Miksi elinkautisen nimi on elinkautinen?
Jos se ei kerran ole oikeasti koko loppuikä vaan keskimäärin 13 (?) vuotta? Vai olenko ymmärtänyt väärin ja Suomessa oikeasti on myös koko loppuiän kiven sisällä istuvia?
Kommentit (25)
Elinkautinen= vapautumispäivä ei tiedossa= toistaiseksi jatkuva tuomio, vrt. määräaikainen tuomio.
Se, onko elinkautinen loppuiän rangaistus riippuu paitsi presidentistä, myös vangin eliniästä. Jollekulle 2 vuottakin voi sitä olla.
Elinkautisuus merkitsee sitä, että vankia ei ole pakko päästää vapaaksi koskaan. Joissakin maissa langetetaan 99 vuoden tuomioita, joissa ei ole logiikkaa senkään vertaa kuin elinkautisessa.
Termi "elinkautinen" on kyllä harhaanjohtava ja huono, jos vankilassaolo ei pääty vangin kuolemaan.
Onko todella noin, että tämä nykyinen elinkautinen voi jatkua aina vaan? Niinhän sen pitäisi, mutta olen ymmärtänyt ettei niin ikinä tapahdu. Jos elinkautinen ei käytännössä koskaan jatku tietyn vuosimäärän yli, nimi pitäisi vaihtaa.
mäkin olen luullut että elinkautisern jatkuminen tyyliin 15 v yli on oikeastaan lähinnä teoreettinen, eikä sitä mahdollisuutta käytetä koskaan. Jos käytetään, niin esimerkkitapaus olisi kiva tietää.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 12:57"]
Termi "elinkautinen" on kyllä harhaanjohtava ja huono, jos vankilassaolo ei pääty vangin kuolemaan.
Onko todella noin, että tämä nykyinen elinkautinen voi jatkua aina vaan? Niinhän sen pitäisi, mutta olen ymmärtänyt ettei niin ikinä tapahdu. Jos elinkautinen ei käytännössä koskaan jatku tietyn vuosimäärän yli, nimi pitäisi vaihtaa.
[/quote]
Elinkautinen tarkoittaa elikautista, mutta käytännössä elinkautista istuvat vangit armahdetaan jossain vaiheessa, kun ovat istuneet tarpeeksi kauan. Ennen sen teki presidentti, nyt se on kai siirtynyt tai siirtymässä oikeuslaitokselle. Mutta vapaaksi ei siis pääse ennen kuin on hakenut armahdusta ja se käsitellään ja myönnetään. Yksi on tainnut oikeasti istua vankilassa elinkautisen, kun Kekkonen kieltäytyi aikoinaan sitä armahtamasta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 13:00"]
mäkin olen luullut että elinkautisern jatkuminen tyyliin 15 v yli on oikeastaan lähinnä teoreettinen, eikä sitä mahdollisuutta käytetä koskaan. Jos käytetään, niin esimerkkitapaus olisi kiva tietää.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 12:57"]
Termi "elinkautinen" on kyllä harhaanjohtava ja huono, jos vankilassaolo ei pääty vangin kuolemaan.
Onko todella noin, että tämä nykyinen elinkautinen voi jatkua aina vaan? Niinhän sen pitäisi, mutta olen ymmärtänyt ettei niin ikinä tapahdu. Jos elinkautinen ei käytännössä koskaan jatku tietyn vuosimäärän yli, nimi pitäisi vaihtaa.
[/quote]
[/quote]
Kauankos Valjakkala istui? Jammu taisi olla kuolemaansa asti tahdonvastaisessa hoidossa.
Kauankos Valjakkala istui? Jammu taisi olla kuolemaansa asti tahdonvastaisessa hoidossa.
Wikipedian mukaan jäi kiinni 7/1988 ja vapautui koeajalle 2/2008 eli n. 19,5 vuotta istui.
Tosin ek-tuomio tuli Ruotsissa, jossa myös istui tutkintavankeusajan sekä osan tuomiosta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 13:17"]
Kauankos Valjakkala istui? Jammu taisi olla kuolemaansa asti tahdonvastaisessa hoidossa.
Wikipedian mukaan jäi kiinni 7/1988 ja vapautui koeajalle 2/2008 eli n. 19,5 vuotta istui.
Tosin ek-tuomio tuli Ruotsissa, jossa myös istui tutkintavankeusajan sekä osan tuomiosta.
Mika Muranen on istunut myös nyt lähemmäs 20v. On hakenut armahduksia, mutta ne on hylätty.
joku on aikanaa aikoja sitten keksinyt suomen kieleen sanan elinkautinen tuomio,jota käytetään.
Soson murhaaja istui 20v, kuolemaansa asti. Kekkonen ei suostunut armahtamaan. Myös toinen murhaaja istui kuolemaansa asti, tosin 5 v, ennen kuin sairaus vei.
Tässä Eerikan tapauksessa teon luonne on sellainen, että en ymmärrä, miten joku tuomari voisi päästää ehdonalaiseen tai presidentti armahtaa. Kaiken järjen mukaan istuvat siis loppuelämänsä vankilassa.
Elinkautinen on suomessa elinkautinen toisin kun esim norjassa jossa ei ole elinkautista vaan max 25 vuotta eli onnea vaan Breivik. Mutta Suomessa on elinkautinen mutta meillä ei ole sitä jenkkien elinkautinen ilman ehdollista, jenkeissä jos saat sen et voi ikinä anoa keneltäkää vapautumista ja sinä vapaudut vain jos sinut todetaan syyttömäksi mutta Suomessa elinkautis vangit saavat kaikki oikeuden anoa ehdollista 12 vuotta vankeuden alkamisesta ja siitä eteenpäin kerran vuodessa muistaakseni, ei ole kuitenkaan sanottu että oikeus tai presidentti armahtaa joten on mahdollista että istut koko ikäsi kuolemaan ja kaikki elinkautis vangit on periaatteessa istumassa koko ikänsä paitsi jos saa armahduksen. Tuo kaikille niin rakas oksennuspallo jammusetä esim istui koko loppuelämänsä eikä saanut ehdollista. Kallista sanon minä, pistetään pää poikki ja ongelma ratkeaa.
Muistaakseni Ahtisaari ei vapauttanut yhtäkään elinkautisvankia ja Halonen sen sijaan useita. Tietty näillä asioilla saattaa olla vahva yhteys.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 13:52"]
Elinkautinen on suomessa elinkautinen toisin kun esim norjassa jossa ei ole elinkautista vaan max 25 vuotta eli onnea vaan Breivik.
[/quote]
Breivik istuu tuomiotaan eristyksissä, joten todennäköiseti hän ei vapaudu koskaan.
"Elinkautista ei ole Norjan laissa. Pisin mahdollinen tuomio on 21 vuotta vankeutta. Usein tuomittu joutuu istumaan siitä vain kaksi kolmasosaa ja vain harva joutuu viettämään vankeudessa yli neljätoista vuotta. Poikkeuksena on, jos vanki on eristetty ”sikring”:iin, tällöin tuomion pituus on määräämätön."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elinkautinen_vankeus
"Hei ooksä määräaikainen vai vakkari?"
"Joo mulla on toistaiseksi voimassaoleva tuomio."
Tai vaihtoehtoisesti elinkautinen työsopimus.
Elinkautisvanki istuu aina vähintään 12 vuotta ja sen jälkeen on mahdollista anoa armahdusta. Jos taas jollekin annetaan 3 vuoden tuomio, niin ensikertalaisena istuu siitä korkeintaan puolet ja jos on ollut vangittuna ennen tuomiota odottamassa oikudenkäyntiä vaikkapa 6 kk, niin se aika vähennetään tuomiosta. Eli käytännössä 3 vuoden tuomio kestää vuoden.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:35"]
"Hei ooksä määräaikainen vai vakkari?"
"Joo mulla on toistaiseksi voimassaoleva tuomio."
Tai vaihtoehtoisesti elinkautinen työsopimus.
[/quote]
Kyllä nuo toistaiseksi voimassa olevatkin työsopparit päättyy viimeistään eläkkeelle pääsyyn. Ja se on ihan lakiin perustuva fakta. Eläkkeelle pääsyä ei tarvitse anoa erikseen ellei ole jäämässä esim. varhaiseläkkeelle.
Elinkautinen on nimensä mukainen, siitä voi hakea armahdusta aikaisintaan 12v kuluttua.
Reijo Hammar lusi elinkautistaan n.18v, samanverran lusi myös Juha Valjakkala. Keskim. Suomessa armahdetaan elinkautisvanki 14v kuluttua.
Koska se on periaatteessa mahdollisuus toteuttaa elinkautisena.