Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten luulette että vaikuttaa ihmiseen (vai vaikuttaako), jos on kokenut kurittamista "vain" muutamia kertoja lapsena/nuorena?

Vierailija
05.03.2019 |

Itse sain remmistä a.k.a. nahkavyöstä ehkä max viitisen kertaa koko lapsuuden/nuoruuden aikana. Luuletteko, että tällaiset yksittäiset kerrat aiheuttavat traumatisoitumista myöhemmin elämässä tms?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan kovasti siitä, onko kuritus ollut johdonmukainen rangaistus vaiko onko mäiskitty mielivaltaisesti ilman ymmärrettävää syytä ja seurausta. Tai varmaan molemmat vaikuttaa, mutta eri tavalla.

Kyllä ne oli sellaisia asioita, joista oli sanottu jo 100 kertaa... mutta jotenkin en vaan välillä uskonut. Sitten tuli kyllä paniikki, kun vyötä otettiin esiin, mutta siinä vaiheessa oli jo myöhäistä.

Musta on aika säälittävää lyödä siksi että lapsella kestää aikaa oppia.

ap kyllä mainitsi, että tiesi, että pelastusliivejä olisi pitänyt käyttää. Eli ei oppimisen puutetta vaan tottelemattomuudella aiheutettu vaaratilanne

Vierailija
42/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan kovasti siitä, onko kuritus ollut johdonmukainen rangaistus vaiko onko mäiskitty mielivaltaisesti ilman ymmärrettävää syytä ja seurausta. Tai varmaan molemmat vaikuttaa, mutta eri tavalla.

Kyllä ne oli sellaisia asioita, joista oli sanottu jo 100 kertaa... mutta jotenkin en vaan välillä uskonut. Sitten tuli kyllä paniikki, kun vyötä otettiin esiin, mutta siinä vaiheessa oli jo myöhäistä.

ap kyllä mainitsi, että tiesi, että pelastusliivejä olisi pitänyt käyttää. Eli ei oppimisen puutetta vaan tottelemattomuudella aiheutettu vaaratilanne

Jos joku aikuinen olisi ajattelemattomuuttaan aiheuttanut tuollaisen vaaratilanteen niin olisitko silloinkin mennyt piiskaamaan sitä aikuista kun 'ei se muuten opi'? Vai onko piiskaaminen varattu vain puolustuskyvyttömille lapsille?

Ja mielestäni on aika outoa kutsua tuota tottelemattomuudeksi. Lapsi saattaa 'tietää', että pelastusliiviä kuuluu käyttää, mutta ymmärtääkö sen oikeasti? Onko sille lapselle selitetty selkeästi ja vakavasti kuinka vaarallista on olla käyttämättä pelastusliiviä vai onko vaan käsketty käyttämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanút risua pyllylle ehkä kolme kertaa. Hyvää teki mulle :) Olin todella tuittupää noina kertoina, risu oli -70-luvulla kunnon kasvattajien keino suitsia lapsesta kunnon kansalainen. Ihanat rakastavat vanhempani <3

Eli sulta otettiin oma tahto pois. Näin jos oikeasti olet kuritettu lapsi. Enemmän epäilen, että olet kuritusväkivallalla lapsensa elämän pilanut vanhempi, joka nyt vähättelee tekojaan ja koittaa vakuutella itselleen, ettei ne lapsen (nyt tietenkin jo aikuinen) ongelmat missään nimessä johdu lapsuuden pelosta ja väkivallasta, kunhan on vaan nulikka itsekseen kieroutunut.

älä puhu, oma tahto ei horju koivunniemen herralla. Kurittaminen on tärkeä asia kun muuten ei mene perille.

Kieroutunut ihmisestä tulee jos nöyryytetään. Ei kerrota asioita ja siihen liittyvä nöyryyttäminen, rankaisemalla lasta siten, ettei mennä sen kanssa vaikka elokuviin kuten oli sovittu. Voi te , jotka ette kurita, teette paljon hirveämpiä asioita kieltämällä lapselta jotain mitä olette luvanneet.

Niin sairaalta vanhemmalta tällaista lapsen kohtelua kyllä kuulee. Kaupassa ostoksilla oltaessa jatkuvasti lapsen oma tahto nujerretaan siten, että et saa illalla katsoa televisiota, et saa syödä jotain hyvää, et saa mennä huomenna vierailulle.

Eikö juuri tämä ole vanhemman kieroutunutta käytöstä. Uhkaaminen on paha asia.

Eikä nämä vanhemmat mitenkään ole vanhoja, kuuluvat kurittomaan sukupolveen. Sukupolveen joka jo saattoi nostaa syytteen vanhempiaan vastaan kurituksesta.

Tällä tahdon sanoa, että napakka ruumiillinen kuritus on tuhat kertaa parempi kuin jurruttaminen ja psykologinen alistaminen ja se, että lapsesta ei välitetä.

Vierailija
44/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku aikuinen olisi ajattelemattomuuttaan aiheuttanut tuollaisen vaaratilanteen niin olisitko silloinkin mennyt piiskaamaan sitä aikuista kun 'ei se muuten opi'? Vai onko piiskaaminen varattu vain puolustuskyvyttömille lapsille?

Tää on monessa mielessä mielenkiintoinen kysymys. Esim. vanhempani, joka elämäni pilasi kuritusväkivallalla, kun olin puolustuskyvytön lapsi joko ajattelemattomuuttaan tai jopa tarkoitushakuisesti aiheutti vaaratilanteita monissa asioissa, jotka jo silloin tiedettiin vaarallisiksi. Annettiin mm. kiipeillä katoilla ja roikkua parvekkeen reunalla, mitään hakoja ei tietenkään partsin oveen viitsitty laittaa. Ei ollut niin väliä, vaikka lapsi kävi kaapista hakemassa hyvänmakuisia tabletteja, alkoholia annetiin maistella. Nämä kaikki jo ennen kouluikää.

Vierailija
45/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanút risua pyllylle ehkä kolme kertaa. Hyvää teki mulle :) Olin todella tuittupää noina kertoina, risu oli -70-luvulla kunnon kasvattajien keino suitsia lapsesta kunnon kansalainen. Ihanat rakastavat vanhempani <3

Eli sulta otettiin oma tahto pois. Näin jos oikeasti olet kuritettu lapsi. Enemmän epäilen, että olet kuritusväkivallalla lapsensa elämän pilanut vanhempi, joka nyt vähättelee tekojaan ja koittaa vakuutella itselleen, ettei ne lapsen (nyt tietenkin jo aikuinen) ongelmat missään nimessä johdu lapsuuden pelosta ja väkivallasta, kunhan on vaan nulikka itsekseen kieroutunut.

älä puhu, oma tahto ei horju koivunniemen herralla. Kurittaminen on tärkeä asia kun muuten ei mene perille.

Kieroutunut ihmisestä tulee jos nöyryytetään. Ei kerrota asioita ja siihen liittyvä nöyryyttäminen, rankaisemalla lasta siten, ettei mennä sen kanssa vaikka elokuviin kuten oli sovittu. Voi te , jotka ette kurita, teette paljon hirveämpiä asioita kieltämällä lapselta jotain mitä olette luvanneet.

Niin sairaalta vanhemmalta tällaista lapsen kohtelua kyllä kuulee. Kaupassa ostoksilla oltaessa jatkuvasti lapsen oma tahto nujerretaan siten, että et saa illalla katsoa televisiota, et saa syödä jotain hyvää, et saa mennä huomenna vierailulle.

Eikö juuri tämä ole vanhemman kieroutunutta käytöstä. Uhkaaminen on paha asia.

Eikä nämä vanhemmat mitenkään ole vanhoja, kuuluvat kurittomaan sukupolveen. Sukupolveen joka jo saattoi nostaa syytteen vanhempiaan vastaan kurituksesta.

Tällä tahdon sanoa, että napakka ruumiillinen kuritus on tuhat kertaa parempi kuin jurruttaminen ja psykologinen alistaminen ja se, että lapsesta ei välitetä.

Oikeesti, mene hoitoon!

Vierailija
46/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti mene hoitoon!

mitä sinä tarkoitat.

Kerron omista havannoistani. Siitä, kuinka vanhemmat kurittavat lapsiaan mielihyvän kieltämisellä.

etkö ole samaa mieltä kanssani, vai olet ehkä juuri tällainen vanhempi, joka käyttää psykoterroria.

Vierailija
47/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. näin se vaikuttaa, kun vanhempi lyö lastaan - lapsi puolustelee viimeiseen hengenvetoon rangaistuksen oikeutusta ja vanhempien ihanuutta, koska muuten pitäisi kohdata se tosiasia, että ihmiset, joiden on biologisesti tarkoitus rakastaa ja suojella, satuttivat.

Vierailija
48/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti mene hoitoon!

mitä sinä tarkoitat.

Kerron omista havannoistani. Siitä, kuinka vanhemmat kurittavat lapsiaan mielihyvän kieltämisellä.

etkö ole samaa mieltä kanssani, vai olet ehkä juuri tällainen vanhempi, joka käyttää psykoterroria.

Turha sinulle on mitään kommentoida kun et halua ymmärtää. Vänkkäät ja väännät ja käännät vain asioita. Johtuuko tämä siitä, että kuritit aikoinaan lastasi ja nyt onkin jotain ongelmia ilmennyt? 

Vierailija
49/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti mene hoitoon!

mitä sinä tarkoitat.

Turha sinulle on mitään kommentoida kun et halua ymmärtää. Vänkkäät ja väännät ja käännät vain asioita. Johtuuko tämä siitä, että kuritit aikoinaan lastasi ja nyt onkin jotain ongelmia ilmennyt? 

Sinä et kyllä ole itse ajan tasalla, miten olet itse käsitellyt lapsiasi?

Et osaa kommunikoida, kun puhut hoitoon menosta.

Kolmesanaasi vaikittavat siltä, että et osaa ilmaista itseäsi.

Vierailija
50/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annetaan pyllylle, miksi ei jonnekin muualle?

Vierailija
51/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain luunappeja ja tukkapöllyä, en koskaan remmistä. Ei näin aikuisena minun mielestäni ole vaikuttanut minuun mitenkään, enkä muista lapsena pelänneeni näitä, käyttäydyin kyllä paremmin. 

Minusta silti remmin käyttö tai muu vastaava on aina väärin, pieni lapsi on puolustuskyvytön, jonka on pakko alistua siihen, koska kyseessä on omat vanhemmat, joita ei pääse pakoon. Sitten jos teini tekisi jotain oikeasti todella tyhmää, esim. kuvaa kiusaus tarkoituksessa toisia tmv, ymmärtäisin ehkä tuon.

Vierailija
52/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällaiseen ole mitään yleispätevää vastausta. Vaikutus voi olla mitä tahansa, tai ei mitään, täysin henkilöstä riippuen.

Vierailija
53/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti mene hoitoon!

mitä sinä tarkoitat.

Sinä et kyllä ole itse ajan tasalla, miten olet itse käsitellyt lapsiasi?

Et osaa kommunikoida, kun puhut hoitoon menosta.

Kolmesanaasi vaikittavat siltä, että et osaa ilmaista itseäsi.

Itseasiassa olen kohdellut lapsiani äärimmäisen hyvin. Katkaisin väkivallankierteen tietoisesti omaan traumaattiseen lapusuteeni. En ole edes tukistanut omiani. Lapseni pärjäävät hyvin. Miten on omiesi laita? Hoitoon hakeutumaan kehottaminen on kommunikointia parhaimmillaan. Se, että et osaa tai halua vastaanottaa tätä kertoo vain sinusta itsestäsi. Oma verbaalinen ilmaisusi ei ole kovin taitavaa, miten muu ymmärryksesi ylipäätään? Ei vaikuta kovinkaan kummoiselta.

Vierailija
54/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että haluttomuuteni läheisiin suhteisiin johtuu lapsena kokemastani ruumiillisesta kurituksesta.

Vierailija
55/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Mua piiskattiin paljaalle pyllylle ja se juuri teki siitä koko tilanteesta kamalan. Se oli todella nöyryyttävää. Miksi pelkkä lapsen fyysinen satuttaminen ei riitä vaan pitää pakottaa myös riisuuntumaan vasten tahtoa ja aiheuttaa henkistä tuskaa? Miksi on pakko hakata intiimiä paikkaa eikä jotain muuta?

Vierailija
56/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain isältä usein pieniä luunappeja, tukistuksia ja retuuttamista ym, äiti kävi käsiksi ja läimi kerran mutta sinä kertana pelkäsinkin sitten todella. Tuo kerta palaa vielä välillä nykyäänkin mieleeni ja ajattelen että äitini kuoren alla on oikea psyko, isään taas suhteeni on paljon normaalimpi, koska tukistaminen ja luunapit olivat hänelle normaali kasvatusmetodi ja aika lieviä, eikähän niin tehdessään riehunut kuin flippaamisen tuolla puolella oleva hirviö. Teininä joskus tuli mietittyä, että mitä jos äiti sekoaa uudelleen ja mun pitää tap*paa se, mitä kotoa löytyvää saan nopeasti käteen ja minne pakenen. Isästä ei koskaan ollut tuollaisia ajatuksia. Äiti myös kerran uhkasi kiihdyttää ja tap*paa itsensä, minut ja pikkusiskon ajamalla ulos motarilta, kun istuimme autossa ja minä ja sisko kinastelimme, mutta se ei ole fyysistä. Silti sellaista, ettei noin herranjestas kukaan terve lapsilleen sano.

Miettikääpä siinä vanhemmat jotka menette lastanne pahoinpitelemään, että hieman vanhempana se saattaa matikanläksyjä olkkarissa tehdessään miettiä salaa päästävänsä teidät päiviltä ja katsella siinä ympärillään teidän arkisia tavaroitanne ja harrastusvälineitänne sillä silmällä, että millä teitä olisi helpointa vahingoittaa.

Vierailija
57/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Mua piiskattiin paljaalle pyllylle ja se juuri teki siitä koko tilanteesta kamalan. Se oli todella nöyryyttävää. Miksi pelkkä lapsen fyysinen satuttaminen ei riitä vaan pitää pakottaa myös riisuuntumaan vasten tahtoa ja aiheuttaa henkistä tuskaa? Miksi on pakko hakata intiimiä paikkaa eikä jotain muuta?

Koska koko jutun pointti on nöyryyttäminen ja satuttaminen. Tehokkaintahan tuo oli sinullekin, pahimmalta tuntui kun hakattiin sekä nöyryytettiin yhtäaikaa.

Vierailija
58/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11-12v kun sain vikan kerran selkääni, ja nimenomaan vyöllä takapuolelle. Olin rikkonut erään arvokkaan tavaran, en tahallani enkä tarkoituksella, mutta huolimattomuuttani. Itseäkin todella harmitti ja olisin halunnut jotenkin korvata sen, mutta eipä viikkorahoista oikein riittännyt sellaiseen. Kuulostaako ihan hullulta, mutta itselle se selkäsauna (joka tuli vasta vähän myöhemmin, eikä heti) oli silloin jollain tavalla helpotus, koska se oli tavallaan tapa korvata ja hyvittää se, vaikka eihän se rahallisesti vanhempia yhtään auttanutkaan.

Vierailija
59/82 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen mukaan se vaikuttaa lähinnä niin, että lapsen kiintymys vanhempiaan kohtaan vähenee.

Vierailija
60/82 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on turvallista, koska pyllyssä ei ole vaurioituvia kohtia. Vyöllä saatiin aikaan hetkellinen kurja tunne ilman pysyviä vaurioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme