Naiset ei nykyään enää halua lapsia, miehet haluaa
Otsikko on provokatiivinen ja yleistys, mutta pointti tulee siitä ilmi. Vapaaehtoinen ja itse valittu lapsettomuus on nykyään huomattavasti yleisempää naisten kuin miesten keskuudessa. Moni nainen ei nykyään halua ollenkaan lapsia vaan haluaa elää elämänsä lapsettomana. Harva mies kuitenkaan haluaa jäädä lapsettomaksi, vaan suurin osa miehistä haaveilee perheestä ja miesten lapsettomuus ei ole oma valinta vaan johtuu siitä, että he eivät ole löytäneet/saaneet naista, jonka kanssa perustaa se perhe. Tämä ei ole pelkästään suomalainen ilmiö, vaan yleinen trendi myös esim. Keski-Euroopassa.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin ollut jo vuosia sitten valmis jäämään koti-isäksi ja ottamaan vetovastuun lastenoidosta ja muista kodin "metatöistä". Olen sitä tietenkin vieläkin, mutta ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi on osoittautunut löytää nainen, joka olisi valmis tällaiseen roolitukseen..
Minulla ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista kunnianhimoa uran suhteen ja se on oman kokemukseni mukaan valtaosalle naisista ikävä kyllä liian suuri turn off.
Tiedän, että moni saattaa tuohtua tästä, mutta olisiko siinä silti jotain perää, että nainen haluaa katsella miestään jollain tavoin ylöspäin ja status ja menestys uralla ovat tässä oleellisessa osassa?
Sen verran harvinaisia ovat koti-isät etten oikein muutakaan keksi. Taloudellisesti tulen kyllä toimeen itseksenikin enkä siis ole mitään elättäjää etsimässä. Minua ei vain kiinnosta oravanpyörässä ravaaminen lainkaan.
Ettet vaan luule että se koti-isyys olisi jotain kotona makaamista, silloin tällöin lapsia leikittäen? :D Varmaan useampikin mielellään tekisi uraa kun mies hoitaisi kotia ja lapsia, mutta siinä on se riski että mies tajuaa millainen homma se on vasta siinä vaiheessa kun lapsi on jo syntynyt. Mitäs sitten tapahtuu jos mies ei yhtäkkiä suostukaan koti-isyyteen?
Minulla on nuorempi vaikeasti kehitysvammainen sisko, jonka hoitamiseen osallistuin aktiivisesti koko nuoruuteni ajan. Joten en kyllä usko että koti-isäni oleminen olisi pelkästään jotain kotona makaamista.. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin ollut jo vuosia sitten valmis jäämään koti-isäksi ja ottamaan vetovastuun lastenoidosta ja muista kodin "metatöistä". Olen sitä tietenkin vieläkin, mutta ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi on osoittautunut löytää nainen, joka olisi valmis tällaiseen roolitukseen..
Minulla ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista kunnianhimoa uran suhteen ja se on oman kokemukseni mukaan valtaosalle naisista ikävä kyllä liian suuri turn off.
Tiedän, että moni saattaa tuohtua tästä, mutta olisiko siinä silti jotain perää, että nainen haluaa katsella miestään jollain tavoin ylöspäin ja status ja menestys uralla ovat tässä oleellisessa osassa?
Sen verran harvinaisia ovat koti-isät etten oikein muutakaan keksi. Taloudellisesti tulen kyllä toimeen itseksenikin enkä siis ole mitään elättäjää etsimässä. Minua ei vain kiinnosta oravanpyörässä ravaaminen lainkaan.
Ettet vaan luule että se koti-isyys olisi jotain kotona makaamista, silloin tällöin lapsia leikittäen? :D Varmaan useampikin mielellään tekisi uraa kun mies hoitaisi kotia ja lapsia, mutta siinä on se riski että mies tajuaa millainen homma se on vasta siinä vaiheessa kun lapsi on jo syntynyt. Mitäs sitten tapahtuu jos mies ei yhtäkkiä suostukaan koti-isyyteen?
Minulla on nuorempi vaikeasti kehitysvammainen sisko, jonka hoitamiseen osallistuin aktiivisesti koko nuoruuteni ajan. Joten en kyllä usko että koti-isäni oleminen olisi pelkästään jotain kotona makaamista.. :)
Siinä tapauksessa onnea etsintään. Tässäkin ketjussa on ollut monta vastaajaa jotka mielellään ottaisivat sen "isän" roolin perheessä. Se vaan että miten onnistut vakuuttamaan naisen että todellakin sitten teet mitä lupaat. Olisi aika vaikea paikka synnyttää lapsi jota kukaan ei sitten halua hoitaa.
Okei tää tuli yllätyksenä, koska mun ystäväpiirissä (+25v) kaikki naiset nimeomaan haaveilee niistä vauvoista ja miehet haraa vastaan ja sanoo että ei vielä ja vasta sitten kun ollaan reilusti yli 30.
Ei kannata näköjään pariutua samanikäisten miesten kanssa ne on ihan lapsia vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole mikään yllätys. Naiset on saatu niin tehokkaasti aivopestyä hedonistiseen elämäntapaan, johon esim. matkustaminen kuuluu olennaisena osana
Tai sitten ne omista haaveista luopumaan joutuneet äidit ovat puhuneet asiasta tyttäriensä kanssa.
Juuri tämä. Jos tämän päivän nuorille naisille ei ole erikseen syötetty sitä, että on ok, kun vaimot ovat lasten- ja kodinhoitovastuussa käytännössä yksin, voi olla, ettei homma innosta.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko on provokatiivinen ja yleistys, mutta pointti tulee siitä ilmi. Vapaaehtoinen ja itse valittu lapsettomuus on nykyään huomattavasti yleisempää naisten kuin miesten keskuudessa. Moni nainen ei nykyään halua ollenkaan lapsia vaan haluaa elää elämänsä lapsettomana. Harva mies kuitenkaan haluaa jäädä lapsettomaksi, vaan suurin osa miehistä haaveilee perheestä ja miesten lapsettomuus ei ole oma valinta vaan johtuu siitä, että he eivät ole löytäneet/saaneet naista, jonka kanssa perustaa se perhe. Tämä ei ole pelkästään suomalainen ilmiö, vaan yleinen trendi myös esim. Keski-Euroopassa.
Mihin tutkimukseen tuo väittämäsi perustuu?
Olen 33-vuotias nainen ja lasten haluaminen on vähän fiftisixtijuttu minulla. Periaatteessa haluaisin lapsia, mutta voisin saada niitä vain sellaisen miehen kanssa, joka oikeasti sitten hoitaisi puolet niistä lapsista ja pitäisi osan vanhempainvapaista ja tekisi sen mielellään. Niin että minä voisin jatkaa uraani yhtä hyvin kuin se mieskin ja harrastaa yhtä paljon kuin se mieskin jne. Mutta miten voisin koskaan luottaa kenenkään miehen lupauksiin tästä kun koko ajan saa nähdä lähipiirissä miten ne ns. hyvät isät on sitten luistelleet siitä lastenhoitovastuusta ja nainen onkin yhtäkkiä kodin vankina siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/tuore-tutkimus-kertoo-huo…
Väestöliiton kyselyn perusteella miehet suunnittelevat iästä, tuloista ja koulutuksesta riippumatta perheen perustamista ylipäätään vähemmän kuin naiset, mutta erityisesti suosituimmassa lisääntymisiässä olevien 30–34-vuotiaiden miesten perheenperustamisaikeissa on tapahtunut huima pudotus.
Kun heiltä kymmenen vuotta sitten vuoden 2008 barometrissä kysyttiin, kuinka moni suunnittelee hankkivansa tulevaisuudessa lapsen tai lisää lapsia, noin 60 prosenttia vastasi myöntävästi. Nyt tämä porukka on kutistunut 35 prosenttiin.
Hyvin koulutetut miehet suunnittelevat lisääntymistä kaikkein vähiten, ja koska ihmisillä on taipumus pariutua kaltaistensa kanssa, etenkin pääkaupunkiseudulla asuvien koulutettujen ja hyvätuloisten naisten voi olla tulevaisuudessa hankala löytää itsensä ikäistä lisääntymishaluista miestä.
Mutta kuitenkin: http://www.vaestoliitto.fi/@Bin/5255633/Vapaaehtoinen_lapsettomuus_Suom…
yli 29-vuotiasissa velanaisia on enemmän kuin velamiehiä.
Ap
Niin, eli naisilla on ylipäänsä useammin selkeä kanta lastenhankitaan kuin miehillä, joiden kanta on useammin emmätiiä tai ehkäsitjoskus.
Mites me iskät ku vie lapsia ulos koska naista "ei huvita" tai nainen "ei jaksa"? Hah hitto tää palsta on surullisia naisia täynnä. Ite opetin lapselle lusikan käytöstä kuperkeikkaan kaiken, ja emäntä laittaa penskan vaan kattoo palomies samia tabletilta. Eukko halus lapsen, minä en, tässä olen ja kannan vastuuni, nainen ei. Ps käyn töissä ja nainen ei, lapsi tarhassa 8-15. Repikää
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että mistä tämä syntyvyyden lasku johtuu. Lapsethan on yks maailman ihanimpia asioita ja heissä on tulevaisuus. Minut saa hyvälle tuulelle jo vauvan hymy ja nauru, se on niin viaton, ei oo päässyt raaka maailma vielä turmelemaan. Luonnollisestihan suurimmalla osalla naisista alkaa biologinen kello tikittämään jossain vaiheessa elämää ja tulee vauvakuume, tämä sen takia ettei kuolla sukupuuttoon. Nykyään tietty naiset tekee myös uraa ja on monia viihdykkeitä mitä entisaikaan ei ollut ja tämä kaikki on ok, mutta ei silti pitäis unohtaa myös sitä perhe-elämän ihanuutta ja vaikka lapset rajoittaa menemistä niin siitä huolimatta voit tehdä samoja asioita kuin ennenkin, ei ne oo täysin pois suljettuja. Luonnollista on myös se että synnytys sattuu, mutta ei kukaan siihen kipuun oo kuollu ja harvoin kuolee nykyään synnytyksessä muistakaan syistä kun on niin hyvä terveydenhoito joten nämäkään ei voi olla syitä syntyvyyden laskuun. Perhe-elämä on välillä myös raskasta, mutta sekin on asenne kysymys miten siitä selviää. Olen huolissani siitä miten mahtaa Suomeen vaikuttaa tämä jos syntyvyys jatkaa laskuaan, onko meillä kohta ees Suomea jos ei oo tarpeeks oman maan kansalaisia...?
"Lapsethan on yks maailman ihanimpia asioita ja heissä on tulevaisuus. Minut saa hyvälle tuulelle jo vauvan hymy ja nauru, se on niin viaton, ei oo päässyt raaka maailma vielä turmelemaan"
*Oksennus*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma väite. Aika moni aloitus tällä palstalla kertoo miehen haluttomuudesta osallistua sinappikone arkeen.
Halu saada lapsia a priori on aivan eri asia kuin halu hoitaa niitä lapsia sitten kun ne konkreettisesti siinä ovat. Ap
Mielenkiintoista, avaatko tätä vähän lisää? Olen aina ajatellut, että halu saada lapsi tarkoittaa juuri sitä, että haluaa hoitaa ja kasvattaa sitä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on muuttunut ja avartunut. Lastenohjelmien prinsessatkaan eivät enää odota tornissaan prinssiään, jonka kanssa voivat elää elämänsä loppuun saakka. Nykyään kaikki on niin avointa. Lastensaannista ja lapsiarjesta tiedetään faktat. Ulkonäköän hiominen, matkustelu ym. on tärkeää, ja lapset eivät kuulu siihen kuvioon. Miehet eivät tosiaan niitä lapsia synnytä, joten heidän ulkonäköön se ei vaikuta. Ja lapsista suurin vastuu on edelleenkin silti naisella, äidillä. Mutta naisilla on toisaalta samanlaiset työelämät ja mahdollisuudet kuin miehillä. Lapset eivät enää kuulu kuvioon. Tai jos lapsia halutaan niin sitten "joskus". Joskus se on vain liian myöhään.
Ootko tosiaan noin pinnallinen, ulkonäkö sulle noin tärkeää? hyi maailma menee rumaksi tälläsillä arvoilla... Sitäpaitsi harvalla naisella raskaus ja synnytys tuhoaa ulkonäön todella pahasti jos ei päästä itseään lihomaan älyttömästi raskausaikana ja viitsii treenata.
Tämä kommentti kertoo susta kaiken oleellisen.
Vierailija kirjoitti:
Mites me iskät ku vie lapsia ulos koska naista "ei huvita" tai nainen "ei jaksa"? Hah hitto tää palsta on surullisia naisia täynnä. Ite opetin lapselle lusikan käytöstä kuperkeikkaan kaiken, ja emäntä laittaa penskan vaan kattoo palomies samia tabletilta. Eukko halus lapsen, minä en, tässä olen ja kannan vastuuni, nainen ei. Ps käyn töissä ja nainen ei, lapsi tarhassa 8-15. Repikää
Miksi hankit lapsen, jos et sitä halunnut?
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Naisilla tuntuu olevan paljon realistisempi käsitys siitä mitä raskauteen ja lastenhoitoon kuuluu. Miehet ajattelevat että se vauva vain tupsahtaa jostain ja nukkuu yöt päivät. Sitten jonain päivänä hänestä tulee kiva 12-vuotias jonka kanssa voi leikkiä.
No niinhän se miehen näkökulmasta meneekin. Naistenhoito on akkojen hommaa. Mies vaan jeesailee vähän.
Kyllä minäkin olisin hankkinut lapsia, jos olisin mies. Musta olisi tullut loistava faija!
Ja musta loistava synnyttäjä ja äiti! Jos tädillä olis munat niin se olis setä. Mut ei muuten. Ihan turha jossitella. Ei isän roolikaan mikään helppo ole. Ei ollut ennen (taloudellinen vastuu) eikä ole nytkään (pitää olla läsnä, emotionaalinen JA tuoda rahat).
Joo, on isällä rankkaa.. :D
rj5 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma väite. Aika moni aloitus tällä palstalla kertoo miehen haluttomuudesta osallistua sinappikone arkeen.
Halu saada lapsia a priori on aivan eri asia kuin halu hoitaa niitä lapsia sitten kun ne konkreettisesti siinä ovat. Ap
Mielenkiintoista, avaatko tätä vähän lisää? Olen aina ajatellut, että halu saada lapsi tarkoittaa juuri sitä, että haluaa hoitaa ja kasvattaa sitä lasta.
Varmaan tarkoittaa mm. sitä, että kun haluaa lasta, siis ennen kuin niitä on, niin on mielessä vain joku (ruusuinen) kuvitelma siitä vauvasta ja lapsesta. Ja sitten todellisuus voi lyödä silmille ja voi huomata, että se vauvan hoitaminen tuntuukin ihan kamalalta eikä pää kestä sitä vauva-arkea ollenkaan.
Ja osa miehistä haluaa jälkikasvua, perillisiä (eivätkä todellakaan halua hoitaa vauvaa tai pikkulasta).
Suomalaisia ei edes ole 100 vuoden päästä. Kaikki suomalaiset naiset lisääntyy mustien kanssa ja suomalaismiehet hakee thaikku naisen tai kuolee yksin ilman lapsia
No kyllä se on liian raskas yhdistelmä työura ja perhe-elämä, kun jälkimmäinen kuitenkin naisen niskaan kaatuu. Periaatteessa haluaisin perheen, mutta tiedän etten jaksa tuota yhdistelmää
Tuomio kirjoitti:
Suomalaisia ei edes ole 100 vuoden päästä. Kaikki suomalaiset naiset lisääntyy mustien kanssa ja suomalaismiehet hakee thaikku naisen tai kuolee yksin ilman lapsia
Eivät kaikki miehet saa niitä ulkolaisia naisia. Sekun vaatii katsos säännöllisiä tuloja ja osa haluaa edelleen kotimaista tai eurooppalaista miestä johtuen puhtaasti kulttuurieroista. Tietyissä maissa odotetaan naisen tekevän lapsia joten naisten kannattaa olla sikäli tarkkaavaisina vaikka ottaisivat Euroopasta tulleen miehen :P
Itse naisena tiedän etten halua lapsia ja haluaisin löytää kumppanin jolla sama ajatus. Tuttavapiiri täynnä lapsiperheitä ja tiedän vaan pari tyyppiä ( naisia ) joilla sama ajatus. Lähes kaikki tutut miehet haaveilevat lapsista ainakin joskus tulevaisuudessa. Olenkin vähän "outolintu" tässä porukassa. Tosin tuttavapiirini on aika pieni ja tiedän, että muitakin minunlaisia varmaan löytyy. En silti haluaisi jäädä yksin tämän asian takia tai joutua johonkin "huonoon" ja ei kestävään suhteeseen. Olen vasta melko nuori.
Kannattaa hakea nainen muualta.Ovat uskollisempia ja perheläisempiä,eikä tarvitse maksaa elareita toistakymmentä vuotta niinkuin minä jouduin.
Ainoa syy on saada lapsi, jota heidän ei itse tarvitse hoitaa ja olla tekemisissä.