Miten luulette että vaikuttaa ihmiseen (vai vaikuttaako), jos on kokenut kurittamista "vain" muutamia kertoja lapsena/nuorena?
Itse sain remmistä a.k.a. nahkavyöstä ehkä max viitisen kertaa koko lapsuuden/nuoruuden aikana. Luuletteko, että tällaiset yksittäiset kerrat aiheuttavat traumatisoitumista myöhemmin elämässä tms?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan kovasti siitä, onko kuritus ollut johdonmukainen rangaistus vaiko onko mäiskitty mielivaltaisesti ilman ymmärrettävää syytä ja seurausta. Tai varmaan molemmat vaikuttaa, mutta eri tavalla.
Kyllä ne oli sellaisia asioita, joista oli sanottu jo 100 kertaa... mutta jotenkin en vaan välillä uskonut. Sitten tuli kyllä paniikki, kun vyötä otettiin esiin, mutta siinä vaiheessa oli jo myöhäistä.
Millaisia asioita? Ei vanhemmilla ole oikeutta sanotuistakaan asioista olla väkivaltaisia ketään kohtaan.
Yksi kerta oli sellainen, että lähdin pikkusiskon kanssa soutuveneellä ja en laittanut itselle pelastusliiveja ja sanoin siskollekin, että ei tarvitse laittaa... vaikka oli tietysti ihan selvää, että niitä olisi pakko aina käyttää. Mitään ei siis tapahtunut, ei meinattu hukkua eikä kaaduttu. Mutta kun siitä jäi kiinni (pikkusisko paljasti, kiitos vaan rakas sisko...!), niin siitä kyllä sain kunnon kurituksen. Oma vika tietysti, mutta eikö ollut kuitenkin liian ankara rangaistus, kun mitään ei kuitenkaan tapahtunut?
Mitä mieltä itse olet? Opitko tämän jälkeen käyttämään pelastusliivejä? Jos opit, olisitko oppinut, jos olisi sanottu vain soo soo?
Kyllä sodan taustan vanhempien kuritukset lapsikin ymmärsi ja vaistosi ilman senkummempia traumoja. Sen vaan aisti että nyt menee hommat näin. Samoin kuin nykyään aistii etteivät hommat mene ihan noin enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan kovasti siitä, onko kuritus ollut johdonmukainen rangaistus vaiko onko mäiskitty mielivaltaisesti ilman ymmärrettävää syytä ja seurausta. Tai varmaan molemmat vaikuttaa, mutta eri tavalla.
Kyllä ne oli sellaisia asioita, joista oli sanottu jo 100 kertaa... mutta jotenkin en vaan välillä uskonut. Sitten tuli kyllä paniikki, kun vyötä otettiin esiin, mutta siinä vaiheessa oli jo myöhäistä.
Millaisia asioita? Ei vanhemmilla ole oikeutta sanotuistakaan asioista olla väkivaltaisia ketään kohtaan.
Yksi kerta oli sellainen, että lähdin pikkusiskon kanssa soutuveneellä ja en laittanut itselle pelastusliiveja ja sanoin siskollekin, että ei tarvitse laittaa... vaikka oli tietysti ihan selvää, että niitä olisi pakko aina käyttää. Mitään ei siis tapahtunut, ei meinattu hukkua eikä kaaduttu. Mutta kun siitä jäi kiinni (pikkusisko paljasti, kiitos vaan rakas sisko...!), niin siitä kyllä sain kunnon kurituksen. Oma vika tietysti, mutta eikö ollut kuitenkin liian ankara rangaistus, kun mitään ei kuitenkaan tapahtunut?
Minkä ikäisenä?
Ei vaikuta. Olen saanut remmiä ja luunappeja, mutta olin räävitön kovakalloinen lapsi, joka en usemmistakaan kielloista piitannut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanút risua pyllylle ehkä kolme kertaa. Hyvää teki mulle :) Olin todella tuittupää noina kertoina, risu oli -70-luvulla kunnon kasvattajien keino suitsia lapsesta kunnon kansalainen. Ihanat rakastavat vanhempani <3
Eli sulta otettiin oma tahto pois. Näin jos oikeasti olet kuritettu lapsi. Enemmän epäilen, että olet kuritusväkivallalla lapsensa elämän pilanut vanhempi, joka nyt vähättelee tekojaan ja koittaa vakuutella itselleen, ettei ne lapsen (nyt tietenkin jo aikuinen) ongelmat missään nimessä johdu lapsuuden pelosta ja väkivallasta, kunhan on vaan nulikka itsekseen kieroutunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta. Olen saanut remmiä ja luunappeja, mutta olin räävitön kovakalloinen lapsi, joka en usemmistakaan kielloista piitannut.
Oletko ihan varma ettei ole vaikuttanut. Epäilen.
Ei remeli tai koivuvitsa mitään henkisiä jälkiä jätä, jos on asiasta saanut.
MUTTA jos kuritukseen kuuluu nöyryytys, niin kyllä jää puolustuskyvyttömäksi.
Minuun on ainakin kuritusväkivalta vaikuttanut. On pelkotiloja ja ahdistuneisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanút risua pyllylle ehkä kolme kertaa. Hyvää teki mulle :) Olin todella tuittupää noina kertoina, risu oli -70-luvulla kunnon kasvattajien keino suitsia lapsesta kunnon kansalainen. Ihanat rakastavat vanhempani <3
Eli sulta otettiin oma tahto pois. Näin jos oikeasti olet kuritettu lapsi. Enemmän epäilen, että olet kuritusväkivallalla lapsensa elämän pilanut vanhempi, joka nyt vähättelee tekojaan ja koittaa vakuutella itselleen, ettei ne lapsen (nyt tietenkin jo aikuinen) ongelmat missään nimessä johdu lapsuuden pelosta ja väkivallasta, kunhan on vaan nulikka itsekseen kieroutunut.
Sinä alapeukuttanut. Osuinko oikeaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei remeli tai koivuvitsa mitään henkisiä jälkiä jätä, jos on asiasta saanut.
MUTTA jos kuritukseen kuuluu nöyryytys, niin kyllä jää puolustuskyvyttömäksi.
Hmm. Kerropa, miten kuritetaan remmillä ilman että tilanne olisi nöyryyttävä?
Vierailija kirjoitti:
Minuun on ainakin kuritusväkivalta vaikuttanut. On pelkotiloja ja ahdistuneisuutta.
Samoin. Minun on ihan käsittämättömän vaikea ymmärtää, miten joku voi hakata itkevää ja pelkäävää omaa lastaan. Sitten vähätellään, vähän risulla koiville ripsin, kun totuus on, että käsivarresta puristettiin kivusta rimpuilevaa lasta aikuisen hakatessa risulla voimiensa takaa kymmeniä kertoja. Elämäni on lähestulkoon pilalla. Kiitos. Onko vanhemmalla nyt hyvä mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on aika säälittävää lyödä siksi että lapsella kestää aikaa oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö se oma tahto pidäkin siltä osin ottaa pois, jos se oma tahto johtaa vaaraan, esim sinne järvelle ilman liivejä?
Mä oon saanut vaan luunappeja ja hentoa tukkapöllyä muutaman kerran lapsena, joskus ihan pienestäkin syystä. Se ei oo jättänyt muhun mitään traumoja mutta äidin puhumattomuus kun se oli kiukkunen, se on aika kamala asia ollut ja vaikuttanut jollaintavalla tunne-elämään. Mutta ei se nykyään juuri enää vaikuta, oon asian selvitellyt. Piiskaaminen tai muu kamalampi kuritus olisi varmaan jotain häikkää aiheuttanut enempi elämässä.
Luottamus vanhempiin laski todella paljon sekä minulla että sisaruksillani. Isään erityisesti, koska oli muutenkin etäinen. Vaikutti pitkään ja ehkä edelleenkin vaikuttaa jollain lailla. Lapsena tuntui, että kyse oli melkein enemmän vanhempien oman kiukun purkamisesta eikä meidän (lasten) näkemystä asiasta kuunneltu ennen rankaisua. Täysin turha ja haitallinen tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä puhu, oma tahto ei horju koivunniemen herralla. Kurittaminen on tärkeä asia kun muuten ei mene perille.
Kieroutunut ihmisestä tulee jos nöyryytetään. Ei kerrota asioita ja siihen liittyvä nöyryyttäminen, rankaisemalla lasta siten, ettei mennä sen kanssa vaikka elokuviin kuten oli sovittu. Voi te , jotka ette kurita, teette paljon hirveämpiä asioita kieltämällä lapselta jotain mitä olette luvanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö se oma tahto pidäkin siltä osin ottaa pois, jos se oma tahto johtaa vaaraan, esim sinne järvelle ilman liivejä?
En tarkoittanut nyt tätä tapausta enkä ota siihen kantaa, en ollut näkemässä. Hakkaaminen on aina kuitenkin väärin. Oman tahdon pois ottaminen oli tässä nyt laajempi käsite, eli hakkaamalla ja pelolla otettiin tahto lapselta kaikissa asioissa, niin että jopa persoonaan vaikutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä puhu, oma tahto ei horju koivunniemen herralla. Kurittaminen on tärkeä asia kun muuten ei mene perille.
Kieroutunut ihmisestä tulee jos nöyryytetään. Ei kerrota asioita ja siihen liittyvä nöyryyttäminen, rankaisemalla lasta siten, ettei mennä sen kanssa vaikka elokuviin kuten oli sovittu. Voi te , jotka ette kurita, teette paljon hirveämpiä asioita kieltämällä lapselta jotain mitä olette luvanneet.
Kuulostaa todella sairaalle.
Ei.