Miespuolinen työkaveri kiukuttelee, kun en keitä kahvia
Eli olemme siis samoissa hommissa, valtion virastossa. Suurinpiirtein saman ikäisiä ja samoilla palkoilla töissä. Minä tulen aamuisin hyvissä ajoin töihin. Miespuolinen kollega kolistelee aina hieman minun jälkeeni omaan huoneeseensa.
Sitten se taapertaa kahvihuoneeseen Ei kahvia. Kun en juo kahvia aamuisin. Kävelee takaisin huoneeseensa. Kohta uudelleen kahvihuoneeseen. Ei vieläkään kahvia. Puhisee, kolistelee kuppeja, ja marssii huoneeseensa. Tasan klo 09.00 tulee yksi työkaveri, joka laittaa kahvin tippumaan. Miespuolinen kollega huokailee, että "No saahan sitä kahviakin sentään". Vink vink.
En muuten keitä sitä kahvia edelleenkään. Keittäis ite, mutta kun ei pysty. Tulen mielihyvin aamuisin aikaisin töihin, kun saan kuunnella aamun eka tunnin sitä puhinaa, kolistelua ja huokailua. Juon kupillisen iltapäivätauolla, mutta se ei tarkoita sitä, että olen velvollinen keittämään aamulla klo 7.30 yhtään mitään. Muutenkin ihan tyhjät housut koko äijä. Niin saita, että joutuu kerran vuodessa talon pikkujouluissa väijymään koko illan, että kuka on lähdössä taksilla edes samaan suuntaan sen kanssa, että pääsee siivestämään samaan matkaan. Sillä menee koko ilta siinä, ja järkytys oli kamala, kun eräs viaton ehti kerran lähteä taksillaan vaikka hyvin tiesi, että Tane asuu samalla suunnalla ja olis halunnut jakaa taksn.(=lue: ajaa pummilla mukana).
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 14:57"]
Laitetaanko sille ei-kahvinjuojalle myös jotain juomaa, esim. teetä automaattisesti joka päivä? Vai koskeeko se huomioonottaminen vaan kahvia?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 14:52"]
Meillä yksikertaisesti se joka on ensin töissä keittää kahvia, vaikka ei sitä itse juokkaan. Se on muiden huomioon ottamista!
Ja sukupuolten välinen sota on valmis. Nainen ei keitä kahvia, koska on nainen ja mies ei keitä kahvia, kun on naisia...
[/quote]
[/quote]
KYLLÄ! Kukaan ei ole täällä niin kädetön etteikö osaisi painaan vedenkeitintä päälle. Täällä ei todellakaan väännetä kättä siitä mitä kukin voi tehdä tai jättää tekemättä, koska sattuu olemaan sukupuoleltaa nainen tai mies.
Meillä yksikertaisesti se joka on ensin töissä keittää kahvia, vaikka ei sitä itse juokkaan. Se on muiden huomioon ottamista!
[/quote]
Ja sitten kun Tane tulisi vahingossa töihin samaan aikaan kuin ap, niin varmana ulko-ovella vitkuttelisi, ettei tarvitse keittää, kun tulee 5 sekuntia myöhemmin sisälle :).
Miksi jonkun pitäisi aina keittää kahvit toisille vain siksi, että tulee ensimmäisenä työpaikalle?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:03"]
Voisiko nyt joku kertoa minulle, miksi naiset tekee siitä sukupuolesta niin pirun ison asian ettei voi kahvia edes keittää.
[/quote]
Aivan saman kysymyksen voi esittää näin: Miksi Tane tekee siitä sukupuolesta niin pirun ison asian ettei voi kahvia edes keittää?
Mulle se ei ainakaan ole mikään sukupuolikysymys. Itse en juo kahvia (mies juo ja keittää kotona kahvit itselle ja vieraille) ja ensinnäkin pelkänä että teen pahaa. Toisekseen, meilläkin töissä yritettiin sitä "jokainen keittää vuorollaan kahvit juo tai ei", mutta se jäi kun ne jotka eivät juo kahvia sanoivat että kai sitten samalla heillekin keitetään teetä. Siihen ei löytynytkään halukkaita, joten kahvinjuojat keittävät ahvinsa itse ja muut omat juomansa.
Voisiko nyt joku kertoa minulle, miksi naiset tekee siitä sukupuolesta niin pirun ison asian ettei voi kahvia edes keittää.
[/quote]
Onkohan Tanella kotona yhtä vaikeeta?
Mitä hittoa, miksi?
Ei minullekaan kukaan laita teetä valmiiksi. Sitäpaitsi en osaa edes käyttää kahvinkeitintä.
Oli myös samantyyppistä ongelmaa vanhassa työpaikassa, olin ainut nainen ja kyllä olivat pojat ihmeissään kun en keittänytkään kahvia enkä tyhjentänyt tiskikonettakaan kuin n. kerran joka toinen viikko (oli siis sovittu, että jokainen tyhjentää vuorollaan, työntekijöitä oli se 15). En tiedä kuka joutui näitä hommia sitten enemmän tekemään koska sen tiedän varmasti että osa äijistä ei takuuvarmasti tehnyt yhtään mitään.
Firman kesäjuhlat sentään järjestin kun pyysivät, vaikka ei millään tavalla toimenkuvaa liipannutkaan. Sainpahan ainakin mieleiseni.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:08"]
[/quote]
Ja sitten kun Tane tulisi vahingossa töihin samaan aikaan kuin ap, niin varmana ulko-ovella vitkuttelisi, ettei tarvitse keittää, kun tulee 5 sekuntia myöhemmin sisälle :).
Miksi jonkun pitäisi aina keittää kahvit toisille vain siksi, että tulee ensimmäisenä työpaikalle?
[/quote]
Vastaus taitaa lukea jo tuossa lainauksessa.
[/quote]
Kas kun tuossa ei nainen tee sukupuolestaan pirun isoa asiaa, vaan "Tane".
Tane oli siinä se, joka halusi kahvia, mutta ei suostu keittämään, koska se on akkojen hommaa. Ap ei edes juo kahvia, miksi hänen pitäisi taipua passaamaan Tanea, jotta Tane voi jatkossakin ajatella, että on ämmien hommelit ja miesten työt...?
No hyvä jos teillä toimii noin. Itse olen useampaankin kertaan huomannut että usein kaikkien pitäisi osallistua kahvin keittoon, mutta sen sijaan muiden juomien juojia ei oteta huomioon eikä tehdä esim. teetä (tai edes teevettä!).
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:07"]
KYLLÄ! Kukaan ei ole täällä niin kädetön etteikö osaisi painaan vedenkeitintä päälle. Täällä ei todellakaan väännetä kättä siitä mitä kukin voi tehdä tai jättää tekemättä, koska sattuu olemaan sukupuoleltaa nainen tai mies.
[/quote]
Niinkuin mainitsit, hän on pihi. Usein pihiys kulkee käsi kädessä kaiken muunkin mahdollisen ja mahdottoman kusipäisyyden kanssa. Juuri tuo pikku askareiden jatkuva teettäminen muilla on tyypillinen piirre. Kun joku muu keittää kahvit, hän tuntee voittaneensa sen toisen ihmisen ja saa tästä nautintoa. Takseista jos puhutaan niin maksan mieluummin taksini yksin kuin otan kyytiin jonkun, joka ajattelee siitä että "aah, taas pääsi hyötymään" ja kuitenkaan yhtäkään euroa ei löydy ikinä kaverille jos vaikka parkkimittariin tarvitsisi.
Jos työpaikalla ei ole ketään, jonka viralliseen toimenkuvaan kuuluu kahvin keitto, niin sitten jokainen huolehtii ihan itse omista juomistaan. Työpaikalle voi ehdottaa kahviautomaatin hankkimista, niin pääsette noista keittovuoroista kokonaan eroon.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:08"]
[/quote]
[/quote]
Vastaus taitaa lukea jo tuossa lainauksessa.
[/quote]
Höpsis! Mutta voit toki olla iloinen siitä, että kohdallesi ei ole osunut ihmisiä, jotka odottavat palveluksia toisiltä vedoten "huomioon ottamiseen", vaikka eivät itse tee mitään vastaavaa.
Ei muuta kun Sanna Raipe Helmisen olemus ja ovi perässä kiinni omaan huoneeseen.
Hauskaa työuraa vaan teille. Mietitäänpä asiaa toisinpäin. Kopiopaperilaatikot sijaitsevat toisessa kerroksessa ja meillä ainakin sihteeri usein pyytää jotain miestä niitä kantamaan, vaikka hän sitä paperia tarvitsee ensisijaisesti.
Onkohan meillä jotenkin vanhanaikainen työpaikka, kun aamuihin kuuluu se yhteinen kahvi-ja teehetki ennen siirtymistä omiin huoneisiin.
Paljonko kopiopaperilaatikot painaa?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:31"]
Hauskaa työuraa vaan teille. Mietitäänpä asiaa toisinpäin. Kopiopaperilaatikot sijaitsevat toisessa kerroksessa ja meillä ainakin sihteeri usein pyytää jotain miestä niitä kantamaan, vaikka hän sitä paperia tarvitsee ensisijaisesti.
[/quote]
Älähän nyt, tuohan on täysin eriasia. Tälläisiä tasa-arvo kysymyksia voidaa spekuloida vain, jos se on naista "alistavaa".
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:37"]
Paljonko kopiopaperilaatikot painaa?
[/quote]
Ei niin paljoa, ettei 154cm/43kg nainen jaksaisi sitä kantaa alakerrasta yläkertaan yksi laatikko molemmissa käsissä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:31"]
[/quote]
Hui kun kamalaa. Teillä sentään se sihteeri PYYTÄÄ apua, ja ehkä kiittääkin siitä, eikä kuljeskele edestakaisin huokaillen ja toivoen, että joku arvaisi, että hän tarvitsee kopiopaperia. Ne laatikot sitä paitsi painaa huomattavasti enemmän kuin mittalusikka, jolla kahvia annostellaan.