Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapselleni tuli ylipainoinen kaveri yökylään

Vierailija
09.03.2013 |

hänen mukanaan oli kassillinen yhteiseksi pyjamabileisiin tarkoitettuja herkkuja, äitinsä oli ostanut tuliaisiksi. Laskin niiden kalorit, 2700, siis 1350 kaloria per lapsi perjantai-illaksi. Tämä tyttö on arviolta kaksi kertaa oman lapseni painoinen enkä oikeastaan enää ihmettele ollenkaan että miksi. Haloo, vanhemmat! Katsokaa nyt edes vähän mitä lapsenne syövät, varsinkin jos ylipainoa on jo kertynyt erittäin runsaasti! Siitä voi olla todella vaikeaa päästä eroon vaikka murrosiässä usein lapset laihtuvatkin paljon. Itsekin olen ylipainoinen mutta lapsiani en varta vasten syötä jo lapsena lihaviksi tarjoilemalla karkkia ja herkkuja ylenpalttisesti jos lapsi ei itse syömisiään pysry kontrolloimaan. Olen myös miettinyt eivätkö vanhemmat ymmärrä miten lihava lapsi jo on - eivät varmaankaan. Kouluikäisillä neuvolakontrollejakaan ei enää ole ja kouluterveydenhuollon määrärahoja leikataan koko ajan.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kai olet myös laskenut paljonko Fazerin sinisessä suklaalevyssä on kaloreita, kun sellaisen kuitenkin joskus yksinäsi ahmit kitusiisi? Lähes 1100 kcal. :)

Vierailija
22/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis uskonut että sä tulet tänne kirjoittamaan tuosta!!!! Olisit sanonut mulle vaan suoraan, olisin voinut ottaa herkut mukaani!!!

Olin ajatellut vaan hyvällä että perjantaiherkkuja lapsillekun pääsee oikein yökylään, ei meilläkään nitä saa kuin kerran viikossa! :( Meidän tyttö oli ainakin niin innoissaan ja oli valinnut ne itse.

Tulipa paha-mieli kun et sanonut mulle vaan kirjotat tänne! :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten huomannut, että ne lapset, joiden kotona herkkuja säännöstellään todella tiukasti, ahmivat kaksin käsin niitä herkkuja kun kerrankin saavat esim. kaverisynttäreillä. Se on oikeasti jo vähän vaivaannuttavaa, kun luurangonlaiha lapsi vetää paketillisen keksejä huiviin tuosta noin vaan ja lisäksi ison palan kakkua, eikä poistu karkkikulhon ääreltä edes leikkimään.

Vierailija
24/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan nro 17! T. 20+ kg laihduttanut tuolla tyylillä!

Vierailija
25/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Minusta herkkujen kanssa tärkeintä on oppia kohtuus, ja se pitää oppia lapsena. Herkkua voi olla meilläkin joka päivä, mutta niitä syödään kohtuudella jälkiruuaksi tai välipalalla. Ja syödään myös terveellistä ruokaa, puhutaan siitä miten tärkeää on syödä aterialla salaattia ja tuoreita vihanneksia.

Lasten BMIt siinä 20 kieppeillä (eli hoikkia ovat).

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 12:11"]

olen samaa mieltä ap:n kanssa että tuollainen "mässääminen" on sairasta, oli yökyläily tai sitten ei. En kannata karkkipäiviäkään jotka lapsieni kavereilla tarkoittaa valtavien mättöpussien ahmimista ja sitten taas kuusi päivää kärvistellään. Meillä saa karkkia ja herkkuja aina kun on semmoinen hetki. siksi meillä nameiksi riittääkin pieni määrä ja esim. lapset pystyvät jemmaamaan karkkeja, mm. joululahjaksi saatuja nameja löytyi vielä helmikuussa.

[/quote]

Vierailija
26/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä herkkuja voi syödä mutta nykyaikana ihmisillä on kadonnut täysin käsitys sopivista mässäilyMÄÄRISTÄ. Puhdasta sokeria pienelle lapselle satoja ja satoja grammoja yhden illan aikana. Huh huh, ei paljon päätä pakota.

Vierailija
27/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu tuota samaa olen minäkin huomannut, että niissä perheissä jossa ollaan tiukkoja herkkujen suhteen (vain lauantaisin jne) niin ne lapset menevät ihan sekaisin kun pääsevät vaikkapa juhliin joissa herkkuja on tarjolla.. sen sijaan esim meidän lapset joille herkuista ei ole tehty mitään nou, nou tai lauantain mahtava juttua, vaan saavat karkkia silloin tällöin jopa viikollakin tai vaikkapa sitä keksiä, pullaa jne. niin heitä ei ne herkut kiinnosta niin juhlissakaan..

tuttavaperheen lapset jopa meillä käydessään varastavat salaa sokeripaloja (jos niitä on kahvia varten ollut pöydällä) ja menevät jonnekkin piiloon niitä taskut täynnä mussuttamaan...sitten vanhemmat huomaa ja hirveä saarna siitä tietysti siitä.... tätä meidän lapset katsoo ihmeissään.

Vierailija
28/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa... En laske kaloreita normaalisti mutta tuo määrä oli vain niin silmiinpistävä että oli pakko, konkretisoidakseni ongelmaa. Kaikki oli tarkoitettu vain noille kaveruksille, meillä on muitakin lapsia ja kaikkia nameja oli parillinen määrä.

Mun mielestä en ole niuhottaja sillä tyttö vierailee meillä tosi usein ja selvästi on jatkuvia ongelmia syömisen kanssa, lapsi syö kaiken minkä saa, laittaa oman lapsemme varastamaan kaapista jos ei tarjota, ja aina vonkaa lastamme lähtemään kioskille karkinostoon. On oikeasti suuri kuin vuori (kaksi kertaa oman lapseni paksuinen vaikka on saman pituinen), eli mistään painokäyrien yläpäässä olosta ei ole tässä kyse vaan selkeästä lihavuudesta. Ei jaksa liikkua, ei juosta. Ja mikä tärkeintä, tässä oli äiti se joka osti herkut ja päätti niiden määrän, ei lapsi. Sen takia ihmettelenkin. Kyllähän makeasta pitävä lapsi varmaan ottaisi paljonkin ja söisi, mutta äidin pitäisi jollain tavalla kannustaa kohtuuteen, varsinkin kun meilläkin oli sekä vieraalle että omalle perheelle tarjolla kaikenlaista herkkua viikonloppuiltana.

Vierailija
29/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin. Olen laittanut reilulla kädellä matkaan evästä, koska sitäkin on tapahtunut, että kyläpaikan äiti on valittanut selän takana, että vieras toi niin vähän herkkuja, ettei riittänyt heidän muille lapsille.

Nykyään pakkaan makuupussin, oman tyynyt, kassillisen ruokaa ja herkkuja, ettei vain kellään mammalla olisi mitään valittamista.

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 12:44"]

Itse kyllä ajattelen niin, että jos laitan lapšeni yöksi jollekin kaverille ja pakkaan jotain herkkuja mukaan, niitä ruokia voi syödä koko perhe siellä kyläpaikassa. Siksi määrä on iso, mutta ei niitä kahden lapsen ole tarkoituskaan kiskoa naamariinsa keskenään.

[/quote]

Vierailija
30/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja itse olen kurkkuani myöten kypsä ap.n tyylisiä äitejä, jotka vänisee joka asiasta selän takana, että aina ne muiden lapset. Siltä vänisemiseltä eivät huomaa katsoa, mitä omat pennut tekevät.

Olen miehellekin sanonut monta kertaa, että luojan kiitos kun lapset kasvaa isoiksi, pääsee näistä selän takana hurskastelevista täydellisistä mammoista eroon , eikä enää ikinä tarvitse olla niiden kanssa tekemisissä.

Itse olen vielä niin kiltti, etten kehtaa kostoksi pottuilla heille heidän pentujensa tekemisistä ja mokista. Kun aina ajattelen, ettei lasten tarvitse kärsiä, jos heidän vanhempansa on idiootteja.

Just vasta tällaisen mamman poikaa tuotiin poliisiautolla kotiin. Asuvat naapurissa ja hyvin näki kun täydellisen mamman poika istui poliisiauton takapenkillä. Asia ei tullut yllästyksenä kenellekään muulle kuin pojan äidille.

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 16:41"]

Samoin. Olen laittanut reilulla kädellä matkaan evästä, koska sitäkin on tapahtunut, että kyläpaikan äiti on valittanut selän takana, että vieras toi niin vähän herkkuja, ettei riittänyt heidän muille lapsille.

Nykyään pakkaan makuupussin, oman tyynyt, kassillisen ruokaa ja herkkuja, ettei vain kellään mammalla olisi mitään valittamista.

Itse kyllä ajattelen niin, että jos laitan lapšeni yöksi jollekin kaverille ja pakkaan jotain herkkuja mukaan, niitä ruokia voi syödä koko perhe siellä kyläpaikassa. Siksi määrä on iso, mutta ei niitä kahden lapsen ole tarkoituskaan kiskoa naamariinsa keskenään.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
31/77 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskimammat vetävät heti esiin sen kortin, että kauhistelevat, miten joidenkin lapsi ei saa _ollenkaan_ karkkia. Siksi sitten onkin ok, että lapsille annetaan puoli kiloa karkkia illassa. Ei tajuta kohtuutta suuntaan eikä toiseen! Luulen, että neuroottiset täyskarkkikieltolaiset ovat paljon selkeämpi vähemmistö kuin se suuri lauma, joka antaa lasten mättää karkkia ihan mielettömiä määriä. Ja terveysvaikutukset ovat joka tapauksessa pahemmat niillä, jotka syövät karkkia ihan sairaita määriä. Mut ei kai sitä pysty kohtuutta opettamaan lapsilleen, jos se on mammoille itselleenkin mahdotonta tajuta, että millaisia määriä herkkuja on normaalia syödä.

Vierailija
32/77 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika snadit eväät kun vain 2,7 kilokaloria sisälsivät...

Vierailija
33/77 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole AP:n perheen ruoka-asiat kohdillaan, jos itsekkin olet ylipainoinen. Taidat olla aikamoinen kaksinaismoralisti ja oiva malli omalle lapsellesi: äiti vetää herkkuja, ehkä jopa salaa. Jostain sen ylipainosi olet kerännyt. Mutta onhan se hienoa, päteä lihavan tytön kustannuksella. Kyläilevän tytön äiti on ehkä ajatellut; että koska ap:kin on niin ylipainoinen, että mässyä menee...

Vierailija
34/77 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:10"]

Ja oliko niissä lappu mukana, että kaikki pitää syödä kerralla?? Kyllähän mäkin saatan käydä alkossa ja ostaa pari pulloa viiniä, mutta ei niitä tarvi yhdessä illassa juoda, vaikka ostankin parillisen määrän (minä ja mies). Jos haluaa antaa monta lajia karkkia mukaan, niin pitäisikö ne laittaa minigrip-pusseihin? Minä ainakin ajattelisin että emäntä voisi katsoa milloin lapset ovat syöneet tarpeeksi ja avataanko edes kaikkia herkkuja. Ymmärrän että tämä tyttö on ylipainoinen, mutta kovaa yleistystä silti.

[/quote]

Buahhah tälle kommentille! Luuletko, että lapset osaavat säännöstellä syömisiään? Kyllä se vaan niin on, että niin paljon sitä karkkia mätetään kunnes se loppuu tai kun laatta suunnilleen lentää.

[/quote]

Lukematta tämän pitemmälle. Osaa. Lapset osaavat säännöstellä. Ainakin omat lapseni. Tosin toisella on suurempi sietokyky kuin toisella. Mutta esikoiseen uppoaa n. 120g karkkia (plusmiinus 30g) per syöntikerta ja se on siinä. Kuopus syö enemmän. Mutta hänkään ei syö, kunnes oksentaisi, n. 200g on hänen rajansa. Tosin häntä minä vähän vahdin, ettei se raja kasva kovin nopealla vauhdilla. 

Meillä ei olla rajoitettu karkkeja kovin tiukasti. Mutta vain karkkipäivänä saa enemmän karkkia. Muulloin ei syödä läjäpäin. Limsat, sipsit ja muutkin herkut on kuvioissa sopivasti. Minä olen perheen ainoa ylipainoinen. Syön ihan liikaa leipää (ja sen päällä rojua).

Vierailija
35/77 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis  mitä tulee tuliaisiin, niin laittakaa nyt hyvät ihmiset sitten jotain oikeasti vähän hintavampaa ja sellasta, mitä ei saa joka paikasta, kuten jotain pensasmustikoita, kirsikoita tms.

WT pistää tuliaisiks jotain Reinbown pillimehuja ja halvinta keksipaskaa ja lisäainekarkkeja mitä marketista löytyy. 

Kuka tollasia tuliaisia oikeasti kaipaa?

Vierailija
36/77 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mietin vaan että jos kolmessa suklaalevyssä on jo 3300 kcal nii miten vitus kassillises herkkui vaa 2700 hanki elämä aloittajaläskipaska

Vierailija
37/77 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsena ja teininä todella laiha, siitä kiusattiinkin joskus. Silti saatoin joskus syödä kerralla vaikka litran jäätelöä lisukkeineen ja kivaa oli :D Muutenkin söin kyllä (mielestäni) aika paljon mutta jostain syystä en lihonut. Harrastin toki ratsastusta pari tuntia päivässä useimpina päivinä (oma hevonen) + piti aina polkea 5km lähimpään kauppaan jos oli johonkin menossa. 

En minä huolestu isoista mässyistä silloin tällöin ja meillä esim. omien lapsien kanssa on aina jäätelöä tarjolla niin paljon kuin haluaa eikä mitään pikkupalaa. Hoikkia lapsia silti minullakin vaikka syövät suuria määriä, jopa niin että on joskus koulusta huomautettu asiasta.. Ilmeisesti epäilyttävää kun hoikka lapsi syö koulussa kuin hevonen.

Vierailija
38/77 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttärelläni on taipumus lihoa. Minulla on lääkärin käsky valvoa herkkujen määrää. Olisin ihan vittuuntunut, jos joku tulisi vastaavien mässyjen kanssa meille yökylään. Olen myös huolissani lapsen laihan kaverin herkkujen määrästä. Herkut ovat tyhjiä kaloreita, joissa ei ole mitään hyödyllistä kasvavalle lapselle. Natsiksi en ala, mutta ei tuollaisia määriä herkkuja meille, kiitos.

kunnioittaa voi myös muiden perheitä.

Vierailija
39/77 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä punitsit sen lapsen, että osaat sanoa varmasti, että tällä on ylipainoa? Koulunkäyrillähän tuo saattaa olla normaalipainoinen yläpäässä, mutta kuitenkin yhä normaalipainoinen. :) Koulunterkka kyllä valvoo näitä pulleita tapauksia vuosittain ja antavat ohjeita kotiinpäin. Älä siitä huoli.

[/quote]

Mitä väliä sillä on, mitä koulun käyrät näyttävät, jos silmillään näkee, että lapsi on ylipainoinen. Röllykkävatsa ei taatusti mahdu mihinkään käyrään vaikka sitä miten vääntäisi.

Vierailija
40/77 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nyt ei vaan tajua, mikä lihottaa. Mulla on kaveri joka on tosi lihava, tyyliin 100 kiloa ja risat. Hän on pitkään puhunut, kuinka syö iltapalaksi aina hedelmäsalaattia, kun se on sitten niin terveellistä. Kerran sitten kysäisin, että mitä tähän hedelmäsalaattiin tulee. Hänen vastauksensa: Kokonainen salaatti, kaksi banaania, omena sekä purkillinen Del Monte -hedelmiä mehussa. Hän syö tämän salaatin yhdeltä istumalta yksin.

Kaverini uskoo ihan täydestä sydämestään, että tällainen salaatti on terveellinen ja auttaa häntä laihtumaan... Kyse siis iltapalasta, ei lounaasta, eikä illallisesta.