Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Yksipuolinen" ystävyys

Vierailija
03.03.2019 |

Eräs mukava nainen pitää minua parempana ystävänä, kuin minä häntä. Hän siis melko yksipuolisesti pitää minuun yhteyttä, edottaa kyläilyjä ja kyselee kuulumisia. Minun mielestäni hän on mukava ihminen, mutta koen tilanteen jotenkin kummalliseksi.

Kaikki alkoi siitä, kun hän säännöllisesti tarvi yöpaikkaa luotani käytännön syistä. Olimme siis kavereita/tuttavua ennestään, eikä majoittamisesta ollut minulle juurikaan vaivaa, mielestäni hän on kiva ja tämä oli minulle aivan ok. Kun hänellä ei ollut enää tätä syytä käydä kotikunnassani aiemman syyn vuoksi, hän alkoi pitää minuun muutenkin aktiivisesti yhteyttä. Olen erakohtava yli-introvertti ja saan tälläisestä toiminnasta melkein allergisen reaktion.

En missään nimessä halua olla mukavalle ihmiselle tyly. Mutta haluaisin jotenkin hienovaraisesti pysyä samalla "etäisyydellä" kuin ennenkin. Hänelle ei kuitenkaan tunnu soittavan minkäänlaisia kelloja yhteydenpidon yksipuolisuus. Mitä voin tehdä?

Minulle on siis edelleenkin hyvin ok majoittaa häntä, jos hän tarvii luotani yöpaikkaa. Mutten halua ystävystyä sen enempää.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava voi pitää tiiviisti yhteyttä osaltaan siksikin, että jos nyt asunnontarpeen loputtua ei enää pitäisi yhteyttä, niin vaikuttaisi vain hyväksikäyttäneen sinua. Sen lisäksi siis että haluaa olla ystäväsi. Muussa tilanteessa hänellekin voisi hyvin sopia harvemmat yhteydenpidot.

Majoittamalla ihmisen useasti olet myös epäsuorasti antanut ymmärtää suhteenne olevan tuttavuutta läheisempi. Noin isoja palveluksia kun on epätavanomaisen tehdä etäiselle tuttaville.

Mielestäni ei ole mikään iso palvelus. Ehkä mun perheellä on vain sellainen kulttuuri. Jos isovelin kaverin serkku tarvii yösijaa ja mulle käy, niin tänne vaan. Varsinkin jos tiedän ihmisen olevan varaton ja hotelli olis kallis.

Ap

Vierailija
102/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap miehestäsi läheisriippuvainen? Kannattaa tarkastella asiaa. Usein se on syynä miksi ei tutustu omiin kavereihin vaan tarrautuu ja elää miehen kanssa/miehen kautta.

Jostain syystä et pidä tästä naisesta, onko hän liian kaunis? Oliko miehellä ja naisella liian mukavaa yhdessä ja valitset ystäväksesi vain ns. sinua vähemmän viehättäviä ihmisiä. Joku kahle sinua pitää pitämässä yhteyttä ja saatat luulla näyttäväsi, ettet tahdo syvempää ystävyyttä, mutta luultavasti et vain tee hänelle tarpeeksi selväksi asiaa, koska todellisuudessa pidät hänestä, mutta jostain syystä et halua häntä liian lähelle.

:D Siinä että pitää toisesta, muttei halua päästää lähelle ei tarvi mitään sen kummempia kahleita. Ihan normaalit rajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalidemokraattinen vihje kirjoitti:

Onko joku ihan tosissaan sitä mieltä, että ihminen on velvollinen ystävystymään kenen tahansa kanssa, joka haluaa hänen kanssaan halua ystävystyä? 

Ja vaikka ei olisikaan ääri-introvertti, niin ei sekään tarkoita, että sitä haluaa jokaisen tuntemansa ja mukavana pitämänsä ihmisen kanssa ystävystyä. Se että ihminen on mukava, ei todellakaan riitä ystävystymiseen, vaan ystävien välillä pitää olla myös henkilökemiaa, ihan niin kuin parisuhteessakin. Ystävyyssuhde syntyy yleensä itsestään, jos on syntyäkseen, ja jos siihen pitää pakottaa itsensä, niin se kertoo juuri siitä, että henkilökemiaa ei ole tai että luonteet eivät vain ole yhteensopivia.

En tiedä, sainko oikean kuvan ap:n tilanteesta, mutta jos se on sellainen, että se toinen henkilö yrittää suorastaan tyrkyttää itseään ystäväksi, vaikka ap antaa ymmärtää toisin, niin ei ap ole se, joka tässä tekee mitään sinänsä väärin, vaan sen tyrkyttäjän pitäisi kunnioittaa ap:n rajoja ja ymmärtää ainakin vähän hellittää sen yhteydenpidon suhteen. Ei asiat edes etene tuohon pisteeseen normaalisti, jos kumpikin osapuoli ymmärtää sosiaalisia vihjeitä.

Kiitos viestistäsi! :) Ymmärsit tilanteen täysin oikein. Eihän tässä muuten mitään ongelmaa olisikaan.

Ap

Vierailija
104/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kertoisit vaan niinkuin asia on?

Vierailija
105/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava voi pitää tiiviisti yhteyttä osaltaan siksikin, että jos nyt asunnontarpeen loputtua ei enää pitäisi yhteyttä, niin vaikuttaisi vain hyväksikäyttäneen sinua. Sen lisäksi siis että haluaa olla ystäväsi. Muussa tilanteessa hänellekin voisi hyvin sopia harvemmat yhteydenpidot.

Majoittamalla ihmisen useasti olet myös epäsuorasti antanut ymmärtää suhteenne olevan tuttavuutta läheisempi. Noin isoja palveluksia kun on epätavanomaisen tehdä etäiselle tuttaville.

Minullekin tuli aloituksesta mieleen, että väärinymmärrys läheisyyden osalta voi olla molemminpuolista. Itse en esim. majoittaisi useita kertoja kuin juuri läheisiäni eli tarvittassa perheenjäseniäni ja ystäviäni.

Nyt kun mietin asiaa, väärinymmärrys on todennäköisesti tullut tästä syystä. Mulle on ok majoittaa ihan tuntematontakin, olen myös harrastanut Couchsrfingiä ja tehnyt tätä paljon. Se ei tarkoita mulle yhtään mitään.

Ap

Vierailija
106/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lutikkahan sinä olet, juoniva manipulaattori, kuvottava saasta. Jätä ystäväsi rauhaan, hän pääsee myötäsi paljosta pahasta. Olet olevinasi hyvä ihminen, mutta demonihan sinä olet. Kuvotat.

Lääkkeet.

Vierailija
107/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos kertoisit vaan niinkuin asia on?

Tuolla jossain ketjun syövereissä on pohdintaa siitä, miten voisin asiani ilmaista. Tämä on siis tarkoitukseni, jos jaksat koko pitkän ketjun lukea niin löydät viestin.

Ap

Vierailija
108/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei ole mikään iso palvelus. Ehkä mun perheellä on vain sellainen kulttuuri. Jos isovelin kaverin serkku tarvii yösijaa ja mulle käy, niin tänne vaan. Varsinkin jos tiedän ihmisen olevan varaton ja hotelli olis kallis.

Ap

Omituista, jos kaipaat paljon yksityisyyttä. Tämä varmasti hämmentää monia. Koti kuitenkin on niin intiimi paikka, ettei sinne yleensä ketä tahansa päästetä.

Vierailija
109/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on vaikeita tilanteita.

Nämä "rehelliset" ovat varmaan sitä ihmistyyppiä mitä inhoan. Tälläiset asiat täytyy hoitaa mahdollisimman hienotunteisesti, älä kuuntele heitä.

Jos et ole toivottanut häntä tervetulleeksi kotiisi tai sanonut että olisi mukava nähdä, et ole tehnyt mitään väärää.

Vierailija
110/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Omituista, jos kaipaat paljon yksityisyyttä. Tämä varmasti hämmentää monia. Koti kuitenkin on niin intiimi paikka, ettei sinne yleensä ketä tahansa päästetä.

Voi hämmentää. Kuitenkin ihan yleisesti tiedossa, että olen harrastanut esim. Couchsurfingiä. Myös tälle kyseiselle naiselle. Sekin tosin toimii sillä periaatteella, että minä avaan oveni silloin (harvoin), kun tuntuu hyvältä idealta. Mun koti ei ole mikään muumitalo.

Vierailija
111/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "rehelliset" ovat varmaan sitä ihmistyyppiä mitä inhoan. Tälläiset asiat täytyy hoitaa mahdollisimman hienotunteisesti, älä kuuntele heitä.

Jos et ole toivottanut häntä tervetulleeksi kotiisi tai sanonut että olisi mukava nähdä, et ole tehnyt mitään väärää.

Ap:han on toistuvasti majoittanut eli toivottanut kotiinsa tervetulleeksi. Kyllä minä ainakin silloin olettaisin ap:n mieltyneen seuraani.

Vierailija
112/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:han on toistuvasti majoittanut eli toivottanut kotiinsa tervetulleeksi. Kyllä minä ainakin silloin olettaisin ap:n mieltyneen seuraani.

Tämä nainen on siis köyhä opiskelija. Olen kysyttäessä sanonut, että voin majoittaa, kun syystä X on paikkakunnalla. Kyseessä ei ole ollut vierailu minua tapaamaan, enkä ole sen kummemmin emännöinyt tai viettänyt aikaa yhdessä.

En ole ikinä pyytänyt häntä vierailulle.

Vierailija
113/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nainen on siis köyhä opiskelija. Olen kysyttäessä sanonut, että voin majoittaa, kun syystä X on paikkakunnalla. Kyseessä ei ole ollut vierailu minua tapaamaan, enkä ole sen kummemmin emännöinyt tai viettänyt aikaa yhdessä.

Luulen että hänellä on huono omatunto, koska on pelkästään hyötynyt sinusta. Eikä tajua, että tilanne on ollut sinulle aivan ok.

Vierailija
114/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että hänellä on huono omatunto, koska on pelkästään hyötynyt sinusta. Eikä tajua, että tilanne on ollut sinulle aivan ok.

Vierailija
115/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on todennut, niin sinun on turvauduttava suoraan viestintään, jos epäsuorat viestisi eivät mene perille tai sitten hyväksyttävä se, että tilanne on nyt tämä. Vastaa seuraavaan viestiin vaikka näin: "Hei! Olet aina tervetullut tänne yöksi, jos tarvitset makuupaikkaa. Valitettavasti tässä on nyt kuitenkin jokin väärinkäsitys meidän välillämme. Minulla on aivan muut ystävät ja meidän toivon pysyvän pelkästään tuttavina. Tämä ei johdu sinusta vaan siitä, että olen erakkotyyppinen luonne. Kivaa kevään jatkoa ja tsemppiä opintojen parissa!"

Vierailija
116/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on todennut, niin sinun on turvauduttava suoraan viestintään, jos epäsuorat viestisi eivät mene perille tai sitten hyväksyttävä se, että tilanne on nyt tämä. Vastaa seuraavaan viestiin vaikka näin: "Hei! Olet aina tervetullut tänne yöksi, jos tarvitset makuupaikkaa. Valitettavasti tässä on nyt kuitenkin jokin väärinkäsitys meidän välillämme. Minulla on aivan muut ystävät ja meidän toivon pysyvän pelkästään tuttavina. Tämä ei johdu sinusta vaan siitä, että olen erakkotyyppinen luonne. Kivaa kevään jatkoa ja tsemppiä opintojen parissa!"

Kiitos vinkistä :) Aikeena on sanoa asia jollain tavalla suoraan, mutta kohteliaasti ja ystävällisesti.

Ap

Vierailija
117/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopettaisin ihan kaikenlaisen majoittamisen.

Vierailija
118/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka menevät kylään/yöksi ilman kutsua.

Vierailija
119/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on kutsu, jos ihminen on sanonut, että voi majoittaa tarvittaessa.

Vierailija
120/123 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on kutsu, jos ihminen on sanonut, että voi majoittaa tarvittaessa.

Ei ole kutsu, jos itse kysyy asiaa ja toinen myöntyy. Eikä oikeastaan liittynyt aloituksen tilanteeseen, kunhan tulin kertomaan etten tälläistä ymmärrä. Itse pelkäisin olevani tungetteleva. :D Kutsu olisi se, jos itse pyytelisin toista käymään ja sanoisin että jos vaikka tarvii majapaikkaa niin kertoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi