Miespuolinen työkaveri kiukuttelee, kun en keitä kahvia
Eli olemme siis samoissa hommissa, valtion virastossa. Suurinpiirtein saman ikäisiä ja samoilla palkoilla töissä. Minä tulen aamuisin hyvissä ajoin töihin. Miespuolinen kollega kolistelee aina hieman minun jälkeeni omaan huoneeseensa.
Sitten se taapertaa kahvihuoneeseen Ei kahvia. Kun en juo kahvia aamuisin. Kävelee takaisin huoneeseensa. Kohta uudelleen kahvihuoneeseen. Ei vieläkään kahvia. Puhisee, kolistelee kuppeja, ja marssii huoneeseensa. Tasan klo 09.00 tulee yksi työkaveri, joka laittaa kahvin tippumaan. Miespuolinen kollega huokailee, että "No saahan sitä kahviakin sentään". Vink vink.
En muuten keitä sitä kahvia edelleenkään. Keittäis ite, mutta kun ei pysty. Tulen mielihyvin aamuisin aikaisin töihin, kun saan kuunnella aamun eka tunnin sitä puhinaa, kolistelua ja huokailua. Juon kupillisen iltapäivätauolla, mutta se ei tarkoita sitä, että olen velvollinen keittämään aamulla klo 7.30 yhtään mitään. Muutenkin ihan tyhjät housut koko äijä. Niin saita, että joutuu kerran vuodessa talon pikkujouluissa väijymään koko illan, että kuka on lähdössä taksilla edes samaan suuntaan sen kanssa, että pääsee siivestämään samaan matkaan. Sillä menee koko ilta siinä, ja järkytys oli kamala, kun eräs viaton ehti kerran lähteä taksillaan vaikka hyvin tiesi, että Tane asuu samalla suunnalla ja olis halunnut jakaa taksn.(=lue: ajaa pummilla mukana).
Kommentit (87)
Kyllä kai nyt tollasesta ylitsevuotavasta "kahvipullakulttuurista" pitää voida puhua. Ja sopia jotakin rajoja. Toki varmaan joku siitä vähän loukkaantuu, mutta kerran se vaan kirpaisee kunnes asiat on sovittu. Jos rahanmeno toistuvissa pikkujutuissa alkaa nousta pilviin niin ei ole enää pikkurahoista kyse. Tai kaloreista. Tarkoituksen mukaista ei kai kuitenkaan ole juhlia kuin viimeistä päivää joka kahvitaukoa, juhlapäivät sitten erikseen.
Sama kuin vaikka lasten kaverisynttärit, joku voi olla antelias ja alkaa ostella yhä kalliimpia lahjoja muille. Se voi olla ihan hyvää tarkoittavaa tai sitten voi olla joku suosion ostelu taka-ajatuksena. Mutta jos odotetaan vastapalvelusta kysymättä onko muut samaa mieltä budjetista, siitä pitää puhua, vaikka niin, että kiva kun panostat, mutta voitaisiinko sopia että yleisesti riittää murto-osa tuosta. Tai jos on niin, että kaikki muut kyllä tekisi ja toisi yhtäläisesti pullaa vuorotellen, mutta yksi ei suostu kuin näkkäripaketin ostamaan kerran vuoteen ja se käytös sitten rassaa muita, niin voidaan sopia että jos syöt niin vaikka osallistut rahallisesti sitten pienellä summalla ja hoidetaan pullat yhteisen kassan kautta. Tai vähennetään pullittelua tai työnantaja ostaa perjantaisin pullat tai vaikka jatketaan kuten tähänkin asti mutta ilman syyllisyydentuntoja ja katkeruutta. Ihmeellistä että annetaan pikkuasian kasautua työyhteisössä, kun sen voisi selvittää ja siirtyä eteenpäin.
Sama tässä kahvijutussa. Onko vaikeeta ottaa asiaa puheeksi, että kuule, meillä on tässä nyt pieni ongelma. Ja ehdottaa vaikka että voin ruveta keittämään kahvia ja kattamaan aamupalaa, kun kerran tulen aikaisemmin, jos sinä puolestasi katat päivällä kahvit ja teet pöytään. Tai sitten tehdään kuten nytkin, kukin keittää omansa, ja lopetat sen mökötyksen kun ei ole valmista kahvia.
Mä oon lukenut tän saman viestin jo paljon aikaisemmin täältä, onko tää kopio vanhasta jutusta?
Olin viimeistä päivää paskamaisessa työpaikassa, paskamaisten pikkusieluisten ja pienipalkkaisten nitkuttajien kanssa.(Hoitoala juukyllä) Kahvitarjoilut tosiaan jotain lidn jauhokeksejä.
Ostin kaikkien kerrosten kahvihuoneisiin teettämäni täytekakut, siis isot kakut ja kuohuviinipullot jääkaappiin. Ilmainen viina oli liian paha kiusaus muutamalle ja niinhän niillä jäi autot pihaan pubin kautta radalle.
Matkustelen aika paljon ja muistan aina lämpimästi lähettää postikortin jostain karibialta, jossa vertailen eri saarten beacheja ja toivottelen hauskaa talven jatkoa vanhoille työkavereille. Osastonjohtaja käy omilla matkoillaan typ kylpylässä Virossa...
Miten tuo liittyy kahvin keittoon? Olen kyllä aina itse kantanut paperini mutten olekkaan sihteeri vaan insinööri. Sihteerille voi kyllä sanoa, että en ehdi tms. Jos hän ei oikeasti JAKSA kantaa papereita voi hommata vaikka kärryt sitä varten. Tässähän on kyse siitä että mies odottaa että hänelle keitetään kahvit vaikkei toinen edes juo sitä. Ja ainoastaan siitä syystä pitäisi keittää että on nainen. Lopetin minäkin kahvin keiton aikoinaan kun huomasin etten sitä itse ehtinyt koskaan saamaan ellen jäänyt viereen kyttäämään, muut olivat nopeempia tyhjentämään kannun. Maha tykkäsi, eikä kukaan tullut valittamaan etten keitä kahvia. Tuskin kellään kävi edes mielessä moinen.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:03"]
Voisiko nyt joku kertoa minulle, miksi naiset tekee siitä sukupuolesta niin pirun ison asian ettei voi kahvia edes keittää.
[/quote]
Niin siis jäikö sinulta nyt käsittämättä, että myös Tane tekee sukupuolesta niin pirun ison asian, ettei voi edes kahvia keittää?
Joopa joo. Riisi paperia taitaa painaa about 500g...
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 14:43"]
Kahvinkeittovuorot ei onnistu, koska Tane ei keitä kahvia. Hän on sitä mieltä, että hän sitä ei keitä kun talossa on akkoja tarpeeksi kahvia keittämään.
[/quote]
Opeta sille äijälle 2000-luvun tapoja. Neuvo ihan kädestä pitäen, että ei kahvinkeitto tämän vaikeampaa ole.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 14:57"]
Laitetaanko sille ei-kahvinjuojalle myös jotain juomaa, esim. teetä automaattisesti joka päivä? Vai koskeeko se huomioonottaminen vaan kahvia?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 14:52"]
Meillä yksikertaisesti se joka on ensin töissä keittää kahvia, vaikka ei sitä itse juokkaan. Se on muiden huomioon ottamista!
Ja sukupuolten välinen sota on valmis. Nainen ei keitä kahvia, koska on nainen ja mies ei keitä kahvia, kun on naisia...
[/quote]
[/quote]
KYLLÄ! Kukaan ei ole täällä niin kädetön etteikö osaisi painaan vedenkeitintä päälle. Täällä ei todellakaan väännetä kättä siitä mitä kukin voi tehdä tai jättää tekemättä, koska sattuu olemaan sukupuoleltaa nainen tai mies.
[/quote]
Ai tee valmistuu vain vettä keittämällä... sitä mä en tiennytkään. JOs haluttaisiin olla oikeasti tasapuolisia, niin sitten varmaan haudutettaisiin tee valmiiksi pannussa sille teenjuojalle.
no jaa
itse kotona aina sanon miehelle että jos herää aikaisin niin EI keittäisi mulle kahvia koska en pidä sellasesta kahvista joka on seissyt tunnin keittimessä valmiina yöks
Se on NIIN pieni vaiva
Joten järkevintä olis että ekaksi töihin tullut AAMUKAHVIN JUOJA sen keittäisi.
Mikset sano "Tanelle" suoraan, että hei: ihan turhaan sun puhista, keitä itse kahvia, koska minä en aamuisin sitä juo, en ala sua passataksenikaan sitä sulle keittelemään.
Hyvä! :) Paras olisi vielä jos et iltapäivälläkään keittäisi muuta kuin itsellesi/joku muu keittäisi. Ärsyttää tuollainen "olen mies, minua pitää passata"- asenne :)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 14:40"]
Kahvinkeittovuorot?
[/quote]
miksi ihmeessä? miksi naisen pitäisi olla töissä kahvinkeittäjä jos EI ITSE juo kahvia sillä hetkellä. Jokainen keittäköön omat kahvinsa, ei ole vaikeaa.
Kahvinkeittovuorot ei onnistu, koska Tane ei keitä kahvia. Hän on sitä mieltä, että hän sitä ei keitä kun talossa on akkoja tarpeeksi kahvia keittämään.
No johan on . Meillä pankinjohtajakin keittää vuorollansa (mies)
Tane hakekoon kahvinsa vaikka ärrältä, jos on niin tampio ettei itse osaa keittää!
Meillä yksikertaisesti se joka on ensin töissä keittää kahvia, vaikka ei sitä itse juokkaan. Se on muiden huomioon ottamista!
Ja sukupuolten välinen sota on valmis. Nainen ei keitä kahvia, koska on nainen ja mies ei keitä kahvia, kun on naisia...
Laitetaanko sille ei-kahvinjuojalle myös jotain juomaa, esim. teetä automaattisesti joka päivä? Vai koskeeko se huomioonottaminen vaan kahvia?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 14:52"]
[/quote]
Pidä pintasi!! Mä olisin kanssa ihan raivona tuosta ja haistattaisin Tanelle pitkät :)
Tästä tuli vielä mieleen se, kun olin tein nuorena opiskelijana sihteeri-tuurauksia eri firmoissa. Yhdessä sitten käytiin läpi paikkoja ja keittiössä perehdyttäjäni sanoi että siellä ei tarvitse tehdä mitään, siivooja siivoaa ja kahvia keittää se joka haluaa juoda.
En sitten koskaan keittänytkään sitä kahvia (en olisi edes osannut) ja johan alkoi tulla silmänpyöritystä ja päivittelyä työntekijöiltä että miten täällä on taas kahvi loppu. Ilmeisesti vakituinen sihteeri joi itsekin kahvia ja sitten pääosin myös keitti sitä. Ei siinä mitään, mutta kun keittiön seinällä oli suuri lappu jossa muistutettiin että jokainen keittää ne omat kahvinsa niin ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä asiasta. Enpä sitten keittänyt jatkossakaan, pyysivät silti toistekin tuuraamaan. :)
t. joku aiempi kirjoittaja