Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sai sinut tajuamaan, että lapsuudenkotisi kasvuympäristö ei ollut ihan terve?

Vierailija
08.03.2019 |

Lapsihan pitää herkästi omaa kasvuympäristöään normaalina, vaikka se ei sitä olisi, sillä hänellä ei ole muusta kokemusta eikä tietoa. Jos sinulla oli näin, niin mikä sai sinut tajuamaan, että ei tämä taidakaan olla ihan normaalia? Ja etenkin, jos tajusit vasta aikuisena, että lapsuudessa olikin jokin vialla, niin mikä herätti sinut siihen ajatukseen?

Kommentit (2084)

Vierailija
1641/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietteiden mies kirjoitti:

Ajatelkaa, ensimmäinen kysymys, joka ihmiseltä pitäisi kysyä kun häntä haluaa oppia tuntemaan, on että minkälainen oli lapsuutesi? Se määrittää ihmistä niiiiin paljon.

... tuo on totta. Vastaus voi myös kertoa siitä, mitä ihminen haluaa myöntää lapsuudestaan tai mitä hän tietää siitä. 

Omalla kohdallani voisin ihmetellä sitä, miksi aikuiset lapseni eivät ole keskenään juurikaan tekemisissä, onko kyse vain luonteista vai myös kasvatuksesta. Aivan varmasti sekin on vaikuttanut, etten ole itse osannut puhua tunteista, mikä taas on perua omasta lapsuudenperheestäni. Omassa perheessä on ollut myös meidän vanhempien välisiä ikäviä asioita, joita ei ole lapselle ollut tarpeen kertoa kun olivat pieniä eivätkä ne mielestäni kuulu oikein aikuisten lastenkaan tietoon. Silti kaikki tälläinen jäytää avoimuuden ilmapiiriä ja vaikuttaa varmaan lopulta siihenkin millaisiksi sisarusten välit myöhemmin muotoutuvat. 

Lyhyesti siis: aikuisen on joskus vaikeakin vastata kysymykseen, millainen lapsuus hänellä on ollut. 

Vierailija
1642/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun huomasin, että muiden kavereiden perheessä ei ollutkaan normaali käytäntö antaa luunappeja ja tukistaa, milloin mistäkin syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sanoa kokeneeni mitään ahaa-elämystä tai äkillistä tajuamista, kyllä se vuosien kuluessa kävi selväksi kun kasvoi aikuiseksi ja oma ajatusmaailma alkoi kehittyä.

Muistan toki miten raivoisasti puolustin sitä että kaikki mitä meillä tapahtui ja ajateltiin ja puhuttiin oli ainoa oikea tapa ja kaikki muut olivat väärässä. Kynsin hampain sitä puolusti omia vanhempia vaikka sielu oli reikaleina ja psyyke oireili jo alakouluiässä. Syyn laittoi omille niskoille; olen niin huono ja kelvoton.

Kyllä sen kaiken myöntäminen oli tuskallinen prosessi, ja välillä muistan kun koiran kanssa juoksin pitkin metsiä ja itkin kovaan ääneen. Kaikki repesi ja koko maailma romahti. Kaksi kuukautta oli yhdessä vaiheessa vapaaehtoisesti avo-osastolla psykiatrisessa hoidossa missä sain turvallisesti antaa sen kaiken tuskan ja pahan purkautua.  Kyllä sai muutamankin sietämättömän kipeän hetken elää läpi, mutta se puhdisti ja alkoi antaa tilaa ymmärtää ja alkaa eheyttää ja hoivata itseäni.

Oma kasvuni oli sairaan traumaattinen, ja jopa sellaista pitää normaalina ja oikeana kun muusta ei mitään kokemusta ole. Lapsi on vanhemmilleen lojaali, muutenhan on vaarassa tulla hyvätyksi ja se olisi katastrofi.

Vierailija
1644/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi sanoa kokeneeni mitään ahaa-elämystä tai äkillistä tajuamista, kyllä se vuosien kuluessa kävi selväksi kun kasvoi aikuiseksi ja oma ajatusmaailma alkoi kehittyä.

Muistan toki miten raivoisasti puolustin sitä että kaikki mitä meillä tapahtui ja ajateltiin ja puhuttiin oli ainoa oikea tapa ja kaikki muut olivat väärässä. Kynsin hampain sitä puolusti omia vanhempia vaikka sielu oli reikaleina ja psyyke oireili jo alakouluiässä. Syyn laittoi omille niskoille; olen niin huono ja kelvoton.

Kyllä sen kaiken myöntäminen oli tuskallinen prosessi, ja välillä muistan kun koiran kanssa juoksin pitkin metsiä ja itkin kovaan ääneen. Kaikki repesi ja koko maailma romahti. Kaksi kuukautta oli yhdessä vaiheessa vapaaehtoisesti avo-osastolla psykiatrisessa hoidossa missä sain turvallisesti antaa sen kaiken tuskan ja pahan purkautua.  Kyllä sai muutamankin sietämättömän kipeän hetken elää läpi, mutta se puhdisti ja alkoi antaa tilaa ymmärtää ja alkaa eheyttää ja hoivata itseäni.

Oma kasvuni oli sairaan traumaattinen, ja jopa sellaista pitää normaalina ja oikeana kun muusta ei mitään kokemusta ole. Lapsi on vanhemmilleen lojaali, muutenhan on vaarassa tulla hyvätyksi ja se olisi katastrofi.

Kaikkea hyvää matkaasi! <3

t.kohtalotoveri

Vierailija
1645/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se juuri menee, että lapsi sopeutuu kaikkeen kirjaimellisesti henkensä edestä, koska ilman vanhempien tukea hän olisi yksin maailmassa. 

Vierailija
1646/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen, korkeammin koulutettu isä, matalamman koulutettu äiti joka saattoi mielistellä muita. Meillä ei näytetty tunteita, en esimerkiksi muista tilannetta jolloin isä ja äiti olisivat olleet helliä toisilleen. Minusta ja siskosta tuli suorittaja. Sisko peri narsismin, minä miellyttäjän roolin. Minusta tuli myös perfektionisti ja sairastuin syömishäiriöön. Ymmärsin näitä juttuja vasta terapiassa johon menin ahdistuksen ja syömishäiriön takia. Onneksi jälkimmäinen parani, ahdistusta on jäljellä edelleen. En tiedä onko siskoni hakenut apua, näemme harvoin. Olen kuitenkin ikuisesti kiitollinen, että meillä ei ollut fyysistä väkivaltaa.

Vierailija
1647/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1648/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei osaa oikein verrata. Muistan paljon yksittäisiä asioita jotka ymmärrän aikuisena merkeiksi huonosta kasvuympäristöstä. Eka on kun juuri ja juuri osasin juosta (ehkä 2) ja tajusin, että äitiä ei saa häiritä. Äiti oli harhainen ja omissa maailmoissa, epävakaa koskaan ei voinut ennustaa, mitä seuraavaksi. Mitä näkymättömämpi olin,sen helpommalla pääsin. Kuritus oli ok ja sitä saatiin sisarusten kanssa heti, jos vanhempi hermostui. Isä joi kaljaa, eikä puhunut meille. Hän katsoi päin vein jos oli aikeissa rangaista jostain. Äiti ja isä riitelivät fyysisesti, enemmän niin että äiti kävi kiinni ensin. Isä yritti lähinnä vaan puolustella ja mennä karkuun. Äiti haukkui meitä jatkuvasti mm rumaksi, tyhmäksi. Kaikki oltiin 9:n oppilaita. Äiti opetti pelkäämään miehiä, koska harhoissaan hän luuli, että koulukaverinkin isä raiskaa mut heti,jos olen samassa autossa.

Vierailija
1649/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikojen saatossa se selvisi kun mistään ei saanut koskaan positiivista palautetta, koskaan ei sanottu edes että itse lapsena olisi vanhempien mielestä kiva tai mukava, jokaisesta virheestä haukuttiin ja mollatiin ja uhattiin kasvatuslaitoksella. Sitten sitä lapsena ajatteli että oli itse juuri niin hyvä kuin suorituksensa ja kun ei oikein loistanut missään niin olihan se ihan perseestä.

Vierailija
1650/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana "kasvatuslaitos" kuulostaa tutulta... En sinne päätynyt mutta kaipa sellaisella peloteltiin jos ei tehnyt niin kuin vanhemmat halusivat.

Vierailija
1651/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

My Father's Secrets-Danica Hubbard

Vierailija
1652/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei osaa oikein verrata. Muistan paljon yksittäisiä asioita jotka ymmärrän aikuisena merkeiksi huonosta kasvuympäristöstä. Eka on kun juuri ja juuri osasin juosta (ehkä 2) ja tajusin, että äitiä ei saa häiritä. Äiti oli harhainen ja omissa maailmoissa, epävakaa koskaan ei voinut ennustaa, mitä seuraavaksi. Mitä näkymättömämpi olin,sen helpommalla pääsin. Kuritus oli ok ja sitä saatiin sisarusten kanssa heti, jos vanhempi hermostui. Isä joi kaljaa, eikä puhunut meille. Hän katsoi päin vein jos oli aikeissa rangaista jostain. Äiti ja isä riitelivät fyysisesti, enemmän niin että äiti kävi kiinni ensin. Isä yritti lähinnä vaan puolustella ja mennä karkuun. Äiti haukkui meitä jatkuvasti mm rumaksi, tyhmäksi. Kaikki oltiin 9:n oppilaita. Äiti opetti pelkäämään miehiä, koska harhoissaan hän luuli, että koulukaverinkin isä raiskaa mut heti,jos olen samassa autossa.

KoulukaverinKIN?

Vierailija
1653/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistinen, korkeammin koulutettu isä, matalamman koulutettu äiti joka saattoi mielistellä muita. Meillä ei näytetty tunteita, en esimerkiksi muista tilannetta jolloin isä ja äiti olisivat olleet helliä toisilleen. Minusta ja siskosta tuli suorittaja. Sisko peri narsismin, minä miellyttäjän roolin. Minusta tuli myös perfektionisti ja sairastuin syömishäiriöön. Ymmärsin näitä juttuja vasta terapiassa johon menin ahdistuksen ja syömishäiriön takia. Onneksi jälkimmäinen parani, ahdistusta on jäljellä edelleen. En tiedä onko siskoni hakenut apua, näemme harvoin. Olen kuitenkin ikuisesti kiitollinen, että meillä ei ollut fyysistä väkivaltaa.

Moni sanoo, että fyysinen väkivalta on helpompaa kuin henkinen.

Vierailija
1654/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, ensimmäinen kysymys, joka ihmiseltä pitäisi kysyä kun häntä haluaa oppia tuntemaan, on että minkälainen oli lapsuutesi? Se määrittää ihmistä niiiiin paljon.

... tuo on totta. Vastaus voi myös kertoa siitä, mitä ihminen haluaa myöntää lapsuudestaan tai mitä hän tietää siitä. 

Omalla kohdallani voisin ihmetellä sitä, miksi aikuiset lapseni eivät ole keskenään juurikaan tekemisissä, onko kyse vain luonteista vai myös kasvatuksesta. Aivan varmasti sekin on vaikuttanut, etten ole itse osannut puhua tunteista, mikä taas on perua omasta lapsuudenperheestäni. Omassa perheessä on ollut myös meidän vanhempien välisiä ikäviä asioita, joita ei ole lapselle ollut tarpeen kertoa kun olivat pieniä eivätkä ne mielestäni kuulu oikein aikuisten lastenkaan tietoon. Silti kaikki tälläinen jäytää avoimuuden ilmapiiriä ja vaikuttaa varmaan lopulta siihenkin millaisiksi sisarusten välit myöhemmin muotoutuvat. 

Lyhyesti siis: aikuisen on joskus vaikeakin vastata kysymykseen, millainen lapsuus hänellä on ollut. 

Hän ei luultavasti tiedä, ennen kuin ikää on yli 30 vuotta.

Vierailija
1655/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä ketjussa käy välillä niin, että viestiluonnos katoaa automaattisesti - onko muilla ollut samaa?

Vierailija
1656/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa saada vai antaa?

Vierailija
1657/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli olemassa sellainen paritus-ohjelma, kuin Napakymppi? Tuossa olisikin voinut olla ainoa kysymys.

Vierailija
1658/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jotain ekaluokkalainen , kun muutimme omaan taloon. Veljeni oli 12-13v  hän ei saanut tehdä mitään , etteikö isämme häntä hakannut.Äiti oli liiankin ymmärtäväinen .Veljeni karkasi kotoa ja joutui laitoksiin. Meillä ei saanut nauraa , koska se pilkkaa , eikä laulaa , siitä on surullinen muisto , kun sisareni hakattiin isän kädellä.Vanhempai olivat kasvatuskyvyttömiä. Alkoholia ei suvaittu , eikä tupakkaa . Meidät kasvatettiin halveksimaan toisia ihmisiä , me muka olimme parempia , kun muut.

Vierailija
1659/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan uskomatonta että äiti haukkuu paitsi tyhmäksi myös rumaksi!

Vierailija
1660/2084 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa saada vai antaa?

En ole kuullut vertailua antajilta. Että koetaanko psyykkinen väkivalta parempana nöyryytyksenä (vrt. "fyysinen väkivalta helpompaa" = ei niin vaikeaa...), ja siten helpompana kostotoimena.

Tuskin väkivallantekijä tätä miettii? Hänen reaktionsa on joko ilkeillä tai lyödä.

Fyysisen väkivallan helppous on sen tehokkuudessa: siinä ei tarvitse olla kärsivällinen oman ärtymisen kanssa, eikä pelata uhrin mielellä, vaan seuraus on tässä ja nyt.

Jos väkivallantekijän ensireaktio on kostaa fyysisesti, mutta hän miettii kiinnijäämisen riskiä, hän ehkä etsii vaihtoehtoisia tapoja ja ne sitten ovat hänelle helpompia kompromissina. En tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä