Jos lapsi ajattelee, että on tärkeä, mutta vanhempi inhoaa kyseistä ajatusta ja koittaa kieroillen koko ajan lannistaa lasta?
Oma äitini oli tuo tuollainen kieroilija, jonka mielestä lapsen (tai varmaan kenenkään) ei ole ok ajatella itseään tärkeänä henkilönä. Siitähän kuitenkin seuraa automaattisesti se, että pitää myös muita tärkeänä henkilönä (paitsi äitiäni en pitänyt, johtuen hänen käytöksestään), joten kyseessä ei ole mikään vinoutunut itserakkaus tms.
Mutta miksi ihmeessä äitiäni jotenkin vihastutti tai kiehutti se, että minä pidin itseäni aivan luonnollisesti hyvin tärkeänä ihmisenä? Ja pidän edelleen, joskin se on itselleni myös kiitos äidin, nyt taakka. Suomessahan katsotaan heti vinoon ihmistä, joka ei ole heikkoitsetuntoinen itseään vähättelevä nöyristelijä, ja sitä minä en ole, koska minusta jokainen on tärkeä ja merkityksellinen ihminen. Olisin siis tarvinnut äidiltäni tukea kestää heikkoitsetuntoisten kateelliset hyökkäykset, kun he kuvittelevat minun pitävän tärkeänä vain itseäni havaittuaan sen, etten nöyristele kuten heidät on kasvatettu tekemään tai ei ole tuettu muuhun. Minun kokemukseni siitä, että olen tärkeä ja että jokainen on tärkeä tulee toiselta vanhemmaltani ja hänen suvultaan, ei siis äidiltäni.
En tajua, miten vanhempi ei ole onnesta soikeana hyväitsetuntoisesta ja terveesti suorassa seisovasta lapsestaan, vaan alkaa kieroillen lytätä tätä ja alistaa, puhuen, että muut katsovat sinua pahalla, et tule ikinä saamaan ystäviä, jos joku loukkaantuu siitä millainen sinä olet, niin varopahan vain, sinä saat silloin kärsiä ja muuta ihan ihmeellistä.
Miksi minä siitä kärsisin, jos joku ei kestä sitä, että minä toedän olevani tärkeä? Äitini aliarvioi minun empatiakykyäni aika pahasti. En minä anna sellaisten ihmisten itseeni vaikuttaa, jos vain olisin saanut tuen ja hyväksynnän sille, että saan ajatella olevani tärkeä äidiltäni. Mutta en saanut, ja siitä syntyi kipupiste ajatteluuni. Joka haittaa itseäni paljon enemmän kuin se, mitä joku heikkoitsetuntoinen vieras olisi sanonut.
Kommentit (523)
"Olisin siis tarvinnut äidiltäni tukea kestää heikkoitsetuntoisten kateelliset hyökkäykset," mutta en saanut, vaan sain ainoastaan kokea, miten äitini suri näitä heikkoitsetuntoisia, miten kurjaa heillä on ja miten minä en saa pahentaa heidän traumojaan olemalla siinä vieressä luottavainen omaan tärkeyteeni ihmisenä. Surrahan saa, mutta aika outoa, että sen hoitokeinona piti rajoittaa minua, kutistaa minua, pienentää ja mitätöidä minua. Että aivan kuin minä en olisi sitä, mitä minä olen, se hyvä ja välittävä persoona, joka olen, koska sillä jollakulla jossain on paha olla. Ei se jonkun anonyymin ihmisen paha olo ole minun vastuullani millään lailla. Jos joku pahoinvoiva on mieluummin ilkeä minulle, niin en minä heille ala kertoa heidänkin olevan tärkeitä, sikailkoot keskenään. Tällaista ajattelua äitini piti aivan kamalana. Olen hirveä ihminen, kun ajattelen niin. Vaikka siis miksi ihmeessä minun piti viettää aikaa sellaisten negatiivisten ihmisten seurassa kokien syyllisyyttä siitä, että heillä oli huono itsetunto?? Näin äitini ajatteli. Heistä saisin kuulemma hyviä ystäviä.
Ap
Äitisi oli oikeassa: et saanut koskaan ystäviä.
Jos sinulla olisi ollut hyvä itsetunto ilkeän mielen sijaan, et olisi koskaan kuvitellut mitään heikkoitsetuntoisten kateellista hyökkäystä. Sinusta jokainen oli tärkeä ihminen, mutta silti suhtauduit muihin kuin he eivät olisi tärkeitä.
Sun aamulääkkeet on taas ottamatta!
Tärkeintähän elämässä ainakin itselleni olisi ollut nimenomaan saada tukea kestää heikkoitsetuntoisten kateelliset ja ikävät hyökkäykset itseäni kohtaan, niin äitini ei auttanut eikä tukenut niissä minua yhtään, päin vastoin hän oikein tuntui kierosti riemastuvan, kun sai heikentää minun itsetuntoani ja luottamustani itseeni ihmisenä. En vaan voinut tajuta, että hän siis ei kestänyt sitä, että minä olen hyvä ja rauhantahtoinen ihminen, vaan halusi kaivaa minusta esiin kaiken kiukun, pahan olon ja vihan sitä kohtaan, että minua kohdellaan väärin, jotta sai sanoa, että saan ansioni mukaan. Siis aivan kamala kasvattaja lapsen olla hänen läheisyydessään, hyi olkoon, voi minua rassukkaa. Kenen tahansa toisen itselleni hyvää haluavan ihmisen leivissä minusta olisi varmasti tullut aivan eri ihminen valintoineni ja eväineni, joilla jatkaa elämään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla olisi ollut hyvä itsetunto ilkeän mielen sijaan, et olisi koskaan kuvitellut mitään heikkoitsetuntoisten kateellista hyökkäystä. Sinusta jokainen oli tärkeä ihminen, mutta silti suhtauduit muihin kuin he eivät olisi tärkeitä.
Kyllä tällaista ikävä kyllä tapahtuu, aika paljonkin. Ehket sitä itse vain huomaa, koska et tiedä, mitä itsensä ja toiset tärkeäksi tunteminen on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis tällaista tapahtuu.
Ap
Äitisi on ollut kusipää. Luonnollisesti se on satuttanut sinua. Jälkikäteen tilannetta ei kuitenkaan enää pysty korjaamaan.
Ap, olet kehitänyt hyvän itsetunnon, ja koet itsesi yhtä tärkeäksi kuin muutkin. Se on hieno asia, ja tervettä.
Elä siis eteenpäin ja jätä vanhat asiat taaksesi. Mikä hyöty niitä enää on jauhaa, kun kuitenkin tiedostat olevasi hyvä ja arvokas? Miksi riiput menneessä?
Se, että Suomessa ei saa onnistua, ei hymyillä saati nauraa, ei saa yrittää parempaan on täyttä totta.
Mutta jätä se omaan arvoonsa. Älä anna suomalaiskansallisen surkean itsetunnon itsensä vähättelyn vaikuttaa itseesi ja elämääsi, katso eteenpäin ja elä! Älä katso taustapeiliin kun edessäsi on tuulilasi!
Olisin siis tarvinnut äidiltäni tukea kestää heikkoitsetuntoisten kateelliset hyökkäykset,
Koska jos olisin saanut tukea kestää nuo, minua ei olisi hetkauttanut se, että joku haluaa minulle pahaa, tai ei estä sitä, että minä tiedän olevani täekwä, ja hän ei. Koska sellaisille ihmisille ei ikävä kyllä tule mieleen, että minä pidän heitäkin tärkeinä ihmisinä, se vaan, että jos ja kun käytös minua kohtaan on ilkeää, en ala heitä päähänkään silitellä, eli antaisin heidän olla omassa arvossaan. Mutta kun heidä hyökkäyksiltäön ei tuettu, vaan päinvastoin äitini tuki heidän hyökkäyksiään, ja minä aloin siinä vihaisena sitten huutaa, kun minua loukataan, niin sitten äitini sai kierosti ja pilkallisesti hymyillä minulle vinosti ja syyttää minua pahuudesta ja pahaksi, ja ne kiusaajat saivat hyväksynnän, että olivat olleet minulle ilkeitä. Hyvin vaikeahan siitä oli löytää sitten tasapainoa.
Ap
Onko sinulla muuta vaihtoehtoa kuin elää syntyneiden vaurioiden kanssa?
Suomalaiset juuret tulevat idästä. Idässä on ymmärretty että ihminen on ihminen.
Eli ei yksilö ole muihin nähden mitenkään merkittävä.
Tästä syystä idässä myös ajatellaan että huumeen käyttäminen ei ole yksilönvapautta kuten se lännessä on.
Meillä yksilökäsitys on enemmän perinteistä. Esimerkiksi Ranskassa vallankumous ja valistajat ovat muuttaneet ihmiskäsitystä yksilöllisempään suuntaan.
Heille on ilmiselvää että yksilö voi tehdä itsekkäästi asioita.
Meillä on perinteisempi näkökulma. Lähempänä keskiaikaa.
Yhteisöllisyys on myös hedelmällistä sosialismissa. Lännessä yksilökeskeisessä kultuurissa ei sosialismi toimi, koska yksilöt tekevät itsekkäitä tekoja, jotka eivät aja yhteisön etuja. Ne eivät ole siis sosialisia tekoja.
Äitisi selvästi oli perinteinen nainen ja kunnioitti vanhan Venäjän ja Itä-Euroopan ihmiskäsitystä yhteisöllisenä olentona ja nöyränä yhtenä muiden joukossa olentona.
Sinä olet kuvitellut oivaltavasi jotain uutta, mutta se on vain Ranskan vallankumouksellista hapatusta ja eräänlaista harhaa, joka voi ollakin ihan ok.
Mitä siitä tulee jos jokainen ajattelee olevansa erityinen?
Ajattele muurahaispesää tai mehiläispesää?
Ei pesä silloin toimi tai yhteiskunta.
Siksi äitisi oli viisain.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet kehitänyt hyvän itsetunnon, ja koet itsesi yhtä tärkeäksi kuin muutkin. Se on hieno asia, ja tervettä.
Elä siis eteenpäin ja jätä vanhat asiat taaksesi. Mikä hyöty niitä enää on jauhaa, kun kuitenkin tiedostat olevasi hyvä ja arvokas? Miksi riiput menneessä?
Se, että Suomessa ei saa onnistua, ei hymyillä saati nauraa, ei saa yrittää parempaan on täyttä totta.
Mutta jätä se omaan arvoonsa. Älä anna suomalaiskansallisen surkean itsetunnon itsensä vähättelyn vaikuttaa itseesi ja elämääsi, katso eteenpäin ja elä! Älä katso taustapeiliin kun edessäsi on tuulilasi!
Olen niin empaattinen ihminen, että minua häiritsee ja ahdistaa se muiden ilmaisema paha olo ja pahoinvointi. Ja pelkään sitä, mitä muut ihmiset kykenevätkään kateuksissaan tekemään minulle, siis mitä pahaa. Minulla ei ole suojaa heitä ja sitä vastaan. Satutan itseni kaikista kateellisten puheista, koska minulle on opetettu, että niill on väliä ja nin edelleen. Se on todella vaikeaa päästä eteenpäin, kun kasvattaja on ollut täysin eri mieltä, kuin sinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset juuret tulevat idästä. Idässä on ymmärretty että ihminen on ihminen.
Tästä syystä idässä myös ajatellaan että huumeen käyttäminen ei ole yksilönvapautta kuten se lännessä on.
Meillä yksilökäsitys on enemmän perinteistä. Esimerkiksi Ranskassa vallankumous ja valistajat ovat muuttaneet ihmiskäsitystä yksilöllisempään suuntaan.
Yhteisöllisyys on myös hedelmällistä sosialismissa. Lännessä yksilökeskeisessä kultuurissa ei sosialismi toimi, koska yksilöt tekevät itsekkäitä tekoja, jotka eivät aja yhteisön etuja. Ne eivät ole siis sosialisia tekoja.
Äitisi selvästi oli perinteinen nainen ja kunnioitti vanhan Venäjän ja Itä-Euroopan ihmiskäsitystä yhteisöllisenä olentona ja nöyränä yhtenä muiden joukossa olentona.
Sinä olet kuvitellut oivaltavasi jotain uutta, mutta se on vain Ranskan vallankumouksellista hapatusta ja eräänlaista harhaa, joka voi ollakin ihan ok.
Varmaan joko Britannia tai Ruotsi. Sinun opeillasi tulee Venäjä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla muuta vaihtoehtoa kuin elää syntyneiden vaurioiden kanssa?
No ei rinnakkaitodellisuuksiinkaan pääse, eli ei ole. Jos tarkoitit, voiko asiaa koittaa työstää ja parantaa, niin tietysti voi ja teen sitä koko ajan. Mutta avun saaminen siihen ei ole ollut helppoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ruotissa on ihan sama sosialistinen hyvinvointiyhteiskunta ja sama näkemys myös yksilönvapauksista erityisesti mitä huumepolitiikkaan tulee.
Nämä ovat todella tärkeitä asioita ymmärtää.
Äitisi kantaa arvokkaita perinteisiä arvoja ja ole ylpeä kasvatuksestasi.
Tuo mitä olet oivaltanut on sekin vanhaa uutuuden hapatusta.
Unohda se-
Ei vahvaitsetuntoinen tarvitse kenenkään tukea tuollaisissa itsetuntohyökkäyksissä! Miten ihmeessä muka tarvitsisi, koska se itsetunto on kunnossa, ei se horju moisesta.
Vaikuttaa siltä, että ap:n itsetunto on ollut olematon, mutta hän on korostanut sitä kiusaamalla muita ja asettamalla itsensä muiden yläpuolelle ilman syytä.Tietenkin äiti torppaa moisen ja muistuttaa, että tuollaisella ihmisellä ei ole tulevaisuutta. Ja oikeassahan hän oli.
Kirjoituksistasi päätellen sinulla on erittäin huono itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApRuotissa on ihan sama sosialistinen hyvinvointiyhteiskunta ja sama näkemys myös yksilönvapauksista erityisesti mitä huumepolitiikkaan tulee.
Nämä ovat todella tärkeitä asioita ymmärtää.
Äitisi kantaa arvokkaita perinteisiä arvoja ja ole ylpeä kasvatuksestasi.
Tuo mitä olet oivaltanut on sekin vanhaa uutuuden hapatusta.
Unohda se-
Mulle sopii paremmin ajattelu siitä, että minä olen tärkeä ja kanssani samanmieliset ihmiset myös. Ei minua kiinnosta käyttää elämääni erimielisten ihmisten kanssa seurusteluun ja heidän vaikeuksiensa ja ongelmiensa päivittelyyn.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei vahvaitsetuntoinen tarvitse kenenkään tukea tuollaisissa itsetuntohyökkäyksissä! Miten ihmeessä muka tarvitsisi, koska se itsetunto on kunnossa, ei se horju moisesta.
Vaikuttaa siltä, että ap:n itsetunto on ollut olematon, mutta hän on korostanut sitä kiusaamalla muita ja asettamalla itsensä muiden yläpuolelle ilman syytä.Tietenkin äiti torppaa moisen ja muistuttaa, että tuollaisella ihmisellä ei ole tulevaisuutta. Ja oikeassahan hän oli.
Tarvitsee tietenkin, tarvitsee tukea pahuutta vastaan, ja kateellisia vastaan. Ettei heille anneta mahdollisuutta loukata ja satuttaa itseä.
Ap
Plääh