Sain potkut
Olen ollut kirjakaupassa lokakuusta asti. Kaikki on ollut minusta OK. Minut valittiin testein 20 hakijasta ja aluksi kehuttiin innokkuuttani ja asiakkailta tulleita palautteita. Minulle alettiin antaa kaikkea outoja hankkeita jotka ei liity myyntiin. Vastoin sopparia. Sitten alettiin antaa pisteita viikoittain suoritteista. Homma meni vaikeaksi. Olin koeajalla kun pomo kutsui minut pikaisesti kahville kanssaan huoneeseensa. Kun kahvista oli puolet juotu pomo sanoi minut erotetaan koeajalla yleisen sopimattomuuden takia. Piti allekirjoittaa irtisanomistieto heti. Kahvinjuontini keskeytyi. Pomo sanoi juo se kahvi ja sit saat hakea sun takin ja laukun. Et puhu ja Tiina saattaa sinut ulos ja siita 100m. Ota bussi.
Onko sinut irtisanottu noin nopeasti. Unohdin puhelimen sinne ja vaatteita Mutta en saa tulla kauppaan vaan saan ne postitse Mutta saan itse maksaa ne.
Olen maassa. Kauhean tylysti heitettiin ulos.
Kommentit (167)
Et saa mennä -- kauppaan? Mitä jätät kertomatta? Miksi työnantaja epäilee, että viet mahdollisesti luvatta sieltä jotakin? Koska tuollainen epäilys on pakko olla takana, kun en saa mennä KAUPPAAN. :0
Minut saaatettiin nopeasti ulos, kun sain potkut yt-neuvottelujen päätteeksi yli 10 vuoden työssäolon jälkeen. Onneksi olin ennakoinut että niin käy, ja olin siivonnut työpisteeni niin, että kaikki tavarat mahtuivat olkalaukkuun. Luottari siis kulki vierellä ja vahti että menin suoraan ulos eropaperi kädessä.
No ainakin pankissa heitetään noin ulos. Tuttu sai portkut ja joutui ottamaan kamat samantien ja sit ulos.
Millaisia projekteja sinulle annettiin? Entä ne suorituspisteet - mihin ne liittyivät?
Tosi rankalta kyllä kuulostaa.
Jos suomalainen kirjkauppa niin on supistettu liikkeiden määrää paljon jolloin uusimmat potkitaan ulson kun vanhoja on pidettävä vaikka tuijottamassa ikkunoista ulos jos ei niille parempaa hommaa keksi.
Tuskin mitään sen enempää vikaa kuin että sinut pystyi irtisanomaan halvalla ja helpolla kun yhtäkkiä foirmalla oli tarve hankkiutua eroon useammasta sadasta.
Kannattaa aina selvittää ala ja itse bisneksen kannattavuus ja kasvun ennekuin hakee duunia.
Amerikan malli rantautunut suomeen, jossa vartia taluttaa poispotkitun työntekijän ulos yrityksestä ettei hän ennättäisi kostaa potkuja aiheuttamalla jotain vahinkoa. Suomessa tietyt sukupolvet ovat niin aivottomia että länkkäreiden kopiointi on ainoaa mitä osataan.
Varkauksia ei ollut. Firmassa otettiin palkanmaksussa vaatimus ja suorituspisteet kuten valtion firmoissa. Suoripisteet kertoi viikoittain miten myit. Pomo sanoi testien antaneen minusta liian hyvan kuvan ja oli petty nyt osaamiseeni. Sain kuukausi ennen irtisanomista viestin jossa pomo luetteli vikojani. Olen sosiaalisesti jotenkin outo joskus liian sosiaalinen ja joskus olen liiankin innokas ja muut ihmettelee. En ole sujuva motorisesti. Joskus olen liian nope laadun kustannuksella.
Erokahvilla pomo viittasi viestin ja ei suostunut puhumaan muuta kuin nopeaan ilmoitukseen. Lienee niin etta ovat varovaisia erotilanteessa ettei tule syytetta. Yleinen sopimattomuus kelpaa kaavakkeeseen.
Saiko yritys sinun palkkaamiseen jotakin työllistymistukea?
Jotkut yritykset käyttävät työllistämistukea kyseenalaisin keinoin, sanovat työsuhteen irti ja palkkaavat uuden muutaman viikon päästä, jotta eivät tarvitse maksaa täyttä palkjaa.
Ja irtisanotussa työntekijässä ei tarvitse olla mitään vikaa.
Miten voi olla, ettei edes puhelinta saa hakea, ja postitkin joutuu itse maksamaan? Hävytöntä. Haluan tietää, mikä kirjakauppa on kyseessä, jotta voin välttää asioimista siellä.
Kuulostaa epäilyttävältä ja laittomalta. Mikset muka saa mennä kauppaan hakemaan omia tavaroitasi? Mitä se "yleinen sopimattomuus" oli? Miksi et saa puhua?
Hmm...
Poispotkittu on saatettava ulos ettei tee vahinkoa kostoksi esim tietokoneella. On ohjeistettu Poispotkittu saatetaan muutama sata metria portilta tavaroineen. Kukaan ei saa puhua. Usassa irtisanotut on jopa ampuneet.
Tyly tilanne ja oikein riipaiseva Mutta fireman tulee suojella omaa sa.
Voi, kurjaa sinulle! Hyvin voi johtua taloudellisista syistä, että koeajalla olevasta voi säästää. Ehkä sua siksi kiellettiin puhumasta kenenkään kanssa, jos joku olisi tiennyt tulevista yt tms.
Ilmoittaudu heti työkkäriin. Tsemppiä sulle!
Ei ollut ketjuihin kuuluva kirjakauppa. Muut on varmasti OK. Firma ei saanut palkkaamistukea.
Yleinen sopimattomuus on laissa oleva termi eron syyksi. Erottavat firmat toimivat lain kirjaimen mukaan.
Kun saat paperin kouraan et voi tehda ollenkaan muuta kuin kauhistua. Se on kuin pieni kuolema tai sairaus
Yleisesti hyväksytty toimintatapa on että tietokonetunnukset suljetaan välittömästi eikä niitä saa auki kuin korkeimman it-hallinnon yhteisellä päätöksellä. Olen ihmetellyt näin tiukkaa linjaa mutta ilmeisesti siihen on syynsä.
Noin käy joskus. Sun on vaan käännettävä tilanne eduksesi ja etsittävä paikka, joka sopii sulle paremmin. Tsemppiä.
jösses