Oletko katunut omakotitalon lunastamista itsellesi eron jälkeen.
Erottiin jo vuosi sitten, mutta talon suhteen ei olla tehty vielä mitään. Minä jäin lasten kanssa tähän ja mies muutti uuden naisen luo.
Nyt pitäisi tehdä päätöksiä. Olen kuitenkin suunnitellut tän talon itse ja pihan ja puutarhan myös. Otanko vaan sen 100000e lainaa ja lunastan tän itselleni?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksat hoitaa kaikki työt itse tai sinulla on varaa palkata joku tekemään puolestasi.
Jaksoin kolme vuotta, kyllästyin ja myin talon. Nyt asumme kaupungin keskustassa, kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Toimii meillä, lapset varhaisteinejä, harrastukset ja koulut aivan vieressä.
Uskoisin jaksavani. Tykkään kaikesta pihalla puuhastelusta ja kuolisin tylsyyteen jossain kerrostalossa.
Ap.
Hei olen katunut. Lunastin omakotitalon, jotta lapsilla säilyisi koti ja tuttu ympäristö. Entisellä miehelläni ei ollut varaa lunastaa taloa. Pystyn maksamaan talon ja siihen liittyvät kulut,mutta tulee se kalliiksi. Lisäksi talosta on paljon työtä..ja näin naisena en omaa Remontti-Reiska taitoja. Olen kyllä opetellut monia asioita. Suunnitelmani on asua vielä vuoden talossa,kunnes nuoret ovat omillaan. Sen jälkeen ostan todnäk rivitaloasunnon.
Minä en ole katunut. Eikä sitä työtä nyt niin paljon ole. On toki asioita, mitä pitää huolehtia ja tarkastaa ja vahtia, mutta varsinaista työtä ei ole.
TÄmä oli uudehko talo kun otin haltuuni. Oon sit matkan varrella tehnyt jotain aikataulukunnostusta kuten maalannut ulkkoseinät ja keittiön ja uusinut vähän terassia, mutta mitään jatkuvaa remontoimista tässä ei ole olllut. Ehkä sit olisi enemmän töitä, jos talo olisi jotenkin huono tai esim kuoppaan rakennettu tms.
Miten uusi talo on? Onko putket vaihdettu tai lämmitysjärjestelmä remontoitu milloin viimeksi? Onko tulisijan hormin kunto hyvä? Mikä on ikkunoiden kunto? Omakotitallossa on usein paljon "pikkujuttuja", osaatko tehdä itse mitään remonttia? Jaksatko talvella kolata lumia? Leikata nurmikkoa kesäisin? Toki lapsetkin auttaa näissä, jos on sopivan ikäisiä. Kirjoitit jo, että uskoisit jaksavasi. Harkitse siis tarkkaan näitä asioita.
En ole katunut, omakotitalossa on ihana asua myös yksin. :)
Vierailija kirjoitti:
Miten uusi talo on? Onko putket vaihdettu tai lämmitysjärjestelmä remontoitu milloin viimeksi? Onko tulisijan hormin kunto hyvä? Mikä on ikkunoiden kunto? Omakotitallossa on usein paljon "pikkujuttuja", osaatko tehdä itse mitään remonttia? Jaksatko talvella kolata lumia? Leikata nurmikkoa kesäisin? Toki lapsetkin auttaa näissä, jos on sopivan ikäisiä. Kirjoitit jo, että uskoisit jaksavasi. Harkitse siis tarkkaan näitä asioita.
En ole katunut, omakotitalossa on ihana asua myös yksin. :)
Lisään vielä, että parasta on se, että voit tehdä ihan mitä tahansa talollesi ilman lupien pyytämistä, ja nyt kun ei ole miestäkään vaikuttamassa. Oon monta kertaa tapetoinut olkkarin ja makuuhuoneen ihan itse, ja helppoa on. Toki kerrostalossakin voi tehdä, mutta kun tilaa on, niin ei haittaa, että yksi huone on vähän aikaa pois käytöstä. :D
(tietysti sähkötyöt tekee ammattilainen ja ulkoseiniin ei ihan hirveästi saa vaikuttaa, jos kaava on voimasta)
Totta kai lunastat. Se on lasten koti ja puutarha + muu touhuaminen on sitä terapiaa.
Itse hankin esim. mönkijän lumitöitä varten ja robortin nurmikkoa varten ja näin uudessa talossa riittää ihan ylläpitohuollot.
En oikein ymmärrä, miksi "omakotitalon töistä" niin kouhkataan. onko tämä joku miesflunssa-tyyppinen juttu, että kun ne on "miesten hommia" niin ne on kamalan vaativia ja hankalia. Ruoho pitää leikata kesäisin parin viikon välein, jollei osta robottileikkuria (meillä on sellainen, se on hyvä. Sitä ennen leikkasin sellaisella työnnettävällä moottorittomalla koneella. ) Lumitöitä on normaalina suomalaisena talvena kerran tai kaksi. Tänä vuonna on ollut vähän useammin, mutta ei näitä vuosia ole kuin yksi viidestä. Rännit pitää tyhjentää pari kertaa vuodessa. LÄmmitystä ja polttoaineen riittävyyttä pitää vähän vahtia, miten usein riippuu siitä, mikä lämmitysmuoto on kyseessä. Meillä on pelletti, sitä pitää vilkaista parin päivän välein, ja parin viikon välein kattilaa pitää vähän nuohota, mutta ei sekään ole ylivoimaista - öljylämmitykseen tai maalämpöön ei tarvitse puuttua näinkään usein, sähkölämmitys on täysin huoltovapaa.
Kun tämän jakaa päivittäiseksi työksi, siitä tulee ehkä vartti per päivä. Aivan kauheeta ja sietämättömän työlästä....
Meillä talo jäi erossa miehelle, mutta ostin itselleni oman. Todellakin oikea päätös! Nautin omakotitalossa asumisesta.
Talo on noin 15 vuotta vanha, mitään isoja remontteja ei ole lähivuosina. Lähinnä maalaamista. Robottileikkuri löytyy ja kolattavaa hyvin pieni alue. Tässä on myös hyvä naapurusto josta saa apua. Yksi naapuri onkin yksin asuva nainen.
Ap.
Saa apua, no eihän se ap kelpaa:D
Vierailija kirjoitti:
Saa apua, no eihän se ap kelpaa:D
??
Jos jaksat hoitaa kaikki työt itse tai sinulla on varaa palkata joku tekemään puolestasi.
Jaksoin kolme vuotta, kyllästyin ja myin talon. Nyt asumme kaupungin keskustassa, kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Toimii meillä, lapset varhaisteinejä, harrastukset ja koulut aivan vieressä.