Miespuolinen työkaveri kiukuttelee, kun en keitä kahvia
Eli olemme siis samoissa hommissa, valtion virastossa. Suurinpiirtein saman ikäisiä ja samoilla palkoilla töissä. Minä tulen aamuisin hyvissä ajoin töihin. Miespuolinen kollega kolistelee aina hieman minun jälkeeni omaan huoneeseensa.
Sitten se taapertaa kahvihuoneeseen Ei kahvia. Kun en juo kahvia aamuisin. Kävelee takaisin huoneeseensa. Kohta uudelleen kahvihuoneeseen. Ei vieläkään kahvia. Puhisee, kolistelee kuppeja, ja marssii huoneeseensa. Tasan klo 09.00 tulee yksi työkaveri, joka laittaa kahvin tippumaan. Miespuolinen kollega huokailee, että "No saahan sitä kahviakin sentään". Vink vink.
En muuten keitä sitä kahvia edelleenkään. Keittäis ite, mutta kun ei pysty. Tulen mielihyvin aamuisin aikaisin töihin, kun saan kuunnella aamun eka tunnin sitä puhinaa, kolistelua ja huokailua. Juon kupillisen iltapäivätauolla, mutta se ei tarkoita sitä, että olen velvollinen keittämään aamulla klo 7.30 yhtään mitään. Muutenkin ihan tyhjät housut koko äijä. Niin saita, että joutuu kerran vuodessa talon pikkujouluissa väijymään koko illan, että kuka on lähdössä taksilla edes samaan suuntaan sen kanssa, että pääsee siivestämään samaan matkaan. Sillä menee koko ilta siinä, ja järkytys oli kamala, kun eräs viaton ehti kerran lähteä taksillaan vaikka hyvin tiesi, että Tane asuu samalla suunnalla ja olis halunnut jakaa taksn.(=lue: ajaa pummilla mukana).
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko nyt joku kertoa minulle, miksi naiset tekee siitä sukupuolesta niin pirun ison asian ettei voi kahvia edes keittää.
Minusta tämä ei ole sukupuolikysymys, sillä palkka maksetaan tuottavasta työstä, eikä kukaan voi vaatia työpaikalla erikoiskohtelua tai etua pelkän sukupuolen perusteella yritykseltä tai työyhteisöltä.
Sitä paitsi, työlainsäädännön mukaan työaikaan kuuluu kyllä kahvitauko, jolloin voi nauttia kahvia tai virvokkeita, mutta mutta sen tarjoaminen kuin "manulle illallinen" ei kuulu työnantajalle tai työyhteisölle.
Luulen ap. tapauksessa olevan pelkkä valtataistelu ja Tane resukka kuvittelee olevansa pikkupomo, naistyöntekijöiden yläpuolella, pelkän sukupuolen perusteella, vaikka hänellä ei ole siihen valtuuksia eikä edellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Haha, mullekin alettiin elämäni ensimmäisessä työpaikassa vihjailla että voisin joskus aamuisin keittää kahvia - kukaan ei huomioinut sitä että olin kahvitauoilla viimeinen ja korjasin kahvit pois joka armas päivä! Kaiken huipuksi en edes pystynyt juomaan aamukahvia koska olin raskaana ja aamuisin kahvi teki pahaa tuoksunakin vaikka ei muuten aamupahoinvointia ollut! Tämä oli tosiaan eka työpaikkani enkä edes tiennyt talon tapoja, että monelta mennään ylipäätään kahville jne että olisin oma-aloitteisesti voinut kahvinkeittoon ruveta... Tosin täällä työkaverit olivat naisia.
Olitko siis raskaana jo työt aloittaessasi? Eka työpaikka, etkä tiennyt vielä talon tapoja. Tämän takia työnantaja ei uskalla palkata nuorta naista. Jää heti äitiyslomalle, ennen kuin on edes ehtinyt perehtyä töihinsä ja oppi talon tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa työuraa vaan teille. Mietitäänpä asiaa toisinpäin. Kopiopaperilaatikot sijaitsevat toisessa kerroksessa ja meillä ainakin sihteeri usein pyytää jotain miestä niitä kantamaan, vaikka hän sitä paperia tarvitsee ensisijaisesti.
Mitä hittoa 😳? Miten huonossa kunnossa pitää ihmisen olla, ettei saa tuotua kopipaperilaatikkoa paikasta A paikkaan B?? Mä oon kantanu koirien 15 kilon säkkiä ympäri kaupunkia ja roudannu sen bussilla kotiin. Yksin. Olen pienikokoinen nainen ja minua suoraan sanottuna vituttaa, kun teidän sihteerin tyylisten akkojen takia kuvitellaan, että nainen ei jaksaisi mitään fyysistä tehdä. Kyllä jaksaa, jos harrastaa vähänkään urheilua, eikä vain viilaile kynsiä ja pläräile naisten lehtiä vapaa-ajalla!
Noin järkyttävän huonot lihasvoimat jo nuorella iällä ennustavat kivuliasta ja huonokuntoista vanhuutta, kun tuommoiset tyypit kaatuu ja murtaa milloin mitäkin jo pelkästään kovemmasta tuulen puuskasta!
Jos olisit lukenut tuon viestin kahteen kertaan, olisit huomannut, että siinä ei esimerkiksi puhuttu sihteerin iästä mitään. Sihteeri voi olla iältään 60+ ja hän voi vaikka sairastaa reumaa. Ja kaikki sairaudet ei näy ulospäin vaikka aiheuttavat vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa työuraa vaan teille. Mietitäänpä asiaa toisinpäin. Kopiopaperilaatikot sijaitsevat toisessa kerroksessa ja meillä ainakin sihteeri usein pyytää jotain miestä niitä kantamaan, vaikka hän sitä paperia tarvitsee ensisijaisesti.
Mitä hittoa 😳? Miten huonossa kunnossa pitää ihmisen olla, ettei saa tuotua kopipaperilaatikkoa paikasta A paikkaan B?? Mä oon kantanu koirien 15 kilon säkkiä ympäri kaupunkia ja roudannu sen bussilla kotiin. Yksin. Olen pienikokoinen nainen ja minua suoraan sanottuna vituttaa, kun teidän sihteerin tyylisten akkojen takia kuvitellaan, että nainen ei jaksaisi mitään fyysistä tehdä. Kyllä jaksaa, jos harrastaa vähänkään urheilua, eikä vain viilaile kynsiä ja pläräile naisten lehtiä vapaa-ajalla!
Noin järkyttävän huonot lihasvoimat jo nuorella iällä ennustavat kivuliasta ja huonokuntoista vanhuutta, kun tuommoiset tyypit kaatuu ja murtaa milloin mitäkin jo pelkästään kovemmasta tuulen puuskasta!
Jos olisit lukenut tuon viestin kahteen kertaan, olisit huomannut, että siinä ei esimerkiksi puhuttu sihteerin iästä mitään. Sihteeri voi olla iältään 60+ ja hän voi vaikka sairastaa reumaa. Ja kaikki sairaudet ei näy ulospäin vaikka aiheuttavat vaivaa.
Kerta viestin alkuperäinen kirjoittaja ei puhunut sihteerin iästä yhtään mitään, oletan automaattisesti, että se ei ole selittävä syy (eli sihteeri ei ole niin vanha, että tämä selittäisi lihasheikkouden). Tottakai asia on eri, jos sihteeri sairastaa reumaa ja on vuoden päässä eläkeiästä. Tämähän on nyt itsestään selvää, enkä ajatellut rueta erittelemään itsestään selviä skenaarioita erikseen.
Naiset on päässyt työelämään ja tekee juttuja miesten kanssa. Eiköhän ole ihan reilua että keität kahvit.
Anteeksi, mutta naisena sanon, että on ihan turha naisten kiukutella siitä, että naisten odotetaan hoitavan siivoukset, kahvin keitot ja muut perunteiset "naisten hommat", jos naiset itse heittäytyvät avuttomiksi ja voimattomiksi "miesten hommissa", esim. toimistopaperilaatikon kantamisessa. Jos haluaa tosissaan päästä eroon jaotteluista naisten ja miesten työt, tulee naisten olla valmiita kantamaan omat painavat asiansa itse ja likaamaan kätensä siinä missä miehetkin.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta naisena sanon, että on ihan turha naisten kiukutella siitä, että naisten odotetaan hoitavan siivoukset, kahvin keitot ja muut perunteiset "naisten hommat", jos naiset itse heittäytyvät avuttomiksi ja voimattomiksi "miesten hommissa", esim. toimistopaperilaatikon kantamisessa. Jos haluaa tosissaan päästä eroon jaotteluista naisten ja miesten työt, tulee naisten olla valmiita kantamaan omat painavat asiansa itse ja likaamaan kätensä siinä missä miehetkin.
En ole ikinä heittäytynyt avuttomaksi tai voimattomaksi enkä itse asiassa ole nähnyt muidenkaan tekevän niin. Miksi miehillä olisi siis oikeus vaatia erityiskohtelua siksi, että joku nainen joskus jossain on pyytänyt apua?
Vierailija kirjoitti:
Yhtälailla varmaan tuo sihteeri (jolle kannettiin paperia) auttaa muita pyydettäessä, saattaa jopa keittää sen kahvinkin? Vähän eri asia silloin tällöin kantaa jotain paperia, kuin keittää kahvia jollekin joka päivä, vaikla ei itse edes joisi! Haloo!
Onhan se teidän naisten homma keittää kahvit! Aina ennenkin naiset ovat keittäneet kahvit, pesseet pyykit, laittaneet ruuat ja hoitaneet lapset. Ne ovat kevyitä töitä.
Antakaa miesten tehdä raskaammat työt, älkääkä joka asiasta itke ja valita. Muistakaa kuitenkin se että olette fyysisesti heikompia ja sen takia joudutte lopulta antamaan periksi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se teidän naisten homma keittää kahvit! Aina ennenkin naiset ovat keittäneet kahvit, pesseet pyykit, laittaneet ruuat ja hoitaneet lapset. Ne ovat kevyitä töitä.
Antakaa miesten tehdä raskaammat työt, älkääkä joka asiasta itke ja valita. Muistakaa kuitenkin se että olette fyysisesti heikompia ja sen takia joudutte lopulta antamaan periksi.
käykö "Tane" putsaamassa kaikkien (nais)työntekijöiden autot lumesta talvella, kun kuitenkin lähtee työpaikalta ennen kaikkia muita? Aina ennenkin miehet ovat tehneet näitä autohommia. Sehän olisi muitten työntekijöiden huomioimista, ja ihan helppo homma Tanellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä heittäytynyt avuttomaksi tai voimattomaksi enkä itse asiassa ole nähnyt muidenkaan tekevän niin. Miksi miehillä olisi siis oikeus vaatia erityiskohtelua siksi, että joku nainen joskus jossain on pyytänyt apua?
En ole käsittääkseni missään vaiheessa väittänyt, että miehillä olisi oikeus vaatia erityiskohtelua, vai näyttäisitkö kohdan, missä sanoin noin? Ok, sinä et passuuta miehiä, vaan kannat omat tavarasi, joten väite ja kysymys ei koskenut sinua :). Kysyn tätä siksi, koska tapaan toisinaan naisia, jotka eivät muka jaksa jotain ihan normaali voimia vaativia juttuja, mutta ovat samalla feministejä, eli eivät suostu perinteisiin naisten töihin. Jos sinä et ole tällainen nainen, niin sinun ei tarvitse vetää tästä hernettä nenääsi :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtälailla varmaan tuo sihteeri (jolle kannettiin paperia) auttaa muita pyydettäessä, saattaa jopa keittää sen kahvinkin? Vähän eri asia silloin tällöin kantaa jotain paperia, kuin keittää kahvia jollekin joka päivä, vaikla ei itse edes joisi! Haloo!
Pointti taisi mennä täysin ohi?
Minä saatan pyytää mieheltä apua töissä jos täytyy saada joku painava systeemi liikuteltua, autan siinä itsekin. Syynä on ihan saada työt tehtyä työpaikalla. Meillä on töissä kahviautomaatti ja sitten vielä erikseen kahvinkeitin. Toinen meillä töissä olevista naisista keittää aina kahvia kun juo sitä itsekin. Muut ovat tottuneet, että hän keittää kahvin. Minä juon vain automaattikahvia, työkaveri keittää niin laihaa kahvia omaan makuuni ja automaattia voi säätää.
Aina kun tämä toinen nainen on poissa niin muut luulevat, että minä keittäisin kahvit. No en keitä. Kolistelua ja ihmettelyä. Yksi tuli kysymään miksi en ole keittänyt kahvia. Sanoin ettei siihen ole mitään erityistä syytä, en vaan keitä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko nyt joku kertoa minulle, miksi naiset tekee siitä sukupuolesta niin pirun ison asian ettei voi kahvia edes keittää.
Voi sitä keittää sillon kun itsekin aikoo sitä juoda. Mutta ei muuten.
Miksi miehet tekee kahvinkeittämisestä niin pirun ison asian? Miksi ei voi aina keittää töissä kahvia valmiiksi muita ilahduttaakseen? Onko se niin vaikeaa ja toisten ilo jotenkin mieheltä itseltä pois? Vai tuoko penis aikuiselle miehelle jotain rajoitteita käden motoriikkaan ja vähentää yleistä älykkyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ennen vanhaan miehelle oli kunnia elättää perhe ja olla kunniallinen kansalainen.
Ja fyysisyydestä. Naiset tekee kaikki raskaimmat työt. Nykyään miehet ajaa yleiset nurmikotkin niinkuin vamnaiset sähköisellä tuolilla. On saa...nan raskasta.
Muistan nuorena kaupan siivoojana kun miehet myi makkaraa yms lihatiskillä ja niitä pikkupaketteja asiakkaille ojenteli. Minä nainen sitten tulin koko kaupan siivoamaan ja raahasin ne lihatiskinkin älyttömän painavat roskasäkit ulos ja vielä sinne korkeaan roskikseen. Varmaan lähes oman painoni 50kg oli säkinkin paino.
Vierailija kirjoitti:
Ai että jos nainen ei muuten tottele niin niinkuin fyysisesti vahvempana hakkaat hänet?
Joopa joo. Onhan se ikävä kun huomaa että on oikeasti naista heikompi. Mitäpä sitä muuta jää sitten jäljelle kuin väkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, mullekin alettiin elämäni ensimmäisessä työpaikassa vihjailla että voisin joskus aamuisin keittää kahvia - kukaan ei huomioinut sitä että olin kahvitauoilla viimeinen ja korjasin kahvit pois joka armas päivä! Kaiken huipuksi en edes pystynyt juomaan aamukahvia koska olin raskaana ja aamuisin kahvi teki pahaa tuoksunakin vaikka ei muuten aamupahoinvointia ollut! Tämä oli tosiaan eka työpaikkani enkä edes tiennyt talon tapoja, että monelta mennään ylipäätään kahville jne että olisin oma-aloitteisesti voinut kahvinkeittoon ruveta... Tosin täällä työkaverit olivat naisia.
Olitko siis raskaana jo työt aloittaessasi? Eka työpaikka, etkä tiennyt vielä talon tapoja. Tämän takia työnantaja ei uskalla palkata nuorta naista. Jää heti äitiyslomalle, ennen kuin on edes ehtinyt perehtyä töihinsä ja oppi talon tapoja.
Mulla oli määräaikainen työsopimus joka ei velvoittanut minua olemaan raskautumatta tai mitään muutakaan, kunhan teen työni ja olen sopimuksen loppuun asti työssä. Näin tapahtui. Vaikka asia ei nyt tämän ketjun aiheeseen mitenkään kuulukaan.
Voi hyvä luoja sentään. Ihme pelejä työpaikoilla. Olen entistä onnellisempi siitä, että saan tehdä työni yksin kotona omassa rauhassani. En kyllä muista, että millään entisella työpaikallani olisi ollut jotain kahvinkeittodraamaa, mutta toisaalta kaikki työsuhteeni ovat olleet määräaikaisia ja kestäneet enimmillään kaksi vuotta samassa paikassa. Mistä muistuukin mieleeni, että "vierailevana tähtenä" kyllä ihmettelin joidenkin työpaikkojen omituista kyräilyä joidenkin työntekijöiden kesken. Ihmettelin, miten aikuiset ihmiset viitsivätkin.
Ja sama peli jatkuu. Äijä on vaan pahantuulisempi aaumuisin. Edelleenkin tulen aika usein aikaisin töihin, puuhailen siellä omiani. Ukko tulee myöskin ja aloittaa sen kahvihuoneeseen ramppaamisen ja kaapin ovien kolistelun ja puhinan. En ole kuulevinani, käyn reippain askelin hakemassa vettä huoneeseeni - ja tosiaan en edelleenkään keitä sitä kahvia. Jos ei ukko osaa opetella sitä itse keittämään, niin sitten on ilman.
Ap, anna tuhahdella! Jos joskus sinulle sanoo jotain asiasta, niin kerro miten asiat on. Sinä et juo aamulla kahvia, sinun työnkuvaasi ei kuulu palvella mitään keskenkasvuista äijää, joka ei osaa edes kahvia keittää!