Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies sai kutsun häihin ja menikin niihin, mutta minulle suututiin.

Vierailija
27.02.2019 |

Kutsu oli pelkästään mieheni nimellä eikä siinä ollut avec-mainintaa. Mieheni hyvä ystävä meni naimisiin ja ollaan oltu tekemisissä heidän kanssaan silloin tällöin, ei kauhean usein. Mieheni ja ystävänsä enemmänkin.
No jokatapauksessa kutsun tultua mietittiin tai lähinnä minä mietin, että ehkäpä kutsu ei sitten koskenut lainkaan minua, joten en sitten mennyt häihin. Mieheni meni ja asia oli mulle täysin ok. Jälkeenpäin sain kuulla morsiamen sanoneen, miten olen lapsellinen marttyyri kun en tullut häihin ja kiukutteluni oli kuulemma typerää. Siis mitä hittoa! Kutsussa pelkästään miehen nimi (etu- ja sukunimi), joku värssy, paikka ja aika sekä vastauspyyntö. Olinko nyt sit marttyyri vai miten olisi kuulunut toimia?

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taas yläpeukuttaa sormet punaisina yläpeukkuja yli sadan verran omiin kommentteihin. Alkaa olla raivottaren elkeitä, on niin paljon aloituksia.

Vierailija
42/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä kutsussa pitää olla?

– kutsuttavien nimet

– juhlan aihe

– tilaisuuden ajankohta

päivämäärä, kellonaika ja tarvittaessa juhlan kestoaika

– tilaisuuden kutsuja

– juhlapaikka

Kutsuun tai liitteeseen:

ajo-ohjeet

ohjeet mahdollisista kuljetuksista

– juhlan teema (käy ilmi kutsukortin ulkoasusta)

– ohjeet pukeutumisesta

mm. kunniamerkit

– maininta avecista

– mahdollinen vastauspyyntö

V.p. eli vastausta pyydetään esteen sattuessa tai vastausta pyydetään

r.s.v.p. eli olkaa hyvä ja vastatkaa

voidaan kirjoittaa myös: ”vastausta pyydetään xx mennessä”

Regrets only eli vastataan vain jos ei voi saapua

pyydetään ilmoittamaan mahdolliset allergiat

Yhteystiedot (sähköposti ja puhelinnumero) vastausta varten

Päivämäärä mihin mennessä on vastattava

Kuinka kuoret osoitetaan?

Aviopari, joista miehellä on arvonimi, ei lapsia:

Majuri ja Rouva Pekka Manninen

Aviopari, joista naisella on arvonimi, ei lapsia:

Pappi Marja Manninen & Pekka Manninen

Edelliset lapsineen:

Majuri ja Rouva Pekka Manninen perheineen

Aviopari, ei lapsia:

Marja & Pekka Manninen

Aviopari lapsineen, sama sukunimi:

Marja & Pekka Manninen perheineen

Avopari, lapset, eri sukunimet:

Marja Manninen & Pekka Lahti, Anne & Sami Manninen

Aviopari, jolla sekä omia, että yhteisiä lapsia:

Minna Meikäläinen & Matti Meikäläinen, Jenni & Juha Meikäläinen, Mikko Matinpoika.

Yhdessä asuva pari, ei naimisissa:

Ensin läheisempi, sitten tämän kumppani

Seurusteleva henkilö seuralaisen kanssa:

Pekka Manninen avec

Avec tarkoittaa “kanssa”, kutsuissa “seuralaisen kanssa”, joten sanaa “ja” ei käytetä enää lisänä.

Samassa taloudessa asuu useampi henkilö, jotka eivät ole saamaa ydinperhettä:

Marja &Pekka Manninen, Isoäiti Manninen, Matin veli Manninen, Jenni & Juha Manninen (lapset)

Tai: Marja & Pekka Manninen perheineen, Isoäiti Manninen, Matin veli Manninen

Tai pelkästään: Mannisen perhe

Yhdistelmänimi ja erinimisiä lapsia:

Marja Manninen-Lahti & Matti Lahti, Anne Manninen & Sami Lahti (lapset)

(Mukaillen sivustoa: http://www.amoriini.com/fi/ASKARTELU/Kutsuetiketti/)

Edellisten lisäksi tulee huomioida oikeinkirjoitus etenkin ulkomaisissa nimissä. Ulkomaisten kirjaimien tilalle ei saa laittaa kotimaisia kirjaimia."

https://blogs.helsinki.fi/juhlakurssi/kutsuminen-ja-pukeutumisetiketti/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapsuuden kavereita on alkanut menemään viime vuosina naimisiin ja tuo sama juttu tulee vastaan joka kerta. Kutsussa on vain miehen nimi. Pari kertaa tietty mies meni häihin yksin ja siellä sitten ihmettelivät, etteikö perhe tullutkaan. Ei tietenkään, kun kutsu oli vain yhdelle.

Ei mua kukaan haukkunut, mutta lähinnä tuli anteeksipyyntöjä, että tietenkin kutsu oli kaikille.. Mutku!

Enkä mä lähde mitään selvittelemään, että oliko kutsu kenties väärin. Sehän vasta noloa oliskin! :D

Silti nää uudet parit tekevät saman ja jälkeenpäin multa kysellään, että oliko mulla menoja tms. kun en tullut häihin. Selityksen jälkeen kyllä sitten ivalllisesti naurahtavat, että tämän kerran mä olen alkanut muodolliseksi ihmiseksi.

No, joo vähän olen käyttänyt hyväksenikin noita kutsuja. Mun EI TARVII lähtee kenenkään häihin, kun ei ole kutsuttu. En mä jaksa ihmisiä. ;)

Vierailija
44/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin aikanaan miehen veljen häihin tuli kutsu miehen nimellä, mentiin yhdessä kuitenkin. Tosin luulen että se morsmaikku ei olis minua sinne halunnut. Kaikki hänen kutsut tulee miehen  nimellä. Vittuilun vuoks osaltani menin, lähdin kyllä ajoissa poiskin.

Vierailija
45/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauspyyntö on yleensä soitto ja silloin varmistuu se, onko tulossa 1 vai 2 vierasta vai peräti koko perhe (jos kutsuttu). Jättikö miehesi siis vastauspyynnön väliin?

En ole ikinä nähnyt että vain soitto olisi vaihtoehtota, ehkä pakollinen vaihtoehto vanhuksille, jotka eivät osaa lähettää tekstaria. Vastaukset annetaan yleensä viestillä tai sähköpostilla. Nykyään voi olla myös oma nettisivu häille, jolloin sieltä näkee kutsutut.

Vierailija
46/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän syystä ette kysyneet asiaa? Olen ollut muutaman kerran samassa tilanteessa, ja ilman muuta on hyvä ollut varmistaa, miten asia on, halutaanko avec vai ei.

Vierailija
47/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu että kaikki morsiammet ovat häihin liittyvillä sivustoilla ja somesyhmissä. Niissä puhutaan näistä kutsuttavista jatkuvasti, esim miten esitetään kutsuttavat kutsussa, jos ei haluta paikalle ihmisten puolisoita/lapsia tms.... Joten ei tämä etiketti ole voinut mennä keltään ohi.  Jos on niin avuton ettei tunne etikettejä, niin olisi syytä opetella. Ne kuuluvat käytöstapoihin

Vierailija
48/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi asian varmistaa. Pekka sai kutsun. Pekka soittaa kaverilleen, että varmistaisin, että onko kutsu vain minulle? Ja sitten kuunnellaan vastaus. Ja kiitetään siitä.

Ja kun vahvistaa osallistumisensa niin kannattaa aina kertoa tarkasti. Kiitoksia kutsusta. Pekka tulee paikalle. Niin hääpari voi halutessaan sitten varmistaa, että eikö Leena tulekkaan...

Meille tuli kutsu äidilleni tilaisuuteen yksin. Hän halusi mennä, mutta ei ole siinä kunnossa, että olisi pystynyt yksin tilaisuuteen osallistumaan. Soitin kutsujalle ja selitin tilanteen. Sovittiin, että kun kaikki kutsutut ovat ilmoittautuneet, niin laskevat paikat. Jos paikkoja jää, niin lähden äitini kanssa tilaisuuteen. Paikkoja jäi ja niinpä äitikin pääsi tilaisuuteen. Ja kutsuja oli erittäin iloinen! 

Vierailija
49/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän syystä ette kysyneet asiaa? Olen ollut muutaman kerran samassa tilanteessa, ja ilman muuta on hyvä ollut varmistaa, miten asia on, halutaanko avec vai ei.

Kutsu on sille, jolle se on osoitettu, ei muille. Ellei kutsussa ei ole muita mainittu, silloin heitä ei ole kutsuttu.

Kutsuja ei pyydellä, eikä itse itseään kutsuta, joten ellei kutsua ole saanut, ei kutsuttuihin kuulu.

Eri asia sitten on, jos kutsuja on moukka tai haluaa leikki arvausleikkiä ja lähettää kutsuja vain osan kutsuttavien nimellä, ja ihmiset saavat arvailla, halutaanko heidän tulevan vai ei.

Vierailija
50/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kutsua nyt aleta ruinaamaan! :D

Vierailija
51/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi asian varmistaa. Pekka sai kutsun. Pekka soittaa kaverilleen, että varmistaisin, että onko kutsu vain minulle? Ja sitten kuunnellaan vastaus. Ja kiitetään siitä.

Ja kun vahvistaa osallistumisensa niin kannattaa aina kertoa tarkasti. Kiitoksia kutsusta. Pekka tulee paikalle. Niin hääpari voi halutessaan sitten varmistaa, että eikö Leena tulekkaan...

Meille tuli kutsu äidilleni tilaisuuteen yksin. Hän halusi mennä, mutta ei ole siinä kunnossa, että olisi pystynyt yksin tilaisuuteen osallistumaan. Soitin kutsujalle ja selitin tilanteen. Sovittiin, että kun kaikki kutsutut ovat ilmoittautuneet, niin laskevat paikat. Jos paikkoja jää, niin lähden äitini kanssa tilaisuuteen. Paikkoja jäi ja niinpä äitikin pääsi tilaisuuteen. Ja kutsuja oli erittäin iloinen! 

Tässä puhutaan kahdesta eri asiasta.

Tuohan on ihan kätevää, jos tarvii avustajan, että siitä otetaan erikseen selvää. Jos pariskunnasta on vain yksi kutsuttu, ei kutsua ruveta peräänkuuluttaa. Kyllä kutsujan pitää osata nämä alkeellisetkin asiat kutsuissa.

Vierailija
52/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveitä kommentteja tässä ketjussa! Kaikista tärkeintä näyttäisi olevan osoittaa, että ap on oikeassa ja toimi etiketin mukaan. Voisiko vähän osoittaa empatiaa hääparia kohtaan? Hääparihan on tlkinnut tilanteen ihan toisella tavalla, ja on selvää, että he eivät tunne kutsuja koskevaa etikettiä. Silti kai heilläkin on oikeus yrittää järjestää kivat häät. Onko häät sellainen tilaisuus, jossa pitää osoittaa toiselle, kuinka paljon sivistyneempi itse on ja miten typerästi toinen on mokannut?

Minulla on sukulaisia, jotka eivät tunne tapakulttuuria kovinkaan hyvin. Ovat sellaisia vaatimattomia maalaisihmisiä. Heidän juhlakutsunsa ovat olleet mitä milloinkin, mutta kun tiedän, että he eivät niin tunne käytäntöjä, olen huomioinut tämän ja kysynyt itse tarvittaessa lisätietoa.

Äläpä leipaa maalaisihmisiä. Se, että sinun sukulaisesi eivät osaa selvittää itselleen yleisiä käytäntöjä ei tarkoita että kaikki maalaisihmiset olisivat samanlaisia.

Itse ilman muuta olettaisin että jos nimeni ei ole kutsussa, minua ei ole kutsuttu. Ja tosiaan jos R.S.V.P on puhelinnumero, valtaosa varmasti nykyään laittaa tekstarin. Ei kukaan halua saada useita "kiitos kutsusta, ollaan tulossa" -puheluita jos sen voi välttää. Ja ne parkkitilat sun muut, joista joku huolehti, mainitaan yleensä kutsussa, jos asiassa on jotain erikoista.

Mieheni suvussa on tapana kutsua niin että kutsussa lukee mieheni koko nimi ja sitten + "Ritva", eli minun etunimeni. Ihan kuin olisin lapsi tai lemmikki. Eivät 15 vuoden avioliiton jälkeenkään ole vaivautuneet opettelemaan sukunimeäni, kai niitä korpeaa kun pidin oman nimeni naimisiin mennessä. No, en ole sitten vuosikausiin viitsinyt edes mennä juhliin. Jos edes nimeäni ei muisteta, tuskin olen järin tärkeä vieras enkä edes pidä juhlista.

Vierailija
53/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monta keskustelua täällä on ollut, joissa kyllästyneet morsiamet kertovat, että kuinka vieraat soittelee ja kysyy, että saisko sekin tulla tai tämä. Ja haukutaan, kun ihmiset ei osaa etikettiä, että vain se, jonka nimi on kutsussa.

Ja onhan se todella ärsyttävää ja vaivaannuttavaa selittää vieraille, että ei, ei voi tulla kumminkaimasi tai tyttöystäväsi tai lapsesi, vaan vain se, kenen nimi kutsussa on, on kutsuttu. Säästäkää hääpari kyselyiltä

Vierailija
54/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisissä tilanteissa usein auttaa, kun vähän miettii, millainen tyyppi kutsuja on. Tunteeko kutsuja etiketin? Jos on fiilis, että ehkä ei täysin, asiaa voi kysyä. Etikettiin välinpitämättömästi suhtautuvat eivät yleensä myöskään loukkaannu, kun heiltä kysytään. Samoin kun kyse on ystävästä, luulisi, että häistä tulisi muutenkin puhetta ennen h-hetkeä. Onko isot häät? Jättävätkö kaikki vieraat puolisot ja lapset kotiin? Näissä keskusteluissa selviää, jos on väärinkäsityksiä.

Minusta tuntuu, että ap on oikeasti alun aökaen tajunnut hääparin mokanneen kutsussa mutta halusi vain näpäyttää heitä etiketin huonosta hallinnasta. Tosi harvoin on niin, että vain pariskunnan toinen osapuoli kutsutaan, jos kaikki tuntevat edes joten kuten toisensa, ja silloin kun näin on, on tästä kutsussa maininta tyyliin "juhlimme pienimuotoisesti vain läheisimpien kesken".

Miksi pitäisi miettiä? Miksei voi lähteä siitä oletuksesta että aikuisten ihmisten tekemä kutsu viestittää nimenomaan sitä, mitä he haluavat viestittää? Kutsuetiketin selvittämiseen ei mene viittä minuuttia. Itse ainakin oletan että aikuiset ihmiset selvittävät tuollaiset asiat juhlia järjestäessään ja kutsussa lukee mitä on tarkoitettu.

Vierailija
55/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmistatko aina, että "tässä sun viestissä lukee näin, tarkoititko todella sitä vai päinvastaista?"

Kyllä pitää voida luottaa siihen että niinkin tärkeä asia kuin hääkutsu on kirjoitettu juuri niin kuin tarkoitetaan.

Vierailija
56/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli samanlainen kutsu minun nimissä. En minä mennyt sinne, kun miestäni ei mainittu ja haukut sain kun ei menty. Sanoin kaverille, että mitä turhaan suutut kun kutsussa oli minun nimi pelkästään ja paikan osoite. Jos olisit seuraavalla kerralla tarkempi ja muistat mainita avecin sinne myös. Kai ymmärrät, että minä ja mies liikutaan parina tuollaisissa juhlissa niinku hyvin moni muukin.

Vierailija
57/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi kutsutun pitäisi soitella ja varmistella, että ketkä sinne nyt oikein on kutsuttu vai ei. Miksi se ei ole kutsujan tehtävä? Eikö hänen kuulu varmistaa, että on kutsunut kaikki, jotka paikalle haluaakin? Etiketin osaamattomuus on typerä tekosyy. Kaikki tietävät, siis ihan pienet lapsetkin, että vain se, jonka nimi on kutsussa, on kutsuttu. Vai viekö monikin teistä perheen muut lapset 5-vuotiaan synttäreille, kun kutsuja varmaan ehkä tarkoitti muitakinˋ? Soitatteko kutsujalle ja varmistatte, että koskeehan tämä nyt kaikkia viittä lastamme sekä kahta lasten serkkua, jotka ovat kyläilemässä?

Jos ei viitsi eikä jaksa varmistaa, miten ihmiset kutsutaan, niin ihan tasan tarkkaan voi kärsiä seurauksista. Minulle opetettiin jo alle kouluikäisenä, että vain ne on kutsuttu, joiden nimi löytyy kuoresta ja jos vanhempien nimen perässä lukee perheineen, niin sitten me lapsetkin pääsemme mukaan. Miten vaikeaa tällaisen muistaminen on? Nykyään vielä kun asian voi tarkistaa yhdellä klikkauksella.

Vierailija
58/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy tunnustaa, että olen käyttänyt hieman epäselvää kutsua rajoittaakseni vieraiden määrää. Kun olen toivonut että saan kutsuttua serkun, tämän puolison ja heidän yhteisen lapsensa, mutta ei mielellään sen serkun puolison omia lapsia, joita hädin tuskin muutaman kerran olen nähnyt. En kuitenkaan halunnut kutsulla selkeästi rajata näitä uusperheen vieraita lapsia kokonaan pois, joten laitoin "serkku perheineen" ja jätin hänelle pähkäiltäväksi, millä kokoonpanolla tulee. En tiedä pähkäiltiinkö siellä toisessa päässä sitten, ketä kaikkia kutsu koskee, mutta lopputulos oli toivottu ja juhliin tuli serkku puolisonsa ja lapsensa kanssa.

Nämä uusperhekuviot on hankalia, kun ei välttämättä haluaisi kutsua niitä vieraita ihmisiä jotka eivät ole edes mitään sukua, mutta toisaalta tuntuu että olisi velvollisuus kutsua heidätkin.

Vierailija
59/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ja appi saivat kutsun apen serkun lapsen häihin. Olivat sitten hädissään soittaneet, että kai tähän kutsuun kuuluu myös aikuiset ja muualla asuvat lapset sekä heidän seurustelukumppaninsa. Sen jälkeen esittivät lapsilleen ja näiden kumppaneille, että kaikki oli kutsuttu. Vähänkö kuumotti olla häissä, kun tajusin ohimenevästä keskustelusta, miten se kutsu oli minullekin tullut.

T. Yksi seurustelukumppaneista, joka ei IKINÄ mene enää juhliin, joihin ei ole kutsuttu omalla nimellä.

Vierailija
60/135 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauspyyntö on yleensä soitto ja silloin varmistuu se, onko tulossa 1 vai 2 vierasta vai peräti koko perhe (jos kutsuttu). Jättikö miehesi siis vastauspyynnön väliin?

Vaikka olisikin soitto (mitä se harvoin on, ainakaan muiden kuin läheisten kesken) niin miksi on vieraiden vastuulla kysellä sen perään onko kutsujen lähettäjät oikeasti tarkoittaneet sitä mitä kutsussa lukee?