Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sai kutsun häihin ja menikin niihin, mutta minulle suututiin.

Vierailija
27.02.2019 |

Kutsu oli pelkästään mieheni nimellä eikä siinä ollut avec-mainintaa. Mieheni hyvä ystävä meni naimisiin ja ollaan oltu tekemisissä heidän kanssaan silloin tällöin, ei kauhean usein. Mieheni ja ystävänsä enemmänkin.
No jokatapauksessa kutsun tultua mietittiin tai lähinnä minä mietin, että ehkäpä kutsu ei sitten koskenut lainkaan minua, joten en sitten mennyt häihin. Mieheni meni ja asia oli mulle täysin ok. Jälkeenpäin sain kuulla morsiamen sanoneen, miten olen lapsellinen marttyyri kun en tullut häihin ja kiukutteluni oli kuulemma typerää. Siis mitä hittoa! Kutsussa pelkästään miehen nimi (etu- ja sukunimi), joku värssy, paikka ja aika sekä vastauspyyntö. Olinko nyt sit marttyyri vai miten olisi kuulunut toimia?

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ja appi saivat kutsun apen serkun lapsen häihin. Olivat sitten hädissään soittaneet, että kai tähän kutsuun kuuluu myös aikuiset ja muualla asuvat lapset sekä heidän seurustelukumppaninsa. Sen jälkeen esittivät lapsilleen ja näiden kumppaneille, että kaikki oli kutsuttu. Vähänkö kuumotti olla häissä, kun tajusin ohimenevästä keskustelusta, miten se kutsu oli minullekin tullut.

T. Yksi seurustelukumppaneista, joka ei IKINÄ mene enää juhliin, joihin ei ole kutsuttu omalla nimellä.

Juuri näin. Jos kutsusta soitellaan perään ja kysytään onko myös X tervetullut, voi käydä niin ettei kutsuja kehtaa sanoa ei. Näin juhliin päätyy "kutsutuksi" ihmisiä joita sinne ei kaivattu. Siksi ei ole sopivaa kysyä sisältyykö kutsuun myös niitä keitä ei ole kutsussa mainittu ja laittaa kutsujaa kiusalliseen asemaan.

Asian voi kysyä hyvin tai huonosti. Jos esittää asian näin" kai se ja sekin on kutsuttu"  niin on tosi moukkamaista. Mutta jos kysyy tyyliin, että "ketä kaikkia tämä kutsu koskee, haluamme vain varmistaa", niin sittenhän on helppo vastata, että se koskee tätä ja tätä.

Tai vielä paremmin "Ketä tämä kutse koskee, haluamme varmistaa"

Vierailija
102/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveitä kommentteja tässä ketjussa! Kaikista tärkeintä näyttäisi olevan osoittaa, että ap on oikeassa ja toimi etiketin mukaan. Voisiko vähän osoittaa empatiaa hääparia kohtaan? Hääparihan on tlkinnut tilanteen ihan toisella tavalla, ja on selvää, että he eivät tunne kutsuja koskevaa etikettiä. Silti kai heilläkin on oikeus yrittää järjestää kivat häät. Onko häät sellainen tilaisuus, jossa pitää osoittaa toiselle, kuinka paljon sivistyneempi itse on ja miten typerästi toinen on mokannut?

Minulla on sukulaisia, jotka eivät tunne tapakulttuuria kovinkaan hyvin. Ovat sellaisia vaatimattomia maalaisihmisiä. Heidän juhlakutsunsa ovat olleet mitä milloinkin, mutta kun tiedän, että he eivät niin tunne käytäntöjä, olen huomioinut tämän ja kysynyt itse tarvittaessa lisätietoa.

Voi jösses! Jos etiketti ei ole millään tavalla hallussa niin turha syyttää vieraita. Sitäpaitsi miksi sitten jo kirjekuoressa ei ollut "Matti & Maija Meikäilänen" tai "Meikäläisen perhe"

Todella noloa on jos kutsuttuna on vain yksi henkilö, tilat rajalliset ja sitten alkaa se kiusallinen "voiko se irmelikin nyt tulla kun ei ihan kutsusta saatu selvää..."

Miten siinä kohteliaasti toteat että ei voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille tulee postissa kirje, jossa lukee vain mieheni nimi niin en minä sitä kirjettä avaa enkä oleta että kirje koskee myös minua. Ei väliä onko kirjekuoren sisällä lasku vai kutsukortti, jos siinä ei lue minun nimeäni, niin asia ei minua koske.

Vierailija
104/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen minkä takia morsian on haukkunut marttyyriksi?

Vierailija
105/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen minkä takia morsian on haukkunut marttyyriksi?

En tiedä, jotkut haluavat haukkua muita, ja lietsoa draamaa.

Vaikka kuinka kohteliaasti yrittäisi ilmoittaa, ettei pääse osallistumaan ja syynkin kertoisi. Vähän aiheen vierestä, ystäväni kutsuttiin häihin mutta ei päässyt tulemaan lähiomaisen kuoleman takia. Siihen loppui yhteydenpito morsiamen puolelta kokonaan.

Vierailija
106/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi asian varmistaa. Pekka sai kutsun. Pekka soittaa kaverilleen, että varmistaisin, että onko kutsu vain minulle? Ja sitten kuunnellaan vastaus. Ja kiitetään siitä.

Ja kun vahvistaa osallistumisensa niin kannattaa aina kertoa tarkasti. Kiitoksia kutsusta. Pekka tulee paikalle. Niin hääpari voi halutessaan sitten varmistaa, että eikö Leena tulekkaan...

Meille tuli kutsu äidilleni tilaisuuteen yksin. Hän halusi mennä, mutta ei ole siinä kunnossa, että olisi pystynyt yksin tilaisuuteen osallistumaan. Soitin kutsujalle ja selitin tilanteen. Sovittiin, että kun kaikki kutsutut ovat ilmoittautuneet, niin laskevat paikat. Jos paikkoja jää, niin lähden äitini kanssa tilaisuuteen. Paikkoja jäi ja niinpä äitikin pääsi tilaisuuteen. Ja kutsuja oli erittäin iloinen! 

Tässä esimerkkitapauksessasi tilanne oli aivan eri. Kutsuttu vaati paikallepäästäkseen saattajan. Ja toimittiin ihan ok, kun soitit ja kysyit. Mutta jos häihin johon hääpari on tarkoituksella rajannut vieraita alkaisivat ihmiset soittelemaan hääparille ja kyselemään voiko joku tulla, kun asutaan samassa taloudessa. Olisi se tilanne varmasti kiusallinen.

Siksi on mielestäni ihan oikein toimittu mennä sillä kokoonpanolla, joita kutsu koskee. Morsian olisi voinut pahoitella jälkikäteen asiaa ja kuitata vaikka nimen unohtuneen. Oli tökeröä käytöstä arvostella etiketin mukaan toiminutta.

Vierailija
107/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap kiukutteli ja miten morsian siitä kiukuttelusta tiesi?

Vierailija
108/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen serkku oli menossa naimisiin. Hääpari osoitti kutsun mieheni vanhemmille eli sulhasen tädille ja tämän miehelle. Kutsussa oli maininta "Pirjo ja Seppo perheineen".  Mainittakoon, että kaikki mieheni sisarukset olivat kolmikymppisiä, jo kauan omillaan asuneita perheellisiä ihmisiä.

Miehelleni eikä sulhasen muillekaan serkuille kutsua kuulunut. Ajateltiin, että eivät sitten halua meitä kutsua. RSVP-päivän jälkeen alkoi tuohtunut kyselykierros serkuille, kun kukaan ei ollut ilmoittanut häihin tulosta. Serkut tietty ihmeissään, ettei ole tullut kutsua. Hääpari tässä vaiheessa jo erittäin vihaisina tuumasi, että onhan kutsuttu kun Pirjon ja Sepon kutsussa lukee "perheineen"! He eivät vain piheyksissään halunneet lähettää serkuille erillisiä kutsuja.

Vierailija
109/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kutsuja on ajatellut, että jos molemmat saapuvat, he riitelevät kuitenkin siellä, jos mies ottaa alkoholia siellä.

Tarvitseeko joka paikassa olla aina yhdessä. Ei joka paikassa tarvitse avioliitossakaan olla kiinni toisessa kuin takiainen.

Vierailija
110/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ja appi saivat kutsun apen serkun lapsen häihin. Olivat sitten hädissään soittaneet, että kai tähän kutsuun kuuluu myös aikuiset ja muualla asuvat lapset sekä heidän seurustelukumppaninsa. Sen jälkeen esittivät lapsilleen ja näiden kumppaneille, että kaikki oli kutsuttu. Vähänkö kuumotti olla häissä, kun tajusin ohimenevästä keskustelusta, miten se kutsu oli minullekin tullut.

T. Yksi seurustelukumppaneista, joka ei IKINÄ mene enää juhliin, joihin ei ole kutsuttu omalla nimellä.

Juuri näin. Jos kutsusta soitellaan perään ja kysytään onko myös X tervetullut, voi käydä niin ettei kutsuja kehtaa sanoa ei. Näin juhliin päätyy "kutsutuksi" ihmisiä joita sinne ei kaivattu. Siksi ei ole sopivaa kysyä sisältyykö kutsuun myös niitä keitä ei ole kutsussa mainittu ja laittaa kutsujaa kiusalliseen asemaan.

Asian voi kysyä hyvin tai huonosti. Jos esittää asian näin" kai se ja sekin on kutsuttu"  niin on tosi moukkamaista. Mutta jos kysyy tyyliin, että "ketä kaikkia tämä kutsu koskee, haluamme vain varmistaa", niin sittenhän on helppo vastata, että se koskee tätä ja tätä.

Kutsujana tuollaiset kyselyt ovat kiusallisia. En haluaisi alkaa puhelimessa vielä toista kertaa selittämään, että ei, tyttöystävääsi/puolisoasi ei ole kutsuttu, vain sinut. Ja saada ehkä tästä raivohuudot päälle, kun olen kutsunut vain sen, jonka nimi kutsussa on.

Joten jos kutsun vain Matti Meikäläisen, se on vain Matti Meikäläinen ja ei soitella perään hölmönä, että koskeeko kutsu tosiaan vain minua ja miksi ja voishan se tyttiskin tulla ja ei kait se haittaa jos meidän Minni-Sofia kans tulee, kun se on niin pieni jne...

Vierailija
111/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sellaisissa häissä, missä vieraslista oli suhteellisen pieni tilan vuoksi. Oli kiusallinen tilanne, kun siirryimme syömään ja kahden vieraan avecille ei ollutkaan tilaa pöydässä. Heitä ei oltu kutsuttu ja heille ei siis oltu katettu ja varattu ruokaa. Oli intiimit, pienet häät.

Eihän siinä auttanut, kuin alkaa raahaamaan lisäpöytää ja tuoleja ja jakamaan valmiista annoksista aveceille ruokaa. Itse en ikinä kehtaisi tulla häihin kuokkimaan, jos minua ei ole kutsuttu.

Vierailija
112/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen serkku oli menossa naimisiin. Hääpari osoitti kutsun mieheni vanhemmille eli sulhasen tädille ja tämän miehelle. Kutsussa oli maininta "Pirjo ja Seppo perheineen".  Mainittakoon, että kaikki mieheni sisarukset olivat kolmikymppisiä, jo kauan omillaan asuneita perheellisiä ihmisiä.

Miehelleni eikä sulhasen muillekaan serkuille kutsua kuulunut. Ajateltiin, että eivät sitten halua meitä kutsua. RSVP-päivän jälkeen alkoi tuohtunut kyselykierros serkuille, kun kukaan ei ollut ilmoittanut häihin tulosta. Serkut tietty ihmeissään, ettei ole tullut kutsua. Hääpari tässä vaiheessa jo erittäin vihaisina tuumasi, että onhan kutsuttu kun Pirjon ja Sepon kutsussa lukee "perheineen"! He eivät vain piheyksissään halunneet lähettää serkuille erillisiä kutsuja.

Mä en ole lähtenyt tällaisiin juhliin enää vuosikausiin. Minä olen se, joka kutsutaan aina kautta rantain, eli en koskaan saanut suoraa kutsua mihinkään,vaan aina äitini soitteli että on tullut kutsu joka koskee myös minua, haluanko lähteä mukaan. Tämä alkoi olla ihan naurettavaa, koska jopa sisko kutsui minut lapsensa syntymäpäivälle äitini kautta juhlaa edeltävänä iltana klo 21.15. Sanoin eidilleni että olen tehnyt linjavedon, jossa osallistun enää vai sellaisiin juhliin joihin minut kutsutaan henkilökohtaisesti, ja juhlakalun itsensä puolesta.

Yksinkertaisesti vain riitti tuo että minua, jo itsekin aikuiseksi kasvattanutta ihmistä kutsutaan edelleen juhliin kuin pientä lasta vanhempiensa siivellä. Jännästi miehen puolen pippaloihin tulee kutsu aina molempien nimellä, ja monesti hänen sukulaisensa soittaa suoraan minulle. 

Vierailija
113/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole lähtenyt tällaisiin juhliin enää vuosikausiin. Minä olen se, joka kutsutaan aina kautta rantain, eli en koskaan saanut suoraa kutsua mihinkään,vaan aina äitini soitteli että on tullut kutsu joka koskee myös minua, haluanko lähteä mukaan. Tämä alkoi olla ihan naurettavaa, koska jopa sisko kutsui minut lapsensa syntymäpäivälle äitini kautta juhlaa edeltävänä iltana klo 21.15. Sanoin eidilleni että olen tehnyt linjavedon, jossa osallistun enää vai sellaisiin juhliin joihin minut kutsutaan henkilökohtaisesti, ja juhlakalun itsensä puolesta.

Yksinkertaisesti vain riitti tuo että minua, jo itsekin aikuiseksi kasvattanutta ihmistä kutsutaan edelleen juhliin kuin pientä lasta vanhempiensa siivellä. Jännästi miehen puolen pippaloihin tulee kutsu aina molempien nimellä, ja monesti hänen sukulaisensa soittaa suoraan minulle. 

Siis omat lapseni aikuiseksi lapseni kasvattanutta ihmistä

Vierailija
114/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle myös anoppini soittaa viikkoa ennen jotain mieheni serkun lapsen ylioppilasjuhlia, että myös teidät on kutsuttu. What? Mieheni kieltäytyy kaikista sukujuhlista, joten anoppi yrittää vielä minun kauttani.

Kutsuja ei koskaan näihin tule miehellenikään ja meillä periaatepäätös, että niihin emme osallistu.

Menemme kyllä jos kutsun saamme.

Vierailija
115/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko isokin virhe laittaa kutsuun tarkennus tyyliin "Tilavaraussyistä kutsu on vain osoitetuille henkilöille"?

Vierailija
116/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät oli Porvoon työväentalolla?

Maassamme on aika monta häänviettopaikkaa. Voisit välillä laittaa jonkun muun nimen.

Vierailija
117/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän syystä ette kysyneet asiaa? Olen ollut muutaman kerran samassa tilanteessa, ja ilman muuta on hyvä ollut varmistaa, miten asia on, halutaanko avec vai ei.

Eihän kutsua nyt aleta ruinaamaan! :D

Tässä tapauksessa morsian oletti, että ruinataan. Hänhän veti herneet nenään, kun ei osannut tehdä täsmällistä kutsua.

Vierailija
118/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä, olenko enemmän huvittunut vai hämmästynyt. Ilmeisesti keskustelu ei ole monien vauvalaisten piireissä tapana, niin moni tuntuu kokevan nolona kysyä tai selitellä.

Hei aikuiset ihmiset, ei se ole noloa jos puhuu! Ei se ole noloa jos kysyy! Noloa on mielestäni, että ihmiset ei uskaltaisi kommunikoida toistensa kanssa. 

Jos ei uskalla selvittää epäselvyyksiä ystävän tai lähisuvun kanssa, kenen kanssa sitten?

ps. kyllä aikuisen ihmisen pitää pystyä vastaamaan nolostumatta että ei, valitettavasti siippasi ei ole kutsuttu, pidämme pienet häät ja tilat on rajalliset. Itse olen saanut tämän vastauksen, ja se oli täysin ok sekä minulle että vastaajalle, ei jäänyt mitään hampaan koloon kummallakaan. 

Vierailija
119/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä, olenko enemmän huvittunut vai hämmästynyt. Ilmeisesti keskustelu ei ole monien vauvalaisten piireissä tapana, niin moni tuntuu kokevan nolona kysyä tai selitellä.

Hei aikuiset ihmiset, ei se ole noloa jos puhuu! Ei se ole noloa jos kysyy! Noloa on mielestäni, että ihmiset ei uskaltaisi kommunikoida toistensa kanssa. 

Jos ei uskalla selvittää epäselvyyksiä ystävän tai lähisuvun kanssa, kenen kanssa sitten?

ps. kyllä aikuisen ihmisen pitää pystyä vastaamaan nolostumatta että ei, valitettavasti siippasi ei ole kutsuttu, pidämme pienet häät ja tilat on rajalliset. Itse olen saanut tämän vastauksen, ja se oli täysin ok sekä minulle että vastaajalle, ei jäänyt mitään hampaan koloon kummallakaan. 

Miksi kyselemään, jos pitää päivänselvänä, että kutsu on sille, kenelle se on osoitettu.

Itse en ole hoksannut koskaan edes ajatella, että minun pitäisi alkaa kyselemään kutsujalta, että onko tämä nyt joillekkin muillekkin, kuin minulle. Olen aina ennen tätä ketjua ajatellut, että kutsu on sille, joka on kutsuttu.

Pitääkö nyt opetella uusi sääntö, että kutsun saatuasi soitat kutsujalle ja varmistat, että kuuluuko kutsuun muita kuin minä tai minä ja mieheni.

Menee kohta niin vaikeaksi, että taidan kieltäytyä kaikista pippaloista, niin ei tarvitse arvailla ja olettaa, että pitääkö tältä kysyä, että ihanko tämä on nyt minulle vai onko muillekkin, vai jätänkö kysymättä, ettei kutsuja luule, että yritän kerjätä lisää porukkaa häihin.

Vierailija
120/135 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Noloa on mielestäni juhlien järjestäjän tietämättömyys siitä, mikä on etiketin mukainen kutsu. Eli molempien nimet/avec kutsuun jos toisenkin halutaan juhliin tulevan. Nämä tälläiset juhlien etiketit, kutsujen teon, pukeutumisen ja muun suhteen on ihan helposti selvitettävissä googlen ihmeellisestä maailmasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä