Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö mökiltä ja asuntovaunusta käsin

Vierailija
20.04.2026 |

Työnantaja kieltää mökiltä ja asuntovaunusta käsin tapahtuvan etätyön, vaikka käytössäni on moderni ja nopea 5G liittymä. Voiko tällainen kielto olla laillinen nykypäivänä, harkitsen vakavasti työpaikan vaihtoa! Miten teillä muilla kontrolloidaan ja valvotaan etätyötä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työnantajasi voi valvoa, missä teet työtä?

Vierailija
2/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on paraskin asua asuntovaunussa jos teet etätöitä sillä ne saa kaikki nyt potkuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen välillä mökiltä ja pomo myös. Ulkomailta työskentely kiellettiin koronan aikana kun yksi porukasta muutti Espanjaan ja se kai koettiin liian epäreiluksi. Oon kokenut että saan mökillä enemmän tehtyä kuin konttorilla tai kotona. Mökillä ei ole häiriötekijöitä ja jos ottaa koneen terassille saa samalla raitista ilmaakin. Työpäivän jälkeen on ihan eri tavalla virkeä kuin muualla. 

Vierailija
4/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi direktio-oikeutensa nojalla määrätä, missä ja miten työ tehdään. Tämä sisältää oikeuden rajata etätyö esimerkiksi vain työntekijän kotiin ja kieltää sen mökiltä tai asuntovaunusta vedoten mm tietoturva, työturvallisuus ja vakuutukset ja tavoitettavuus.

Vierailija
5/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja voi direktio-oikeutensa nojalla määrätä, missä ja miten työ tehdään. Tämä sisältää oikeuden rajata etätyö esimerkiksi vain työntekijän kotiin ja kieltää sen mökiltä tai asuntovaunusta vedoten mm tietoturva, työturvallisuus ja vakuutukset ja tavoitettavuus.

Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työergonomiasta ja työturvallisuudesta. Työnantaja on vastuussa työturvallisuudesta myös etätyössä, ja lakisääteinen tapaturmavakuutus on etätyössä huomattavasti suppeampi kuin työpaikalla. Hyvä ergonomia tarkoittaa työntekoon liittyvien rakenteiden, kuten kalusteiden ja työvälineiden, sopimista ihmisen ominaisuuksille ja toimintatavalle. Ergonomiasta huolehtimisen laiminlyöminen voi johtaa rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Vierailija
6/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihtaisin välittömästi työpaikkaa, koska työnantajalle ei kuulu pätkääkään mistä työni teen, kunhan tulosta syntyy. Kaikki erilaiset määräykset toimistolle tulosta ja muunlainen narsistinen vallankäyttö kertoo heti, että tuollaisesta yrityksestä tulee pysyä kaukana.

Vierailija
7/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täysin vapaa etätyö ilman rajoituksia eikä asia tule muuttumaan, koska myös firman omistaja-yrittäjä tekee töitä milloin mistäkin. Välillä hän on kuukauden mökillä ja välillä kaksi viikkoa ulkomailla etätöissä. Minäkin käyn säännöllisesti reissussa ulkomailla ja teen normaalisti töitä samalla.

Vierailija
8/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, eli AP:n kysymykseen vastaus on, että ei ole laitonta.

Mutta työntekijä voi ihan itse yrittää neuvotella itselleen oikeuden etätöihin myös mökiltä tai sitten ottaa vaihtaa työpaikkaa kun löytää työnantajan jolle se ei ole ongelma.

Onhan noita etätöitä tehty jo kymmeniä vuosia, ei se ole mikään uusi juttu.

Vierailija
9/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työergonomiasta ja työturvallisuudesta."

Sanahelinää. Minä pyysin lyhyenä ihmisenä ihan vaan matalampaa pöytää. Vastaus: Ei ole. Iso pörssiyhtiö kyseessä.

Vierailija
10/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse teen välillä mökiltä ja pomo myös. Ulkomailta työskentely kiellettiin koronan aikana kun yksi porukasta muutti Espanjaan ja se kai koettiin liian epäreiluksi."

Tässä taas nähdään työnantajien mukamas järkevät perustelut säännöilleen. "Itkettää, epäreilua."

Vierailija
11/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työergonomiasta ja työturvallisuudesta."

Sanahelinää. Minä pyysin lyhyenä ihmisenä ihan vaan matalampaa pöytää. Vastaus: Ei ole. Iso pörssiyhtiö kyseessä.

Sanahelinään, kun et ole vaatinut omia laillisia oikeuksiasi..

(Ergonomiasta huolehtimisen laiminlyöminen voi johtaa rikosoikeudelliseen vastuuseen.)

Vierailija
12/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse teen välillä mökiltä ja pomo myös. Ulkomailta työskentely kiellettiin koronan aikana kun yksi porukasta muutti Espanjaan ja se kai koettiin liian epäreiluksi."

Tässä taas nähdään työnantajien mukamas järkevät perustelut säännöilleen. "Itkettää, epäreilua."

Itse en koe sitä epäreiluna ettei minun tietojani saa vielä ulkomaille. 

Vierailija
13/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

moderni ja nopea 5G liittymä?!

Vierailija
14/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täysin vapaa etätyö ilman rajoituksia eikä asia tule muuttumaan, koska myös firman omistaja-yrittäjä tekee töitä milloin mistäkin. Välillä hän on kuukauden mökillä ja välillä kaksi viikkoa ulkomailla etätöissä. Minäkin käyn säännöllisesti reissussa ulkomailla ja teen normaalisti töitä samalla.

Työ on tältäkin osin muuttunut radikaalisti hyvään suuntaan. Ainakin meillä fokus on täysin työn tuloksessa ja tavoissa yltää siihen. Parantunut työilmapiiri, suurempi yksilövapaus ja vastuu sekä etätyöskentely ovat vain seurauksia.

Vierailija
15/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen välillä mökiltä ja pomo myös. Ulkomailta työskentely kiellettiin koronan aikana kun yksi porukasta muutti Espanjaan ja se kai koettiin liian epäreiluksi. Oon kokenut että saan mökillä enemmän tehtyä kuin konttorilla tai kotona. Mökillä ei ole häiriötekijöitä ja jos ottaa koneen terassille saa samalla raitista ilmaakin. Työpäivän jälkeen on ihan eri tavalla virkeä kuin muualla. 

Siis pelkkä muiden kateus esti jotakuta työskentelemästä Espanjasta käsin? Ei ihme, että Suomessa ei synny innovaatioita, kun vain kytätään toisten tekemisiä.

Vierailija
16/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomotkin tekee etätöitä mökiltä käsin. 

Vierailija
17/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihtaisin välittömästi työpaikkaa, koska työnantajalle ei kuulu pätkääkään mistä työni teen, kunhan tulosta syntyy. Kaikki erilaiset määräykset toimistolle tulosta ja muunlainen narsistinen vallankäyttö kertoo heti, että tuollaisesta yrityksestä tulee pysyä kaukana.

Varmaan seuraavassa työpaikassa ihastuvat tuohon kykyysi "puhaltaa yhteen hiilen".

Selkeesti ajan lapsen kommentti.

Toivottavasti ole työnantajien mielestä yhtä korvaamaton lumihiutale kuin omasta mielestäsi.

Vierailija
18/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole muusta kysy kuin kontrolloinin tarpeesta.. joko kiusallaan tai sitten siihen on työnantajan mielestä jokin "syy"? 

Minulla täysi etätyö ja pystyn tehdä sen missä haluan, kunhan on riittävän nopea netti. Netin tulee olla suojattu, esimerkiksi jaan sen omasta puhelimesta. Yleisen tai avoimen wlan-verkon kautta työtä ei saa tehdä(kirjastot, kahival, laivat jne)

Vierailija
19/19 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kieltää sen mökiltä tai asuntovaunusta vedoten mm tietoturva, työturvallisuus ja vakuutukset ja tavoitettavuus."

Tietenkin noiden seikkojen pitäisi myös olla todellisia ongelmia eikä keksittyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme