Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luottokortitta matkustaminen

Vierailija
26.02.2013 |

Ollaan suunnittelemassa kaverin kanssa reissuun lähtöä. Hänellä ei ole luottokorttia. Lentojen varaaminen, hotellien varaus, auton vuokraus ja kaikki tuntuun olevan hankalaa ilman luottokorttia. Hänellä on luottotiedot menneet ja siksi ei korttia, nyt sitten kysyy jos minä varaan omalla kortillani kaiken ja hän maksaa minulle. Huoh. Ja sitten reissulla, jos rahat loppuu niin voinko maksaa omalla kortillani... En vaan tykkää ollenkaan ajatuksesta, että useiden satojen maksut hoidetaan kaikki mun kortilla ja luottorajakin on vaan 1000€.

En oikein tiedä miten tästä aikuiselle ihmiselle sanoisi, minusta vaan ei tunnu yhtään kivalta hoitaa asioita näin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ne matkamaksut yms etukäteen. Ja voihan hän laittaa matkakassaakin sun tilille etukäteen, vaikka varaltakin.

Vierailija
2/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaverisi pitää ottaa reilusti käteistä mukaan ja joissain maissa voi käyttää visa electronia. Noin olen itse toiminut, kun minulla ei ollut luottokorttia.

Mutta ikävä kaveri jos heti ajattelee, että voi vipata sinulta. Kyllä hänellä joku matkabudjetti pitää olla. Istukaapa alas pohtimaan, mitä hän arvelee kuluiksi per päivä. Kyllä hänen omien rahojensa on riitettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah, ei miullakaan ole LUOTTOkorttia mutta ihan on toiminut kaikki varaukset Visa Electronilla. Jonka siis tietääkseni saa myös luottohäiriöiset.

Vierailija
4/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen ystävä ja teimme samanlaisen matkan. Kaikki meni hyvin.

Lennot kun varattiin sanoin haluan että laitat samantien tililleni rahat matkasta. Eli olimme meillä, varasin lennot ja kun lentosumma oli tiedossa, ystävä samantien siirsi tililleni summan.

Seuraavassa kuussa maksoimme majoituksen, koska luottoa ei kortilla ollut enempää. Oli pakko tehdä 1 osuus per kk. Olimme tutkineet majoituksia hyvissä ajoin, löysimme parhaat ja teimme varaukset. Parhaan hinnanhan sai kun otti huonehinnan, jota ei voinut enää peruuttaa. Varasin huoneen ja ystäväni maksoi samalla istumalla osuutensa minulle.

Auton kanssa teimme niin että kun auto oli varattu, antoi kone arvion hinnasta ja hän maksoi siitä puolet. Sitten matkan jälkeen maksoi vähän lisää, ei ollut kuin muutama kymppi.

Ystäväni otti käteistä mukaan mutta samalla antoi myös minulle ennen matkaa 500 euroa. Päätimme että maksan mahd paljon kortilla ja aina päivän päätteessä tehtiin laskelma paljonko meni rahaa minnekin. Esim jos haimme kaupasta ruokaa, laitettiin lasku puoliksi, bensat puoliksi jne. 500 euroa ei edes mennyt matkalla, koska olimme ottaneet kivasti kotoa eväitä.

Ystäväni meni ex.n kanssa takaamaan lainaa ex.n sukulaisille. Ystäväni ei voinut kieltäytyä tästä ja huonostihan siinä sitten kävi. Ystäväni on asian kanssa ihan sinut, mutta ottaa tietty päähän. Ja hankaloittaa elämää. Mutta nyt ei kortintonta elämää ole enää juuri yhtään ja pääsee tästäkin hankaluudesta.

Vierailija
5/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole luottokorttia, visa electron vain ja hyvin olen pärjännyt. Tosin olen pyörinyt vain euroopassa.

Vierailija
6/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi. Mitä jos myöhästytte lentokoneesta, matkatavarat katoavat tai tapahtuu joku onnettomuus? Tonnilla ei paljon ketään pelasteta...

Olimme viime kesänä Tanskassa ja meiltä varastettiin Tivolissa rattaat, sekä reppu täynnä lastentarvikkeita. Oli pakko käydä ostamassa uudet rattaat, tuttipullot, vaatteita ja vaippoja. Englannissa minulta on varastettu rinkka hotellin respasta ja kerran olen myöhästynyt koneesta. Kaverini on myös ryöstetty Intiassa ja jouduimme useaan otteeseen selvittelemään asiaa ja jouduimme perumaan alkuperäiset lennot ja ostamaan uudet. Aeroflotilla ei palauteltu paljoa perutusta lennosta.

(Olen hyvin tarkka, mutta olen matkustanut myös vuosia elämästäni)

Vierailija
7/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokorttirajan voi myös ylittää aika helposti. Luottokunta ainakin toimii hyvin, eli soittaa tulevasta ylityksestä ( esim matkaa ostaessa, jos summe menee yli luottorajan). Mä olen siirtänyt Visa-tillle sen ylimeneväb summan, joskus kokonaan maksanut sinne etukäteen, ja varauksissa ei ongelmaa. Myös käynyt niin, ettei katevarauksia ole poistettu (olen siin maksanut, mutta lisäksi on vielä ollut varaus). Soitto palvelunumeroon ja rajaa on nostetu. Eikä edes maksanut mullle mitään, koska kyseessä ei ollut mun oma ylitys.

Vierailija
8/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortille voi "tankata" etukäteen rahaa, jos luottoraja ei riitä. Maksat samalle tilille samalla viitteellä kuin normaalit korttilaskut haluamasi summan.

Vierailija
9/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitää matkustaa jos ei oe varaa? Eiks sitä ensin pitäis säästää ja sit vasta tuhlata?

Vierailija
10/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkakumppani ottaa mukaansa valuuttaa tai sekkejä, en todellakaan maksaisi omalla luotolla toisen kuluja.

voi olla entinen kaveri matkan jälkeen.

Vierailija
11/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuus ja luttokortti yleensä ei sulje toisiaan pois. Siis vaikka jos ostat 5000 e lennot netistä ( saa halvemmalla) koko perhelle, niin ykeensä normaalilla ihmisellä ei ole niin kovaa luottorajaa. Mutta se ongelma hoituu kyllä. Voihan tilillä olla vaikka kymmeniätuhansia vaikka haluaisi luottokortti rajan vaikka vain 2000- 3000 e.

Vierailija
12/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Ei luottokortti ole mikään välttämättömyys. 37-vuotta olen pärjännyt ilman ja tulen varamsti jatkossakin pärjäämään. Ja maailmaan on kyllä tultu nähtyä suomen ja jopa euroopankin ulkopuolella.

ps. sairaanhoitokortti on luottokorttia tärkeämpi ulkomailla. Onko teillä se jo.

Vierailija
13/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ps. sairaanhoitokortti?

Mulla on kyllä sellanen eurooppalainen kelakortti vai mikä lie jolla pitäisi euroopan sisällä saada hoitoa samaan hintaan kuin paikalliset.

Rahallahan olisi ehkä voinut hoitua, isolla rahalla ainakin, mutta Amerikassa kyllä oli paikkoja josta ei saanut autoa vuokrattua ilman luottokorttia.

Voihan sitä hankkia tavallisen pankkikortin. Se käy useammassa kaupassa kuin Visa electron. Ainakin euroopassa debit-kortilla pitäisi pystyä maksamaan joka maassa, sitä vartenhan se kehitettiin suomalaisen pankkikortin(jolla ei pystynyt ulkomailla maksamaan) tilalle. Euroopassa matkustellessa olen ainakin todennut, että Visa electron ei kelpaa joka paikassa. Se on sitten eri asia, jos matkustaa Euroopan ulkopuolelle, esim. amerikassa en pystynyt maksamaan kuin debit-credit korttini luottopuolella.

Vierailija
14/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätein on ihan käypää valuuttaa, ilman luottojakin voi elää.

Vierailija
15/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme viime kesänä koko perhe Irlannissa ja mieheni sai keskellä saarta niin kauhean pöpön, että jouduimme jäämään sinne hotelliin ylimääräiseksi neljäksi vuorokaudeksi ja lento meni nenän edestä. Alunperin lennot olivat maksaneet 1200 neljältä molempiin suuntiin, mutta kotilento, jonka ostimme kentältä maksoi 1145 euroa... siihen päälle neljä ylimääräistä yötä 150 kpl eli 600 €...

En todellakaan lähtisi minnekään ilman luottokorttia ja ainakin parin tonnin luottorajaa per aikuinen.

Vierailija
16/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisen kanssa on monta "ongelmaa".

Käteistä jos kantaa mukana, on aina se riski että tulee ryöstetyksi. Vaikka rahansa olisi sirotellut eri paikkoihin, voi käydä niin että niistä suurin osa varastetaan.

Parempi ottaa matkalle mukaan vähän käteistä, sekä pari korttia, itselläni mukana kulkee luottokortti ja ja Visa electron, jotka säilytän eri paikoissa.

Matkalla nosta Electronilla automaatista lisää rahaa (Yhdysvalloissa ei onnistu) tai maksan suoraan kortilla (onnistuu Euroopassa useimmissa kaupoissa). Luottokortti mukana varalta, jos Electron katoaisi tm. ja toki joskus voin tuollakin maksaa jos koen näppärimmäksi vaihtoehdoksi. Lisäksi usein luottokortti vaaditaan jos vuokraa auton.

Ja tiedoksi numerolle 15: on eri asia MAKSAA luotolla kun ELÄÄ luotolla. Itse maksan matkat ja hotellit aina luotolla, ihan siksi että se on turvallisin tapa maksaa. Airfinlandin ym. konkursseissa huomaa kuinka ne luotolla maksaneet saavat rahansa ensimmäisinä takaisin, käteisellä pelanneet eivät koskaan enää rahojaan näe.

Tiedäkö edes miten luottokortti toimii? Vaikka maksaa kortilla ei se tarkoita sitä että elää yli varojensa tai velaksi. Itse teen nii, että varaan esim. 1.1. lennon joka lähtee 20.1. sitten maksan 19.1. luoton pois (verkkopankissa näkyy kaikki ja voi maksaa milloin itse haluaa pois) ja kun helmikuussa minulle tulee luottokorttilasku, siinä lukee esim: "1.1. Finnair 500€" ja "Suoritus 19.1. 500€" ja laskun loppusumma 0€. Mitään kuluja/korkoa tuosta ei mene, jos maksaa laskun pois heti (voisi maksaa laskun saavuttua vasta helmikuussakin eikä kuluja menisi). Vain silloin menee korkoja ja kuluja jos alkaisin tuota 500€ maksamaan pikkusosissa pois, esim. 5kk aikana lyhentäisin 100€/kk+korot ym.

Jos talous kunnossa ja hallinnassa, ei ole mitään syytä olla käyttämättä luottokorttia- Toki ruokakaupassa ym. pärjää muillakin maksutavoilla, mutta vain tyhmä maksaa käteisellä (eli rahalla tai pankkikortilla) sellaiset ostokset, joita ei heti saa mukaansa (eli lennot, matkat, hotellit, sohvan jota ei heti saa mukaansa ym.) koska noissa aina se riski että ostamaansa asiaa ei syystä tai toisesta saa =tappio itselle, luottokortilla maksanut saa rahansa takaisin luottokunnalta.

Vierailija
17/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin AP:na maksaa kaverin lennot/hotellin, mutta niin että kaveri maksaa ensin rahat tilille ja sitten AP luottokortillaan. Mitään sellaista ei kannata tehdä että AP maksaa ja kaveri "sitten joskus" reissun jälkeen velkansa.

Vierailija
18/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin hankalaksi voi mennä. Varsinkin kun sulla on vaan tonnin limitti. Jos teillä käy joky yllättävä juttu, vaikkapa matkan viivästyminen ja teidän pitää jäädä esim. pariks ylimääräiseksi päiväksi niin hotellin maksamisen kanssa voi tulla vaikeaa.

Mä en yksinkertaisesti lähtis tuollaisen kanssa reissuun.

Vierailija
19/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni ei ole luottokorttia, mutta minulla on. Tosin ei se luottoraja ole kovin iso, ja silti uskallamme lähteä matkaan :)

Vierailija
20/23 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, mikä opetusvalistus sopaa Rouva 17. Mutta isäs varmaan kiittää kun opetit häntä panemaan.