Tsemppausketju normaalipainon sisällä laihduttajille
Kokeillaan onnistuisiko tällainen tsemppiketju edellisen ketjun sijaan, missä porukka kävi vain raivoamassa. Eli kaikki normaalipainon sisällä laihduttajat, tsempataan täällä toisiamme, koska painon pudotus normipainon sisällä on tuskastuttavan hidasta ja työlästä. Tänne voi kertoa omasta epätoivostaan ja tsempataan muut toisiamme, että jaksaisi pitää elämänmuutosta yllä ja uskoa siihen, että kyllä se paino sieltä vielä tippuu. Hitaasti mutta varmasti :).
Kommentit (167)
Täällä paino tänään 60,4 kg ja tavoite olisi niinkin hurja kuin 52,3 kg. Tyytyväinen olisin kuitenkin jokaiseen pudotettuun kiloon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä jotain luottoreseptejä, missä olisi vähän kaloreita? Mieluiten kuitenkin sellaisia mitkä pitää nälkää, eli proteiinia olisi hyvä olla.
Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään kanasalaatti :D
Entä mitä muuten aamu- ja iltapalalla? Mä oon varmaan vuoden syönyt rahkaa marjoilla, eikä oikein sitäkään huvittaisi enää....Mä syön viisi ateriaa päivässä ja neljä, joskus jopa kaikki viisi, on lämpimiä. Se on joku henkinen juttu, lämmin ateria täyttää mua enemmän kuin kylmä :D Ruoat itsessään on ihan tavallisia, mutta fiksaan määrät sopiviksi. Tyypillinen päivä voisi olla tällainen:
Munakas kasviksilla
Kanaa, riisiä ja kasviksia
Pulled pork-salaatti ja cashew-pähkinöitä
Kikhernepastaa, jauhelihakastiketta ja salaattia
Kalkkunasalaatti avokadollaPaljon siis kasviksia ja salaattia, mutta jokaisella aterialla proteiinia ja päivän mittaan myös hyviä rasvoja. Punnitsen ruoat ja määrät fiksaan siten, että päivän kaloreiksi tulee n. 1500-1600.
Mitä tuohon pulled pork-salaattiin tulee? Kuulostaa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä jotain luottoreseptejä, missä olisi vähän kaloreita? Mieluiten kuitenkin sellaisia mitkä pitää nälkää, eli proteiinia olisi hyvä olla.
Entä mitä muuten aamu- ja iltapalalla? Mä oon varmaan vuoden syönyt rahkaa marjoilla, eikä oikein sitäkään huvittaisi enää....
Ei varsinaisesti ole vielä luottoreseptejä, mutta eiköhän niitä ala pikkuhiljaa kertyä. Eilen tein aamupalalle yhdestä kananmunasta ja pienestä purkillisesta tonnikalaa munakokkelin, laitoin paistamiseen 2g oliiviöljyä (pieni määrä, mutta oli täysin riittävä). Söin lisukkeena 100g keitettyä ruusukaalia ja pienen palan leipää (30g). Oli hyvää, nälkä pysyin kerrankin lounaaseen asti, eikä tarvinnut syödä mitään välipalaa - tätä tulen tekemään uudestaankin. Lounaaksi kanasalaatti (hehe), iltapäivällä protskujauhe+appelsiinimehu, joka oli lähinnä kokeilu; ehkä sopisi paremmin vaikka treenin jälkeen. Illalla tein 100g ruskeaa riisiä ja keitin pakasteesta 125g parsakaalia, 50g härkäpapuja ja 120g lehtimangoldia. Sekoitin, ja laitoin mausteeksi 2g oliiviöljyä, sitruunamehua, tamaria, suolaa, valkopippuria, kuminajauhetta, paprikajauhetta ja valkosipulijauhetta. Oli ihanaa. :)
Tänään aamupalalla siivu leipää, keitetty kananmuna, keitettyjä herneitä ja kahvi. Ei mikään maailman paras ateria, mutta vatsa tuli täyteen. Lounaaksi tonnikalasalaatti (pieni purkki tonnikalaa, kananmuna, vähän juustoa, salaattia, porkkanaraastetta, kirsikkatomaatteja, vähän öljyä).
Teen ruokapäiväkirjaa My Fitness Paliin. Kalorit 1450 päivä, mutta menee yleensä 1500, makrot 45% hiilareita, 25% rasvaa ja 30% proteiinia. Katsotaan, miten tämä sopii ja viilaillaan, jos tarvitsee. Olen ei-urheilullinen 35v, 172cm ja tavoitteena pudottaa 65 kilosta 60 kiloon. Punnitsen nyt alkuun kaiken ruuan, mitä voin, koska minulta on hämärtynyt ymmärrys siitä, kuinka paljon ja minkälaista ravintoa tarvitsen. Olen viimeisen vuoden tai kaksi syönyt systemaattisesti liikaa rasvaa ja turhia hiilareita, liian vähän kasviksia, liian vähän proteiinia. Kolesteroliarvotkin olivat nousseet, ja se motivoi muutokseen vielä peilikuvaakin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä muuten aamu- ja iltapalalla? Mä oon varmaan vuoden syönyt rahkaa marjoilla, eikä oikein sitäkään huvittaisi enää....Ei varsinaisesti ole vielä luottoreseptejä, mutta eiköhän niitä ala pikkuhiljaa kertyä. Eilen tein aamupalalle yhdestä kananmunasta ja pienestä purkillisesta tonnikalaa munakokkelin, laitoin paistamiseen 2g oliiviöljyä (pieni määrä, mutta oli täysin riittävä). Söin lisukkeena 100g keitettyä ruusukaalia ja pienen palan leipää (30g). Oli hyvää, nälkä pysyin kerrankin lounaaseen asti, eikä tarvinnut syödä mitään välipalaa - tätä tulen tekemään uudestaankin. Lounaaksi kanasalaatti (hehe), iltapäivällä protskujauhe+appelsiinimehu, joka oli lähinnä kokeilu; ehkä sopisi paremmin vaikka treenin jälkeen. Illalla tein 100g ruskeaa riisiä ja keitin pakasteesta 125g parsakaalia, 50g härkäpapuja ja 120g lehtimangoldia. Sekoitin, ja laitoin mausteeksi 2g oliiviöljyä, sitruunamehua, tamaria, suolaa, valkopippuria, kuminajauhetta, paprikajauhetta ja valkosipulijauhetta. Oli ihanaa. :)
Tänään aamupalalla siivu leipää, keitetty kananmuna, keitettyjä herneitä ja kahvi. Ei mikään maailman paras ateria, mutta vatsa tuli täyteen. Lounaaksi tonnikalasalaatti (pieni purkki tonnikalaa, kananmuna, vähän juustoa, salaattia, porkkanaraastetta, kirsikkatomaatteja, vähän öljyä).
Teen ruokapäiväkirjaa My Fitness Paliin. Kalorit 1450 päivä, mutta menee yleensä 1500, makrot 45% hiilareita, 25% rasvaa ja 30% proteiinia. Katsotaan, miten tämä sopii ja viilaillaan, jos tarvitsee. Olen ei-urheilullinen 35v, 172cm ja tavoitteena pudottaa 65 kilosta 60 kiloon. Punnitsen nyt alkuun kaiken ruuan, mitä voin, koska minulta on hämärtynyt ymmärrys siitä, kuinka paljon ja minkälaista ravintoa tarvitsen. Olen viimeisen vuoden tai kaksi syönyt systemaattisesti liikaa rasvaa ja turhia hiilareita, liian vähän kasviksia, liian vähän proteiinia. Kolesteroliarvotkin olivat nousseet, ja se motivoi muutokseen vielä peilikuvaakin enemmän.
Tiedätkö muuten sitä, että kolesteroliarvot pitääkin nousta vanhemmiten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä muuten aamu- ja iltapalalla? Mä oon varmaan vuoden syönyt rahkaa marjoilla, eikä oikein sitäkään huvittaisi enää....Ei varsinaisesti ole vielä luottoreseptejä, mutta eiköhän niitä ala pikkuhiljaa kertyä.
Olen viimeisen vuoden tai kaksi syönyt systemaattisesti liikaa rasvaa ja turhia hiilareita, liian vähän kasviksia, liian vähän proteiinia. Kolesteroliarvotkin olivat nousseet, ja se motivoi muutokseen vielä peilikuvaakin enemmän.
En tiennyt. Nousu oli aika huomattava viimeiseen kontrolliin verrattuna 2-3 vuotta sitten. Olen sen jälkeen siirtynyt kasvisruuasta vegaaniuden kautta sekaravintoon, ja kolesteroliarvojen nousu säikäytti, varsinkin kun suvussa on kummallakin puolella ongelmia. Lääkäri sanoi kyllä, että arvot ovat ok, mutta asun maassa, jossa sydän- ja verisuonitaudit eivät ole kansantauti, ja viitearvot ovat löyhemmät kuin Suomessa. Voi olla, että koko säikähdykseni on ihan aiheeton (toivotaan). Faktaa on ainakin se, että paino on noussut ja olen ihan oikeastikin syönyt huonolaatuista ravintoa liikaa suhteessa hyvälaatuiseen. Viisi vuotta sitten minua vanhemmat ystävät ja tutut varoittelivat, miten aineenvaihdunta muuttuu kolmekymppisenä. Nyt on ollut uskottava, että totta se on! ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä muuten aamu- ja iltapalalla? Mä oon varmaan vuoden syönyt rahkaa marjoilla, eikä oikein sitäkään huvittaisi enää....Ei varsinaisesti ole vielä luottoreseptejä, mutta eiköhän niitä ala pikkuhiljaa kertyä.
Olen viimeisen vuoden tai kaksi syönyt systemaattisesti liikaa rasvaa ja turhia hiilareita, liian vähän kasviksia, liian vähän proteiinia. Kolesteroliarvotkin olivat nousseet, ja se motivoi muutokseen vielä peilikuvaakin enemmän.
En tiennyt. Nousu oli aika huomattava viimeiseen kontrolliin verrattuna 2-3 vuotta sitten. Olen sen jälkeen siirtynyt kasvisruuasta vegaaniuden kautta sekaravintoon, ja kolesteroliarvojen nousu säikäytti, varsinkin kun suvussa on kummallakin puolella ongelmia. Lääkäri sanoi kyllä, että arvot ovat ok, mutta asun maassa, jossa sydän- ja verisuonitaudit eivät ole kansantauti, ja viitearvot ovat löyhemmät kuin Suomessa. Voi olla, että koko säikähdykseni on ihan aiheeton (toivotaan). Faktaa on ainakin se, että paino on noussut ja olen ihan oikeastikin syönyt huonolaatuista ravintoa liikaa suhteessa hyvälaatuiseen. Viisi vuotta sitten minua vanhemmat ystävät ja tutut varoittelivat, miten aineenvaihdunta muuttuu kolmekymppisenä. Nyt on ollut uskottava, että totta se on! ;)
Suomessa viitearvot ovat pienet verrattuna muihin maihin. Lääkkeet ja becelit tekee kauppansa. Suomessa sydänliiton suuri rahoittaja on margariiniteollisuus, joten "suositukset" on sitä luokkaa. Ja sydänmerkin saa rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tavoitteena 55kg, tällä hetkellä painan 63kg eli 8kg pitäisi pudottaa. Olen 166cm pitkä.
Tuntuu välillä ihan mahdottomalta projektilta, välillä olen saanut painon siihen ~58kg mutta aina alkaa pikku hiljaa kipuamaan takaisin.
Salilla käyn ja ruokavaliosta olen koittanut karsia pois kaiken turhan. Kesään mennessä olisi kiva edes siihen 58-60kg päästä! :)
Onnistuu, itse olen tuon tehnyt! Alussa tein "rajuimman" laihdutuksen ja laskin kalorit todella tarkasti. Alotin myös lenkkeilyn ja pyöräilyn (en ollut käytännössä ikinä liikkunut). Kitukuuri oli inhottava mutta pääsin sillä juuri tuohon 57-58 kg. Lähtötilanne oli 65 kg ja 166 cm. Sitten aloin olemaan armollinen ja söin ihan mitä ruokaa halusin mutta annoskokoihin järki. Ja koko tämän ajan sallin kerran kahdessa viikossa täyden herkkupäivän. Parasta jos suunnittelee mahd. hyvin ennalta tulevat päivät. Nykyään syön kolmesti päivässä, liikun 2-5 kertaa viikossa. Herkkupäivä lähes joka viikko. Ja nyt todella syön kaikkea salaatista mäkkiin.
Nykymitat 166 ja 52 kg. Noin kahdessa vuodessa, muutaman kerran takapakkia (kesät pahimmat). Esim juuri tänään kävin 10 km lenkillä ja illalla menen elokuviin (karkki, poppari) sekä ravintolaan. Huomenna kalakeitti, saaristolaisleipä voilla sekä marjakiisseliä.
Äh, kaloreiden rajoittaminen vain tiettyihin tunteihin ei toimi :(
Niinkään nälkä ei ole ongelma vaan se etten kerta kaikkiaan saa nukutuksi. Herään siis liian aikaisin joka päivä, tarvitsen enemmän unta. Pitää varmaan jatkossakin syödä joku jugu tai puuro iltapalaksi.
Nyt ärsyttää! Paino oli juuri pudonnut 64kg>62.6kg, mutta nyt aamulla olikin taas 63,6kg 😬 Tekisi mieli välillä vaan antaa olla, mutta eihän sitä voi kun peilikuva näyttää siltä, ettei peiliin tee mieli katsoa....
Vierailija kirjoitti:
Nyt ärsyttää! Paino oli juuri pudonnut 64kg>62.6kg, mutta nyt aamulla olikin taas 63,6kg 😬 Tekisi mieli välillä vaan antaa olla, mutta eihän sitä voi kun peilikuva näyttää siltä, ettei peiliin tee mieli katsoa....
Jatka jatka, suunta on kuitenkin oikea! :) Muutenkin haet varmasti kestävää tulosta pikadieetin ja jojoilun sijaan? Nyt vaan kärsivällisyyttä ja hitaasti hyvä tulee -asennetta peliin. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Äh, kaloreiden rajoittaminen vain tiettyihin tunteihin ei toimi :(
Niinkään nälkä ei ole ongelma vaan se etten kerta kaikkiaan saa nukutuksi. Herään siis liian aikaisin joka päivä, tarvitsen enemmän unta. Pitää varmaan jatkossakin syödä joku jugu tai puuro iltapalaksi.
Uni tulee paremmin, jos syöt jotain hiilaripitoista illalla. Just joku puuro voisi olla hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin pudottaa 2-3 kg. Aloitin herkkulakon ja toivon, että se auttaisi. Voi olla, että nyt saan samat kalorit siitä, että syön enemmän rasvaista ruokaa sokeripitoisen sijaan.
Pituutta minulla on 166 cm ja painoa nyt 61-62 jg. 58 kiloisena vartaloni on täydellisen sopusuhtainen ja lihaksikas. Harrastan liikuntaa paljon. Tuntuu, että tästä painosta pääsen alaspäin vain, kun vähennän syömiset olemattomaksi.
...ja ihan oikeasti kukaan muu tässä maailmassa ei huomaan tuollaista 3-4kg muutosta kehossa. Mutta siihen sitten kannattaa käyttää hirveä määrä energiaa? Miten naiset aina lankeaa näin helppoihin ansoihin.
Mä niin tarttisin tsemppiä. Paino noussut talven aikana pari kiloa (nyt 172/67) ja haluaisin takaisin n. 65 kiloon ennen kuin homma repsahtaa ja lihon lisää. Olen siis äitiysloman aikana laihtunut 20 kiloa (85 -> 65) ja nyt työelämässä tulee vaan istuttua ja nautittua turhan raskaita lounaita/herkkuja. Millä tän putken saa poikki? Mulla käy aina niin että joko syön kamalasti tai en mitään ja sit repsahdan. Olen harkinnut jo jotain ravintoneuvojaa. Nyt olis niin ”helppoa” vielä pudottaa muutama kilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin pudottaa 2-3 kg. Aloitin herkkulakon ja toivon, että se auttaisi. Voi olla, että nyt saan samat kalorit siitä, että syön enemmän rasvaista ruokaa sokeripitoisen sijaan.
Pituutta minulla on 166 cm ja painoa nyt 61-62 jg. 58 kiloisena vartaloni on täydellisen sopusuhtainen ja lihaksikas. Harrastan liikuntaa paljon. Tuntuu, että tästä painosta pääsen alaspäin vain, kun vähennän syömiset olemattomaksi.
...ja ihan oikeasti kukaan muu tässä maailmassa ei huomaan tuollaista 3-4kg muutosta kehossa. Mutta siihen sitten kannattaa käyttää hirveä määrä energiaa? Miten naiset aina lankeaa näin helppoihin ansoihin.
Jos oma peilikuva tuntuu vastenmieliselle, niin miksei asialle kannattaisi tehdä jotain? Minä ainakaan en aio olla yhdenkään miehen edessä alasti ennen kuin ulkonäkö miellyttää itseänikin. Ja jos en onnistu laihtumaan niin eletään sitten nunnana hautaan asti.
Jes hyvä ketju! Mulla pituus 169 ja paino 67-69,vaihtelee päivittäin. Olin vuosia alle 60 kg mutta 30v jälkeen alkoi kilot pikkuhiljaa hiipiä. Tuskallisen heikosti paino tippuu, oon syönyt nyt tosi terveellisesti, esim. aamulla leipä avokadolla, juustolla ja kananmunalla, lounaaksi lohikeittoa iso kulho, ei lisukkeita ja ilta ruoaksi kalkkuna-vihersalaatti, tomaattia, paprikaa ja pala leipää, vähän oliiviöljyä ja fetajuustoa mukana. Tän tyylisiä ruokia syön usein, välillä jotain lihaa ja perunaa/riisiä muttei juuri koskaan mitään super rasvaista.. Juon vettä ja maitokahvia n5 kuppia pvässä. Harvoin herkuttelen ja silloinkin maltilla.. Salilla kova treeni n. 2 kertaa viikko+1 spinning tai ryhmäliikunta. Työkin on seisomista ja kävelemistä pääosin.
En tiedä miten vähän pitäis syödä kun ei saa painoa tippumaan.
Vatsassa näkyvää läskiä, muuten ihan ok paitsi isohko ahteri 😏
Meen kohonkoostumusmittaukseen ens vkolla, ehkä se vähän selventää.. Lihaksia on toki jonkun verran mutta toi vatsa on kaamea
: (
Vierailija kirjoitti:
Mä niin tarttisin tsemppiä. Paino noussut talven aikana pari kiloa (nyt 172/67) ja haluaisin takaisin n. 65 kiloon ennen kuin homma repsahtaa ja lihon lisää. Olen siis äitiysloman aikana laihtunut 20 kiloa (85 -> 65) ja nyt työelämässä tulee vaan istuttua ja nautittua turhan raskaita lounaita/herkkuja. Millä tän putken saa poikki? Mulla käy aina niin että joko syön kamalasti tai en mitään ja sit repsahdan. Olen harkinnut jo jotain ravintoneuvojaa. Nyt olis niin ”helppoa” vielä pudottaa muutama kilo.
Täällä kohtalotoveri, toimistotyössä on tosiaan kovin helppo haksahtaa herkkuihin, eikä liikuttua juuri tule. Tosin mulla on tämän painon"palautus"projektin aikana ollut helpompi töissä kuin nyt viikonloppuna kotona. Yhtenä päivänä söin herkkuja työpäivän aikana, vielä suht pienen määrän, ja kun laskin kalorit ja makrot järkytyin. Todellakin ihan turhaa energiaa, ja herkut on sittemmin jääneet syömättä.
Minulla on ainakin toistaiseksi auttanut tiukka kaikkien kalorien laskeminen lähinnä oppimismielessä. Olen tehnyt sitä nyt viikon, tosin eilen hölläsin vähän, mutta tänään jatkoin taas. Kaksikymppisenä ei todellakaan tarvinnut murehtia painonnoususta. Olen samanpituinen kuin sinä, ja olen voinut syödä aika huoletta, eikä pari ekstrakiloa edes näy juuri missään, kun on pituutta. Nyt on vaan pakko ymmärtää ja hyväksyä, että ohi on ne päivät, kun ruuan määrällä tai laadulla ei juurikaan ollut väliä. Jos mielii palata samoihin mittoihin ja pysytellä niissä tästä eteenpäinkin, on nähtävä pikkuisen vaivaa melkein joka päivä. Päivittäiset kalorit on saatava oikeasta ruuasta, ja herkut on todellakin poikkeus ja niiden määrä on pidettävä järkevänä.
Onhan se tylsää, mutta toinen vaihto on antaa itsensä mässytellä ja lihoa, enkä oikein näe siinäkään mitään järkeä. Voisihan sitä tietysti tyytyä tämänhetkiseen painoon, mutta tiedän kokemuksesta, että voin paremmin 60kg:n hujakoilla, joten tottakai siihen tekee mieli pyrkiä.
Kovasti tsemppiä! Muista, että tämä on pitkäjänteistä hommaa ja ole kiitollinen, että pudotettavaa on vain pari kiloa. Sinulla on elämä muuttunut rajusti viime vuosina, joten ole myös armollinen itseäsi kohtaan ja ylpeä itsestäsi!
Hei kaikki, voisin liittyä mukaan porukkaan. Kroppa on tällä hetkellä ihan ok kunnossa, pieni painon vaihtelu ei oikeastaan itseäni häiritse. Mutta ongelma on, että nämä +4kg tarkoittavat ettei farkut mahdu jalkaan ja kesäisemmät(kireämmät) topit sun muut näyttävät karmealta päälläni. Opiskelijalla ei ole varaa uusia vaatekaapin sisältöä, halvemmaksi tulee laihduttaa vähän. Opiskelen kotona, ja kärsin vaikeasta masennuksesta marraskuusta helmikuuhun, joten nämä pimeät kuukaudet olen viettänyt lähinnä yksin kotona. Nyt kun masennus väistyy ja ilo on tullut takaisin elämääni, on vaikea lähteä ovesta hyvillä mielin kun peilistä takaisin katsoo masentunut, kaikin puolin jotenkin rupsahtanut versio itsestäni, jota en oikein edes tunnista. LIsäksi tuo paino tuntuu kertyvän kasvoihin, mikä on toinen iso syy tälle pudotukselle.
Olen 26-vuotias ja uskon, että paino edelleen putoaa kuten aiemminkin - suhteellisen helposti kunhan jaksan pysyä ruodussa. Ongelmana on lähinnä nämä mt-ongelmat, sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja lääkitys vaikuttaa nälän tunteeseen erittäin vahvasti. Välillä koen pakottavaa tarvetta AHMIA, erityisesti hiilarit vetävät puoleensa. Pystyn helposti syömään kilon karkkia ja sipsipussin yhdeltä istumalta, vatsa on toki täynnä ja olo aivan hirveä, mutta aivoissa jokin käskee ahmimaan lisää. Tämä johtuu lääkkeestä jota onneksi nyt vähennetään kesää kohti, mutta ensimmäistä kertaa elämässäni kärsin tästä syömisen hallitsemattomuudesta ihan tosissani.
Olen gluteeniyliherkkä ja olen kokenut parhaaksi jättää leivän pois ruokavaliostani. Lisäksi leipä erityisesti herättää pakottavan ahmimisreaktion, joten parempi kun sitä ei ole saatavilla. Koko pussi menee kerralla, joka kerta. Kaupassa käyn 2 viikon välein, välillä käyn nopean täydennyksen hedelmiä ja/tai maitotuotteita tai mitä nyt tarvitsee. Tästä on ollut huomattava apu oikean ruokavalion noudattamisessa. Kaloreita en ole juuri laskenut, joskus vuosia sitten laskin ja siitä on jäänyt ihan hyvä käsitys minkä verran voin syödä.
Voimistelen 3 kertaa viikossa ja joogaan puoli tuntia joka päivä (ei kannata maata selällään huonossa asennossa montaa kuukautta putkeen, ai että tätä lysähtänyttä ryhtiä ja näitä kipuja... onneksi nyt jo vähitellen helpottaa). Tänään hankin salikortin ja lisään treeniin 2 salikäyntiä viikkoon.
Aion päästä näistä kiloista eroon kesän alkuun mennessä. Kiitos ketjusta ap, mukava saada jonkinlaista sosiaalista tukea hommaan :)
Vierailija kirjoitti:
Jes hyvä ketju! Mulla pituus 169 ja paino 67-69,vaihtelee päivittäin. Olin vuosia alle 60 kg mutta 30v jälkeen alkoi kilot pikkuhiljaa hiipiä. Tuskallisen heikosti paino tippuu, oon syönyt nyt tosi terveellisesti, esim. aamulla leipä avokadolla, juustolla ja kananmunalla, lounaaksi lohikeittoa iso kulho, ei lisukkeita ja ilta ruoaksi kalkkuna-vihersalaatti, tomaattia, paprikaa ja pala leipää, vähän oliiviöljyä ja fetajuustoa mukana. Tän tyylisiä ruokia syön usein, välillä jotain lihaa ja perunaa/riisiä muttei juuri koskaan mitään super rasvaista.. Juon vettä ja maitokahvia n5 kuppia pvässä. Harvoin herkuttelen ja silloinkin maltilla.. Salilla kova treeni n. 2 kertaa viikko+1 spinning tai ryhmäliikunta. Työkin on seisomista ja kävelemistä pääosin.
En tiedä miten vähän pitäis syödä kun ei saa painoa tippumaan.
Vatsassa näkyvää läskiä, muuten ihan ok paitsi isohko ahteri 😏
Meen kohonkoostumusmittaukseen ens vkolla, ehkä se vähän selventää.. Lihaksia on toki jonkun verran mutta toi vatsa on kaamea
: (
Hei! Minulle on ollut ihan täysi yllätys, kuinka paljon rasvaa tietyt ruuat sisältävät. Löysin netistä makrolaskurin, ja sen tuloksen mukaan minulle suositus on syödä n. 40g rasvaa päivässä (25% kokonaisenergiasta). Esim. yksi kananmuna sisältää n. 5g rasvaa, 1/3 avokadoa n. 7g ja juuston rasvat siihen päälle, olettaen, että kalorilaskurini tiedot vastaavat totuutta. Jos siis söisin aamupalalla puolikkaan avokadon, kananmunan ja juustoa, jo siinä pelkästään voi helposti olla n. puolet minun päivän rasvoista. :O Tietenkin näistä asioista on monenlaista tietoa ja mielipidettä, eikä minulla ole vielä mitään näyttöä, toimiiko tämä minulle, saati kenellekään muulle. Pointtini on lähinnä se, että ylimääräinen energia voi ihan huomaamatta tulla sellaisista lähteistä, ettei tulisi ajatelleeksikaan. Sulla tosin on seisontatyö ja lihaksia plus treenaat, eli käytät energiaa ihan eri malliin kuin minä, joten todennäkösesti myös tarvitset sitä rasvaa enemmän. Toivottavasti pääset tavoitepainoosi! :)
Hei! Miten muilla normaalipainon sisällä pudottajilla menee? Olen nyt laskeskellut kaloreita 2 viikkoa, ja n. 150-400 kcal vajeella on menty tasaisesti. Paino on edelleen 64 kg. Ensimmäinen kilo putosi helposti, ja nyt odotellaan, koska putoaa seuraava.
Meidän kylällä alkoi viikoittainen jooga lauantaina, eli siellä aion käydä. Kuulin myös, että maanantaisin ja torstaisin on jumppa, eli sekin liikuntamahdollisuus kannattaisi hyödyntää. Eilen kuntopyöräilin 45 minuuttia. Olo on kalorien laskemisen ansiosta ollut aika mukava ja kevyt, paitsi niinä päivinä, kun on tullut syötyä roskaruokaa. Tässä huomaa helposti, minkälainen ravinto antaa eniten energiaa. Liikuntaa on alannut tehdä mieli harrastaa. On palkitsevaa syöttää treeni kalorilaskuriin, ja sitten saa taas syödäkin vähän enemmän ja huolettomammin.
Alkuun ajattelin, etten halua laskea kaloreita, mutta kun sitten rupesin sitä tekemään, huomasin, että sen ansiosta omat valinnat liikunnan ja ruuan suhteen tulevat näkyviksi. Eli siitä on ollut todellakin hyötyä. Olen myös paremmin oppinut arvioimaan omaa ravinnontarvetta, kuinka paljon missäkin ruuassa on rasvaa tai proteiinia, minkälainen ruoka pitää parhaiten nälkää jne. Kaiken kaikkiaan positiivinen asia alun ennakkoluuloista huolimatta. Kasvot näyttivät tänä aamuna hieman solakammilta kuin yleensä, varmaankin eilisen liikunnan ansiosta oli turvotusta vähemmän. Hyvä ja terve olo motivoi jatkamaan. :)
Mä syön viisi ateriaa päivässä ja neljä, joskus jopa kaikki viisi, on lämpimiä. Se on joku henkinen juttu, lämmin ateria täyttää mua enemmän kuin kylmä :D Ruoat itsessään on ihan tavallisia, mutta fiksaan määrät sopiviksi. Tyypillinen päivä voisi olla tällainen:
Munakas kasviksilla
Kanaa, riisiä ja kasviksia
Pulled pork-salaatti ja cashew-pähkinöitä
Kikhernepastaa, jauhelihakastiketta ja salaattia
Kalkkunasalaatti avokadolla
Paljon siis kasviksia ja salaattia, mutta jokaisella aterialla proteiinia ja päivän mittaan myös hyviä rasvoja. Punnitsen ruoat ja määrät fiksaan siten, että päivän kaloreiksi tulee n. 1500-1600.