Ihan oikeasti, missä vika, kun en laihdu! Tammikuun alusta -2kg. Pidän ruokapäiväkirjaa ja liikun todella paljon.
Alkupaino 85,1kg. Tänään 83,1kg. Pidän ruokapäiväkirjaa, johon merkitsen joka ikisen suupalan C-vitamiinitabletista lähtien. Teen kaiken ruoan itse, joten pystyn laskemaan grammalleen resepteihin käytetyt raaka-aineet. Syön 1500kcal päivässä. Juoksen 3-4 kertaa viikossa 30-90minuutin juoksulenkkejä ja näiden lisäksi kävelen joka päivä töihin, yhteensä 4 kilometriä. Käyn myös kahdesti viikossa kuntosalilla tekemässä lihaskuntoa.
Rasvaprosenttini oli alussa 45%, nyt se on 44%. Nämä mitattu kuntosalilla. Kotona samat lukemat Omronin kehonkoostumusmittarilla. Oli mittaava laite mikä tahansa, muutosta ei ole rasvankaan määrässä tapahtunut.
Mitä teen väärin? Alkaa hermo mennä. KILO KUUKAUDESSA tällä rääkillä. Mitä voin tehdä, jotta laihdun?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä: ikää 37v, pituus 168cm. Olen sekasyöjä ja ruokavalio-ohjeet on saatu ravintoterapeutilta. Olen noudattanut niitä naurettavan orjallisesti. En ole syönyt ensimmäistäkään Runebergin torttua tai laskiaispullaa, en maistellut työkavereiden tuliaisia tai sortunut edes heikkona hetkenä mihinkään salasuklaaseen.
Peruskulutukseni on noin 2000kcal ja tämän lisäksi on ohjeistettu, että pitäisi tulla vielä ylimääräiset noin 500kcal kulutettua päivän aikana, jotta kalorivaje olisi päivässä noin 500-1000kcal. Sillä pitäisi laihtua 0,5-1kg viikossa.
ap
Aika kova peruskulutus.
perusaineenvaihdunnan laskeminen
Aikuisen henkilön perusaineenvaihdunta (kJ/vrk) voidaan Fogelholmin (1999) mukaan arvioida seuraavasti (paino = kg):
PAV (miehet) = 4,18 x (879 + 10,2 x paino)
PAV (naiset) = 4,18 x (795 + 7,18 x paino)
Esimerkki
Kyseisen 92-kiloisen mieshenkilön perusaineenvaihdunta lasketaan siis seuraavasti: 4,18 x (879 + 10,2 x 92) = n. 7600 kJ/vrk (n. 1800 kcal/vrk)
Kokonaisenergiankulutus lasketaan kaavasta aktiivisuustaso x perusaineenvaihdunta.
Kyseisen henkilön aktiivisuustasoksi arvioisin 1,7 (kohtalainen) eli kokonaisaineenvaihdunta lasketaan seuraavasti:
1,7 x 7600 kJ/vrk = n. 12920 kJ/vrk (n. 3090 kcal/vrk)Eri aktiivisuustasot ovat :
kevyt =1,3 (kevyt työ, ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta)
tavallinen=1,5 (kevyt työ , jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta)
kohtalainen=1,7 (kevyt työ ja kuntoliikuntaa tai keskiraskas työ)
kova= 2,0 (päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskas työ)
erittäin kova >=2,2Tarkoitin, että ilman ylimääräistä liikuntaa työmatkakävelyineen peruspäiväni on noin 2000kcal. Eli ei siis se peruskulutus, jota tässä tarkoitat. Se on noin 1600kcal, jos en oikeasti tee muuta kuin menisin aamulla autolla töihin istumaan 8 tunniksi ja illaksi sohvalle makaamaan.
ap
Peruskulutukseen kuuluu vain makoilu sängyllä 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap lepopulssisi? Entä kun nouset ylös lepopulssin mittauksen jälkeen?
En ole ap, mutta minulla on yleensä hyvin alhainen syke 40-55, vaikka en todellakaan ole huippukunnossa. Käyn kerran viikossa jumpassa ka pari kertaa kävelylenkillä. Hyötyliikuntaa yleensä noin 5000 askelta/pvä. Tarkoittaako matala syke sitä, että kroppa ei paljon energiaa kuluta, vaikka painoa on yli ihannepainon. Elänkö säästöliekillä?
Ei, et ole säästöliekillä eikä sinulla ole muutakaan hätää. Leposyke on myös perinnöllinen ominaisuus, vaikka tietysti myös urheilu siihen paljon vaikuttaa. Kestävyysurheilijiolla leposyke voin olla siellä 30 pinnassakin. Tuollainen 40-55 on vielä ihan normaalia pari kertaa viikossa liikkujallekin. Leposyke ei kerro mitään siitä, paljonko energiaa kulutat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olethan sä laihtunut. Suositeltu tahti on 0.5-1kg viikossa (riippuu tosi paljon alkupainosta) niin että et sä kauhean hidas edes ole. Hidas painonpudotus on muuten nopeaa terveellisempi ja tulokset kestävät pidempään. Älä nyt vaan luovuta! Tsemppiä! :)
Siis olen laihtunut nyt 10 viikossa 2 kiloa. Se on 200g viikossa. Tällä vauhdilla saavuttaisin normaalipainon (eli noin 70 kiloa) 5,5 vuoden päästä. Siis jatkamalla tätä samaa rääkkiä?
ap
Laskin väärin :) Siis toki jos noin kilo kuukaudessa, niin menisi kesään 2020, että olisin edes normaalipainossa. Ei ihan 5,5 vuotta, vaikka se siltä tuntuukin :D
Ihan en kuitenkaan usko tuohonkaan, että keho vain pitäisi kaloreista kiinni. Miksi anorektikot laihtuvat, jos syövät vähemmän kuin kuluttavat, mutta minä en?
ap
Kilo kuussa, menisi kesään 2020. Siis reilu vuosi. (Eikä suinkaan 5,5, vuotta!). Tuo on ihan realistista. Niinhän se menee.
Ja ruokavalio on se se oleellisin. On paljon helpompaa vähentää sisään menevää energiaa kuin lisätä vastaavia määriä kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mikään tieteellinen teoria, mutta itsellä laihtuminen käynnistyi kunnolla vasta parin viikon todella alhaisilla kaloreilla (reilusti alle 1000). Sitten hilasin sinne noin 1500 per päivä ja hyvä tahti jatkui. Jotenkin kroppa vaan tarvitsi herättelyä hommaan.
Jep, silloin kun olen itse laihduttanut niin olen syönyt juuri sen verran, että olo pysyy normaalina, mutta en yhtään enempää. Minullakin se tarkoittaa selvästi alle 1000 kaloria päivässä. Jos liikkuu, niin täytyy vastaavasti tankata energiaa, mutta painonpudotuksessa kalorien vähentäminen on valtavan paljon tehokkaampaa kuin liikunnan lisääminen.
Siitä kehonkoostumuksesta löytyy hyvää settiä tuolta. Liekö Suomessa noita laitteita?
https://www.nifs.org/fitness-center/fitness-assessments/bodpod
Lepokulutus tieteellisesti mitattuna.
Olen samanpituinen eli 168 cm ja 33-vuotias. 1.1. painoin 96,2 kg, siinä tippuikin aluksi kilo päivässä ja 4.1. painoin 93,3. Sen jälkeen on pudonnut noin kilo viikossa. Tänä aamuna 86,7, pienin paino tähän mennessä on lauantaiaamun 85,9 ja toivottavasti pääsen tällä viikolla alle sen.
Kirjoitan ylös kaiken mitä syön (ja juon, jos siinä on energiaa, en kirjaa kahvia, teetä tai light-limua). En laske kaloreita. Yritän yleensä välttää turhia hiilareita, mutta en fanaattisesti, äsken esimerkiksi söin aamupalaksi/lounaaksi voissa paistettua paahtoleipää ja munia (liian ison annoksen vieläpä, ensin 2 leipää ja 3 munaa, mutta teki mieli lisää, joten paistoin vielä yhden molempia, mutta keltuainen meni rikki joten paistoin viidennenkin munan). Sunnuntaina söin pitkästä aikaa pizzan. Mutta eilen esimerkiksi söin lounaaksi ison lautasellisen kanasalaattia, välipalaksi omenan, päivälliseksi pienen lautasellisen vihannespaistosta juustolla ja sen jälkeen appelsiinin.
Tärkein muutos oli, että en yleensä syö klo 18 jälkeen. Ostin kultatähtitarroja (haha) ja liimaan ruokapäiväkirjaan ison, jos en ole syönyt klo 18 jälkeen, ja pienen, jos en ole syönyt klo 20 jälkeen. Sunnuntaisin kirjaan koko viikon kultatähdet, suurimman ja pienimmän painon sekä alkoholiannokset (olen vähentänyt alkoholinkäyttöä suuresti). Alussa oli hirveä nälkä iltaisin, mutta keho tottui nopeasti.
Syön sellaista ruokaa, josta nautin, enkä kiellä itseltäni mitään kokonaan. Yritän syödä mahdollisimman paljon vihanneksia ja hedelmän tai pari päivässä. Vettä olen aina juonut paljon, varmaan yli kolme litraa päivässä.
Syksyn alussa aloin käydä uimassa, silloin tavoite oli 10 km kuukaudessa, nyt olen nostanut sen 20 kilometriin kuukaudessa. Uin noin kaksi kertaa viikossa, useimmiten 3 km kerrallaan, joskus 2 tai jopa 4 tai 5. Joskus harvoin kävelen töihin (40 min) tai käyn avomiehen kanssa tunnin sunnuntaikävelyllä tai kävelen kauppaan (30 min). Kunhan kevät tulee oikeasti, alan taas pyöräillä töihin. Työkin on isoksi osaksi fyysistä ja käyn välillä esim. kävelyllä pyörätuolia työntäen.
Minun elämäntapamuutokseeni verrattuna aloittajan laihdutuskuuri kuulostaa rangaistukselta! En ole yleensä makean perään, mutta jos täältä saisi runebergintorttuja (asun Ruotsissa), niin kyllä söisin! Laskiaispullat voin helposti jättää väliin.
Matala syke voi johtua myös sydänongelmista.