Miehen 16v tytär raskaana - miten saan isän tukemaan tytärtä?
Miehen 16-vuotias tytär kertoi n. viikko sitten "jymyuutisen" - hän on raskaana. Siitä alkaen ollut päällä ihan kamala sota. Mies ei voi hyväksyä asiaa, minusta taas hänen pitäisi tukea tytärtään.
Nyt olen saanut niskaani sekä miehen, tämän eksän (tytön äidin) että tulevan lapsen isän vanhemmat. He kaikki ovat sitä mieltä, että ainoa oikea ratkaisu tilanteessa on abortti.
Minä taas yritän puhua sen puolesta, että tällä raskaana olevalla tytöllä on oikeus tehdä itse ratkaisunsa eikä häntä saa painostaa suuntaan taikka toiseen. Ja oli hänen ratkaisunsa mikä hyvänsä, kaikkien asianosaisten - lapsen isän, molempien isovanhempien ja minunkin - tehtävänä on tukea häntä siinä ratkaisussa.
Nyt kaikki syyttävät minua, että yritän saada puheillani tytön pitämään lapsen. Ja ennen kaikkea: eihän asia minulle kuulu, kun en ole tytön äiti. Olen kuitenkin ollut äitipuolena siitä asti, kun tyttö 6v. Meillä hyvät välit ja tyttö asuu meillä joka toinen viikko. Tosin nyt ei halua mennä äitinsä luo ollenkaan viikoksi, kun tämä kuulemma vaan rääkyy tästä asiasta.
Tyttö itse sanoo, että ajatteli heti ensin aborttia. Mutta sitten alkoi miettiä, että se on kuitenkin hänen oma vauvansa, voiko hän sitä tappaa. Kun kaikki puhuvat, että hänellä on yksi ainoa elämä, hän ei saa sitä heittää hukkaan teiniäitinä - niin onhan hänen vauvallaankin yksi ainoa elämä ja jos hän tekee abortin, niin sitten se elämä päättyi siihen. Aika fiksua 16-vuotiaalta, mutta älykäs tyttö hän on ollut kyllä aina, tunnollinen, hyvä koulussa.
Olen sanonut, että voi antaa lapsen myös adoptioon. Mielestäni jopa minä miehen kanssa voisimme adoptoida lapsen, jos tyttö niin haluaa - olen kuitenkin vasta 36-vuotias ja meillä on itselläkin kaksi pientä lasta, joten tuskin siinä olisi ongelmia.
Tai jos tyttö haluaa pitää lapsen, niin ei se ole este opiskelulle. Ehkä voisi vuoden pitää taukoa lukiosta vauvan synnyttyä, asua meillä, kunnes pääsee ylioppilaaksi. Kyllähän lapsen päivähoitoon saa ja varmasti saa tukea yhteiskunnalta - ja toki meiltäkin.
Mutta ennenkaikkea olen korostanut, että ihan itse hänen pitää nyt päätös tehdä. Koska itse hän ne seurauksetkin kantaa - eikä elämä ole välttämättä helppoa, teki abortin tai ei.
Olen kiukkuinen miehelle. Minusta hänen velvollisuutensa isänä olisi nyt tukea lastaan, kun tämä on elämänsä ehkä vaikeimman ratkaisun edessä ja noin nuorena. Mutta molemmat vanhemmat vain syyttelevät ja ovat vihaisia.
Mitä minun pitäisi tehdä? En halua jättäytyä asiassa ulkopuoliseksi, koska minusta kukaan muu ei nyt tyttöä tue.
Kommentit (36)
Lukiko kakkonen mitä ap kirjoitti? Selvästi lukee, ettei tyttöä tarvitse painostaa suuntaan eikä toiseen, vaan antaa itse tehdä päätöksensä ja sitä päätöstä pitää tukea.
Ai että 16 raskaana, ja ehkäpä pitää "taukoa" lukiosta, ja asua teiniäitinä vauvan kanssa teillä, ja mitä kaikkea... Sulla on kyllä aika epärealistiset käsitykset, miten 16 vuotiaan lapsen äidin ja vauvan kanssa elämää eletään.
Ja miten se siitä vauvan synnyttyä jatkuu. Että ihan tukea yhteiskunnalta. Se on sitä lähiö-pissis-yh-tuet ja se siitä. Kuule alaikäisenä äidiksi tulo on itsessään este opiskelulle! Vuosikausiksi. Kuten myös muulle elämälle, kokemiselle, kypsymiselle, itsensä kehittämiselle.
16 vuotias ei todellakaan ole kypsä tekemään ihan itse päätöksiä, jotka vaikuttaa koko elämän. Pelkkä tukeminen päätöksessä ei auta, kun toisella ei ole resusrsseja edes käsitellä asiaa.
Vanhempien pitää selvittää nuorille, että kotileikit oman pikku vauvan kanssa ei ole realistisia haaveita, vaan todellisuus on toista.
Adoptioon 16 vuotiaana synnyteetty vauva? Ja minkälainen on tämän vauvan isä? Onko potentiaalia tukea perhettään, lasta ja lapsen äitiä?? Juuei ole ei.
Abortti heti. Sitten tukemaan tytärtä. Ehkäisyohjaus heti käyntiin. Miten on mahdollista että tulee raskaaksi? Eikö ole mitään valistusta saanut kotoa?
Kyllä kakkonen luki, ja ymmärtää, että ap haluaa, että tyttö ei tee aborttia, en tosin ymmärrä, että miksi ei...
Ihana ap.
Oma äitini sai minut 17-vuotiaana ja hyvin on meidät lapset hoitanut 2v vanhemman isän kanssa. Opiskeli vielä hammaslääkäriksi ennen kuin täytti 26v :) .
Tue vain tyttöä. Ihana, ettet ole jättämässä häntä pulaan.
Vaikea tilanne. Toisaalta on hyvä, että joku aikuinen on tytön tukena ja antaa erilaisia vaihtoehtoja ja näkemyksiä.
Ja toisaalta taas olet lupautunut "niin myötä - kuin vastamäessä" olemaan miehesi tukena.
Toisaalta asian julki tulemisesta on vasta niin lyhyt aika, että kaikkien kanta ehtii vielä muuttua. En tunne montaakan teinivanhemman vanhempaa (olosuhteiden pakosta tunnen heitä monia), jotka olisivat heti alusta alkaen riemusta kiljuneet, saatuaan tietää alaikäisestä lapsestaan olevan tulossa äidin/isän.
Vaikea tilanne. Toisaalta on hyvä, että joku aikuinen on tytön tukena ja antaa erilaisia vaihtoehtoja ja näkemyksiä.
Ja toisaalta taas olet lupautunut "niin myötä - kuin vastamäessä" olemaan miehesi tukena.
Toisaalta asian julki tulemisesta on vasta niin lyhyt aika, että kaikkien kanta ehtii vielä muuttua. En tunne montaakan teinivanhemman vanhempaa (olosuhteiden pakosta tunnen heitä monia), jotka olisivat heti alusta alkaen riemusta kiljuneet, saatuaan tietää alaikäisestä lapsestaan olevan tulossa äidin/isän.
Tuota mäkin mietin, vasta viikko tiedetty raskaudesta, ei kait siinä kovin nopeasti saa omaa mieltään niin hallintaan, ettei se kuohuttaisi? Siksi jännä, että ap toivoo, että teini pitäisi lapsen, jopa antaisi sen heille? Outoa.
Ap, on tosi hienoa, että kuuntelet tyttöä etkä vain huuda mitä pitää tehdä. Mutta...tyttö tietenkin horjuu eri vaihtoehtojen välillä ja ei osaa oikein arvioida, mikä olisi hänelle itselleen parasta. Olethan sinäkin varovainen, ettet tuomitse aborttia tai ylenpalttisesti hehkuta vauvan synnyttämistä vaihtiehtona. Abortti saattaa kuitenkin olla paras vaihtoehto (nimenomaan tytölle itselleenkin, ei muille).
Ehkä sinuna vetäytyisin vähän taka-alalle neuvomisen suhteen ja yrittäisin tosiaan lähinnä kuunnella tyttöä kun hän pohtii eri mahdollisuuksia, ja vakuuttaa, että häntä tuetaan, mitä tahansa hän päättikään.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 16:30"]
Miten sinä tuet tyttöä, rohkaisemalla, ettei vaan aborttia tee? Fiksu 16v tytön täytyy olla, kun ei ehkäisyä osaa käyttää, erittäin tunnollinenkin.
[/quote]
EN rohkaise tekemään aborttia enkä olemaan sitä tekemättä. Olen vain jutellut hänen kanssaan, kun hän on halunnut kuuntelijaa. Ja yrittänyt kertoa kummankin ratkaisun positiivisista ja negatiivisista seurauksista. Kun kaikki muut tällä hetkellä vain pelottelevat, että nyt hän on pilannut elämänsä ja sen pojankin elämän - ihan kuin se lapsen tuleva isä ei olisi millään lailla tästä myös vastuussa!
Kaikki tekee virheitä. Heillä oli kuulemma kondomi, mutta silti tuli raskaaksi. Kondomihan on voinut mennä rikki, olla jo valmiiksi rikki, liukua pois paikoiltaan, mitä hyvänsä. Ei varmasti ollut fiksu ratkaisu harrastaa seksiä 16-vuotiaana eikä sellaisen pojan kanssa, jonka tuntenut vasta muutaman kuukauden. Mutta sellaista se elämä joskus on.
Tilanteessa ei nähdäkseni yhtään auta se, että syytellään tyttöä typeräksi, vastuuttomaksi, tms. Se ei sitä muuta, että on nyt raskaana eikä auta siinä asiassa yhtään. Minun nähdäkseni tämä onkin ollut ainoa isompi "moka", jonka tyttö tehnyt. Ei ole polttanut tupakkaa, ei ryyppää ja rällää tms. Ja koulunsa aina hoitanut hyvin.
ap
Minullekin jäi ap:n kirjoituksesta vaikutelma, että hän ei suhtaudu asiaan kamalan objektiivisesti, vaan vastustaa aborttia.
Totta kai ideaalimaailmassa kaikki seisoisivat tytön tukena, mutta käytäntö ei ole kumminkaan nyt ideaalimaailman mukainen. Lapsen isä ei halua sitoutua perheenperustamiseen noin nuorena, mitä en ollenkaan ihmettele. Te vanhemmat ette varmasti voi seuraavaksi 18 vuodeksi sitoutua lapsenhoitoavuksi.
Käytännössä siis tyttö itse, ei kukaan muu joutuisi hoitamaan lapsen aikuiseksi asti. Se on kova sitoumus jollekin, joka itsekin on vielä täysi kakara, elämä edessä ja opinnot oikeastaan vasta alussa.
Juu, adoptio on yksi vaihtoehto, mutta kuinka pahasti sekin repisi tyttöä katsella sivusta "tätipuolena" sitä, että isä ja äitipuoli kasvattaisivat hänen lapsensa. Erittäin rankka ratkaisu sekin. Tai antaa ventovieraalle adoptioon.
Kyse on vielä nyt vasta muutaman millin solumöykystä. Raskauden alkuvaiheessa niitä menee kesken vielä niin, ettei nainen edes tiedä olleensa raskaana. Minä varaisin tytön tilanteessa empimättä ajan raskaudenkeskeytykseen ja ajattelisin, että lapsia hommataan vasta, kun niitä toivotaan ja niille on rakastava perhe odottamassa.
Sinänsä olen samaa mieltä siinä, että tyttöä ei parane liikaa kenenkään painostaa - mutta aivan rehellisesti sanottuna ap:stakaan ei siis saa puolueetonta vaikutelmaa.
Anteeksi, jos tulkitsen sävyä väärin.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 16:39"]
Ai että 16 raskaana, ja ehkäpä pitää "taukoa" lukiosta, ja asua teiniäitinä vauvan kanssa teillä, ja mitä kaikkea... Sulla on kyllä aika epärealistiset käsitykset, miten 16 vuotiaan lapsen äidin ja vauvan kanssa elämää eletään.
Ja miten se siitä vauvan synnyttyä jatkuu. Että ihan tukea yhteiskunnalta. Se on sitä lähiö-pissis-yh-tuet ja se siitä. Kuule alaikäisenä äidiksi tulo on itsessään este opiskelulle! Vuosikausiksi. Kuten myös muulle elämälle, kokemiselle, kypsymiselle, itsensä kehittämiselle.
16 vuotias ei todellakaan ole kypsä tekemään ihan itse päätöksiä, jotka vaikuttaa koko elämän. Pelkkä tukeminen päätöksessä ei auta, kun toisella ei ole resusrsseja edes käsitellä asiaa.
Vanhempien pitää selvittää nuorille, että kotileikit oman pikku vauvan kanssa ei ole realistisia haaveita, vaan todellisuus on toista.
Adoptioon 16 vuotiaana synnyteetty vauva? Ja minkälainen on tämän vauvan isä? Onko potentiaalia tukea perhettään, lasta ja lapsen äitiä?? Juuei ole ei.
Abortti heti. Sitten tukemaan tytärtä. Ehkäisyohjaus heti käyntiin. Miten on mahdollista että tulee raskaaksi? Eikö ole mitään valistusta saanut kotoa?
[/quote]
Nojoo, en varmasti tiedä, millaista on olla teiniäiti, kun omat lapseni sain vasta yli 30-vuotiaana. Minusta äitiys on ollut ihanaa. Ja olen lukenut uuden ammatin lasten synnyttyä, valmistuin viime vuonna. Ei ollut helppoa, mutta ei mahdotontakaan.
Varmasti ei tule olemaan tytön elämä ruusuista. Mutta silti minusta tytön pitäisi tehdä ratkaisu ITSE. EI niin, että hänen isänsä raahaa hänet aborttiklinikalle ja sanoo, että nyt hankkiudut eroon siitä.
Eikö muka ole ihan realistinen vaihtoehto, että 16-v. antaa lapsen adoptoitavaksi? No tuo, että adoptoisi lapsen meille, oli kyllä heitto. En ollut tullut sitä ajatellleeksi ennen kuin kirjoitin tänne, eli en ole siitä kenellekään edes puhunut. Mutta esim. oman isäni tuttavapiirissä on mies, jonka isovanhemmat aikoinaan adoptoivat hänet, koska hänen isänsä kuoli sodassa ja äiti oli kovin nuori eikä halunnut lasta pitää. Eli ei olisi tavatonta tuokaan.
Vauvan isä on samanlainen 16-vuotias. Ja ihan paniikissa, vanhempiensa nyt pelottelema.
Heillä kuulemma oli ehkäisy. Mutta se on nyt syystä tai toisesta pettänyt. Ja kyllä tyttöä on valistettu, minäkin olen näyttänyt hänelle, että meillä on lääkekaapissa kondomeita, saa ottaa, jos on tarvis. Ja sanonut, että tietty olisi suotavaa, että odottelisi vielä pari vuotta seksin kanssa, mutta parempi sitten tietää, että niitä kondomeita on, jos ei odota.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 16:48"]
[/quote]
Ymmärrän toki, ettei tilanne ole mikään ideaali. Ei tytölle, sille poikaystävälle eikä kummankaan vanhemmille. Ja että minä olen kumminkin tunteideni kanssa vähän ulkopuolinen, kun ne ole tytön vanhempi.
Ehkä sekin, kun itsellä pienet lapset, saa aikaan sen olon, että minusta tilanne ei kuitenkaan ole katastrofi. Tytön äidillä kuitenkin 16 vuotta siitä, kun lapsen saanut, niin aika eri asetelma.
Mies vaahtoaa minulle, että toki minun oli helppo ne lapset saada, kun meillä molemmilla koulutus, hänellä vakityö, taloudellinen asema turvattu, on talot ja autot ja lainat maksettu ja plaaplaa. Mutta silti en nyt pysty häntä tukemaan siinä, että painostaa tyttöä aborttiin.
ap
Muistan kun olin 9 luokalla ja ekat luokkakaverit tulivat äideiksi. Kaikki erosivat isän kanssa, kukaan ei ole ikinä tehnyt töitä. yhden lapi on nyt lähes täysikäinen ja luuseri jo kolmannessa polvessa.
entinen naapuri tuli äidiksi 8 luokalla. Nyt on ainakin 7 lasta, 5 eri isää ja pukeutuu ihan pissikseksi. Oln siis kotoisin pieneltä paikkakunnalta jossa kaikki tuntee toisensa.
En todellakaan suosittele että tarjoisit hirveesti apua. Realiteetit pöytään. Telkkarista tulee näitä teiniäiti ohjelmia, niistä näkee mitkä eväät tulevaisuuteen on, ei kovin häppöset.
rehellisyyttä pöytään ja operaation jälkeen hankkikaa tytölle pilleri. Kortsuissa on siittiötä tappavaa ainetta, eli jopa rikkoutunut kortsu toimii aika hyvin. Taitaakohan koko totuutta kertoa ?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 16:50"]
Tuota mäkin mietin, vasta viikko tiedetty raskaudesta, ei kait siinä kovin nopeasti saa omaa mieltään niin hallintaan, ettei se kuohuttaisi? Siksi jännä, että ap toivoo, että teini pitäisi lapsen, jopa antaisi sen heille? Outoa.
[/quote]
En minä nyt varsinaisesti toivo, että antaisi lasta meille. Kuten tuossa totesin, sellainen nyt vaan tänne kirjoittaessa pälkähti päähäni.
Ja ymmärrän toki, että tytön vanhemmat kuohuksissa. Mutta en ymmärrä, kun tuomitsevat tytön niin jyrkästi, kuin hän olisi nyt jotenkin "huono nainen". EN pysty astumaan sivuun, kun tytöllä ei tunnu nyt olevan ketään kuuntelijaa. On vaan painostajia. Kumpikaan vanhempi ei oikeasti kuuntele, miltä tytöstä tuntuu, eikä kuuntele hänen pohdintojaan. Toteavat vaan, että abortti, abortti.
Mielestäni tytön tulee tehdä abortti, jos HÄNESTÄ tuntuu siltä. Ja ei tule tehdä aborttia, jos ei halua sitä tehdä.
ap
En missään käskenytkään tukemaan miestä aborttiin painostamisessa. Vaan tukemaan häntä olemaan vahva aikuinen ja selviämään kriisistä, jossa nyt hänkin on.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 16:51"]
Ap, on tosi hienoa, että kuuntelet tyttöä etkä vain huuda mitä pitää tehdä. Mutta...tyttö tietenkin horjuu eri vaihtoehtojen välillä ja ei osaa oikein arvioida, mikä olisi hänelle itselleen parasta. Olethan sinäkin varovainen, ettet tuomitse aborttia tai ylenpalttisesti hehkuta vauvan synnyttämistä vaihtiehtona. Abortti saattaa kuitenkin olla paras vaihtoehto (nimenomaan tytölle itselleenkin, ei muille).
Ehkä sinuna vetäytyisin vähän taka-alalle neuvomisen suhteen ja yrittäisin tosiaan lähinnä kuunnella tyttöä kun hän pohtii eri mahdollisuuksia, ja vakuuttaa, että häntä tuetaan, mitä tahansa hän päättikään.
[/quote]
No tuohon kuunteluun ja tytön omien valintojen tukemiseen olen pyrkinyt. En nyt tosiaan ole kertaakaan sanonut, että älä tee aborttia. Ja olen muistuttanut, millaista oli, kun hänen eka pikkusiskonsa oli vauva ja valvotti meitä kaikkia. Miten koeviikkoina hän ei voinut tulla meille, kun ei meillä saanut nukuttua.
Eli kyllä hänkin tiedostaa, ettei se vauva ole mikään nukke. Toivottavasti.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 17:10"]
En missään käskenytkään tukemaan miestä aborttiin painostamisessa. Vaan tukemaan häntä olemaan vahva aikuinen ja selviämään kriisistä, jossa nyt hänkin on.
[/quote]
ja kriisissä tulee toimittua tavalla, jota ei oikeasti halua.
Toivottavasti tytär ei käy täällä ja lue tarinaansa:(
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 17:00"]
Minullekin jäi ap:n kirjoituksesta vaikutelma, että hän ei suhtaudu asiaan kamalan objektiivisesti, vaan vastustaa aborttia.
Totta kai ideaalimaailmassa kaikki seisoisivat tytön tukena, mutta käytäntö ei ole kumminkaan nyt ideaalimaailman mukainen. Lapsen isä ei halua sitoutua perheenperustamiseen noin nuorena, mitä en ollenkaan ihmettele. Te vanhemmat ette varmasti voi seuraavaksi 18 vuodeksi sitoutua lapsenhoitoavuksi.
Käytännössä siis tyttö itse, ei kukaan muu joutuisi hoitamaan lapsen aikuiseksi asti. Se on kova sitoumus jollekin, joka itsekin on vielä täysi kakara, elämä edessä ja opinnot oikeastaan vasta alussa.
Juu, adoptio on yksi vaihtoehto, mutta kuinka pahasti sekin repisi tyttöä katsella sivusta "tätipuolena" sitä, että isä ja äitipuoli kasvattaisivat hänen lapsensa. Erittäin rankka ratkaisu sekin. Tai antaa ventovieraalle adoptioon.
Kyse on vielä nyt vasta muutaman millin solumöykystä. Raskauden alkuvaiheessa niitä menee kesken vielä niin, ettei nainen edes tiedä olleensa raskaana. Minä varaisin tytön tilanteessa empimättä ajan raskaudenkeskeytykseen ja ajattelisin, että lapsia hommataan vasta, kun niitä toivotaan ja niille on rakastava perhe odottamassa.
Sinänsä olen samaa mieltä siinä, että tyttöä ei parane liikaa kenenkään painostaa - mutta aivan rehellisesti sanottuna ap:stakaan ei siis saa puolueetonta vaikutelmaa.
Anteeksi, jos tulkitsen sävyä väärin.
[/quote]
Niin, ehkä minäkään en ole ihan puolueeton. Mutta kyllä minä oikeasti ajattelen, että tytön pitäisi ratkaisu tehdä itse.
Onhan esim. Anni Sinnemäki, joka sai nuorena lapsen ja hyvin on elämässä pärjännyt...
Ja jos tyttö vaikka nyt tulisi kotiin ja sanoisi, että hän tekee huomenna sen abortin. Niin tukisin häntä siinä, enkä puhuisi enää mistään muusta ratkaisusta mitään. Mutta kun hän ITSE alkoi puhua, että ei haluakaan ehkä aborttia.
Mitä olisi pitänyt sanoa? Älä puhu paskaa, kyllä sä nyt vaan sen abortin teet, vai?
ap
Miten sinä tuet tyttöä, rohkaisemalla, ettei vaan aborttia tee? Fiksu 16v tytön täytyy olla, kun ei ehkäisyä osaa käyttää, erittäin tunnollinenkin.