Sitoutumiskammo, itsellä
Nyt vasta 4,5 vuotta eron jälkeen olen havahtunut siihen että minulla on valtava sitoutumiskammo. Olen 48 v nainen. Parisuhde josta erosin oli pitkä, 26 v. Ero riidaton, välit edelleen kunnossa. Olen silti aika huonosti käsitellyt kaikki eroon liittyvät tunteet.
Minulla on ollut satunnaista deitti/tapailuseuraa. Ei kuitenkaan mitään seurusteluksi luettavaa.
Mutta näissäkin kolkuttanut takaraivossa sellainen tunne, ettei asioita voi päästää kovin vakavaksi. Niissä tilanteissa joissa toinen on halunnut enemmän, olen lopettanut suhteen. Olen vain aina aikaisemmin kuitannut asian sillä, että toinen osapuoli ei ole ollut sopiva. Joskus pelkkä viestittely jonkun kanssa on saanut valtavan ahdistuksen valtaan, jos on ollut mahdollista että toinen haluaa suhteesta vakavaa. Nyt en ole ollut yli vuoteen missään deittisovelluksissa tms. Nyt tajusinkin yhtäkkiä että olenkin todella sitoutumiskammoinen. Samalla kaipaan kuitenkin ihmistä rinnalleni.
Ymmärrän että asioiden käsittely on ainoa tie, mutta parantuukohan tästä ollenkaan?
Isäni jäi aikanaan vaikean sitoutumiskammon vuoksi yksin ja eli 30 vuotta ilman uutta seuraa. En haluaisi samaa
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko haluta parisuhde?
Hyvä kysymys. Jos edes hetkeksi uskallamme lakata juoksemasta siinä oravanpyörässä, jonka olemme itsellemme ehtineet luoda, saattaa mieleemme nousta kysymys, kuka minua käskee ja kenen takia tätä kaikkea teen?
Yksin jäädessä muuttuu automaattisesti yksinäiseksi? Kun osaa olla yksin, ei pelkää yksinäisyyttä ja huomaa, ettei tarvitse toista täyttämään tyhjyyttä. Toisten ihmisten tehtävä on täydentää kokonaisuutta, ei paikata puuttuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko haluta ns perinteinen parisuhde? Ei ole. Itse olen ollut jo kohta 20 vuotta suhteessa, jossa ei esim asuta yhdessä.
Ja jotkut tapailee ihan vaan ajankuluksi. Suhteet voi olla mitä monimuotoisempia.
Ei eronneen kuulukaan yrittää mitään uusia suhdesäätöjä. Kuten olet huomannutkin. "Sitoutumiskammo" on ystäväsi, suojamekanismi. Eikä sinulla ole aitoa ja alkuperäistä sitoutumiskammoa, koska olit 26 vuotta parisuhteessa.