Miksi elinkautisen nimi on elinkautinen?
Jos se ei kerran ole oikeasti koko loppuikä vaan keskimäärin 13 (?) vuotta? Vai olenko ymmärtänyt väärin ja Suomessa oikeasti on myös koko loppuiän kiven sisällä istuvia?
Kommentit (25)
No se eroaa muista rangaistuksista sillä että muut ovat määräaikaisia, tästä voi vapautua vaih armahduksella. Nikita Fouganthine on hyvä esimerkki siitä, että eivät ne kaikki kestä sitä kuviteltua 12 vuotta.
Vapautumisprosessikin on pitkä, elinkautisvangin mielenterveyttä jne. tutkitaan pitkään ennen kuin armahdus on edes mahdollinen. Elinkautisvangit käyvät Anneksessa (psykiatrinen vankimielisairaala) arvioinneissa jne.
Armahduksen voi antaa tasavallan presidentti tai Helsingin hovioikeus, mutta vain jos asianmukaiset arvioinnit on tehty.
Armahdusoikeus on edelleen vain tasavallan presidentillä. Helsingin hovioikeus puolestaan voi päästää elinkautisvangin ehdonalaiseen vapauteen.
Koska se voi olla elinkautinen. Nykyään Helsingin hovioikeus ottaa tuomion päättämisen arvioitavakseen kahden vuoden välein sen jälkeen, kun tuomiota on istuttu 12 vuotta (tai 10, jos rikos on tehty alle 21-vuotiaana).
Jos päätös on kielteinen, vapauttamisasia tulee automaattisesti käsiteltäväksi uudelleen joka toinen vuosi. Ehdonalaiseen päästetyn elinkautisvangin jäännösrangaistuksen pituus on kolme vuotta. Viime aikoina tuomioiden keskipituus on ollut kasvussa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elinkautinen_vankeus
Aiemmin elinkautisesta pääsi vain presidentin armahduksesta, ja on tapauksia, joita ei armahdettu.
Ajatelkaa eroa elinkautinen vs. elinikäinen. Jos vankilassa onkin tarkoitus viettää yksi kausi elämästä (tyyliin nuoruus, keski-ikä...)?