Ihan oikeasti, missä vika, kun en laihdu! Tammikuun alusta -2kg. Pidän ruokapäiväkirjaa ja liikun todella paljon.
Alkupaino 85,1kg. Tänään 83,1kg. Pidän ruokapäiväkirjaa, johon merkitsen joka ikisen suupalan C-vitamiinitabletista lähtien. Teen kaiken ruoan itse, joten pystyn laskemaan grammalleen resepteihin käytetyt raaka-aineet. Syön 1500kcal päivässä. Juoksen 3-4 kertaa viikossa 30-90minuutin juoksulenkkejä ja näiden lisäksi kävelen joka päivä töihin, yhteensä 4 kilometriä. Käyn myös kahdesti viikossa kuntosalilla tekemässä lihaskuntoa.
Rasvaprosenttini oli alussa 45%, nyt se on 44%. Nämä mitattu kuntosalilla. Kotona samat lukemat Omronin kehonkoostumusmittarilla. Oli mittaava laite mikä tahansa, muutosta ei ole rasvankaan määrässä tapahtunut.
Mitä teen väärin? Alkaa hermo mennä. KILO KUUKAUDESSA tällä rääkillä. Mitä voin tehdä, jotta laihdun?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ottanut mittanauhalla mittoja kehostasi? Se kannattaa, sillä vaaka ei ole ihan totuudenmukainen. Painosi saattaa olla korkeampi esim. nesteiden kerääntymisen takia, edellispäivän lihasvoimaharjoittelun takia, särkylääkkeiden takia, kuukautisten takia, jne. Oma vaakani näyttää välillä korkeampaa painoa, mutta mittanauha jotain ihan muuta. Minulla paino "nousee" herkästi juuri lihasvoimaharjoittelun takia kun välillä lihakset ovat ihan kipeitä ja se kerää paljon nestettä. Samaten kuukautiset pitävät painoa koholla noin viikon ajan.
Mutta niin. Yleisin syy, miksi ei laihdu, johtuu ruokavaliosta. Saatat jopa laskea väärin kalorisi. Punnitsetko ruokasi varmasti oikein ja lasketko sen mukaan? Onko keittiövaakasi ajan tasalla eli ei vetele viimeisiään? Saatko tarpeeksi ravintoaineita kroppaasi? Rankka liikunta vaatii proteiinia, mutta myös hiilareita.
Saatko levättyä? Onko stressiä? Onko sairauksia?
Liikun vähemmän kuin sinä (AP) ja olen 163 cm pitkä. Olen laihtunut noin 5 kiloa kolmen kuukauden aikana syömällä 1800 kcal joka päivä. Painan nyt noin 63 kg. Jokaisen kroppa on tietysti erilainen, eikä ihminen ole kone, mutta väistämättä tulee mieleeni, että lasket kalorisi väärin tai että sinulla on joku sairaus takana jarruttamassa laihduttamista. Olet kuitenkin laihtunut ja se on iso saavutus. Mietipä toisinpäin; mitä jos olisit lihonut 2 kg sen laihtumisen sijaan?
Voin hyvin ja nukun paremmin kuin ennen. Olen hyväntuulinen ja virkeä (paitsi maanantaiaamuisin vaa'alla). Ei ole mitään sairauksia, eikä stressiä. En tästäkään varsinaisesti stressaa, kun olen toisten ohjeiden varassa ja näillä pitäisi laihtua. Luotan siihen, vaikkei muutosta tapahdukaan luvatunlaisesti.
En aloittanut liikuntaa aivan nollasta, mutta lopetin huonon ruokavalion ja lisäsin kyllä liikuntaa reippaasti.
Säästöliekillä kai tarkoitetaan sitä, että kehon ollessa sressaantunut esim liiallisen liikunnan, liian vähän ravinnon tms takia se hidastaa aineenvaihduntaa. Sen kai kaikki tietävät, että hidas aineenvaihdunta hidastaa painonpudotusta. Toki jos syö greipin päivässä niin laihtuu väkisin, mutta myös kuolee ennen aikojaan. Tämä kehon "pitäminen kiinni kaloreista" koskee sitä määrää ruokaa, jolla jaksaa käydä töissä ja hoitaa lapsia jne, eli terveellä ihmisellä, joka ei juuri liiku, se määrä on n 1500 kcl/pv. Siksi jotkut todella syövät liian vähän tai vastaavasti liikkuvat liikaa, sillä sen aiheuttama stressi lihottaa. Kokeile olla vaikka kaksi viikkoa liikkumatta ja syö kuten nyt tai vähän enemmän ja katso laihdutko.
Eli todellakin lääkäriin sitten tutkimuksiin .
Vierailija kirjoitti:
Melko vähän terveellisiä rasvoja ja proteiinia ottaen huomioon, miten urheilet? Googlaa myös säästöliekillä käyminen. Ja aiempaan kysymykseesi: sen takia anorektikko laihtuu, koska syö päivässä yhden omenan.
Ei sitä proteiinia tarvitse normaali ihmisen vetää kaksin käsin. Ap ei ole kehonrakentaja, ihan normaali ruokaa syömällä päivän proteiinit saa helposti täyteen. Kalassa on hyviä rasvoja, samoin pähkinöissä. Ihan hyvältä tuo ap:n ruokavalio vaikuttaa. Ylimäräinen proteiini varastoituu rasvaksi, siksikään sitä ei kannata vetää määräänsä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä: ikää 37v, pituus 168cm. Olen sekasyöjä ja ruokavalio-ohjeet on saatu ravintoterapeutilta. Olen noudattanut niitä naurettavan orjallisesti. En ole syönyt ensimmäistäkään Runebergin torttua tai laskiaispullaa, en maistellut työkavereiden tuliaisia tai sortunut edes heikkona hetkenä mihinkään salasuklaaseen.
Peruskulutukseni on noin 2000kcal ja tämän lisäksi on ohjeistettu, että pitäisi tulla vielä ylimääräiset noin 500kcal kulutettua päivän aikana, jotta kalorivaje olisi päivässä noin 500-1000kcal. Sillä pitäisi laihtua 0,5-1kg viikossa.
ap
Aika kova peruskulutus.
perusaineenvaihdunnan laskeminen
Aikuisen henkilön perusaineenvaihdunta (kJ/vrk) voidaan Fogelholmin (1999) mukaan arvioida seuraavasti (paino = kg):
PAV (miehet) = 4,18 x (879 + 10,2 x paino)
PAV (naiset) = 4,18 x (795 + 7,18 x paino)
Esimerkki
Kyseisen 92-kiloisen mieshenkilön perusaineenvaihdunta lasketaan siis seuraavasti: 4,18 x (879 + 10,2 x 92) = n. 7600 kJ/vrk (n. 1800 kcal/vrk)
Kokonaisenergiankulutus lasketaan kaavasta aktiivisuustaso x perusaineenvaihdunta.
Kyseisen henkilön aktiivisuustasoksi arvioisin 1,7 (kohtalainen) eli kokonaisaineenvaihdunta lasketaan seuraavasti:
1,7 x 7600 kJ/vrk = n. 12920 kJ/vrk (n. 3090 kcal/vrk)
Eri aktiivisuustasot ovat :
kevyt =1,3 (kevyt työ, ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta)
tavallinen=1,5 (kevyt työ , jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta)
kohtalainen=1,7 (kevyt työ ja kuntoliikuntaa tai keskiraskas työ)
kova= 2,0 (päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskas työ)
erittäin kova >=2,2
Mun esimerkkipäivä:
Klo 8 rasvatee
Klo10.30 aamiainen kolme paistettua munaa kinkulla ja juustolla, päälle reilusti pinaattia
Klo 13 lounas lihaa (tänään esim jauhelihapihvejä) ja paistettuja kasvikzia (paprika, kesäkurpitsa, sipuli, parsakaali yms) majoneesia
Klo 17.30 päivällinen vihersalaatti, tomaatti kurkku yms. Lohta/kanaa. Majoneesia.
Klo20 rasvatee
Tästä tulee rasvaa 120-130g, pro 60-70g ja hh alle 20g ja kaloreita 1500 noin.
39 jatko
Vierailija kirjoitti:
Yks mitä voisit kokeilla on yksi herkutteluateria viikossa tai jopa pari. Tämän väitetään buustaavan aineenvaihduntaa. Ainakin se tekee hyvää psykologisesti eikä elämä tunnu rääkiltä kuten kuvasit. Tuo ateria voi olla vaikka pizza, limu ja laskiaispulla tai jotain muuta vastaavaa. Mun elämässä kaikenlainen lohturuoka (lasagne, lihapullat kermakastikkeessa jne.) menee myös tähän herkutteluateria kategoriaan. Jälkkärinä vaikka kourallinen irtokarkkeja, jäätelö tai leivos. Tässä myös annoskoon pitää olla järkevä. 😁
Voiko herkutella pullolla viinaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ketoruokavaliolla. Ei tartte liikkua jos ei huvita. Ei nähdä nälkää. Alkutilanne tammikuun 3. Oli 168/80. Nyt 168/73. Suosittelen. Tavoite olis päästä 65kg jossain vaiheessa. Ja olen kylässä syönyt pullan jos tarjottu. Näitä onneks ei montaa o tullut täs aikana. Herkkuja ei tee mieli. Ja syödä täytyy kellon kanssa koska muuten jäis kokonaan. Kalorit noin 1500 päiväs
Tuo on totta. Vhh:lla lähtee näläntunne aika nopeasti eikä edes tarvitse syödä paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä: ikää 37v, pituus 168cm. Olen sekasyöjä ja ruokavalio-ohjeet on saatu ravintoterapeutilta. Olen noudattanut niitä naurettavan orjallisesti. En ole syönyt ensimmäistäkään Runebergin torttua tai laskiaispullaa, en maistellut työkavereiden tuliaisia tai sortunut edes heikkona hetkenä mihinkään salasuklaaseen.
Peruskulutukseni on noin 2000kcal ja tämän lisäksi on ohjeistettu, että pitäisi tulla vielä ylimääräiset noin 500kcal kulutettua päivän aikana, jotta kalorivaje olisi päivässä noin 500-1000kcal. Sillä pitäisi laihtua 0,5-1kg viikossa.
ap
Aika kova peruskulutus.
perusaineenvaihdunnan laskeminen
Aikuisen henkilön perusaineenvaihdunta (kJ/vrk) voidaan Fogelholmin (1999) mukaan arvioida seuraavasti (paino = kg):
PAV (miehet) = 4,18 x (879 + 10,2 x paino)
PAV (naiset) = 4,18 x (795 + 7,18 x paino)
Esimerkki
Kyseisen 92-kiloisen mieshenkilön perusaineenvaihdunta lasketaan siis seuraavasti: 4,18 x (879 + 10,2 x 92) = n. 7600 kJ/vrk (n. 1800 kcal/vrk)
Kokonaisenergiankulutus lasketaan kaavasta aktiivisuustaso x perusaineenvaihdunta.
Kyseisen henkilön aktiivisuustasoksi arvioisin 1,7 (kohtalainen) eli kokonaisaineenvaihdunta lasketaan seuraavasti:
1,7 x 7600 kJ/vrk = n. 12920 kJ/vrk (n. 3090 kcal/vrk)Eri aktiivisuustasot ovat :
kevyt =1,3 (kevyt työ, ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta)
tavallinen=1,5 (kevyt työ , jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta)
kohtalainen=1,7 (kevyt työ ja kuntoliikuntaa tai keskiraskas työ)
kova= 2,0 (päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskas työ)
erittäin kova >=2,2
Tarkoitin, että ilman ylimääräistä liikuntaa työmatkakävelyineen peruspäiväni on noin 2000kcal. Eli ei siis se peruskulutus, jota tässä tarkoitat. Se on noin 1600kcal, jos en oikeasti tee muuta kuin menisin aamulla autolla töihin istumaan 8 tunniksi ja illaksi sohvalle makaamaan.
ap
Hyvin sä vedät. "Kilot" lähtee ja lihas kasvaa.
Tässä on nyt sellainen ote että teet tuota liikuntaa KOSKA. Sen ei ikinä pitäisi mennä noin vaan SAAT liikkua!
Mielesi haraa muutosta vastaan koska et tee sitä niinkuin itsellesi vaan ulkoapäin kohdistat rääkkiä kehoosi.
Minäkuvasi tulisi muuttua sisältäpäin muutosta haluavaksi enemmän sitten kaikki käy helposti.
Tämä ei ole mikään tieteellinen teoria, mutta itsellä laihtuminen käynnistyi kunnolla vasta parin viikon todella alhaisilla kaloreilla (reilusti alle 1000). Sitten hilasin sinne noin 1500 per päivä ja hyvä tahti jatkui. Jotenkin kroppa vaan tarvitsi herättelyä hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks mitä voisit kokeilla on yksi herkutteluateria viikossa tai jopa pari. Tämän väitetään buustaavan aineenvaihduntaa. Ainakin se tekee hyvää psykologisesti eikä elämä tunnu rääkiltä kuten kuvasit. Tuo ateria voi olla vaikka pizza, limu ja laskiaispulla tai jotain muuta vastaavaa. Mun elämässä kaikenlainen lohturuoka (lasagne, lihapullat kermakastikkeessa jne.) menee myös tähän herkutteluateria kategoriaan. Jälkkärinä vaikka kourallinen irtokarkkeja, jäätelö tai leivos. Tässä myös annoskoon pitää olla järkevä. 😁
Voiko herkutella pullolla viinaa?
Ei sitä kukaan suosittele, mutta olen herkutellut pullolla viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mikään tieteellinen teoria, mutta itsellä laihtuminen käynnistyi kunnolla vasta parin viikon todella alhaisilla kaloreilla (reilusti alle 1000). Sitten hilasin sinne noin 1500 per päivä ja hyvä tahti jatkui. Jotenkin kroppa vaan tarvitsi herättelyä hommaan.
Tähän etäisesti liittyen, itse olen huomannut, että saan syödä aika laajan haarukan sisässä ilman että lihon tai laihdun. Eli vaikka syön reilusti yli tarpeen, en liho, mutta toisaalta vaikka syön reilusti alle tarpeen, en laihdu.
Vasta jos syö oikeasti vähän, alkaa laihtuminen. Ihan kuin vartalo vaan haluaisi olla nykymassassa.
Mikä on ap lepopulssisi? Entä kun nouset ylös lepopulssin mittauksen jälkeen?
No tuo nyt ei ole hyvä, että tunnet ruokavaliosi olevan rääkkiä. Sinun pitää löytää sellainen tapa syödä missä on mukava olla. Itselle se oli pätkäpaasto, syön tukevan lounaan puolilta päivin, hedelmän tai vastaavan joskus 15 maissa ja lounasta kevyemmän illallisen klo 18-19 välissä. Muutoin vain mustaa kahvia tai vihreää teetä ja toki vettä. Tämä pitää mielihalut kurissa ja ruoka-aikoina voi syödä ihan suhteellisen runsaan annoksen.
Toinen asia toki, että pitää syödä sellaista mistä pitää. Itse en välitä juurikaan pähkinöistä yms, vaikka ne terveellisiä ovatkin, vaan pyrin löytämään hyviä rasvoja ja ravintoaineita muualta.
Oma projektini alkoi tammikuussa niin, että söin 1600 kcal per päivä ja harrastin ainoastaan hyötyliikuntaa. Ensimmäisten päivien jälkeen ruokahalu kuitenkin katosi, ja aloin kaloreiden sijaan kuuntelemaan enemmän kehoani. Joinain päivinä söin enemmän ja joinain päivinä vähemmän. Aloin kiinnittämään huomiota enemmän keskimääräiseen energiansaantiin.
Helmikuussa pidin ensimmäisen herkkupäiväni, jolloin söin suunnitellusti 3000 kaloria - siis tuplasti enemmän mitä normaalisti. Tämä tietysti näkyi vaa'alla, nimittäin kilot alkoivat karisemaan tavallista nopeammin. Nykyään pidän 2000 kcal herkkupäiviä kerran viikossa, ja paino putoaa mukavasti. Alkupaino vuoden alussa 92,7 kg, tänään 81,8 kg. (Olen 185cm pitkä.)
Neuvoni on: kuuntele kehoasi ja nauti etenemisestäsi.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta minulla on yleensä hyvin alhainen syke 40-55, vaikka en todellakaan ole huippukunnossa. Käyn kerran viikossa jumpassa ka pari kertaa kävelylenkillä. Hyötyliikuntaa yleensä noin 5000 askelta/pvä. Tarkoittaako matala syke sitä, että kroppa ei paljon energiaa kuluta, vaikka painoa on yli ihannepainon. Elänkö säästöliekillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta minulla on yleensä hyvin alhainen syke 40-55, vaikka en todellakaan ole huippukunnossa. Käyn kerran viikossa jumpassa ka pari kertaa kävelylenkillä. Hyötyliikuntaa yleensä noin 5000 askelta/pvä. Tarkoittaako matala syke sitä, että kroppa ei paljon energiaa kuluta, vaikka painoa on yli ihannepainon. Elänkö säästöliekillä?
En ole todellakaan mikään lääkäri, mutta oma sykkeesi kuulostaa todella matalalta ei-huippukuntoiselle. Kilpirauhasen vajaatoiminta tai sen tyyppinen tila ainakin hidastaa sykettä, kun keho pyrkii hidastamaan kaikkia elintoimintojaan energian säästämiseksi. Jos sinulla on vaikeuksia pudottaa painoa niin se voi varmaan olla syynä. Sitten taas hidastunut aineenvaihdunta voi tietysti johtua vaikka mistä muistakin häiriöistä, mutta minä sain itselleni kilpirauhasen vajaatoimintaa vastaavan tilan liikkumalla liikaa ja syömällä liian vähän.
No kyllä jos Noin paljon oot liikkunut ja syöt tuohon tyyliin niin lääkäriin nopeasti.
Onko sulla kilpirauhasen vjt tai tms???? Kandee tutkituttaa. Kyllähän Sun lähtöpaino on sellanen että kaks kiloa on VÄHÄN, että kyllä jossain nyt mättää. Se on tosi.