Tsemppausketju normaalipainon sisällä laihduttajille
Kokeillaan onnistuisiko tällainen tsemppiketju edellisen ketjun sijaan, missä porukka kävi vain raivoamassa. Eli kaikki normaalipainon sisällä laihduttajat, tsempataan täällä toisiamme, koska painon pudotus normipainon sisällä on tuskastuttavan hidasta ja työlästä. Tänne voi kertoa omasta epätoivostaan ja tsempataan muut toisiamme, että jaksaisi pitää elämänmuutosta yllä ja uskoa siihen, että kyllä se paino sieltä vielä tippuu. Hitaasti mutta varmasti :).
Kommentit (167)
Miksi ylipainoiset haluavat nälviä meitä normaalipainoisia laihduttajia? "Ota siitä pullaa, kyllähän sulla on varaa syödä". No ei ole. Pienikokoisena naisena ne päivän kalorit tulevat hyvin vähästä täyteen.
Terveellisen Kasvispainotteisen ja kaloreita rajoittavan ruokavalion on todettu lisäävän elivoimaiaisa vuosia.
Mitäs muut olette liikkuneet tänään? Itselleni tuli tunnin verran arkiliikuntaa, siis kävelyä. Ajattelin tässä vielä kahvakuulailla. Syömiset meni lörinäksi, ostin nälkäisenä kaupasta pienen rasian suklaarusinoita, söin sen ja kun luin kalorimäärän niin järkytyin... En millään saa tuota kalorimäärää tämän päivän liikunnoilla kuitattua. Huomenna taas takaisin ruotuun siis.
Jep, kaloreiden rajoittaminen ei automaattisesti johdu syömishäiriöstä tai johda riisitautiin :D
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muut olette liikkuneet tänään? Itselleni tuli tunnin verran arkiliikuntaa, siis kävelyä. Ajattelin tässä vielä kahvakuulailla. Syömiset meni lörinäksi, ostin nälkäisenä kaupasta pienen rasian suklaarusinoita, söin sen ja kun luin kalorimäärän niin järkytyin... En millään saa tuota kalorimäärää tämän päivän liikunnoilla kuitattua. Huomenna taas takaisin ruotuun siis.
En mitenkään, mulle tuli stoppi liikunnasta :(. Kuumetta. Tsemppiä sulle, ei se yksi rasia suklaarusinoita kaada vielä mitään :). Huomenna uusiksi!
Ap
Ruotuun palaamisesta puheenollen, onko teillä muilla vaikeuksia palata ruotuun?
Mä pidän välillä herkkupäiviä ( tai vaan sorrun syömään liikaa 😣) ja noiden päivien jälkeen on hirveen vaikea palata takaisin normi syömisiin. Olenkin miettinyt, että pitäiskö karsia kokonaan herkkupäivät pois.
Olen vaan ajatellut, että tekee aineenvaihdunnalle hyvää saada edes joskus päivän kulutuksen mukainen määrä niitä kaloreita. Ja usein mulla lähteekin herkkupäivän jälkeen paino hieman vauhdikkaammiin laskuun.
Ja olisihan se aika ankeeta, jos ei saisi enää niitä herkkuja ollenkaan 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten moni on muuten törmännyt vihjailuun syömishäiriöstä, kun yrittää pudottaa painoa normaalipainon sisällä?
ApMinä! Monesti myös varotellaan ettei laihduta liian laihaksi, tai että omaa laihuuttaan ei huomaa.
Psykologini suorastaan pöyristyi kun mainitsin pudottavani painoa.
Ja painoa tosiaan 63kg/166cm, että kyllä siitä pudotettavaa löytyy.
Tämä on jännä juttu tämä terveydenhoitoalan ammattilaisten suhtautuminen. Mulle sanoi työterveyshoitaja 55-vuotistarkastuksessa, että nyt kyllä kannattaa tarkkaila painoa, ettei vain pääse tuosta nousemaan. Mitat tuolloin 160 cm, 53 kg.
No, pääsihän se sitten. Nyt painan 57 kg ja kyllä, oman oloni vuoksi vähän tarkkailen syömisiäni, että saan painon nousevan suunnan taitettua ja mielellään ruokavalion terveellistyttämisellä kenties vähän laskemaankin.
Mutta hei, olen edelleen normaalipainoinen ja ihan hyväkuntoinen, vaikka painan 4 kiloa enemmän kuin pari vuotta sitten. En tiedä, millaisen saarnan tuo tth mulle mahtaiskaan nyt pitää...
Pääasiallinen tavoitteeni on nostaa suorituskykyä ja treenata lihaksia, mutta kun en ole enkä tule olemaan mikään bodari, painon kuuluisi muutaman kilon myös tulla alaspäin. En tosin omista vaakaa mutta peili kertoo tarpeeksi.
Olen alkanut toteuttaa löyhästi aikaikunaa syömisten suhteen, yleensä 12h paasto tulee joka päivälle mutta nyt tavoittelen 14h muille päiville paitsi kahtena päivänä jolloin teen myöhäisillan treenit, silloin on pakko syödä vielä myöhemminkin.
Mulla 175/77 mitat ja lihasta löytyy (and yes, I'm a woman). Ehkä järkevä elopaino järkevillä rasvoilla olisi jossain 70 kg:n pinnassa tai hieman alle. Ei vaan meinaa lähteä millään tippumaan. Pitänee tutustua tuohon haen cycling asiaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten moni on muuten törmännyt vihjailuun syömishäiriöstä, kun yrittää pudottaa painoa normaalipainon sisällä?
ApMinä! Monesti myös varotellaan ettei laihduta liian laihaksi, tai että omaa laihuuttaan ei huomaa.
Psykologini suorastaan pöyristyi kun mainitsin pudottavani painoa.
Ja painoa tosiaan 63kg/166cm, että kyllä siitä pudotettavaa löytyy.Tämä on jännä juttu tämä terveydenhoitoalan ammattilaisten suhtautuminen. Mulle sanoi työterveyshoitaja 55-vuotistarkastuksessa, että nyt kyllä kannattaa tarkkaila painoa, ettei vain pääse tuosta nousemaan. Mitat tuolloin 160 cm, 53 kg.
No, pääsihän se sitten. Nyt painan 57 kg ja kyllä, oman oloni vuoksi vähän tarkkailen syömisiäni, että saan painon nousevan suunnan taitettua ja mielellään ruokavalion terveellistyttämisellä kenties vähän laskemaankin.
Mutta hei, olen edelleen normaalipainoinen ja ihan hyväkuntoinen, vaikka painan 4 kiloa enemmän kuin pari vuotta sitten. En tiedä, millaisen saarnan tuo tth mulle mahtaiskaan nyt pitää...
Mä kävin joskus ensin hoitajan luona ja sen jälkeen heti perään lääkärin vastaanotto. Hoitaja oli huolissaan, kun paino oli niin alhainen ja lääkäri seuraavassa huoneessa käski laihduttaa pari kiloa 😂 Välillä tuntuu, ettei oikeen yhtenevää käsitystä sopivasta painosta ole...
Vierailija kirjoitti:
Ruotuun palaamisesta puheenollen, onko teillä muilla vaikeuksia palata ruotuun?
Mä pidän välillä herkkupäiviä ( tai vaan sorrun syömään liikaa 😣) ja noiden päivien jälkeen on hirveen vaikea palata takaisin normi syömisiin. Olenkin miettinyt, että pitäiskö karsia kokonaan herkkupäivät pois.
Olen vaan ajatellut, että tekee aineenvaihdunnalle hyvää saada edes joskus päivän kulutuksen mukainen määrä niitä kaloreita. Ja usein mulla lähteekin herkkupäivän jälkeen paino hieman vauhdikkaammiin laskuun.
Ja olisihan se aika ankeeta, jos ei saisi enää niitä herkkuja ollenkaan 😀
Joo, on vaikeaa! Jos tulee syötyä vaikka viikonloppuna kaikkea hiilaripitoista ja/tai rasvaista, niin niitähän sitten tekee seuraavat päivät mieli niin, ettei mitään rajaa... Siksi en oikein usko herkkupäiviin omalla kohdallani. Myös liikunnan jatkaminen sen jälkeen, kun on vaikka ollut kipeänä tai muusta syystä treenit jääneet väliin, on todella tiukassa. Pitäisi löytää ihan oikeasti innostava liikuntamuoto, niin ehkä tuo ongelma helpottaisi.
Normaalipainoisena "laihduttamisesta" sen verran, että painoindeksin mukaan olisin normaalipainossa vielä vaikka lihoisin melkein 10 kiloa! Yritän pudottaa 4-5 kg ja jo nyt olo on tunkkainen, joten on aika vaikea uskoa, että kokisin sen kovin hyväksi BMI:n mukaisessa ylärajapainossa. :O Painoindeksi nyt on muutenkin aika surkea mittari, mutta ilmeisesti sitä terveydenhuollossakin jonkin verran tuijotetaan?
Söin tänään aamupalaksi pari juustoleipää ja niiden kanssa ison kourallisen keitettyjä ruusukaaleja. Ei ollut vielä lounasaikaankaan nälkä, mikä on harvinaista. Yleensä joudun aamupäivällä syömään pienen välipalan. Kaloreita tuli kyllä liikaakin, joten kokeilen varmaan huomenna, riittäisikö yksi leipä tms. Testaan nyt joka tapauksessa, auttaako vihannesten syöminen aamupalalla siihen, miten myöhemmin päivällä tulee nälkä ja mielitekoja. Talvella testailin myös vähähiilarista iltaruokaa + 12h paastoa yön yli, ja sillä kieltämättä lähti paino laskuun, joten täytynee palata takaisin tuohon taas jossain vaiheessa ja seurailla, miten se vaikuttaa.
Hei makeannälkäiset, alpron soijasuklaavanukkaassa on alle sata kilokaloria per 100g. Tarkistin useamman maitopohjaisen vanukkaan, ja niissä on paljon enemmän kaloreita. Taidan ostaa jatkossa vain noita...
Ne pienet valinnat, niistä tulee lopulta iso puro. Totaalinen herkkukieltäytyminen ei vaan toimi itselläni lainkaan.
Pitipäs tulla jakamaan tänne, mulla on paino junnannut pitkään välillä 57.5-58.5kg ja tänään aamupaino oli viimeinkin 57kg! Aloin jo olla super epämotivoitunut kun lukema ei ole sahannut alaspäin vahingossakaan sitten syksyn.
Onko teillä jotain luottoreseptejä, missä olisi vähän kaloreita? Mieluiten kuitenkin sellaisia mitkä pitää nälkää, eli proteiinia olisi hyvä olla.
Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään kanasalaatti :D
Entä mitä muuten aamu- ja iltapalalla? Mä oon varmaan vuoden syönyt rahkaa marjoilla, eikä oikein sitäkään huvittaisi enää....
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä jotain luottoreseptejä, missä olisi vähän kaloreita? Mieluiten kuitenkin sellaisia mitkä pitää nälkää, eli proteiinia olisi hyvä olla.
Entä mitä muuten aamu- ja iltapalalla? Mä oon varmaan vuoden syönyt rahkaa marjoilla, eikä oikein sitäkään huvittaisi enää....
Aamiaiseksi teen usein proteiinismoothien.
Uunibataatti on myöskin semmonen jonka teen monesti, ihan vain kokonainen bataatti uunniin tyylillä :D ja sen kanssa jotain proteiinipitoista jos haluaa/jaksaa
Vierailija kirjoitti:
Kanasalaattia ja rahkaa marjoilla, resepti varmaan lihomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä muuten aamu- ja iltapalalla? Mä oon varmaan vuoden syönyt rahkaa marjoilla, eikä oikein sitäkään huvittaisi enää....Kanasalaattia ja rahkaa marjoilla, resepti varmaan lihomiseen.
Ja miksiköhän näin? Milä näissä ruoissa on lihottavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä muuten aamu- ja iltapalalla? Mä oon varmaan vuoden syönyt rahkaa marjoilla, eikä oikein sitäkään huvittaisi enää....Aamiaiseksi teen usein proteiinismoothien.
Uunibataatti on myöskin semmonen jonka teen monesti, ihan vain kokonainen bataatti uunniin tyylillä :D ja sen kanssa jotain proteiinipitoista jos haluaa/jaksaa
Täytyykin kokeilla tuota bataattia :)
Hyvä ketju! :)
Painoni in normaalisti 58 Ja nyt se on kivunnut kavalasti 62 kiloon. Olen 169cm pitkä. Tavoitepainoni on nyt ainakin päästä takaisi 58 mutta ihanteeni on 55. Olen aikuisiällä painanut kaikkea 68 Ja 52 väliltä.
Minulla on kai ollut vähän häikkää hormoneissa ja luulen, että se on syynä miksi olen vähän turvonnut. Olen nyt alkanut syömään terveellisemmin enkä syö esim. Karkkia enää ollenkaan. Pikkuhiljaa ehkä taas takaisin kuosiin :)