Ihan oikeasti, missä vika, kun en laihdu! Tammikuun alusta -2kg. Pidän ruokapäiväkirjaa ja liikun todella paljon.
Alkupaino 85,1kg. Tänään 83,1kg. Pidän ruokapäiväkirjaa, johon merkitsen joka ikisen suupalan C-vitamiinitabletista lähtien. Teen kaiken ruoan itse, joten pystyn laskemaan grammalleen resepteihin käytetyt raaka-aineet. Syön 1500kcal päivässä. Juoksen 3-4 kertaa viikossa 30-90minuutin juoksulenkkejä ja näiden lisäksi kävelen joka päivä töihin, yhteensä 4 kilometriä. Käyn myös kahdesti viikossa kuntosalilla tekemässä lihaskuntoa.
Rasvaprosenttini oli alussa 45%, nyt se on 44%. Nämä mitattu kuntosalilla. Kotona samat lukemat Omronin kehonkoostumusmittarilla. Oli mittaava laite mikä tahansa, muutosta ei ole rasvankaan määrässä tapahtunut.
Mitä teen väärin? Alkaa hermo mennä. KILO KUUKAUDESSA tällä rääkillä. Mitä voin tehdä, jotta laihdun?
Kommentit (68)
No olethan sä laihtunut. Suositeltu tahti on 0.5-1kg viikossa (riippuu tosi paljon alkupainosta) niin että et sä kauhean hidas edes ole. Hidas painonpudotus on muuten nopeaa terveellisempi ja tulokset kestävät pidempään. Älä nyt vaan luovuta! Tsemppiä! :)
Lisään vielä: ikää 37v, pituus 168cm. Olen sekasyöjä ja ruokavalio-ohjeet on saatu ravintoterapeutilta. Olen noudattanut niitä naurettavan orjallisesti. En ole syönyt ensimmäistäkään Runebergin torttua tai laskiaispullaa, en maistellut työkavereiden tuliaisia tai sortunut edes heikkona hetkenä mihinkään salasuklaaseen.
Peruskulutukseni on noin 2000kcal ja tämän lisäksi on ohjeistettu, että pitäisi tulla vielä ylimääräiset noin 500kcal kulutettua päivän aikana, jotta kalorivaje olisi päivässä noin 500-1000kcal. Sillä pitäisi laihtua 0,5-1kg viikossa.
ap
Kilo kuukaudessa on sellainen tahti että tuo menetetty paino voi ihan oikeasti olla rasvaa. Sanoisin että edistyt hyvin. Ei ainakaan kannata pyrkiä niihin "suurin pudottaja"-tyyppisiin tuloksiin koska se porukka lihoaa entisiin mittoihinsa muutamassa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
No olethan sä laihtunut. Suositeltu tahti on 0.5-1kg viikossa (riippuu tosi paljon alkupainosta) niin että et sä kauhean hidas edes ole. Hidas painonpudotus on muuten nopeaa terveellisempi ja tulokset kestävät pidempään. Älä nyt vaan luovuta! Tsemppiä! :)
Siis olen laihtunut nyt 10 viikossa 2 kiloa. Se on 200g viikossa. Tällä vauhdilla saavuttaisin normaalipainon (eli noin 70 kiloa) 5,5 vuoden päästä. Siis jatkamalla tätä samaa rääkkiä?
ap
Tuollaisella 1500 kalorin tasolla saattaisi pudota kuukaudessa ehkä 1,5-2 kg, sen enempää ei paljon kannata odottaakaan. Eli et mielestäni pahasti ole pielessä sen suhteen.
Paino vaihtelee jatkuvasti, vaikket tekisi mitään erityistä. Saattaa vain olla, että olit alkupunnituksen aikaan kevyt (esim. nestettä poistunut kehosta) ja tänään päinvastoin; kilo, pari saattaa olla heittoa helpostikin. Eli seuraa pidemmällä aikavälillä ja punnitse useammin, niin saat paremmin vertauskelpoisia lukuja.
Ja mitä tulee puhtaasti rasvan palamiseen, niin 30 min juoksulla ei vielä juurikaan rasvaa pala, eli siinä mielessä olisi parempi juosta pidempään, vähintään tunti kerrallaan.
Tosiaan liian vähän kaloreita. Lisää ainakin 300 kcal.
Kilo kuukaudessa on mainio laihdutustahti. Hitaalla vauhdilla lähtee todennäköisemmin rasvasta kuin lihaksista. Vähän silti epäilen, oletko oikeasti jaksanut noin kauan liikkua noin hurjasti ja syödä vain 1 500 kcal..? Luulisin, että painosi tippuisi jollain 1 800 kcal myös, siinä olisi sitten myös varaa kiristää jos jossain vaiheessa paino jumahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän kulutukseesi nähden, eikä keho uskalla luopua mistään kun saa niin vähän energiaa. Laske todellinen kulutuksesi, jossa otetaan huomioon ihan elintoimintoihin menevä energia, arkiaktiivisuutesi, sekä se että treenaat jopa 6 kertaa viikossa.. kyllä sinun pitäisi syödä varmaan 1900-2000kcal, jotta elimistö jaksaisi tuollaista.
Nämä kaikki on laskettu lääkärissä. Olen ollut ravintoterapeutin vastaanotolla, keskustellut personal trainerin ja fyssarin kanssa myös. Toimistotyöläisenä kulutus ei ole kummoinen. Noin 1500kcal, jos vain kävisin töissä autolla, mutta nousee tuonne 2000 kilokaloriin, kun kävelen työmatkat (noin 250kcal suuntaansa - autolla 7kcal..).
ap
En minkään merkkaa jokaista suklaalevyä, lihistä, jäätelöä, siideriä....😁
Mitä siis syöt päivässä? Anna esimerkkitapaus, huonoimmasta tai keskivertopäästä, älä kaunistele.
Siis miten sä jaksat liikkua noin paljon, kun syöt noin vähän? 😱 Ehkä sä olet oikeasti sillä kuuluisalla säästöliekillä etkä saa riittävästi ravintoa? Ei ne kalorit pelkästään vaan myös sisältö vaikuttaa hyvinvointiin. Mä aloin laihtumaan korjaamalla ruokailut kuntoon ja nyt oon laihtunut noin 2 kg kuukaudessa ilman ongelmaa. Tätä ennen paino oli tiukassa ja sitä oli paljon (~90 kg). Nykyään jaksan jo liikkua enemmän, kun paino lähempänä 70 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olen laihtunut nyt 10 viikossa 2 kiloa. Se on 200g viikossa. Tällä vauhdilla saavuttaisin normaalipainon (eli noin 70 kiloa) 5,5 vuoden päästä. Siis jatkamalla tätä samaa rääkkiä?
ap
Laskin väärin :) Siis toki jos noin kilo kuukaudessa, niin menisi kesään 2020, että olisin edes normaalipainossa. Ei ihan 5,5 vuotta, vaikka se siltä tuntuukin :D
Ihan en kuitenkaan usko tuohonkaan, että keho vain pitäisi kaloreista kiinni. Miksi anorektikot laihtuvat, jos syövät vähemmän kuin kuluttavat, mutta minä en?
ap
Älä hätäile. Ihmisen keho ei ole kone, joten anna sille aikaa. Oletko lisännyt liikunnan määrää, vai oletko aina ollut yhtä urheilullinen? Jos runsas liikunta on sinulle uusi juttu, keho on varmasti kerännyt nesteturvotusta – se kyllä tasoittuu aikanaan. Myös lihasmassasi on saattanut ihan hitusen kasvaa, jos olet salilla täysin aloittelija. Pidemmän päälle niin ei miinuskaloreilla tapahdu, mutta täysin aloittelijalla saattaa alkuun pieni määrä rasvamassaa ”korvautua” lihaskudoksella.
Palaudutko noin runsaasta liikunnasta noin vähillä kaloreilla? Suosittelisin hiukan lisäämään energiansaantia, tai ainakin vähintään kerran kuussa pitämään kevyemmän liikuntaviikon.
Vierailija kirjoitti:
Kilo kuukaudessa on sellainen tahti että tuo menetetty paino voi ihan oikeasti olla rasvaa. Sanoisin että edistyt hyvin. Ei ainakaan kannata pyrkiä niihin "suurin pudottaja"-tyyppisiin tuloksiin koska se porukka lihoaa entisiin mittoihinsa muutamassa kuukaudessa.
En tähtää nopeaan painonpudotukseen, mutta lääkärit ja muut sanoivat, että annetuilla ohjeilla pitäisi laihtua 0,5-1kg viikossa, eli tähän mennessä jo 5-10kg. Minulta on lähtenyt vain 2.
ap
Vierailija kirjoitti:
En minkään merkkaa jokaista suklaalevyä, lihistä, jäätelöä, siideriä....😁
Kaikki eivät ole noin selkärangattomia kuin sinä.
Olen kuullut joillakin painon jopa nousevan aluksi, jos lisää liikuntaa laihduttaessa. Se johtuu lihasten kasvamisesta.
Edellisten kommentoijien antamien hyvien ohjeiden lisäksi sanoisin, että jatka vaan sinnikkäästi laihdutusta. Todennäköisesti laihtumisnopeus jossakin vaiheessa etenee hyppäyksin, ja joka tapauksessa laihtumisvauhtisi on ihanteellinen kun lähtöpaino on noinkin lähellä tavoitepainoa.
Ei kannata tuijottaa vaakaa ja lukuja. Olet jo hyvällä tiellä ja pysyvä laihtuminen vaatii joka tapauksessa pitkäjänteisyyttä ja pysyvää muutosta elintavoissa.
Vuoden lopussa olet laihtunut 12 kiloa, se on oikeasti ihan kiva tahti, ja jojoilun riski pienenee! :) itse laihdutin tuolla tahdilla 6 kg ja ne pysyivät myös useamman vuoden poissa. Myöhemmin tosin lopetin hormonaalisen ehkäisyn ja lihoin..
Miksi ap ei voi myöntää, että ruokavaliossa voi olla ongelmaa? Jokaisen keho toimii eritavalla, eivätkä ravitsemusterapeutit ja lääkärit mitään jumalia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän kulutukseesi nähden, eikä keho uskalla luopua mistään kun saa niin vähän energiaa. Laske todellinen kulutuksesi, jossa otetaan huomioon ihan elintoimintoihin menevä energia, arkiaktiivisuutesi, sekä se että treenaat jopa 6 kertaa viikossa.. kyllä sinun pitäisi syödä varmaan 1900-2000kcal, jotta elimistö jaksaisi tuollaista.
Nämä kaikki on laskettu lääkärissä. Olen ollut ravintoterapeutin vastaanotolla, keskustellut personal trainerin ja fyssarin kanssa myös. Toimistotyöläisenä kulutus ei ole kummoinen. Noin 1500kcal, jos vain kävisin töissä autolla, mutta nousee tuonne 2000 kilokaloriin, kun kävelen työmatkat (noin 250kcal suuntaansa - autolla 7kcal..).
ap
Älä välitä. Tällä palstalla syöt aina liian vähän, lasket kuitenkin jotain väärin, olet syömishäiriöinen tai jotain muuta vastaavaa. Av:n ammattilaiset tietävät kaiken paremmin, mitä lääkäri, ravitsemusterapeutti jne.
Tsemppiä. Jatka hetken aikaa samalla ja jos paino ei edelleenkään ala tippumaan, ota yhteyttä lääkäriin/ravitsemusterapeuttiisi uudestaan. Minä yritän myös tiputtaa painoa ja samalla tavalla pudotustahti on tuskastuttavan hidasta, vaikka menen miinuksilla ja liikun. Laihdutuksessa menee aikaa, jos sen tekee terveellä tavalla, mutta ainakaan kilot ei tule saman tien takaisin, kun tavoitepaino on saavutettu. Älä luovuta, sinä onnistut kyllä :).