Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kiva kun pääsette tulemaan, mutta Tanjan kannattaa valita menoa kestävät vaatteet, kun tänne tulee noita lapsia"

Vierailija
28.02.2019 |

Nimi muutettu. Hääkutsu, ilmoittautumisen jälkeen tällainen kommentti, koskien 16-vuotiasta. "Tanja" ilmoitti, ettei hän lähde. Nyt kutsuja on vihainen, "mistä mä nyt saan lapsenvahdin, kun ei ole muita teinejä lähipiirissä". Ehdotin MLL:n palveluja. "Mut kun niille pitää maksaa". No ilmoitin, että "Tanja" voi tulla, jos maksatte hänelle koko illasta 200, mutta hän ei ole mikään ilmainen juhlalastenvahti ja sitä paitsi noita on kokemattomalle aika paljon. Nää vahdittavat lapset ovat siis muiden vieraiden lapsia, joita on noin viisi alle kouluikäistä + muutama kouluikäinen, tarkistin asian vielä. Ei nyt kuulemma tartte minunkaan tulla. No aioin peruuttaa joka tapauksessa. Kyseessä ei edes ole kovin hyvä ystävä, kaveri vain, ja taisi koko kutsun syy olla saada teini lapsia vahtimaan. Ei hän edes tunne teiniä kovin hyvin, on vain kuullut muilta että on luotettava ja hyväkäytöksinen.

Kommentit (391)

Vierailija
101/391 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vielä 20-vuotiaana vahtia 10-12-vuotiaita serkkujani sekä serkkujen serkkuja. Olin jo korkeakouluopiskelija ja asuin avoliitossa. Minulle ja miehelleni oli katettu lasten pöytään... Harmi, etten silloin saanut suutani auki, oltiin aika etäisiä isän puolen suvun kanssa.

Vierailija
102/391 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitähän on. Meillä miehen suku kuvittelee, että Helsingin kotimme on suvun yhteinen lomakoti, jonne vaan keskenään sovitaan, kuka tulee milloinkin.

Osa ilmoitttaa vielä ruokatoiveetkin ja odottaa, että kuskaan ja opastan joka paikassa.

Miehen sisko oli ottanut käännöstöitä firmalleen ja soitteli sitten niistä koko ajan minulle, että miten tää ja tää sanotaan ja etkö viittis lukaista läpi.

Sama.Maalaiset ei osaa liikkua/on hiton pihejä.Raivostuttavinta on olla se ilmainen taksi joka suuntaan,vaikka bussi lentokentälle ja ratikka molempiin satamiin menee ikkunan alta.

Me ison maakuntapääkaupungin asiantuntija-organisaatiossa ihmettelimme sitä, miten meidän oletetaan osavan tulla junalla Helsinkiin ja siitä 1-2 julkisella tai taksilla firman päämajaan, ja osataanhan me. Mutta kun Helsingistä tuli meille väkeä, oli meno aivan uusavutonta. Piti käydä asemalta hakemassa kädestä pitäen aikuiset ihmiset, tohtorit ja p-päälliköt jotka eivät uskaltaneet itse tehdä vastaavaa. Luulivat varmaan ettei täällä ole takseja saatika busseja.

Sori, ohis aihe. Mutta kyllä niitä kaupungista maalle pitopalveluun tulijoita on myös. Nykyään vähemmän koska maalla ei enää asu niitä kivoja serkkuja joiden rantasaunaan on kiva majoittautua pariksi viikoksi. Mökkiloisiakin on kaupungistumisen myötä vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/391 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kun teininä nakitettiin veljeni lastenlikaksi turhan usein, niin otin sen sitten mukaani mihin sitten meninkin. Enkä ollut mikään pyhäkouluteini. Toivottavasti ei saanut traumoja, on mua 7 vuotta nuorempi. Sillon kyllä veli tykkäs ja vieläki fiilistelee noita aikoja. Oli niinku joku söpö maskotti siellä mukana. :D

Vierailija
104/391 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Femina feminam lupa.

Missä kohtaa kävi ilmi, että aloittaja on nainen?

Olisiko ok, jos ihan ilmoitusluontoisesti kerrottaisiin, että sinun miehesi/vaimosi on sitten kymmenen vieraan pikkupenskan hauskuuttaja sillä välin, kun muut juhlivat?

Vierailija
105/391 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh. Kuka muka nykyteineille uskaltaa antaa mitään vastuuta. Eihän niistä ole kuin kännykkää näpyttelemään. Provo aloitus.

Ite oot.

Vierailija
106/391 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä näitä ei kerrota etukäteen. Hääpaikalla sitten kaaso tai morsiamen äiti tulee sanomaan, että perheen nuoria kaivataan tuolla "jossain muualla" ja kun nuoret menevät mukaan, onkin edessä lastenhoitokeikka. Jos nyt viitsitte ihan vaan sen aikaa katsoa perään, kun on puhe morsiusparille tms.,saa vanhemmat olla rauhassa. Jos myöntyy, on koko illan ilmaisena lastenvahtina eikä kieltäytytyminen ole mahdollista.

Tätä tehtiin jo aikanaan minulle ja omia lapsia olen opastanut, että hymyilkää nätisti, sanokaa, että kiva ja kun se kaaso tms.on poistunut, niin palatkaa pöytään. Mitään vastuuta muiden lapsista ei ole.

Erikoinen ohje sulta kyllä... Ehkä teiniä voi myös ohjeistaa sanomaan suoraan, ettei tykkää olla lastenvahtina. Jos lupaa katsoa pienten lasten perään, on todella vastuutonta vaan livetä paikalta ja jättää lapset yksin. 

Samaa mieltä! Opettaisit mielummin teiniä puhumaan suoraan, mutta asiallisesti. Sitä taitoa kun tarvitaan elämässä. Moni aikuinenkaan ei osaa (näköjään!)

Vierailija
107/391 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä näitä ei kerrota etukäteen. Hääpaikalla sitten kaaso tai morsiamen äiti tulee sanomaan, että perheen nuoria kaivataan tuolla "jossain muualla" ja kun nuoret menevät mukaan, onkin edessä lastenhoitokeikka. Jos nyt viitsitte ihan vaan sen aikaa katsoa perään, kun on puhe morsiusparille tms.,saa vanhemmat olla rauhassa. Jos myöntyy, on koko illan ilmaisena lastenvahtina eikä kieltäytytyminen ole mahdollista.

Tätä tehtiin jo aikanaan minulle ja omia lapsia olen opastanut, että hymyilkää nätisti, sanokaa, että kiva ja kun se kaaso tms.on poistunut, niin palatkaa pöytään. Mitään vastuuta muiden lapsista ei ole.

Erikoinen ohje sulta kyllä... Ehkä teiniä voi myös ohjeistaa sanomaan suoraan, ettei tykkää olla lastenvahtina. Jos lupaa katsoa pienten lasten perään, on todella vastuutonta vaan livetä paikalta ja jättää lapset yksin. 

On todella vastuutonta jättää oma mukulansa random teinin vastuulle ja olettaa, että tämä vahtii sinun lastasi koko illan.

Eihän se ole random, jos sen kanssa on jotain sovittu, ettekä te sitäpaitsi voi tietää, mitä nakituksen jårjestänyt ihminen (kaaso anoppi kukalie) on sanonut niideen lasten vanhemmille. Vanhemmat voivat hyvinkin olla siinä kuvitelmassa, että kaikki on niin kuin pitää.

Itse neuvon omaa teiniäni, että kaikissa tämän kaltaisissa tilanteissa voi ja pitää hymyillä ja sanoa ”odota, mun täytyy puhua ensin äidin kanssa” ja sitten hakee mut paikalle olemaan niin epäkohtelias kuin on tarpeen. Teinin ei tarvitse kestää aikuisen painostusta, eikä alistua epämukavaan tilanteeseen, mutta mitään asiaa ei kuitenkaan vain jätetä hoitamatta.

Juuri näin asia hoidetaan fiksusti ja aikuismaisesti!

Pelottavan paljon täällä vastuuntunnottomia, lapsellisia aikuisia. Varmaan moni oikein toivois, että niille lapsille kävis jotain... Sairasta porukkaa täällä.

Vierailija
108/391 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosiskoni joutui hoitamaan minua. Eli roikuin joka paikassa matkassa. Opin aika nuorena , mitä seukkaaminen ja seksihommat on ja tupakkaa opettelin polttamaan 9v. Ikäisenä 😀😀. Toki siis kamalaa. Mutta sisko oli oiva lapsenvahti. Oli aina jänniä reissuja

Vierailija
109/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että av-keskusteluun ei pääse enää kommentoimaan rekisteröitymättä? Ei päästä minua ainakaan "vastaa" eikä "lainaa " toiminnon kautta? Millon tämä on näin muuttunut?

En aio tänne rekisteröityä, en anna s-posti-osoitettani mainosmiesten haltuun.  No muutenkin av-palstan taso on laskenut, ettei nyt niin suurta vahinkoa tule.

Hyvin pystyy lainaamaan

Vierailija
110/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isosiskoni joutui hoitamaan minua. Eli roikuin joka paikassa matkassa. Opin aika nuorena , mitä seukkaaminen ja seksihommat on ja tupakkaa opettelin polttamaan 9v. Ikäisenä 😀😀. Toki siis kamalaa. Mutta sisko oli oiva lapsenvahti. Oli aina jänniä reissuja

Kirjoittiko sun isosisko tänne ketjuun aiemmin? 😁

Vierailija
111/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee välillä, että kirjaudu, mutta sitten  kun päivitän, pääsen vastaamaan. Niillä on nyt joku testivaihe menossa, varmaan tämä tulee pian kirjautumisen alle ja johtuu siitä. 

Kyllä tuo lomakotina pitäminen on yleistä. En ole unohtanut, vaikka on jo vuosia, kun tulen töistä ja puoli miehen sukua on meillä sisällä valmiina odottamassa junaa. Asuttiin lähellä päärautatieasemaa, nämä tulivat kauempaa kahdella autolla. Miehen veljellä oli meille vara-avain, joten pääsivät sisälle. Nää lähtivät yöjunalla, eli olivat koko illan meillä, ennalta varoittamatta. Olivat menneet mun kaapeille ja laitelleet siellä itselleen sapuskaa, toki tuoneet osin tarvikkeita, mutta mä en tykkää, että mun kaapeille mennään. 

Vierailija
112/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Opettaisit mielummin teiniä puhumaan suoraan, mutta asiallisesti. Sitä taitoa kun tarvitaan elämässä. Moni aikuinenkaan ei osaa (näköjään!)

Teini sanoo, että kiitos ei, enää jää hoitamaan lapsia.

Kaaso/anoppi toteaa, että olet vain pienen hetken, sen aikaa, kun on maljapuhe, ei se pitkään kestä.

Teini vastaa, että en ole lasten kanssa hetkeäkään.

Kaaso/anoppi inttää, että kyllä sinä nyt pienen hetken voit olla.

Teini inttää vastaa, että en ole, en pidä lapsista.

Kaaso/anoppi siihen, että ei sinun tarvitse pitää lapsista, kunhan katsot hetken perään, että heillä on kivaa.

Teini siihen, että edelleen ei kiitos,palaan takaisin pöytään.

Kaaso/anoppi muistuttaa, että kyllä me äitisi kanssa jo sovittiin, että tämän verran voit auttaa.

Tässä vaiheessa ainoastaan se kovaluonteisin teini palaa kysymään äidiltä, että oikeastiko lupasit!

Joten oikeasti on huomattavasti helpompaa hymyillä ja poistua. Ei tarvitse perustella yhtään mitään.

Vierailija
113/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella vastuutonta jättää oma mukulansa random teinin vastuulle ja olettaa, että tämä vahtii sinun lastasi koko illan.

Eihän se ole random, jos sen kanssa on jotain sovittu, ettekä te sitäpaitsi voi tietää, mitä nakituksen jårjestänyt ihminen (kaaso anoppi kukalie) on sanonut niideen lasten vanhemmille. Vanhemmat voivat hyvinkin olla siinä kuvitelmassa, että kaikki on niin kuin pitää.

Itse neuvon omaa teiniäni, että kaikissa tämän kaltaisissa tilanteissa voi ja pitää hymyillä ja sanoa ”odota, mun täytyy puhua ensin äidin kanssa” ja sitten hakee mut paikalle olemaan niin epäkohtelias kuin on tarpeen. Teinin ei tarvitse kestää aikuisen painostusta, eikä alistua epämukavaan tilanteeseen, mutta mitään asiaa ei kuitenkaan vain jätetä hoitamatta.

Hyvä sä !

Vierailija
114/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että tulee hyvä mieli ku saa jotakin auttaa. Lyhyesti onnellinen olo.

Kaikkea ei tarvitse hinnoitella." Joka toista auttaa niin sitä autetaan".

Vierailija
115/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että tulee hyvä mieli ku saa jotakin auttaa. Lyhyesti onnellinen olo.

Noissa tapauksissa vaan auttaminen on aina yksisuuntaista. Kun teini katsoo lapsien perään yksissä häissä, niin tokihan tekee niin seuraavissakin. Auttamisesta tulee hyvä mieli, kun se sovitaan hyvissä ajoin ja suoraan.

Vierailija
116/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii myös aikuisten kohdalla ap:n kuvailema ilmiö. Olen lapseton nainen, osalla kavereista alle kouluikäisiä lapsia. Usein jos mennään porukalla jonnekin, esim. kesäpiknik tai uimarantareissu, tai ollaan vaan porukalla illanistujaisissa, tilanne päätyy siihen, että lapselliset dumppaavat lapsensa minulle (tai myös muille lapsettomille) ja siirtyvät ottamaan "omaa aikaa". Usein kuulee vielä noiden äitikavereiden ihastelevan, että onpa ihanaa kun joku muu hoitaa lapset. Esim. viime itsenäisyyspäivänä ystävä oli kutsunut kaveriporukan lapsineen seuraamaan linnan juhlia. Lopulta tilanne oli kuitenkin se, että minä ja lapset makkarissa leikkimässä ja lasten äidit tyytyväisenä katsomassa telkkaria ja juttelemassa olohuoneessa. Kävin kyllä noin 30 min päästä sanomassa, että tältä illalta lastenhoitokiintiöni on täynnä. Muutama ystävä kiitti kauniisti kun olin leikittänyt lapsia, mutta yksi kehtasi marmattaa, että enkö voisi vielä kauempaa viihdyttää lapsia, kun hän joutuu tekemään sitä kotona koko ajan ja nyt haluaisi vain rauhassa katsoa telkkaria. 

Toki ymmärrän sen, että jos vaikka ollaan uimarannalla, niin ilman muuta valvon lapsia sen aikaa, että lasten äiti pääsee uimaan (etenkin jos seurueessamme ei ole muita aikuisia). Mutta siitä en tykkää, että meidän lapsettomien oletetaan automaattisesti olevan porukan lastenhoitopalvelu. Jos lapsia on porukassa, niin kyllä juttelen ja leikin myös heidän kanssaan, mutta ne halua ottaa hoito/valvontavastuuta. 

Vierailija
117/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykylapsia pitää vahtia jossain häissä, sytyttävätkö ne itsekseen tulipaloja vai tappavat toisiaan? Pikkulapsena leikittiin hääpaikan ympäristössä, kun vanhemmat joi sahtia ja tanssi. Onko nykylapset vaan niin reppanoita, että niitä pitää koko ajan vahtia? Eriasia tietysti jotkut taaperoikäiset, mutta sitten pitää vanhempien ottaa vähemmän sahtia.

Vierailija
118/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saathan sinä itse auttaa muita ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta älä lupaa/edellytä muita auttamaan varsinkaan jos heitä ei huvita.

Vierailija
119/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä oli palkattu hoitaja. Sanottiin kaikille perheellisille etukäteen.

Pieni kustannus, kun miettii kokonaisbudjettia.

Vierailija
120/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii myös aikuisten kohdalla ap:n kuvailema ilmiö. Olen lapseton nainen, osalla kavereista alle kouluikäisiä lapsia. Usein jos mennään porukalla jonnekin, esim. kesäpiknik tai uimarantareissu, tai ollaan vaan porukalla illanistujaisissa, tilanne päätyy siihen, että lapselliset dumppaavat lapsensa minulle (tai myös muille lapsettomille) ja siirtyvät ottamaan "omaa aikaa". Usein kuulee vielä noiden äitikavereiden ihastelevan, että onpa ihanaa kun joku muu hoitaa lapset. Esim. viime itsenäisyyspäivänä ystävä oli kutsunut kaveriporukan lapsineen seuraamaan linnan juhlia. Lopulta tilanne oli kuitenkin se, että minä ja lapset makkarissa leikkimässä ja lasten äidit tyytyväisenä katsomassa telkkaria ja juttelemassa olohuoneessa. Kävin kyllä noin 30 min päästä sanomassa, että tältä illalta lastenhoitokiintiöni on täynnä. Muutama ystävä kiitti kauniisti kun olin leikittänyt lapsia, mutta yksi kehtasi marmattaa, että enkö voisi vielä kauempaa viihdyttää lapsia, kun hän joutuu tekemään sitä kotona koko ajan ja nyt haluaisi vain rauhassa katsoa telkkaria. 

Toki ymmärrän sen, että jos vaikka ollaan uimarannalla, niin ilman muuta valvon lapsia sen aikaa, että lasten äiti pääsee uimaan (etenkin jos seurueessamme ei ole muita aikuisia). Mutta siitä en tykkää, että meidän lapsettomien oletetaan automaattisesti olevan porukan lastenhoitopalvelu. Jos lapsia on porukassa, niin kyllä juttelen ja leikin myös heidän kanssaan, mutta ne halua ottaa hoito/valvontavastuuta. 

Itse olen kokenut näitä "Iloisia kesäretkiä". Vinkkasin vanhemmille, että kukas katsoo lasten perään., kun olivat jo varsin kaukana. Minullehan tästä sitten suututtiin. En ole niitä lapsia tehnyt, joten en ole heistä vastuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän