Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten luulette että vaikuttaa ihmiseen (vai vaikuttaako), jos on kokenut kurittamista "vain" muutamia kertoja lapsena/nuorena?

Vierailija
05.03.2019 |

Itse sain remmistä a.k.a. nahkavyöstä ehkä max viitisen kertaa koko lapsuuden/nuoruuden aikana. Luuletteko, että tällaiset yksittäiset kerrat aiheuttavat traumatisoitumista myöhemmin elämässä tms?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan kovasti siitä, onko kuritus ollut johdonmukainen rangaistus vaiko onko mäiskitty mielivaltaisesti ilman ymmärrettävää syytä ja seurausta. Tai varmaan molemmat vaikuttaa, mutta eri tavalla.

Vierailija
2/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain ja jo silloin lapsena ihmettelin että mikä hemmetin järki tässä kuristuksessa on?

Ei se väkivallan pelko saanut minua käyttäytymään kiltisti, aiheutti vaan sen että kun tein tuhmuuksia, panostin siihen etten jää kiinni..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanút risua pyllylle ehkä kolme kertaa. Hyvää teki mulle :) Olin todella tuittupää noina kertoina, risu oli -70-luvulla kunnon kasvattajien keino suitsia lapsesta kunnon kansalainen. Ihanat rakastavat vanhempani <3

Vierailija
4/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkiin ihmisiin vaikuttaa varmasti

Vierailija
5/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä itse olet omalta kohdaltasi, onko väkivallalla ollut seurauksia? Itsetuntoon, perusluottamuksen tunteeseen, vuorovaikutukseen ja suhteeseen lyöjän kanssa tms.

Vierailija
6/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva olla puolustuskyvyttömänä hakattavana. Kiitos isä.

Vierailija
7/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan kovasti siitä, onko kuritus ollut johdonmukainen rangaistus vaiko onko mäiskitty mielivaltaisesti ilman ymmärrettävää syytä ja seurausta. Tai varmaan molemmat vaikuttaa, mutta eri tavalla.

Kyllä ne oli sellaisia asioita, joista oli sanottu jo 100 kertaa... mutta jotenkin en vaan välillä uskonut. Sitten tuli kyllä paniikki, kun vyötä otettiin esiin, mutta siinä vaiheessa oli jo myöhäistä.

Vierailija
8/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsista ainoa jota kuritettiin fyysisesti (tai ylipäätään mitenkään).

Äitini on perustellut asiaa siten, että kuritus muuttui laittomaksi kun nuoremmat sisarukseni ovat olleet pieniä.

Uskoakseni fyysinen kuritus oli kriminalisoitu jo 90-luvun alussa, kun itse olin lapsi.

Vaikutti siten että tunnen edelleen olevani huonompi vanhempieni silmissä kuin sisarukseni. Katkeruutta myös tunnen.

Vierailija
9/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi kertaa on jo paljon. Näkisin, että ihmisen persoona vinoutuu, jos saa väkivaltaista kohtelua. Aloittajastakin tuollainen on pieni määrä.

Vierailija
10/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne oli sellaisia asioita, joista oli sanottu jo 100 kertaa... mutta jotenkin en vaan välillä uskonut. Sitten tuli kyllä paniikki, kun vyötä otettiin esiin, mutta siinä vaiheessa oli jo myöhäistä.

Millaisia asioita? Ei vanhemmilla ole oikeutta sanotuistakaan asioista olla väkivaltaisia ketään kohtaan.

Vierailija
11/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi kertaa on jo paljon. Näkisin, että ihmisen persoona vinoutuu, jos saa väkivaltaista kohtelua. Aloittajastakin tuollainen on pieni määrä.

Siis ainakin, jos pitää sitä aikuisena sitten ihan normaalina ja ansaittuna, hyvänä asiana. Se, että kuvittelee ansainneensa väkivaltaista kohtelua on se vinouma siinä.

Vierailija
12/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä itse olet omalta kohdaltasi, onko väkivallalla ollut seurauksia? Itsetuntoon, perusluottamuksen tunteeseen, vuorovaikutukseen ja suhteeseen lyöjän kanssa tms.

Olen nyt vähän alle 30 ja jostain syystä ruvennut miettimään tällaista. En osaa sanoa, onko vaikutuksia, ehkä alitajuisesti?

Vierailija
13/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan. Henkinen alistaminen ehkä vähän ja munille lyöminen. Eniten olen traumasoitunut kun olen puoliksi itä eurooppalainen ja miten te olette minua kohdelleet teidän rakastavissa käsissä. Múslimin mulkku kuitenkin kelpaa teille hehe.

Vierailija
14/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko vaikuttanut. Olen seks. alistuva ja se ei kuulemma ole yleistä niillä, jotka ovat olleet oikeasti kuritettavina.

Vierailija
15/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Herkille ihmisille jättää ainakin syvät jäljet pelkkä kertakin. Takuulla jokaiselle jää silti jonkinmoinen ikävä tunne.

Minua "vain" tukkapöllytettiin ja annettiin luunappeja, mutta ikävä maku niistä on jäänyt suuhun.

Vierailija
16/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten fyysinen kuritus on kriminalisoitu 1984. Ei 90-luvulla

Vierailija
17/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään! Kaikki tuosta valittavat vaan sysäävät vastuuta elämänsä huonoista valinnoista viattomille ihmisille.

Vierailija
18/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että aiheuttaa traumoja sanan oikeassa merkityksessä. Trauman aiheuttaa enemmänkin sellainen silmitön ja "perusteeton" väkivalta, jolloin lapsella on tunne, ettei hän tiedä milloin tilanne loppuu ja miten se päättyy. Näihin tilanteisiin liittyy usein myös kuolemanpelko. Kyllä tukkapöllystä on vielä pitkä matka oikeasti väkivaltaiseen lapsuuteen - ja erokin näkyy siinä uskaltaako lapsi uhmata ja näyttää tunteitaan.

Enemmän näen kuritusväkivallan ongelmana, koska 1) se synnyttää epäluottamuksen ja kuilun vanhemman ja lapsen välille ja 2) opettaa että se määrää, jolla on voimaa kurittaa toista.

Suomessa nykyvanhemmista lähes puolet on käyttänyt kuritusväkivaltaa, vaikka ei sitä hyväksy (eli suuttuneena varmaan satunnaisesti jotain lievää tehty). Joten tuskin nyt oikeasti voidaan sanoa, että kaikki nämä lapset ovat traumatisoituneita. Toivottavasti kuitenkin aikanaan omaavat paremmat tunteiden hallinnan keinot, jotta eivät omille lapsilleen enää tuota taakkaa siirtäisi.

Vierailija
19/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia asioita? Ei vanhemmilla ole oikeutta sanotuistakaan asioista olla väkivaltaisia ketään kohtaan.

Yksi kerta oli  sellainen, että lähdin pikkusiskon kanssa soutuveneellä ja en laittanut itselle pelastusliiveja ja sanoin siskollekin, että ei tarvitse laittaa... vaikka oli tietysti ihan selvää, että niitä olisi pakko aina käyttää. Mitään ei siis tapahtunut, ei meinattu hukkua eikä kaaduttu. Mutta kun siitä jäi kiinni (pikkusisko paljasti, kiitos vaan rakas sisko...!), niin siitä kyllä sain kunnon kurituksen. Oma vika tietysti, mutta eikö ollut kuitenkin liian ankara rangaistus, kun mitään ei kuitenkaan tapahtunut? 

Vierailija
20/82 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kerta oli  sellainen, että lähdin pikkusiskon kanssa soutuveneellä ja en laittanut itselle pelastusliiveja ja sanoin siskollekin, että ei tarvitse laittaa... vaikka oli tietysti ihan selvää, että niitä olisi pakko aina käyttää. Mitään ei siis tapahtunut, ei meinattu hukkua eikä kaaduttu. Mutta kun siitä jäi kiinni (pikkusisko paljasti, kiitos vaan rakas sisko...!), niin siitä kyllä sain kunnon kurituksen. Oma vika tietysti, mutta eikö ollut kuitenkin liian ankara rangaistus, kun mitään ei kuitenkaan tapahtunut? 

Jos olisi tapahtunut, sinulla ei ehkä olisi enää pikkusiskoa ??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme