Ihan oikeasti, missä vika, kun en laihdu! Tammikuun alusta -2kg. Pidän ruokapäiväkirjaa ja liikun todella paljon.
Alkupaino 85,1kg. Tänään 83,1kg. Pidän ruokapäiväkirjaa, johon merkitsen joka ikisen suupalan C-vitamiinitabletista lähtien. Teen kaiken ruoan itse, joten pystyn laskemaan grammalleen resepteihin käytetyt raaka-aineet. Syön 1500kcal päivässä. Juoksen 3-4 kertaa viikossa 30-90minuutin juoksulenkkejä ja näiden lisäksi kävelen joka päivä töihin, yhteensä 4 kilometriä. Käyn myös kahdesti viikossa kuntosalilla tekemässä lihaskuntoa.
Rasvaprosenttini oli alussa 45%, nyt se on 44%. Nämä mitattu kuntosalilla. Kotona samat lukemat Omronin kehonkoostumusmittarilla. Oli mittaava laite mikä tahansa, muutosta ei ole rasvankaan määrässä tapahtunut.
Mitä teen väärin? Alkaa hermo mennä. KILO KUUKAUDESSA tällä rääkillä. Mitä voin tehdä, jotta laihdun?
Kommentit (68)
Yks mitä voisit kokeilla on yksi herkutteluateria viikossa tai jopa pari. Tämän väitetään buustaavan aineenvaihduntaa. Ainakin se tekee hyvää psykologisesti eikä elämä tunnu rääkiltä kuten kuvasit. Tuo ateria voi olla vaikka pizza, limu ja laskiaispulla tai jotain muuta vastaavaa. Mun elämässä kaikenlainen lohturuoka (lasagne, lihapullat kermakastikkeessa jne.) menee myös tähän herkutteluateria kategoriaan. Jälkkärinä vaikka kourallinen irtokarkkeja, jäätelö tai leivos. Tässä myös annoskoon pitää olla järkevä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis syöt päivässä? Anna esimerkkitapaus, huonoimmasta tai keskivertopäästä, älä kaunistele.
Mulla ei ole mitään huonoja päiviä, kun pilkuntarkasti menen annetuilla ohjeilla.
Esimerkkipäivä eiliseltä:
Aamupala: 1dl kaurahiutaleita, 20g leseitä ja 0,5dl marjoja puuroksi. 2dl kreikkalaista jogurttia ja kourallinen pähkinäsekoitusta. Samalla erilaisia vitamiineja, joista kilokaloreita tulee yhteensä 20.
Lounas: 100g lohta, 200g uunijuureksia, vihersalaatti, 2dl rasvatonta maitoa.
Välipala: Omena, Reissumies Benecolilla ja ohuen ohuella kinkulla, päällä paprikaa ja kurkkua.
Päivällinen: Broilerkiusaus, vihersalaatti, 2dl rasvatonta maitoa.
Iltapala: 200g raejuustoa, Reissumies Benecolilla ja ohuen ohuella kinkulla, päällä tomaattia ja paprikaa.
1,5 litraa vettä päivän aikana.
Eilen kävin 5km juoksulenkillä, johon kului aikaa 37 minuuttia ja kului 420kcal. Päivän aikana kului yhteensä 2571kcal rannemittarin mukaan. Kävelin töihin ja takaisin, yhteensä noin 500kcal. Pitää siis hyvinkin paikkansa.
ap
Mitä konkreettisesti syöt päivässä? Kalorimäärä ei kerro vielä paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olethan sä laihtunut. Suositeltu tahti on 0.5-1kg viikossa (riippuu tosi paljon alkupainosta) niin että et sä kauhean hidas edes ole. Hidas painonpudotus on muuten nopeaa terveellisempi ja tulokset kestävät pidempään. Älä nyt vaan luovuta! Tsemppiä! :)
Siis olen laihtunut nyt 10 viikossa 2 kiloa. Se on 200g viikossa. Tällä vauhdilla saavuttaisin normaalipainon (eli noin 70 kiloa) 5,5 vuoden päästä. Siis jatkamalla tätä samaa rääkkiä?
ap
Laskin väärin :) Siis toki jos noin kilo kuukaudessa, niin menisi kesään 2020, että olisin edes normaalipainossa. Ei ihan 5,5 vuotta, vaikka se siltä tuntuukin :D
Ihan en kuitenkaan usko tuohonkaan, että keho vain pitäisi kaloreista kiinni. Miksi anorektikot laihtuvat, jos syövät vähemmän kuin kuluttavat, mutta minä en?
ap
Ei anoreksia näy heti ulkonäössä eli se laihuus voi olla vuosien näännytyksen tulos. Anoreksiaa voi myös sairastaa vaikka olisi normaalipainossa bmi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei voi myöntää, että ruokavaliossa voi olla ongelmaa? Jokaisen keho toimii eritavalla, eivätkä ravitsemusterapeutit ja lääkärit mitään jumalia ole.
Alan jotenkin itsekin epäillä, että ruokavaliossa joku mättää. Olen kuitenkin ihan naurettavuuksiin asti punninnut Benecolitkin leivän päällä ja tiedän kuinka monta grammaa paprikaa syön päivän aikana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä konkreettisesti syöt päivässä? Kalorimäärä ei kerro vielä paljon mitään.
Vastasin juuri edelliseen viestiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Odotitko laihtuvasi pikavauhtia?
En, vaan 0,5-1kg, joka olisi tällä ruokavaliolla ja liikuntamäärillä hyvinkin kohtuullinen arvio.
ap
Melko vähän terveellisiä rasvoja ja proteiinia ottaen huomioon, miten urheilet? Googlaa myös säästöliekillä käyminen. Ja aiempaan kysymykseesi: sen takia anorektikko laihtuu, koska syö päivässä yhden omenan.
Minäkin haluaisin tietää muutaman esimerkkipäivän ruokapäiväkirjastasi. Pidätkö lepopäiviä?
Voi olla, että tuo ruokavalio ei vain kerta kaikkiaan oikeasti sovi sulle,vaikka kuinka olisi lääkärillä ja ravitsemusterapeutilla käyty. Kaikille ei sovi samat dieetit ja ruokavaliot. Mitä jos kokeilisit jonkun aikaa jotain toista ruokavaliota?
Itse en ole laihdutusexpertti tai ravitsemusterapeutti, mutta laihduin 20kg melkein puolessa vuodessa tällaisella ruokavaliolla,eikä ole tullut takaisin:
Aamupalaksi kaurapuuroa mustikoilla ja kananmuna/raejuustoa
Lounaaksi kasviksia ihan reippaasti ja jotain lihaa/muuta proteiinia
Välipalaksi hedelmä ja kourallinen pähkinöitä
Päivälliseksi salaattia, vähän riisiä/pastaa/perunaa ja jotain lihaa/muuta proteiinia
Sitten iltapalaksi vähän vaihtelevasti joko maitorahkaa ja sokeroimatonta mehukeittoa tai jos kova nälkä niin ruisleivän päälle kinkkua, avokadoa ja kananmunaa.
En laskenut kaloreita, en punninnut ruokia. Ja söin joskus hampurilaisaterian tai muita herkkuja,kohtuudella kuitenkin. Join paljon vettä ja liikuin paljon. Sulla liikunta on hyvällä mallilla,mutta muista pitää niitä lepopäiviäkin. En tarkoita että tämä toimisi sen paremmin, mutta ehkä orjallinen kaloreiden laskeminen ja suorittaminen voisi hetkeksi jäädä?
Vierailija kirjoitti:
Melko vähän terveellisiä rasvoja ja proteiinia ottaen huomioon, miten urheilet? Googlaa myös säästöliekillä käyminen. Ja aiempaan kysymykseesi: sen takia anorektikko laihtuu, koska syö päivässä yhden omenan.
Proteiinin saanti on laskettu 80g/päivä. Viikossa tämä toteutuu, ei välttämättä grammalleen joka päivä. Esim. tänään leivän päällä on siivutettu kananmuna ja iltapalaksi Skyr. Näistä tulee jo lisää proteiinia. Terveellisiä rasvoja tulee ravintolisästä, syön Omega3-kapseleita (ja niistä se aamun vitamiinikalorilisäys melkein tuleekin jo). Hyviä rasvoja tulee pähkinöistä ja kalasta, oliiviöljystä jne.
ap
Minä aloitin karppaamaan vuoden alusta, vaaka näyttää -7kg.
Vyötäröltä lähtenyt senttejä eniten.
Ei tarvitse laskea kaloreita eikä nähdä nälkää.
Mitä jos painosta huolehtimisen ja rääkkiasenteen sijaan alkaisit nauttia siitä liikunnasta?
Ihmiset ovat erilaisia. Voi olla, niin kuin jo muutama on epäillyt, että jos olet aloittanut liikunan ihan nollista tai todella vähäisestä, elimistösi on kerännyt nestettä lihaksiin ja on muutenkin vähän shokissa rankasta muutoksesta. Tilanne tasapainottuu kyllä, kun jatkat samoja elämäntapoja.
Toisaalta itselläni aina tökkää, kun joku väittää tietävänsä tarkkaan, paljonko syö (ja paljonko kuluttaa). Ne elintarvikkeiden ilmoitetut energiansisällöt eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia niin, että voisit tietää, että jos olet pastakastikkeeseen laittanut tasan 382,6 g 7 % naudan jauhelihaa ja 489,2 g Apetit tomaattimurskaa ja 84,7 g sipulia, tiedät tarkasti todellisen määrän energiaa, mitä tuossa annoksessa on. Nuo ilmoitetut energiamäärät ovat keskimääräisiä arvioita ja elintarvikkeiden koostumus vaihtelee jopa tuotantoerien sisällä niin, että esim. siinä jauhelissa voi olla yhdessä paketissa 6,7 % rasvaa ja toisessa saman erän paketissa 7,2 % rasvaa. Ja vielä paljon suurempi vaihtelu tulee siitä, paljonko itse kunkin ihmisen elimistö pystyy siitä syödystä ravinnosta oikeasti sitä energiaa hyödyntämään ja paljonko tulee suoraan pihalle. Samoin tuo energiankulutuksesi lienee vain epämääräinen arvio, jos et siis ole käynyt oikeasti esim. hengityskaasuanalyysissä.
Lukaise vaikka täältä, miten epätarkkaa hommaa tuo kaloriteorian avulla laihduttaminen oikeasti on:
http://patrikborg.blogspot.com/2017/05/kalorilaskennan-virheet.html
Millainen olo sinulla on? Onko sinulla energiaa, väsyttääkö, stessaako, saatko nukuttua? Kiira Korpi, ex ammattiurheilija, sanoi että oli yhdessä vaiheessa niin stressaantunut ja väsynyt että vaikka söi vähän niin ei laihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis syöt päivässä? Anna esimerkkitapaus, huonoimmasta tai keskivertopäästä, älä kaunistele.
Mulla ei ole mitään huonoja päiviä, kun pilkuntarkasti menen annetuilla ohjeilla.
Esimerkkipäivä eiliseltä:
Aamupala: 1dl kaurahiutaleita, 20g leseitä ja 0,5dl marjoja puuroksi. 2dl kreikkalaista jogurttia ja kourallinen pähkinäsekoitusta. Samalla erilaisia vitamiineja, joista kilokaloreita tulee yhteensä 20.
Lounas: 100g lohta, 200g uunijuureksia, vihersalaatti, 2dl rasvatonta maitoa.
Välipala: Omena, Reissumies Benecolilla ja ohuen ohuella kinkulla, päällä paprikaa ja kurkkua.
Päivällinen: Broilerkiusaus, vihersalaatti, 2dl rasvatonta maitoa.
Iltapala: 200g raejuustoa, Reissumies Benecolilla ja ohuen ohuella kinkulla, päällä tomaattia ja paprikaa.
1,5 litraa vettä päivän aikana.
Eilen kävin 5km juoksulenkillä, johon kului aikaa 37 minuuttia ja kului 420kcal. Päivän aikana kului yhteensä 2571kcal rannemittarin mukaan. Kävelin töihin ja takaisin, yhteensä noin 500kcal. Pitää siis hyvinkin paikkansa.
ap
Mun silmään tossa on tarpeettoman paljon kovan rasvan lähteitä tuomassa energiaa ja kolesterolia, jotka voisi korvata vaikka perunalla/riisillä tai muulla hiilarilla tukemaan juoksuharrastusta. Proteiinilähteitä oli hyvä 500 g. Itse syön kolme kertaa enemmän kasviksia ja kuitua. T: se 20 kg ruokailulla laihduttanut
Oletko ottanut mittanauhalla mittoja kehostasi? Se kannattaa, sillä vaaka ei ole ihan totuudenmukainen. Painosi saattaa olla korkeampi esim. nesteiden kerääntymisen takia, edellispäivän lihasvoimaharjoittelun takia, särkylääkkeiden takia, kuukautisten takia, jne. Oma vaakani näyttää välillä korkeampaa painoa, mutta mittanauha jotain ihan muuta. Minulla paino "nousee" herkästi juuri lihasvoimaharjoittelun takia kun välillä lihakset ovat ihan kipeitä ja se kerää paljon nestettä. Samaten kuukautiset pitävät painoa koholla noin viikon ajan.
Mutta niin. Yleisin syy, miksi ei laihdu, johtuu ruokavaliosta. Saatat jopa laskea väärin kalorisi. Punnitsetko ruokasi varmasti oikein ja lasketko sen mukaan? Onko keittiövaakasi ajan tasalla eli ei vetele viimeisiään? Saatko tarpeeksi ravintoaineita kroppaasi? Rankka liikunta vaatii proteiinia, mutta myös hiilareita.
Saatko levättyä? Onko stressiä? Onko sairauksia?
Liikun vähemmän kuin sinä (AP) ja olen 163 cm pitkä. Olen laihtunut noin 5 kiloa kolmen kuukauden aikana syömällä 1800 kcal joka päivä. Painan nyt noin 63 kg. Jokaisen kroppa on tietysti erilainen, eikä ihminen ole kone, mutta väistämättä tulee mieleeni, että lasket kalorisi väärin tai että sinulla on joku sairaus takana jarruttamassa laihduttamista. Olet kuitenkin laihtunut ja se on iso saavutus. Mietipä toisinpäin; mitä jos olisit lihonut 2 kg sen laihtumisen sijaan?
Mä oon ketoruokavaliolla. Ei tartte liikkua jos ei huvita. Ei nähdä nälkää. Alkutilanne tammikuun 3. Oli 168/80. Nyt 168/73. Suosittelen. Tavoite olis päästä 65kg jossain vaiheessa. Ja olen kylässä syönyt pullan jos tarjottu. Näitä onneks ei montaa o tullut täs aikana. Herkkuja ei tee mieli. Ja syödä täytyy kellon kanssa koska muuten jäis kokonaan. Kalorit noin 1500 päiväs
Stressi lihottaa. Relaa hieman ja lopeta se c-vitamiinitablettien ylös kirjaaminen. Koita tehdä tuosta elämäntapamuutos eikä mitään rääkkiä. Ei ole kovin realistista että jaksaisit loppuelämäsi olla syömättä yhtäkään runebergintorttua ja olla tuollaisilla kaloreilla ja liikunnalla - älä siis ole nytkään! Keskity sen sijaan löytämään hyvä ja terveellinen elämältäpä loppuelämäksesi (ellet halua kiloja heti takaisin)
Samassa veneessä kuin ap. Ikää 10v enemmän. Aivan sama mitä tekee. Liikun ja syön terveellisesti, mutta paino ei putoa kuin kilon jos sitäkään. Tuntuu niin turhalta eikä motivoi.