja ja viikkorahaakin annetaan liikaa, apua, emme mahda tälle mitään! Ei oikeesti ole pakko heittäytyä noin avuttomaksi yksinkertaisissa jutuissa.

Lapsillekin on hyvä opettaa sitä, että ulkopuolelta tulee koko ajan paineita, joiden synnyttäjinä on useimmiten ahneus. Ja järkevät ihmiset osaavat vastustaa näitä paineita ja tehdä itsenäisiä päätöksiä. Yksi päätös voi olla se, että sokeria ei mätetä kuin viimeistä päivää, ei edes silloin kun on kyläpäivä.

Vierailija
42/77 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 15:14"]

Ei olis uskonut että sä tulet tänne kirjoittamaan tuosta!!!! Olisit sanonut mulle vaan suoraan, olisin voinut ottaa herkut mukaani!!!

Olin ajatellut vaan hyvällä että perjantaiherkkuja lapsillekun pääsee oikein yökylään, ei meilläkään nitä saa kuin kerran viikossa! :( Meidän tyttö oli ainakin niin innoissaan ja oli valinnut ne itse.

Tulipa paha-mieli kun et sanonut mulle vaan kirjotat tänne! :(

[/quote]

Ja 20 tyyppiä kuvittelee, että sun pullukkasi oli ap:n juhlissa?? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koulunterkka on jo sanonut lapselle, että nyt mennään käyrän yläpäässä, miten auttaa lasta kun sen kaverit tuovat yökylään vastaavat mässysäkit? Jos lapsi menee yökylään, eikö voi kunnioiittaa sitä isäntäperhettä ja viedä vaikka pikkupussi? Olimme mm. Kesällä kavereiden mökillä, missä lapsille oli iso oma limupullo, keksijemma, karkkisäkki ja oikeus hakea niin monta jädeä kuin halusivat... Aika vaikee noudattaa terkkarin suosituksia, kun vähän joka paikassa oli "juhlan" kunniaksi vapaa pääsy herkkuihin. Toinen lapsistamme on hoikka..

Vierailija
44/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palaa asiaan... Järkyttävää minkälaista porukkaa täällä vastailee. Mieheni oli käynyt kaupassa ostamassa viikonlopuksi mökille venetsialaisiin ystäväporukalleen syötävää, niiden joukossa mm. iso lihapiirakkapussi ja sipsejä. Tytöt olivat meillä iltapäivän ja kun tulin kotiin töistä, oli ruuat otettu esiin ja seitsemän lihapiirakkaa syöty, ja jättisipsipussi puolillaan ja tämä nälkäisempi vieras rouskutti. Oma tyttöni oli syönyt yhden lihapiirakan ja vähän toisesta joka löytyi tytön huoneesta.

Mitä teen tämän asian kanssa? Ruuan varastamista tapahtuu harva se päivä ja määrät ovat täysin älyttömiä, nytkin menivät miesporukan viikonloppueväät. Olen kieltänyt menemästä jääkaapille mutta kaveri jallittaa lastani ja mankuu - kyseessä täytyy olla joku mielialahäiriö tms. sairaus. Menee sitten vielä varmaan kotiin syömään vaikka olen kyllä sanonut äidilleen hakiessa että tytöt söivätkin tuossa jo jos olen tarjonnut ruuan tai ovat ottaneet ominpäin enemmän.

Vierailija
45/77 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP palaa asiaan, sillä tytöt olivat tänään koulun pihalla keinumassa. Olivat käyneet kioskilla. Oma lapseni sai mukaan 5 euron setelin ja ostanut kaksi suklaapatukkaa, toinen niistä Mars, mikä on mielestäni paljon, toi loput rahat takaisin. Tämä ylipainoinen kaveri oli ostanut levyllisen Fazerin sinistä, limsapullon, neljä tikkaria ja pussin ässämixejä. Mitään järkeä tai kohtuutta ei ole kyllä enää tässä.

Vierailija
46/77 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, mitä se ap sulle kuuluu paljonko lastesi kaveri syö karkkia ja kuinka lihava se on.

Itse olin nuorena tosi laiha ja huono syömään ja allerginen lukuisille eri ruoka-aineille (armeijaan mennessä 181cm/65kg) kotona meillä oli herkkuja todella harvoin limsaa ei oikeastaan koskaan, viikkorahaa sain 10mk/viikko millä sai vähän karkkia tai jotain.

Mulla oli tällainen hieman läski kaveri (-80luvulla lihavia lapsia oli paljon vähemmän) , siellä oli tosi kiva käydä yökylässä, lapsille oli aina laitettu hyvää syötävää + limsaa ja karkkia, katsottiin videoilla elokuvia ym. Meillä ei ollut edes videoita kotona, emmekä olleet mitään köyhiä tai uskovaisia.

Vierailija
47/77 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oliko niissä lappu mukana, että kaikki pitää syödä kerralla?? Kyllähän mäkin saatan käydä alkossa ja ostaa pari pulloa viiniä, mutta ei niitä tarvi yhdessä illassa juoda, vaikka ostankin parillisen määrän (minä ja mies). Jos haluaa antaa monta lajia karkkia mukaan, niin pitäisikö ne laittaa minigrip-pusseihin? Minä ainakin ajattelisin että emäntä voisi katsoa milloin lapset ovat syöneet tarpeeksi ja avataanko edes kaikkia herkkuja. Ymmärrän että tämä tyttö on ylipainoinen, mutta kovaa yleistystä silti.

Vierailija
48/77 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea meteli yökylämässyistä. Yökylä on poikkeustapaus eikä jokapäiväistä mättöä. Tenavat ehtivät takuulla kuluttaa jokaisen joulen ennen seuraavaa kertaa.

Vierailija
49/77 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen taas näki eilen ABC huoltoasemalla. Alle 30v nainen oli pienen tyttönsä kanssa syömässä (lapsi noin 6v) ja mukana oli myös naisen äiti. Ainakin näin päättelin. Kaikki lihavia. Lihavin oli tämä nuori nainen. Hänen lapsensa oli hieman pullea mutta ei vielä lihava. Mummo oli myös erittäin ylipainoinen. Mitä nämä ihmiset sitten söivät? Mäkkimättöä: ranskiksia, kerroshamppareita suurella antaumuksella. Ja niillä kiloilla ei tosiaankaan näyttänyt olevan mikään satunnainen mäkkäriherkuttelu. Teki mieli mennä sanomaan että "pelasta lapsesi ja älä syötä sitä ylipainoikseksi ja anna vääriä ruokailutottumuksia".

En yleensä kyttää mitä muut syövät mutta nyt pisti oikein silmiin tämä perhe ison kokonsa kanssa. Itse söin mieheni kanssa vuohenjusto salaattia. Lähti nälkä ja hyvää oli. Hoikkia ollaan molemmat ja tulevat lapsemmekin.

Vierailija
50/77 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:10"]

Ja oliko niissä lappu mukana, että kaikki pitää syödä kerralla?? Kyllähän mäkin saatan käydä alkossa ja ostaa pari pulloa viiniä, mutta ei niitä tarvi yhdessä illassa juoda, vaikka ostankin parillisen määrän (minä ja mies). Jos haluaa antaa monta lajia karkkia mukaan, niin pitäisikö ne laittaa minigrip-pusseihin? Minä ainakin ajattelisin että emäntä voisi katsoa milloin lapset ovat syöneet tarpeeksi ja avataanko edes kaikkia herkkuja. Ymmärrän että tämä tyttö on ylipainoinen, mutta kovaa yleistystä silti.

[/quote]

Buahhah tälle kommentille! Luuletko, että lapset osaavat säännöstellä syömisiään? Kyllä se vaan niin on, että niin paljon sitä karkkia mätetään kunnes se loppuu tai kun laatta suunnilleen lentää.

Ja todella ihmettelen ap:n saamia vastauksia: onko lasten lihavuus tosiaankin näin arka paikka monelle, että eivät kykene keskustelemaan asiasta yleisellä tasolla? Itse olen kasvanut kodissa, jossa sokeria ei totta vie mässätty joka päivä, vaan leipomukset ja karkit kuuluivat viikonloppuun, ja karkkia oli silloinkin mahdollista saada se 100 g kerralla (lauantaipussi tai vastaava).

Nykyään megapussi (400 g) näkyy uppoavan yhteen tenavaan helposti, ja limuja kiskotaan arkiviikollakin enemmän kuin maitoa. Onhan tässä tapahtunut mieletön kulttuurin muutos, ja todellakin olisi tarpeen käydä kansanterveydellisistä syistä keskustelua lasten (ylen)syöttämisestä.    

Vierailija
51/77 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin te läskilapsia kauhistelijat oikein asutte? Ainakaan meillä päin ei noita näy. Ja kysytäänpä vielä näin päin ja ihan ystävällisesti, että ette kai te tosissanne kuvittele, että kieltämällä yökyläherkut tai vaihtamalla ne sellerinvarsiin saisitte jotain hyvää ja kestävää aikaiseksi. Terveyssaarnoilla karkoitatte lastenne kaverit... No, eipä tule vastenmielisiä yökyläilijöitä enää riesaksesi, mutta lapsesi saattaa saada Sen mutsi on se porkkananatsi-leiman otsaan.

Vierailija
52/77 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:51"]

Missä päin te läskilapsia kauhistelijat oikein asutte? Ainakaan meillä päin ei noita näy. Ja kysytäänpä vielä näin päin ja ihan ystävällisesti, että ette kai te tosissanne kuvittele, että kieltämällä yökyläherkut tai vaihtamalla ne sellerinvarsiin saisitte jotain hyvää ja kestävää aikaiseksi. Terveyssaarnoilla karkoitatte lastenne kaverit... No, eipä tule vastenmielisiä yökyläilijöitä enää riesaksesi, mutta lapsesi saattaa saada Sen mutsi on se porkkananatsi-leiman otsaan.

[/quote]

Mistä sä keksit että tässä ketjussa oli aiheena herkkujen kieltäminen? Itse käsitin ap:n postauksen niin, että sokeriMÄÄRÄT, joita tuo lihava lapsi syö, ovat karseita. Miksi on niin vaikea tajua, että tässä puhutaan kohtuullisten sokerin syöntitapojen opettamisesta lapsille?

t. 40 (ei ap)

Vierailija
53/77 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuullisten sokerin syöntitapojen opettaminen lapsille = kalorisaarna = omalle lapselle noloa. Vai ajattelitko ehkä, että ap hoitaa saarnat kotijoukon kesken ja lapset itse valitsevat palttoonnapit ja miniporkkanat, kun kaverit vetävät sipsejä ja salmiakkia?

Vierailija
54/77 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:26"]

Kyllä sen taas näki eilen ABC huoltoasemalla. Alle 30v nainen oli pienen tyttönsä kanssa syömässä (lapsi noin 6v) ja mukana oli myös naisen äiti. Ainakin näin päättelin. Kaikki lihavia. Lihavin oli tämä nuori nainen. Hänen lapsensa oli hieman pullea mutta ei vielä lihava. Mummo oli myös erittäin ylipainoinen. Mitä nämä ihmiset sitten söivät? Mäkkimättöä: ranskiksia, kerroshamppareita suurella antaumuksella. Ja niillä kiloilla ei tosiaankaan näyttänyt olevan mikään satunnainen mäkkäriherkuttelu. Teki mieli mennä sanomaan että "pelasta lapsesi ja älä syötä sitä ylipainoikseksi ja anna vääriä ruokailutottumuksia".

En yleensä kyttää mitä muut syövät mutta nyt pisti oikein silmiin tämä perhe ison kokonsa kanssa. Itse söin mieheni kanssa vuohenjusto salaattia. Lähti nälkä ja hyvää oli. Hoikkia ollaan molemmat ja tulevat lapsemmekin.

[/quote]

Ihana, "... ja tulevat lapsemmekin." :)

Vierailija
55/77 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa on jotakin vialla, jos alat laskea herkkukassin keskimääräisiä kaloreita per lapsi.

Vierailija
56/77 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku antaa lapsensa ylipäätään leikkiä ylipainoisen kanssa?

Vierailija
57/77 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ap tulee tänne hirnumaan, miten taas yksi provo upposi yleisöön.

Vierailija
58/77 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 00:31"]

Miten joku antaa lapsensa ylipäätään leikkiä ylipainoisen kanssa?

[/quote]

No niinpä! Se lihavuushan voi tarttua!

Vierailija
59/77 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:54"]

Mistä sä keksit että tässä ketjussa oli aiheena herkkujen kieltäminen? Itse käsitin ap:n postauksen niin, että sokeriMÄÄRÄT, joita tuo lihava lapsi syö, ovat karseita. Miksi on niin vaikea tajua, että tässä puhutaan kohtuullisten sokerin syöntitapojen opettamisesta lapsille?

t. 40 (ei ap)

[/quote]

Juuri näin. En ole todellakaan mikään kalorinlaskija niuho porkkanaäiti (ihmettelen näitä kommentteja sillä olen toistuvasti tässä ketjussa sanonut että meilläkin syödään herkkuja, ei ole karkkipäiviä ja itselläni on ylipainoa) mutta tuollaisessa määrässä sokeria ei ole vain yhtään mitään järkeä. Se ei mielestäni ole ok, ei satunnaisesti yökylässä, eikä arkena viikolla leikkipuistossa. Ei ostettuna nyt heti syötäväksi, eikä edes vaikka lapsi jakaisi sen pidemmälle ajalle. Liika on liikaa. Alunperin ihmettelin sitä että äiti ostaa tuollaisen määrän mutta nythän sen näkee että oppi on tarttunut jo hyvin lapseen.

Joku provoili tuossa että miten joku antaa lapsensa leikkiä ylipainoisen kanssa... No kieltämättä pistää vähän ajattalemaan että haluanko että oma tyttöni oppii että kaupasta voi toki ostaa yli KILON karkkia ja suklaata ja sokerista limsaa ja vetäistä ne iltapalaksi leikkipuistossa? En halua, enkä kuvittele että omakaan tyttöni minun geeneilläni selviäisi sellaisesta lihomatta. AP

Vierailija
60/77 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 00:44"]

No niinpä! Se lihavuushan voi tarttua!

[/quote]

Lihauus ei tartu, mutta toimintatavat ja esimerkki ja ideat kyllä tarttuvat tehokkaasti. Lapset kun eivät vielä ymmärrä seurauksia hyvin, joten on aikuisten tehtävä sekä valvoa mitä he puuhaavat että kertoa mikä on oikein ja mikä ei. Itse en halua tehdä lapselleni sellaista karhunpalvelusta että syötän hänet sairaalloisen lihavaksi jo lapsena. En halua hänelle myöskään kauheasti esimerkkiä ympäristöstä että edellämainittu kilo sokerista syötävää kuuluu luonnollisena kivana osana kesäiltaan kaverin kanssa pihalla. Ja tulen jatkossakin olemaan "niuho porkkanaäiti" joka antaa kioskille sen vitosen ja ripittää lastaan jos kohtuudessa ei ole mielestäni pysytty. AP.