Sain potkut
Olen ollut kirjakaupassa lokakuusta asti. Kaikki on ollut minusta OK. Minut valittiin testein 20 hakijasta ja aluksi kehuttiin innokkuuttani ja asiakkailta tulleita palautteita. Minulle alettiin antaa kaikkea outoja hankkeita jotka ei liity myyntiin. Vastoin sopparia. Sitten alettiin antaa pisteita viikoittain suoritteista. Homma meni vaikeaksi. Olin koeajalla kun pomo kutsui minut pikaisesti kahville kanssaan huoneeseensa. Kun kahvista oli puolet juotu pomo sanoi minut erotetaan koeajalla yleisen sopimattomuuden takia. Piti allekirjoittaa irtisanomistieto heti. Kahvinjuontini keskeytyi. Pomo sanoi juo se kahvi ja sit saat hakea sun takin ja laukun. Et puhu ja Tiina saattaa sinut ulos ja siita 100m. Ota bussi.
Onko sinut irtisanottu noin nopeasti. Unohdin puhelimen sinne ja vaatteita Mutta en saa tulla kauppaan vaan saan ne postitse Mutta saan itse maksaa ne.
Olen maassa. Kauhean tylysti heitettiin ulos.
Kommentit (167)
Nykyään käytetään puolen vuoden koeaikaa väärin. Palkataan vakituiseksi ja luvataan palkan korotus koeajan loputtua. Samalla hoputetaan että puolen vuoden projekti pitää saada valmiiksi. Projekti valmis ja seuraavana päivänä työsuhde puretaan koeaikana.
Syy sopimaton työhön. Sama paikka on etsinyt puolen vuoden välein uutta työntekijää samaan pestiin. Nyt on menossa kuudes työntekijä. Käyttävät myös tradenomiharjoittelijoita äitiysloman tuuraajina.
Koeaikana ei tarvise edes keksiä tuollaista draamaa.
Ala novellikirjailijaksi.
0/5 -ei jatkoon
Turha murehtia, paikka kuulostaa siltä että se pian ratsataan mafiayhteyksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut irtisanottiin koeajalla. Sain viisi minuuttia hakea lompakon ja takin. Pomo oli mukana haussa. Autoni avaimet olivat huoneeni laatikossa. Sinne en voinut palata vaan kollega toi avaimet. Pomo saattoi ulko ovelle eika sallinut edes vessaanmenoa vaikka minua oksennutti. Antoi minut vartijalle joka vei autoni luo. Sanoin etten ole ajokunnossa. Vartijan mukaan minun oli ajettava pois alueelta. Sitten voin puuhata oman tahdon mukaan.
Aika järkyttävää touhua. Olen luullut että tuollaista on vain jossain amerikkalaisissa filmeissä.
Kyllä tuota on ollut aika kauan Suomessakin, ainakin tosi isoissa firmoissa. Tiedän yhden ihmisen joka palasi vuosilomaltaan ja ei enää päässyt omalla kulkukortillaan taloon. Vartija päästi sisään ja sanoi että pitää mennä esimiehen toimistoon. Siellä odotti englanninkielinen irtisnomislappu joka piti heti allekirjoittaa (shokissa). Sen jälkeen kamat vaan toimistosta ja saatettiin ulos. Ei mitään selityksiä eikä perusteluja. Tylysti vain pihalle. Työntekijän mielestä kaikki oli hyvin mutta en tiedä kerrottiinko hänelle koskaan syytä tuohon. Itse olisin soittanut suoraa päätä asianajajalle. Kannattaa kuulua liittoon. Sieltä ehkä saa apua näissä tilanteissa. Hyvä muistutus siitä että ei kannata olla liian tunnollinen eikä ahkera, siitä et koskaan saa kiitosta ja irtisanominen voi tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta ihan kenelle tahansa, vaikka olisi ollut vuosikymmeniä hyvä ja pidetty työntekijä. Ihan kenelle tahansa! Tiedoksi ja muistutukseksi niille itsevarmoille ja ylimielisille jotka kuvittelee että ovat satavarmasti turvassa koska ovat ahkeria.
Sain potkut koeajan tokavikana päivänä.. minut oli valittu 120(!!) hakijan joukosta, olin käynyt testit jne. Valitettavasti jo ekana työpäivänä tajusin että oli tullut tehtyä virhe... työpaikan henki oli huono, työmäärä aivan järkyttävä, kaikki oli aataminaikaista, työkaveri selkäänpuukottaja. Pari kertaa sanoin ihan asiasta, mutta en kitissyt turhasta vaan huomautin epäkohdista... huomasin että olisi ollut parempi olla vaan hiljaa.. vähäteltiin näkyviä ongelmia. Työni hoidin hyvin, venytin päivää, tulin 90% ihmisten kanssa toimeen ( paitsi lähin kollega joka oli päättänyt savustaa ulos). Mielessä oli kuitenkin uuden paikan hakeminen koska aloin olla henkisesti loppu.
No, tokavikana päivänä sitten tuli pommi. Pomo kutsui huoneeseen ja totesi että purkaa työsopimuksen, perusteena se etten ollut sopeutunut. Kuulemma olin rautainen ammattilainen mutta paikka oli minulle väärä...no todellakin oli kyllä. Kävin sammuttamassa koneen ja lähdin siltä istumalta, parkkiluvan lähetin postissa, avaimet jätin pöydälle. Pomo saattoi sentään hissiin että pääsin alas ( ei toiminut ilman avaimia ) olin kyllä järkyttynyt, en saanut sanoa omaa mielipidettä tai luottamusmiestä mukaan.. ja lain mukaan työntekijällä olisi oikeus siihen.
Tsemppiä ap! Tiedän miltä susta tuntuu
Tuossa tilanteessa olisin sanonut että omat tavarat mukaan heti tai tulen poliisien kanssa hakemaan ne saman päivän aikana.
Etenkää puhelinta ei voi kukaan pantata missään, jos vaikka tarvitsee soittaa hätänumeroon.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa olisin sanonut että omat tavarat mukaan heti tai tulen poliisien kanssa hakemaan ne saman päivän aikana.
Etenkää puhelinta ei voi kukaan pantata missään, jos vaikka tarvitsee soittaa hätänumeroon.
Ap:han oli unohtanut ottaa ne mukaan niin minä ymmärsin tekstistä. Oli hakenut laukun ja takin ja puhelin jäänyt. Ihan normi juttu että laittavat postilla unohtuneet tulemaan.
Jos mulle tehtäis noin kävisin viemässä pommin toimarin pöydän alle.
Ei kannattaisi allekirjoittaa yhtään mitään. Sellainen kuva tuosta tarinasta jää, että yrittävät jotain sairasta pelottelutaktiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sain potkut koeajan tokavikana päivänä.. minut oli valittu 120(!!) hakijan joukosta, olin käynyt testit jne. Valitettavasti jo ekana työpäivänä tajusin että oli tullut tehtyä virhe... työpaikan henki oli huono, työmäärä aivan järkyttävä, kaikki oli aataminaikaista, työkaveri selkäänpuukottaja. Pari kertaa sanoin ihan asiasta, mutta en kitissyt turhasta vaan huomautin epäkohdista... huomasin että olisi ollut parempi olla vaan hiljaa.. vähäteltiin näkyviä ongelmia. Työni hoidin hyvin, venytin päivää, tulin 90% ihmisten kanssa toimeen ( paitsi lähin kollega joka oli päättänyt savustaa ulos). Mielessä oli kuitenkin uuden paikan hakeminen koska aloin olla henkisesti loppu.
No, tokavikana päivänä sitten tuli pommi. Pomo kutsui huoneeseen ja totesi että purkaa työsopimuksen, perusteena se etten ollut sopeutunut. Kuulemma olin rautainen ammattilainen mutta paikka oli minulle väärä...no todellakin oli kyllä. Kävin sammuttamassa koneen ja lähdin siltä istumalta, parkkiluvan lähetin postissa, avaimet jätin pöydälle. Pomo saattoi sentään hissiin että pääsin alas ( ei toiminut ilman avaimia ) olin kyllä järkyttynyt, en saanut sanoa omaa mielipidettä tai luottamusmiestä mukaan.. ja lain mukaan työntekijällä olisi oikeus siihen.
Tsemppiä ap! Tiedän miltä susta tuntuu
Kuulostaa ihan samalta työpaikalta ja ihan sama kuvio koeajan purun suhteen, tokavika päivä.
Pari kertaa olen tullut samantien irtisanotuksi, tuli paha mieli lukiessani tätä kohtelua.
Itselle kävi hyvin jatkossa, toivottavasti sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jari niminen?
Jaripa hyvinkin
Apua, mä oon ollut samassa puljussa töissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkää puhelinta ei voi kukaan pantata missään, jos vaikka tarvitsee soittaa hätänumeroon.Ap:han oli unohtanut ottaa ne mukaan niin minä ymmärsin tekstistä. Oli hakenut laukun ja takin ja puhelin jäänyt. Ihan normi juttu että laittavat postilla unohtuneet tulemaan.
Ai joo, oli siis unohtanut ne sinne. Luin muita kommentteja ja luulin etteivät antaneet hakea niitä.
Vierailija kirjoitti:
On paljon esimerkkejä missä irtisanottu on alkanut riehumaan ja hyökännyt asiakkaiden päälle.
Suomessa? Aivan varmasti joo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jari niminen?
Jaripa hyvinkin
Apua, mä oon ollut samassa puljussa töissä :D
Jos tosiaan on sama paikka, niin silloin siellä oli 3h kassa/työsuhdeperehdytys, jonka aikana kouluttaja lähti hakemaan evästä kahvilasta, ja palasi puolentoistatunnin päästä. Yhden kerran nopsaa näytti miten kone toimii ja kuitit vaihdetaan ja sen jälkeen oli omillaan, vaikka ei ollutkaan mitään aiempaa kokemusta kassatyöskentelystä. Kassakone oli vanhanaikainen ja vaati avukseen laskimen. Tilityksessä oli myös haastetta, kun ei sitäkään näytetty kunnolla. Tämä kouluttaja/esimies mikä lie myös soitteli iltaisin töiden loputtua, ja mustamaalasi minulle toista työntekijää. Joten en ihmettele ap:n kokemusta.
Olen kokenut samantapaista.
Narsistiesimies ilmestyi työhuoneeseeni toisen henkilön kanssa (toimi vaivautuneena todistajana), kun olimme yhden kollegani kanssa tekemässä työprojektia. Hämmentynyt kollegani häädettiin ulos huoneesta ja minun piti antaa tietokene, puhelin etc. Ja sen jälkeen he häipyivät.
Siinä sitten naisten wc:ssä hyvästelin työkaverini ja lähdin kotiin.
Toisaalta olin helpottunut, kun pääsin ilkeästä ja huonosta esimiehestä eroon.
Potkut olivat minulle lopulta onnenpotku, sillä nykyisin teen paljon mielenkiintoisempaa työtä ja palkkakin on 700€ parempi. Ja nykyinen esimieheni on ainakin toistaiseksi vaikuttanut päästään terveeltä.
Narsisti esimies. Tyypillinen sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa, että ensin haastatellaan 20 hakijaa, valitaan sopivin ja sitten se sopivin ei olekaan sopiva. Ei kovinkaan ammattitaitoista rekrytointia.
Jos koeaika oli lähellä loppumista, voihan sekin olla syy eli yritys keksii niitä näitä syitä erottaa koeajalla ihminen ja sitten taas uusi hakuun ja erotetaan sekin ennen koeajan loppua. Ettei vaan tarvitsisi vakituistaa työntekijöitä...
Ei ne haastattelut ja testit ihan ilmaisia ole, joten oletan että nuo koeaikaiseten hyväksikäyttäjät eivät juuri testejä teetä. Tottakai se valittu on tarjokkaista sopivin (sopivilla raja-arvoilla?), mutta silti se työhön ja yhteisöön sopivuus testataan vasta itse työssä.
AP:lle jaksamista ja parempaa tuuria jatkossa.
Niin että ihan testitkin teetettiin, outoa.
Outoa tuossa oli vielä se että työsopimus tehtiin tiettyjä tehtäviä varten, mutta sitten alettiin Ap:llä teettää muita tehtäviä, joita ei sopimuksessa mainittu, ja ilmeisesti niiden perusteella erotettiin. Hmmm...
Mun kaverille kävi samoin. Palkattiin töihin, mutta annettiin sopimukseen kuulumattomia tehtäviä eikä hyödynnetty kaverini todella tiukkaa ammattiosaamista. Just tyyliin "Tulet meille tekemään kansainvälistä myyntiä" ja todellisuus on, että "Joo, ota tästä onnittelukortin ostaminen meidän tärkeimmän firman toimarille ja sen jälkeen voit kirjottaa tän mun sähköpostin puhtaaksi": Myös tunnit tipahtivat sopimuksesta ihan minimaalliseksi ja työtehtäviä annettiin nenän edestä toisaalle. Kun kaveri alko selvittelemään, että mistä on kyse, vastaukseksi tuli pomoilta vaan, että "En tiiä" ja koeajalla potkut töihin sopimattomana.
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurusta ei tule karenssia.
Paitsi jos olet "menetellyt moitittavasti". Jos syynä on yleinen sopimattomuus tms., ei karenssia tule. Omalla kohdallani TE-toimisto otti yhteyttä firmaan, ja tarkistivat koeaikapurun syyn (minulle ei syytä kerrottu).
Siis voidaanko ihminen pakottaa allekirjoittamaan joku tuollainen paperi, ja miten? Mitä jos ei suostu? Eivät ne voi panttivankinakaan pitää, vai voivatko? Kuulostaapa järkyttävältä.
Ap, mene heti huomenna hakemaan se puhelin takaisin, on tulossa viikonloppukin, et näe puhelintasi muuten ennen ensi viikkoa. Ei olisi pitänyt suostua lähtemään ilman sitä!
Tsemppiä, järkytys menee kyllä ohi aikanaan, toivottavasti saat nukuttua.