Jos lapsi ajattelee, että on tärkeä, mutta vanhempi inhoaa kyseistä ajatusta ja koittaa kieroillen koko ajan lannistaa lasta?
Oma äitini oli tuo tuollainen kieroilija, jonka mielestä lapsen (tai varmaan kenenkään) ei ole ok ajatella itseään tärkeänä henkilönä. Siitähän kuitenkin seuraa automaattisesti se, että pitää myös muita tärkeänä henkilönä (paitsi äitiäni en pitänyt, johtuen hänen käytöksestään), joten kyseessä ei ole mikään vinoutunut itserakkaus tms.
Mutta miksi ihmeessä äitiäni jotenkin vihastutti tai kiehutti se, että minä pidin itseäni aivan luonnollisesti hyvin tärkeänä ihmisenä? Ja pidän edelleen, joskin se on itselleni myös kiitos äidin, nyt taakka. Suomessahan katsotaan heti vinoon ihmistä, joka ei ole heikkoitsetuntoinen itseään vähättelevä nöyristelijä, ja sitä minä en ole, koska minusta jokainen on tärkeä ja merkityksellinen ihminen. Olisin siis tarvinnut äidiltäni tukea kestää heikkoitsetuntoisten kateelliset hyökkäykset, kun he kuvittelevat minun pitävän tärkeänä vain itseäni havaittuaan sen, etten nöyristele kuten heidät on kasvatettu tekemään tai ei ole tuettu muuhun. Minun kokemukseni siitä, että olen tärkeä ja että jokainen on tärkeä tulee toiselta vanhemmaltani ja hänen suvultaan, ei siis äidiltäni.
En tajua, miten vanhempi ei ole onnesta soikeana hyväitsetuntoisesta ja terveesti suorassa seisovasta lapsestaan, vaan alkaa kieroillen lytätä tätä ja alistaa, puhuen, että muut katsovat sinua pahalla, et tule ikinä saamaan ystäviä, jos joku loukkaantuu siitä millainen sinä olet, niin varopahan vain, sinä saat silloin kärsiä ja muuta ihan ihmeellistä.
Miksi minä siitä kärsisin, jos joku ei kestä sitä, että minä toedän olevani tärkeä? Äitini aliarvioi minun empatiakykyäni aika pahasti. En minä anna sellaisten ihmisten itseeni vaikuttaa, jos vain olisin saanut tuen ja hyväksynnän sille, että saan ajatella olevani tärkeä äidiltäni. Mutta en saanut, ja siitä syntyi kipupiste ajatteluuni. Joka haittaa itseäni paljon enemmän kuin se, mitä joku heikkoitsetuntoinen vieras olisi sanonut.
Kommentit (523)
Vierailija kirjoitti:
Aion myöskin kerskua hänelle rahoilla ja perinnöllä, jos saan kunnon potin. Tehdä kateelliseksi minkä kerkiän.
Ap
Eikö sinulla ollut aikomuksena välttää yhteydenpitoa?
Onko sun miehellä teidän lapsen/lapsien yksinhuoltajuus?
Tuli mieleeni juuri tästä äitini "kaiken osaamisesta" esimerkkinä vaikkapa pianonsoitto. En nyt tarkoita, että kenenkään tarvitsisi ihastella pianonsoittoani, mutta jos ajatellaan, mitä äiti on opettanut ihmissuhteista, eli että jos haluat olla jollekin mieliksi tai pitää tärkeänä, ole ystävällinen ja ilahduta häntä jollain. Tähän jos ottaa esimerkiksi vaikkapa (en tätä koskaan toteuttaisi, mutta esimerkkinä) että minä haluaisin soittaa pianoa äidilleni, esittää, miten olen edennyt (pimputellut nyt lapsuuden ja nuoruuden jälkeen pitkiin aikoihin ja treenannut). Ja toki sitä toivoisi, että toinen edes vähän siitä nauttisi, ja jos ei, niin ei ainakaan sanoisi.
Niin äidistäni voin just kuvitella, miten hän puuttuisi heti virheisiin.
Sitten jos hänelle sanoisi, että voitko pitää turpasi kiinni, kun et osaa soittaa pianoa yhtään, niin sehän ei häntä saisi häpeämään, että puuttuu soittotaidottamana itseään paljon paremmin soittavan taitoihin, niin keksin sen, miten hän voisi perustella "oikeuttaan" tähänkin: koska jos hän soittaisi pianoa, niin hän harjoittelisi sitä "näin ja näin, mikä olisi tietenkin sata kertaa tehokkaampaa ja parempaa ja tietenkin kurinalaisempaa, kuin minulla. Aina tarkoituksena on pahoittaa mieleni, ja masentaa ja lannistaa, mikäli tulisin ikinä soittaneeksi hänelle pianoa iloissani.
Ap