Naiset ei nykyään enää halua lapsia, miehet haluaa
Otsikko on provokatiivinen ja yleistys, mutta pointti tulee siitä ilmi. Vapaaehtoinen ja itse valittu lapsettomuus on nykyään huomattavasti yleisempää naisten kuin miesten keskuudessa. Moni nainen ei nykyään halua ollenkaan lapsia vaan haluaa elää elämänsä lapsettomana. Harva mies kuitenkaan haluaa jäädä lapsettomaksi, vaan suurin osa miehistä haaveilee perheestä ja miesten lapsettomuus ei ole oma valinta vaan johtuu siitä, että he eivät ole löytäneet/saaneet naista, jonka kanssa perustaa se perhe. Tämä ei ole pelkästään suomalainen ilmiö, vaan yleinen trendi myös esim. Keski-Euroopassa.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Paha Patriarkka ja Nahkavyö :( kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kun nykynaiset tajuavat aika moni jo olla alistumatta. Kansakuntamme voi jatkaa lisääntymistä sitten, kun miehet hoitavat puolet, ja naista kunnioitetaan terveydenhuollossa sekä ennen että etenkin jälkeen raskauden. Itse henkilökohtaisesti en kuitenkaan halua ollenkaan lapsia, sillä en koe oikeaksi tehdä lapsia tällaiseen maailmaan.
Cringe kun maailman etuoikeutetuin nainen narisee feministien hallitsemassa maassa.
Eihän tuossa viestissä ollut yhtään narinaa, päinvastoin kirjoittaja aloittaa tekstinsä nimenomaan kehumalla nyky-yhteiskuntaa ("ihanaa, kun"). Sillä, kuinka "etuoikeutettu" kirjoittaja on suhteessa kehittyvien maiden naisiin, ei ole mitään väliä niin kauan, kun hänellä ei ole samoja oikeuksia ja mahdollisuuksia kuin miehillä. Ihan kummallinen ajattelumalli edellisellä kommentoijalla. Tulee mieleen se, kun lapsena piti syödä ruokalautanen tyhjäksi ja ajatella Afrikan köyhiä lapsia, vaikka vatsa olisi jo täynnä eikä ruoka maistuisi. Ihan kuin ylensyöminen auttaisi jotenkin niitä nälkää näkeviä lapsia. Aivan yhtä vähän se, minkä verran länsimainen nainen synnyttää lapsia, parantaa kehittyvien maiden naisten tilannetta. Jos mitään ei saisi yrittää omassa elämässä parantaa niin kauan, kun jollain muulla on asiat huonommin, ei yhteiskunnassa tapahtuisi mitään positiivista muutosta.
Ei hemmetti olet kipeä. Ai Suomen asiat paranevat kun syntyvyys laskee? Ei hemmetti..
N eukkujen trollikone on ottanut jalansijaa Suomesta ja saanut heikoimmat yksilöt uskomaan että ei lapsia, hyi lapsia. Ne haluavat hävittää vahvan kansalaisidentiteetin pohjoisesta länsinaapuristaan. Suomen kansa korvataa etelän vetelillä ja sitten on n eukkujen helppo valloittaa maamme.
Ihminen on eläin, ja vain sairas eläin haluaa olla jatkamatta sukuaan.
Saat kernaasti "alapeukuttaa", mutta tämä on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin osassa tapauksia kyse voi olla ihan siitä, että äitiyteen kohdistuu aivan erilaisia paineita kuin isyyteen. Nainen ottaa monessa mielessä miestä suuremman riskin (terveys, talous, ura, ajankäyttö) perhettä perustaessa. Voi olla, että mies jättää perheensä tai että aika lasten kanssa kotona estää etenemästä työuralla. Voi olla, että mies ei osallistukaan lasten hoitoon ja kasvatukseen sovitulla tavalla. Voi olla, että lapsella on joitain erityistarpeita tai vaikka oppimisvaikeuksia, jotka lähes aina jäävät ensisijaisesti äidin vastuulle. Perhe-elämä ei enää houkuttele naisia, kun tarjolla on muitakin vaihtoehtoja.
Myönnän itse kuuluvani niiden naisten joukkoon, jotka eivät halua lapsia mutta joiden mies haluaisi. Alkaessamme seurustella olin avoimempi asian suhteen, mutta kun olen nähnyt, mikä on miehen panos vaikka kotitöiden suhteen (tekee, mutta organisointivastuu on minulla) ja miten hän priorisoi ajankäyttöä (omat menot etusijalla), ymmärrän, että perhearjen pyörittäminen jäisi helposti minun vastuulleni. Kun meitä on vain kaksi, pystyn elämään näin, mutta en ala tieten tahtoen heikentämään elämänlaatuani ja vaikeuttamaan arkeani, mitä lapsen hankkiminen tarkoittaisi.
Vaikutat vähä-älyiseltä ja heikolta ihmiseltä
Kun ei suostu kotiorjaksi? :D
Ota Reiska vaikka yksi päiväkalja ja mene päikkäreille.
Kuka tässä on kotiorjuudesta puhunut? pointtina on että yrittäisitte nähdä asiat laajemmassa mittakaavassa. Muistakaa että myös teidän asenteissanne on vikaa, te naiset usein uhriudutte ettekä osaa perustella asioita kunnolla ja myös teidän pitäisi ymmärtää miehiä. Monesti sivusta seurannut kuinka kaikki sujuu hyvin mutta naiset vain nalkuttaa..miksi? en tiedä, ehkä ette osaa ajatella/ette tiedä mitä haluatte.
Reiska on hauska lempinimi, siitä pojot. En juo kuin silloin tällöin saunaoluen. En nuku päikkäreitä nukun kunnon yöunet.
Olen lainausketjun ensimmäisen viestin kirjoittaja. En malta olla kommentoimatta. Luitko kirjoittamaani viestiä lainkaan? Siinähän nimenomaan selitetään hyvin yksityiskohtaisesti, mitä haluan ja mitä en halua, ja perustellaan esitetyt näkemykset selkeästi. Sillä, että olen valinnut olla tekemättä lapsia, juuri vältän uhriutumisen ja nalkuttamisen.
Tällainen muka-pohdiskeleva, opettavaiseen sävyyn kirjoitettu kommentti ärsyttää enemmän kuin ilman mitään perusteluja esitetty "vaikutat tyhmältä ja heikolta" -kommentti, jota ei lähtökohtaisesti tarvitse ottaa vakavasti. Onko liikaa vaadittu, että lukisi viestin, johon omassa kommentissaan viittaa?
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole mikään yllätys. Naiset on saatu niin tehokkaasti aivopestyä hedonistiseen elämäntapaan, johon esim. matkustaminen kuuluu olennaisena osana
Ei naisia ole tarvinnut aivopestä olla haluamatta lapsia. Ei naiset niitä ennenkään halunneet. Niitä vain tuli, koska ei ollut ehkäisyä.
Naisilla on aina ollut se raskaampi taakka lasten saamisessa/hoitamisessa. Eikä ole kauaakaan, kun yksin lapsen saava nainen oli halveksittu, ja lapsen isä sai porskuttaa menemään niin kuin ei mitään. Häpeä oli yksin naisen.
Nyt kun naisella on ihan oikesti mahdollisuus valita, olla tekemättä lapsia, niin niitä ei haluta.
Kyllä miehen on helppo haluta jälkikasvua. Ei raskautta/sen mukanaan tuomia vaivoja, ei synnytyksen kipuja/ synnytyksen jälkeisiä vaivija, ei yöimetyksiä jne jne...
Ei kiinnosta lapsiperheen arki, kavereiden kärsimystä vierestä seurattuna en näe siinä mitään tavoiteltavaa. Jatkuvaa stressiä ja kiirettä.
M36
Mikähän av-laisissa on vikana kun kellään ei ole hyvää, osaistuvaa ja vastuutaan kantavaa miestä? Kaikkia on sumutettu? Yleensä kuitenkin merkkejä miehen moraalisesta rappiosta olisi ilmassa etukäteen, oletteko te täällä sokeita? Liitot kaatuvat aina miehen takia, teissä itsessänne ei sitten ole vikaa? Kenessäkään? Yleensä kun myös mies pitää sanansa, ainakin omani ja ystävieni. Joillain liitot kaatuvat, mutta harva kehtaa väittää, että vain koska mies muuttui siaksi, toisin kuin lupasi. Silloinkin myönnetään, että sika vaittiin ihan tietoisella riskillä, joka ei sitten kannattanut. Ja suurin osa valitsee tosiaan ihan kelpo miehen puolisokseen. Mutta nämä av-tarinat ovatkin keksittyjä tai yhden-kahden miesvihaajan käsialaa. Millainen isäsuhde teillä on? Isä jätti äidin tämän synnyttäessä? Ja tämäkö on yleistä? "Jes geenini jatkuvat, pärjäilkää!"
Vierailija kirjoitti:
Mikähän av-laisissa on vikana kun kellään ei ole hyvää, osaistuvaa ja vastuutaan kantavaa miestä? Kaikkia on sumutettu? Yleensä kuitenkin merkkejä miehen moraalisesta rappiosta olisi ilmassa etukäteen, oletteko te täällä sokeita? Liitot kaatuvat aina miehen takia, teissä itsessänne ei sitten ole vikaa? Kenessäkään? Yleensä kun myös mies pitää sanansa, ainakin omani ja ystävieni. Joillain liitot kaatuvat, mutta harva kehtaa väittää, että vain koska mies muuttui siaksi, toisin kuin lupasi. Silloinkin myönnetään, että sika vaittiin ihan tietoisella riskillä, joka ei sitten kannattanut. Ja suurin osa valitsee tosiaan ihan kelpo miehen puolisokseen. Mutta nämä av-tarinat ovatkin keksittyjä tai yhden-kahden miesvihaajan käsialaa. Millainen isäsuhde teillä on? Isä jätti äidin tämän synnyttäessä? Ja tämäkö on yleistä? "Jes geenini jatkuvat, pärjäilkää!"
Monet miehet ovat yllättävän taitavia näyttelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet miehet ovat yllättävän taitavia näyttelijöitä.
Osa miehistä tekee mitä tahansa päästäkseen lisääntymään. Miesasiamies saa huomata kivan sanan tuolla alussa jossa painotan sanaa osa. Onhan niitäkin joista on jo heti kättelyssä näkynyt lusmuilu, mutta yleensä näiden naisissa tuntuu olleen myöskin ne omat oikkunsa.
Tiedän parikin tapausta jossa ollaan esiinnytty hyvinä tyyppeinä ja vasta suhteen mennessä eteenpäin tuodaan esille tämä ”miesvauva” ja kyllä jopa naisissa prinsessa moodi missä ei suostuta tekemään mitään muuta kuin edustamaan perhettä vieraiden tullessa kylään. Muina aikoina maataan sitten sohvalla tai karataan salille toisen hoitaessa taloutta sekä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että huonolaatuiset geenit karsiutuvat geenialtaasta. Toivottavasti lapsirakkailla ja lämpimillä naisilla on mahdollisuus keskittyä äitiyteen ja hankkia 4-5 lasta. Näistä kasvaa sitten ne tulevaisuuden suomalaiset, jotka ovat parempia ja yhteisöllisempiä ihmisiä koska kylmät ja kolkot geenit poistuvat luonnollista tietä.
Ei se kansalaisten määrä ole oleellinen asia, vaan laatu. Rakastavien äitien lapset ovat itsekin rakastavia ja perhekeskeisiä, joten sukupuutto ei ole vaarana. Luontokin kiittää, kun hedonistit katoavat kuluttamasta.
Eikös aika usein myös alempien sosiaaliluokkien ihmiset, joilla on elämänhallinnan kanssa ongelmia, tee paljonkin lapsia. Ei siinä ole rakastavuudesta tai perhekeskeisyydestä kyse, vaan siitä ettei asioiden kontrollissa pitäminen kiinnosta sen vertaa että ehkäisyä viitsisi käyttää. Näistä perheistä tulee tulevaisuuden lapset myös isoin osin.
Hyi ällötys kuka on noin ylimielinen että jakaa ihmiset vielä sosiaaliluokkiin tänä päivänä! Jokainen ihminen on saman arvoinen.
Sanoinko jossain pitäväni ihmisiä eri arvossa? Sen tulkinnan teit sinä, en minä.
Ja jos sosiaaliluokka on tänään kielletty sana, niin kerrotko ystävällisesti mitä sanamuotoa tänään pitäisi käyttää? Tiedät varmaan kuitenkin, millaista ihmisryhmää tarkoitin. Heitä, joilla elämänhallinta on retuperällä, ovat matalasti kouluttautuneita, käyttävät runsaasti yhteiskunnan tukipalveluja ja jotka elävät köyhyysrajan tuntumassa. Mikä sana on oikea ja korrekti kuvaamaan tätä ihmisryhmää?
sori ohis
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Naisilla tuntuu olevan paljon realistisempi käsitys siitä mitä raskauteen ja lastenhoitoon kuuluu. Miehet ajattelevat että se vauva vain tupsahtaa jostain ja nukkuu yöt päivät. Sitten jonain päivänä hänestä tulee kiva 12-vuotias jonka kanssa voi leikkiä.
No niinhän se miehen näkökulmasta meneekin. Naistenhoito on akkojen hommaa. Mies vaan jeesailee vähän.
Kyllä minäkin olisin hankkinut lapsia, jos olisin mies. Musta olisi tullut loistava faija!
Ja musta loistava synnyttäjä ja äiti! Jos tädillä olis munat niin se olis setä. Mut ei muuten. Ihan turha jossitella. Ei isän roolikaan mikään helppo ole. Ei ollut ennen (taloudellinen vastuu) eikä ole nytkään (pitää olla läsnä, emotionaalinen JA tuoda rahat).
Itse laskisin läsnäolon ja emotionaalisuuden ihan ihmisen peruspiirteisiin, enkä mihinkään erityisiin "tämä tekee sinusta hyvän isän"-ominaisuuksiin. Pitää sen äidinkin olla sitä. JA tuoda rahat perheeseen omalta osaltaan. JA hoitaa koti ja penskat.
Tai siis ei pidä, paitsi vanhanaikaisissa ummehtuneissa kuvitelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Eli nykynaiset ei halua heidän elämän jatkuvan heidän jälkeen. Ei olisi teitä jos äitinne olis aikoinaan ajatellut samoin.
Jos en olisi syntynyt, en olisi myöskään harmissani siitä etten syntynyt. Aivassama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha Patriarkka ja Nahkavyö :( kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kun nykynaiset tajuavat aika moni jo olla alistumatta. Kansakuntamme voi jatkaa lisääntymistä sitten, kun miehet hoitavat puolet, ja naista kunnioitetaan terveydenhuollossa sekä ennen että etenkin jälkeen raskauden. Itse henkilökohtaisesti en kuitenkaan halua ollenkaan lapsia, sillä en koe oikeaksi tehdä lapsia tällaiseen maailmaan.
Cringe kun maailman etuoikeutetuin nainen narisee feministien hallitsemassa maassa.
Eihän tuossa viestissä ollut yhtään narinaa, päinvastoin kirjoittaja aloittaa tekstinsä nimenomaan kehumalla nyky-yhteiskuntaa ("ihanaa, kun"). Sillä, kuinka "etuoikeutettu" kirjoittaja on suhteessa kehittyvien maiden naisiin, ei ole mitään väliä niin kauan, kun hänellä ei ole samoja oikeuksia ja mahdollisuuksia kuin miehillä. Ihan kummallinen ajattelumalli edellisellä kommentoijalla. Tulee mieleen se, kun lapsena piti syödä ruokalautanen tyhjäksi ja ajatella Afrikan köyhiä lapsia, vaikka vatsa olisi jo täynnä eikä ruoka maistuisi. Ihan kuin ylensyöminen auttaisi jotenkin niitä nälkää näkeviä lapsia. Aivan yhtä vähän se, minkä verran länsimainen nainen synnyttää lapsia, parantaa kehittyvien maiden naisten tilannetta. Jos mitään ei saisi yrittää omassa elämässä parantaa niin kauan, kun jollain muulla on asiat huonommin, ei yhteiskunnassa tapahtuisi mitään positiivista muutosta.
Ei hemmetti olet kipeä. Ai Suomen asiat paranevat kun syntyvyys laskee? Ei hemmetti..
Enhän minä niin sanonut. Sanoin, että se, mitä teen omalla elämälläni, ei vaikuta muiden maiden naisten elämään mitenkään, ja tässä mielessä on kohtuutonta syyllistää sillä, miten etuoikeutettu länsimainen nainen on. Länsimainen mies on aivan yhtä etuoikeutettu suhteessa kehittyvien maiden miehiin.
Mitä tulee syntyvyyteen Suomessa tai muissa länsimaissa, näen sen laskun luonnollisena kehityksenä. Vain agraariyhteiskunnassa, jossa sekä mies että nainen työskentelevät "kotona", voi syntyvyys pysyä samalla tasolla tai kasvaa. Jälkiteollisten yhteiskuntien kehitys edellyttää sitä, että myös naiset työskentelevät kodin ulkopuolella. Tätä on vaikea yhdistää siihen, että samaan aikaan hankittaisiin useita lapsia. Elintason kasvaessa kasvavat lisäksi myös paineet vanhemmuudelle.
Kaikkia länsimaita yhdistää myös tietty individualismi: oman edun uhraaminen kansakunnan edun vuoksi ei sovi nykyiseen länsimaiseen ajattelutapaan. Individualismi koskee sitä paitsi sekä miehiä että naisia. Se, että naisilta vaadittaisiin jotain, mitä miehiltä ei, sotisi länsimaisen yhteiskunnan perusarvoja vastaan.
Perhepolitiikassa on liikaa luotettu äitimyyttiin ja ajateltu, että naiset kyllä haluavat lapsia, olivat olosuhteet millaiset hyvänsä. Sitä mukaa, kun naisille on avautunut muita mahdollisuuksia, on into perheen perustamiseen kuitenkin laskenut. Mikäli syntyvyyttä halutaan nostaa, tulee perheen perustamisesta siis tehdä riittävän houkuttelevaa. Naisten syyllistäminen ei selvästikään tuota toivottua tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea nainen muualta.Ovat uskollisempia ja perheläisempiä,eikä tarvitse maksaa elareita toistakymmentä vuotta niinkuin minä jouduin.
Siis miksi et maksaisi oman lapsesi elatusta????
Vierailija kirjoitti:
Mulla on taas ihan päinvastanen tilanne. Kaikki eksäni kuumeisesti ovat halunneet lapsia tulevaisuudessa (yksi jopa lopetti salaa pillereiden käytön tullakseen raskaaksi, oli aika läheltä-piti tilanne), kun taas itselleni se olisi kauhistus, enkä halua ikinä jälkikasvua. Yksi juttu kaatuikin juuri sen takia.
-M28
Sinä olet siis se poikkeus joka vahvistaa säännöt.
Olet kyllä sen verran nuori vielä, että mielesi voi muuttua.
Meillä mies oli kyllä selvästi lapsimyönteisempi aina. Itse inhosin ajatustakin lapsenteosta.
Kun meille sitten lapsi tuli , oli mies jo lähemmäs 40v ja minäkin yli 30v. Mies sanoi , että luuli jo, ettei koskaan saa lasta. Ei kyllä koskaan painostanut lapsentekoon.
Valitettavasti pakko myöntää, että minun harteile se lapsen kasvatus ja hoito enimmäkseen jäi. Yöuniaan mies ei kertaakaan lapsen takia uhrannut. Neuvolat, koulujen vanhempainillat ym jäi kaikki minun huoleksi.
No kyllähän se tietenkin kostautuu miehelle nyt myöhemmin. Lapsi läheinen minulle, suhde isään selvästi vieraampi. Nuoriaikuinen kyllä rakastaa isäänsä, mutta joka asiassa käännytään minun puoleen. Ja yhteydenpito maailmalta käy isälleen minun kautta. Samaten mies pyytää aina minua sanomaan nuorelle sitä ja tätä, koska itse ei soita tälle. Selvästi vähän vierastavat toisiaan. Läheiselle ihmissuhteelle luodaan pohja jo lapsena.
Vierailija kirjoitti:
N eukkujen trollikone on ottanut jalansijaa Suomesta ja saanut heikoimmat yksilöt uskomaan että ei lapsia, hyi lapsia. Ne haluavat hävittää vahvan kansalaisidentiteetin pohjoisesta länsinaapuristaan. Suomen kansa korvataa etelän vetelillä ja sitten on n eukkujen helppo valloittaa maamme.
Ihminen on eläin, ja vain sairas eläin haluaa olla jatkamatta sukuaan.
Saat kernaasti "alapeukuttaa", mutta tämä on totuus.
Ei ole totuus.
Kas kun se ei yllätä. Tuleehan lasten hankkiminen naiselle lähes aina kalliimmaksi kuin miehelle kun puhutaan terveydestä, ajasta, urasta, myös riskeistä.
Kun mies haluaa lapsen, vertautuu tilanne pitkälti siihen, jos perheen lapset haluavat koiran, kissan, kilpikonnan, papukaijan, gerbiilin ja parta-agaman. On hauskaa esitellä lapsen kuvaa puhelimesta kavereille, mutta kotona ei miestä juuri näy ja äiti hoitaa.
Mikä yllätys tämä on? Lasten hankinta on naiselle paljon suurempi taakka kuin miehelle. Ei voi edes vertailla.😂