Jos lapsi ajattelee, että on tärkeä, mutta vanhempi inhoaa kyseistä ajatusta ja koittaa kieroillen koko ajan lannistaa lasta?
Oma äitini oli tuo tuollainen kieroilija, jonka mielestä lapsen (tai varmaan kenenkään) ei ole ok ajatella itseään tärkeänä henkilönä. Siitähän kuitenkin seuraa automaattisesti se, että pitää myös muita tärkeänä henkilönä (paitsi äitiäni en pitänyt, johtuen hänen käytöksestään), joten kyseessä ei ole mikään vinoutunut itserakkaus tms.
Mutta miksi ihmeessä äitiäni jotenkin vihastutti tai kiehutti se, että minä pidin itseäni aivan luonnollisesti hyvin tärkeänä ihmisenä? Ja pidän edelleen, joskin se on itselleni myös kiitos äidin, nyt taakka. Suomessahan katsotaan heti vinoon ihmistä, joka ei ole heikkoitsetuntoinen itseään vähättelevä nöyristelijä, ja sitä minä en ole, koska minusta jokainen on tärkeä ja merkityksellinen ihminen. Olisin siis tarvinnut äidiltäni tukea kestää heikkoitsetuntoisten kateelliset hyökkäykset, kun he kuvittelevat minun pitävän tärkeänä vain itseäni havaittuaan sen, etten nöyristele kuten heidät on kasvatettu tekemään tai ei ole tuettu muuhun. Minun kokemukseni siitä, että olen tärkeä ja että jokainen on tärkeä tulee toiselta vanhemmaltani ja hänen suvultaan, ei siis äidiltäni.
En tajua, miten vanhempi ei ole onnesta soikeana hyväitsetuntoisesta ja terveesti suorassa seisovasta lapsestaan, vaan alkaa kieroillen lytätä tätä ja alistaa, puhuen, että muut katsovat sinua pahalla, et tule ikinä saamaan ystäviä, jos joku loukkaantuu siitä millainen sinä olet, niin varopahan vain, sinä saat silloin kärsiä ja muuta ihan ihmeellistä.
Miksi minä siitä kärsisin, jos joku ei kestä sitä, että minä toedän olevani tärkeä? Äitini aliarvioi minun empatiakykyäni aika pahasti. En minä anna sellaisten ihmisten itseeni vaikuttaa, jos vain olisin saanut tuen ja hyväksynnän sille, että saan ajatella olevani tärkeä äidiltäni. Mutta en saanut, ja siitä syntyi kipupiste ajatteluuni. Joka haittaa itseäni paljon enemmän kuin se, mitä joku heikkoitsetuntoinen vieras olisi sanonut.
Kommentit (523)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset juuret tulevat idästä. Idässä on ymmärretty että ihminen on ihminen.
Eli ei yksilö ole muihin nähden mitenkään merkittävä.
Tästä syystä idässä myös ajatellaan että huumeen käyttäminen ei ole yksilönvapautta kuten se lännessä on.
Meillä yksilökäsitys on enemmän perinteistä. Esimerkiksi Ranskassa vallankumous ja valistajat ovat muuttaneet ihmiskäsitystä yksilöllisempään suuntaan.
Heille on ilmiselvää että yksilö voi tehdä itsekkäästi asioita.
Meillä on perinteisempi näkökulma. Lähempänä keskiaikaa.
Yhteisöllisyys on myös hedelmällistä sosialismissa. Lännessä yksilökeskeisessä kultuurissa ei sosialismi toimi, koska yksilöt tekevät itsekkäitä tekoja, jotka eivät aja yhteisön etuja. Ne eivät ole siis sosialisia tekoja.
Äitisi selvästi oli perinteinen nainen ja kunnioitti vanhan Venäjän ja Itä-Euroopan ihmiskäsitystä yhteisöllisenä olentona ja nöyränä yhtenä muiden joukossa olentona.
Sinä olet kuvitellut oivaltavasi jotain uutta, mutta se on vain Ranskan vallankumouksellista hapatusta ja eräänlaista harhaa, joka voi ollakin ihan ok.
Mitä siitä tulee jos jokainen ajattelee olevansa erityinen?
Ajattele muurahaispesää tai mehiläispesää?
Ei pesä silloin toimi tai yhteiskunta.
Siksi äitisi oli viisain.
Varmaan joko Britannia tai Ruotsi. Sinun opeillasi tulee Venäjä.
ApRuotissa on ihan sama sosialistinen hyvinvointiyhteiskunta ja sama näkemys myös yksilönvapauksista erityisesti mitä huumepolitiikkaan tulee.
Nämä ovat todella tärkeitä asioita ymmärtää.
Äitisi kantaa arvokkaita perinteisiä arvoja ja ole ylpeä kasvatuksestasi.
Tuo mitä olet oivaltanut on sekin vanhaa uutuuden hapatusta.
Unohda se-
Mulle sopii paremmin ajattelu siitä, että minä olen tärkeä ja kanssani samanmieliset ihmiset myös. Ei minua kiinnosta käyttää elämääni erimielisten ihmisten kanssa seurusteluun ja heidän vaikeuksiensa ja ongelmiensa päivittelyyn.
ApJuuri niin. Sinun kanssasi pitää aina olla samaa mieltä, muuten iskee itkupotkuraivarit. SINUN vaikeuksiasi tulisi kuunnella ja pohtia iän kaiken, koska SINÄ olet olevinasi maailmannapa. Olet kehittymätön.
Ap on ihminen, joka on saanut liian vähän tukea itselleen silloin, kun olisi sitä tarvinnut. Hyökkäyksesi eivät auta häntä.
Äitihullua nyt ei auta yhtään mikään. Se on nähty jo vuosien varrella.
Mene sitten pois, jos koet ettet voi tehdä mitään. Narsistin lapsi joutuu eheyttämään itseään koko loppuelämänsä ajan, koska hän on saanut pahoja psyykkisiä vaurioita.
Sen kun eheyttelee sitten. Voisi olla kuitenkin sen verran järkeä päässä että lakkaa vaurioittamasta omia lapsiaan. Mutta ei. Minäminäminäminä.
Jokainen vanhempi vaurioittaa lapsiaan, jos sinun logiikallasi ajatellaan. Hyvin hyvin harva on tasapainoinen omasta elämästään haluamallaan tavalla vastaava vapaa yksilö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset juuret tulevat idästä. Idässä on ymmärretty että ihminen on ihminen.
Eli ei yksilö ole muihin nähden mitenkään merkittävä.
Tästä syystä idässä myös ajatellaan että huumeen käyttäminen ei ole yksilönvapautta kuten se lännessä on.
Meillä yksilökäsitys on enemmän perinteistä. Esimerkiksi Ranskassa vallankumous ja valistajat ovat muuttaneet ihmiskäsitystä yksilöllisempään suuntaan.
Heille on ilmiselvää että yksilö voi tehdä itsekkäästi asioita.
Meillä on perinteisempi näkökulma. Lähempänä keskiaikaa.
Yhteisöllisyys on myös hedelmällistä sosialismissa. Lännessä yksilökeskeisessä kultuurissa ei sosialismi toimi, koska yksilöt tekevät itsekkäitä tekoja, jotka eivät aja yhteisön etuja. Ne eivät ole siis sosialisia tekoja.
Äitisi selvästi oli perinteinen nainen ja kunnioitti vanhan Venäjän ja Itä-Euroopan ihmiskäsitystä yhteisöllisenä olentona ja nöyränä yhtenä muiden joukossa olentona.
Sinä olet kuvitellut oivaltavasi jotain uutta, mutta se on vain Ranskan vallankumouksellista hapatusta ja eräänlaista harhaa, joka voi ollakin ihan ok.
Mitä siitä tulee jos jokainen ajattelee olevansa erityinen?
Ajattele muurahaispesää tai mehiläispesää?
Ei pesä silloin toimi tai yhteiskunta.
Siksi äitisi oli viisain.
Varmaan joko Britannia tai Ruotsi. Sinun opeillasi tulee Venäjä.
ApRuotissa on ihan sama sosialistinen hyvinvointiyhteiskunta ja sama näkemys myös yksilönvapauksista erityisesti mitä huumepolitiikkaan tulee.
Nämä ovat todella tärkeitä asioita ymmärtää.
Äitisi kantaa arvokkaita perinteisiä arvoja ja ole ylpeä kasvatuksestasi.
Tuo mitä olet oivaltanut on sekin vanhaa uutuuden hapatusta.
Unohda se-
Mulle sopii paremmin ajattelu siitä, että minä olen tärkeä ja kanssani samanmieliset ihmiset myös. Ei minua kiinnosta käyttää elämääni erimielisten ihmisten kanssa seurusteluun ja heidän vaikeuksiensa ja ongelmiensa päivittelyyn.
ApJuuri niin. Sinun kanssasi pitää aina olla samaa mieltä, muuten iskee itkupotkuraivarit. SINUN vaikeuksiasi tulisi kuunnella ja pohtia iän kaiken, koska SINÄ olet olevinasi maailmannapa. Olet kehittymätön.
Ap on ihminen, joka on saanut liian vähän tukea itselleen silloin, kun olisi sitä tarvinnut. Hyökkäyksesi eivät auta häntä.
Äitihullua nyt ei auta yhtään mikään. Se on nähty jo vuosien varrella.
Mene sitten pois, jos koet ettet voi tehdä mitään. Narsistin lapsi joutuu eheyttämään itseään koko loppuelämänsä ajan, koska hän on saanut pahoja psyykkisiä vaurioita.
Sen kun eheyttelee sitten. Voisi olla kuitenkin sen verran järkeä päässä että lakkaa vaurioittamasta omia lapsiaan. Mutta ei. Minäminäminäminä.
Jokainen vanhempi vaurioittaa lapsiaan, jos sinun logiikallasi ajatellaan. Hyvin hyvin harva on tasapainoinen omasta elämästään haluamallaan tavalla vastaava vapaa yksilö.
Ap
Ja siis kun ei ole taustalla on vanhempien pieleen mennyt vanhemmuus tai epäideaali vanhemmuus
Ap
Vierailija kirjoitti:
Äitihullun jorinoita.
Niinpä. On se kumma kuinka se jaksaa keskustella itsensä kanssa sivukaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitihullun jorinoita.
En keskustele, vaan lisäilen vaan ajatuksia ketjuun sitä mukaa, kuin niitä syntyy aiheeseen liittyen. Miten rajoittunut täytyy olla, jotta pitää tätä jotenkin erikoisena?
Ap
Onpa ristiriitaista ap:lta. "Minulla on hyvä itsetunto, mutta pakko toistaa jankuttamiseen asti, että minä olen hyvä, muut huonoja. Minä olen tärkeä, muutkin on tärkeitä, mutta jos ovat vähäänkään erimieltä kanssani, eivät ole tärkeitä ihmisiä." Sinulla on ongelma, eikä hyvä itsetunto. Lapset osaavat olla ilkeitä ja jos äitisi käytös pitää paikkansa (kieroutuneesti nautti kun sai mollata ja lytätä lasta) onhan se väärin, mutta minä luulen, että suurentelet asiaa ja uhriudut tahallasi. Ehkä sinä olit se muiden kiusaaja, nostit itsesi muiden yläpuolelle ja sitten ihmettelit, kun muut eivät pitäneetkään siitä ja äitisi torui siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitihullun jorinoita.
En keskustele, vaan lisäilen vaan ajatuksia ketjuun sitä mukaa, kuin niitä syntyy aiheeseen liittyen. Miten rajoittunut täytyy olla, jotta pitää tätä jotenkin erikoisena?
Ap
Lisäile päiväkirjaasi. Ketään ei kiinnosta nämä sinun tuhansia kertoja tänne vuodattamasi ölinät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitihullun jorinoita.
Oletko hieman rajoittunut ihminen? Näen, miten elelet muutenkin rajoittuneen ihmisen elämää ja et tajua, että muista sinä olet vain rajoittunut ja hivenen yksinkertainen. Luulet tulevasi kertomaan toisille, että heissä on jotakin kummallista! :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onpa ristiriitaista ap:lta. "Minulla on hyvä itsetunto, mutta pakko toistaa jankuttamiseen asti, että minä olen hyvä, muut huonoja. Minä olen tärkeä, muutkin on tärkeitä, mutta jos ovat vähäänkään erimieltä kanssani, eivät ole tärkeitä ihmisiä." Sinulla on ongelma, eikä hyvä itsetunto. Lapset osaavat olla ilkeitä ja jos äitisi käytös pitää paikkansa (kieroutuneesti nautti kun sai mollata ja lytätä lasta) onhan se väärin, mutta minä luulen, että suurentelet asiaa ja uhriudut tahallasi. Ehkä sinä olit se muiden kiusaaja, nostit itsesi muiden yläpuolelle ja sitten ihmettelit, kun muut eivät pitäneetkään siitä ja äitisi torui siitä.
Jos lapsi sitä ihmettelikin, niin sehän ei tarkoita sitä, että lapselle olisi pitänyt antaa siihen vastaus, jossa hänessä on vikaa. Kyllä se oli niin päin, että ne toiset lapset olivat rajoittuneista kodeista, eikä minun olisi tarvinnut opetella ymmrtämään heitä, vaan heidän minua. En missään tapauksessa ihmetellyt asiaa sillä mielellä, että "selitäpä äiti, miten nuo muut ovat oikeassa ja minä väärässä", en. En ol koskaan pitänyt loukkaavia ja itsekeskeisiä ihmisiä minulle hyvinä ja itselleni mielenkiintoisina ihmisinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitihullun jorinoita.
ApLisäile päiväkirjaasi. Ketään ei kiinnosta nämä sinun tuhansia kertoja tänne vuodattamasi ölinät.
Miksi kuvittelet, että minun pitäisi tai että minä haluaisin tässä asiassa toimia sinä-sinän lempitavalla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi sitä ihmettelikin, niin sehän ei tarkoita sitä, että lapselle olisi pitänyt antaa siihen vastaus, jossa hänessä on vikaa. Kyllä se oli niin päin, että ne toiset lapset olivat rajoittuneista kodeista, eikä minun olisi tarvinnut opetella ymmrtämään heitä, vaan heidän minua. En missään tapauksessa ihmetellyt asiaa sillä mielellä, että "selitäpä äiti, miten nuo muut ovat oikeassa ja minä väärässä", en. En ole koskaan pitänyt loukkaavia ja itsekeskeisiä ihmisiä minulle hyvinä ja itselleni mielenkiintoisina ihmisinä.
Ap
Mutta äitini piti, tai siis "piti", hänhän sai heidän "avullaan" kiusattua ja mitätöityä minua ja kohdeltua pahasti likaamatta itseään suoraan ja niin, etten tajunnut, että hän, äiti, se siinä pahaa minulle teki ja halusi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitihullun jorinoita.
Oletko hieman rajoittunut ihminen? Näen, miten elelet muutenkin rajoittuneen ihmisen elämää ja et tajua, että muista sinä olet vain rajoittunut ja hivenen yksinkertainen. Luulet tulevasi kertomaan toisille, että heissä on jotakin kummallista! :D
Ap
Tässä hyvä esimerkki. Väitit tuolla aikaisemmin, että olet todella empaattinen ja hyvä ihminen. Ei siltä kuulosta. Eli ehkä arvioni pitää paikkansa, että pidät itseäsi kaikkein tärkeimpänä ja fiksuimpana ja muut ovat alapuolellasi. Ja kun ne muut ei tälläisestä ajatuksesta pitäneet, aloit uhriutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitihullun jorinoita.
ApLisäile päiväkirjaasi. Ketään ei kiinnosta nämä sinun tuhansia kertoja tänne vuodattamasi ölinät.
Oikein, että kehtaatkin edes ehdottaa? Asia ei sinulle kuulu, kehtaatkin kuvitella mun ottavan sinulta vastaan yhtään mitään.
Ap
Miksi on pakko tulla lukemaan ap:n juttuja, jos ne ärsyttävät? Kertoisiko joku sen?
[/quote]
Jos lapsi sitä ihmettelikin, niin sehän ei tarkoita sitä, että lapselle olisi pitänyt antaa siihen vastaus, jossa hänessä on vikaa.
Ap[/quote]
Eli jos lapsi tekee väärin, varastaa kaupasta, löy toista tai kiusaa, niin sinun logiikallasi tähän ei saisi puuttua? Kyllä aikuisen tehtävä on kasvattaa lapsi kunnioittamaan ja ottamaan muut huomioon ja kertoa jos joku asia on väärin ja miksi niin ei saisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi sitä ihmettelikin, niin sehän ei tarkoita sitä, että lapselle olisi pitänyt antaa siihen vastaus, jossa hänessä on vikaa. Kyllä se oli niin päin, että ne toiset lapset olivat rajoittuneista kodeista, eikä minun olisi tarvinnut opetella ymmrtämään heitä, vaan heidän minua. En missään tapauksessa ihmetellyt asiaa sillä mielellä, että "selitäpä äiti, miten nuo muut ovat oikeassa ja minä väärässä", en. En ol koskaan pitänyt loukkaavia ja itsekeskeisiä ihmisiä minulle hyvinä ja itselleni mielenkiintoisina ihmisinä.
Ap
Et tule kenenkään kanssa toimeen ja syy siihen on tämä. Kaikki muut ovat rajoittuneista kodeista, huonoja ja pahoja. Et näe itsessäsi mitään roolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitihullun jorinoita.
ApTässä hyvä esimerkki. Väitit tuolla aikaisemmin, että olet todella empaattinen ja hyvä ihminen. Ei siltä kuulosta. Eli ehkä arvioni pitää paikkansa, että pidät itseäsi kaikkein tärkeimpänä ja fiksuimpana ja muut ovat alapuolellasi. Ja kun ne muut ei tälläisestä ajatuksesta pitäneet, aloit uhriutumaan.
En ole empaattinen minua kiusaaville ihmisille. Äitihulluksi nimitteleminen on kiusaamista, ja jos tämä on jollekulle uutinen, on hänet huonosti kasvatettu. Kuvittelitko tosiaan, että empaattisesti silitän itseäni kiusaavien päitä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEt tule kenenkään kanssa toimeen ja syy siihen on tämä. Kaikki muut ovat rajoittuneista kodeista, huonoja ja pahoja. Et näe itsessäsi mitään roolia.
Tulen kyllä, mutta on totta, että isoin massahan on surkeista kodeista peräisin vailla hyvää kasvatusta. Mutta jos äitini olisi suhtautunut minuun oikein ja minua tukevalla tavalla, tämä ei häiritsisi minua mitenkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi sitä ihmettelikin, niin sehän ei tarkoita sitä, että lapselle olisi pitänyt antaa siihen vastaus, jossa hänessä on vikaa.
Ap
Eli jos lapsi tekee väärin, varastaa kaupasta, löy toista tai kiusaa, niin sinun logiikallasi tähän ei saisi puuttua? Kyllä aikuisen tehtävä on kasvattaa lapsi kunnioittamaan ja ottamaan muut huomioon ja kertoa jos joku asia on väärin ja miksi niin ei saisi tehdä.
Mikä varastaa? Jos mä koen, että joku kiusaa minua, loukkaa, satuttaa tunteitani, niin säkö vertaat sitä varkauteen! Olipa törkeää, niinkö? Kaikkien räkäposkisten paskojen aivopierujako pitää muka kunnioittaa? No, mä en. Koska mä en oe surkea nolla, kuten sellainen, joka ei moisesta ajattele, että hyi.
Ap
Ja sanotaan, että se ei ainakaan ole tietoinen tarkoitukseni, ja toivottavasti sinussa on naista olla kuvittelematta muuta.
Ap