Mies vei kaikki huonekalut kun muutti
Olen seurustellut erään miehen kanssa melkein 4 vuotta ja asuimme yhdessä yli 3 vuotta. Mies muutti marraskuun lopussa toiseen asuntoon ja minä jäin entiseen asuntoon väliaikaisesti. Mies lupasi että saisin muuttaa hänen perässä myöhemmin sinne. Mies vei uuteen asuntoon lähes kaikki meidän huonekalut, minulle ei jäänyt edes sänkyä vaan pelkästään patja, jonka sukulaiseni antoivat minulle, missä nukkua. Nyt on kulunut 3 kk ja mies sanoi ettei haluakaan että muutan hänen luo asumaan. Hänellä on edelleen lähes kaikki huonekalut yms. Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (184)
Kuitteja ei ole. Mutta kyllä miehen pitäisi vastata minulle. Hän sanoi vaan että sänky on muka hänen vaikka minä maksoin sen lähes kokonaan. Miehen isä oli mukana kun ostettiin sänky.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Täällä on ollut ennenkin näitä ihme aloituksia joissa mies pakottaa nukkumaan pelkällä patjalla tyhjässä huoneessa tms. Onko tässä nyt sama aloittaja? Jos ei niin tsemppiä tilanteeseesi"
En ole sama aloittaja. Ei tämä ollut miehen suunnitelma alunperin. Puhuimme että muutan hänen perässä.
Ap
Olet juurikin yksinkertainen jos et vieläkään hoksaa että tämä oli miehen suunnitelma ja hän VALEHTELI sinulle. Ymmärrätkö - hän sanoi sinulle yhtä, ja suunnitteli toista.
Samoin on todella yksinkertaista suostua jäämään tyhjään asuntoon. Ei ole kyse vain siitä että "luotit" mieheen, vaan siitä, ettei tuollaiseen järjestelyyn ole mitään järkevää syytä. Ei yhtään mitään, ja sen normaali ihminen olisi hoksannut jo etukäteen, luotti tai ei. Sinä varmaan antaisit koko omaisuutesi "luotettavalle" ihmiselle joka sanoisi tarvitsevansa sen torjumaan avaruusolioiden hyökkäys maapallolle. Mutta kun luottamus!
Vierailija kirjoitti:
"Täällä on ollut ennenkin näitä ihme aloituksia joissa mies pakottaa nukkumaan pelkällä patjalla tyhjässä huoneessa tms. Onko tässä nyt sama aloittaja? Jos ei niin tsemppiä tilanteeseesi"
En ole sama aloittaja. Ei tämä ollut miehen suunnitelma alunperin. Puhuimme että muutan hänen perässä.
Ap
Olet juurikin yksinkertainen jos et vieläkään hoksaa että tämä oli miehen suunnitelma ja hän VALEHTELI sinulle. Ymmärrätkö - hän sanoi sinulle yhtä, ja suunnitteli toista.
Samoin on todella yksinkertaista suostua jäämään tyhjään asuntoon. Ei ole kyse vain siitä että "luotit" mieheen, vaan siitä, ettei tuollaiseen järjestelyyn ole mitään järkevää syytä. Ei yhtään mitään, ja sen normaali ihminen olisi hoksannut jo etukäteen, luotti tai ei. Sinä varmaan antaisit koko omaisuutesi "luotettavalle" ihmiselle joka sanoisi tarvitsevansa sen torjumaan avaruusolioiden hyökkäys maapallolle. Mutta kun luottamus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten tällainen teksti auttaa ap:ta? Mitä yrität saavuttaa kun kirjoitat tällaista nettiin? Oletko ap:n exä?
Haluaisin vielä yrittää miehen kanssa, mutta hän ei varmaan halua ja hänen vanhempansa ovat myös suuttuneet. Mutta osan tavaroista ja asiallisen keskusteluyhteyden haluaisin ainakin...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Anna olla. Halpa hinta siitä että pääsit paskasta miehestä niin helposti eroon.
Miten tällä kommentilla voi olla niin paljon tykkäyksiä? Millaisen ihmisen mielestä tuossa tilanteessa kannattaa olla niin tossu, että antaa varkauden vain olla? Ja kenen mielestä tuo on halpa hinta siitä, että tulee jätetyksi?
Itselleni tuo olisi taloudellinen katastrofi. Opiskelen ja teen osa-aikatyötä, nettotulot 997 e/kk. Menisi ainakin vuosi saada ostettua kaikki tykötarpeet tyhjään kotiin, siis sellaiset kuin oli. Ja nälässä joutuisin silläkin aikataululla olemaan. Ilmaiseksi voi saada vaikka mitä, mutta ne on sitten tosiaan vaikka mitä.
Ap, tsemppiä tilanteeseen ja rikosilmoitus tulille.
Joo, minäkin opiskelen ja osa-aikatöissä. Mies on kokopäivätöissä.
Ap
Ensin laadit kirjallisen vaatimuksen, johon listaat kaikki ne tavarat, jotka ovat sinun mutta jotka mies vei. Vaadit miestä palauttamaan tavarat tai korvaamaan sinulle niiden arvon rahassa. Asetat määräpäivän parin viikon päähän. Lähetä kirjattuna kirjeenä.
Jos et saa tavaroita/rahaa, teet rikosilmoituksen. Varaudu kuitenkin siihen, ettei poliisi sitä tutki.
Jos tavarat olivat arvokkaita (yli 10.000 eur), harkitse miehen haastamista käräjille. Tähän tarvitset oikeusavustajan, josta tulee kuluja. Käräjille ei kannata lähteä tavanomaisen ja halvan tavaran takia.
Käytä julkisuutta hyväksesi ja tee julkinen some-päivitys. Koita jakaa sitä niin, että menee miehen tuttujen (sukulaiset, työkaverit) tietoon. Älä kuitenkaan herjaa, vaan kerro tarina totuudenmukaisesti ja asiallisesti.
Vaihtoehtoisesti unohda mies ja jatka elämääsi. Tavaraa on maailma täynnä ja p*skiaisista on hyvä päästä ajoissa eroon. Jatkossa älä ole liian sinisilmäinen ja luottavainen.
Aika hankala todistaa tavaroiden kuuluvan (osaksi ainakin) sinulle, jos sinulla ei ole mitään kuitteja tai todisteita asiasta.
Tosin se, että kirjoitit tuossa haluavasi miehen kanssa vielä jatkaa, laittaa miettimään, että joko olet provo tai tyhmä.
Kyllä voisin jatkaa vielä miehen kanssa. Mutta hän ei ole nyt vastannut minulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voisin jatkaa vielä miehen kanssa. Mutta hän ei ole nyt vastannut minulle.
Ap
Jätti se mies siis ainakin kynnysmaton taaksensa 🙄
Kuluuhan se siinäkin aika, kun väsää rikosilmoituksen.
Muuta hyötyähän siitä ei sitten olekaan.
Mitäpä miettis poliisit, kun kolme kk erosta joku höpisee, että joku on vienyt tavarat. Vieläpä oikein varastanut!
Sulla ei oo tavaroista kuitteja eikä sulla ole tuloja. Millä todistaisit mitään maksaneesi?
Heitä höpisemästä.
Olet saanut heti alkuun hyvän neuvon, että etsi asunto, jossa aiot asua ja laita ilmoitus Facebookiin. Paikallisilta Roskalava-palstoilta saat kerättyä yhden huushollin tavarat helposti.
Voit kertoa tarinasi, mutta älä väitä miestä varkaaksi. Sä oot tavarat antanut ja tilanne epäselvä.
Jos edes vihjailet, että mies on varas ja sattuu huonosti käymään, saat syytteen herjauksesta / perättömistä puheista ja pääset makselemaan oikeudenkäyntikuluja ja vahingonkorvauksia.
Jos olet psykoosissa tms ja todellisuus on hämärtynyt, mene heti lääkäripäivystykseen.
Jos olet trolli niin... Eipä mittään. Illanjatkoja. Ja joku oikea harrastus ois varmaan kiva.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä kävi joskus vähän samoin, sillä erotuksella että hän joutui itse lähtemään yhteisestä asunnosta väkivaltaa pakoon ja ihan kaikki, naisen vaatteetkin yms jäivät siis miehelle.
Mies ei tietenkään ollut yhteistyöhaluinen omaisuuden jaossa, josta opiskeleva ja osa-aikaisena työskentelevä nainen oli maksanut likipitäen kaiken. Nainen haki vaatteensa, muut henkilökohtaiset tavarat ja lemmikkinsä kun tiesi miehen olevan poissa asunnosta. Olihan hänellä vielä avain. Mitään isompaa ei saanut otettua autottomana.
Nainen otti yhteyttä asianajajaan ja sai jonkinlaisen oikeuden määräyksen saada maksamansa huonekalut (puolet yhdessä hankitusta omaisuudesta, kuten avioerossakin ositus menisi) itselleen. Sitä en muista miten hän ne tavarat lopulta sai, saiko siihen hakemiseen pelkän paperin lisäksi ihan konkreettista virka-apua. Mutta mahdollista se on, ellei mies ole myynyt kaikkea ja tuhlannut rahoja...
Mulla oli myös ukko, jonka väkivaltaisuutta piti lähteä karkuun. Kun olisin tarvinnut jotain tavaroita ja yritin kysyä että koska hän on poissa jos käydään niitä sukulaisten kanssa hakemassa, niin hän sanoi että tavarat on hänen koska minä muutin pois! (Mun tavarat, olleet jo ennen häntä ja MINÄ maksoin yhä yksin vuokrankin!) Sen jälkeen se yritti vaatia että hän voi lähteä mun maksamasta asunnosta, jos saa äitini asunnon! Lopulta siitäkin ukosta päästiin eroon ja tavarat enimmäkseen takaisin. Yhdelle sukulaiselle se jäi tosi paljon velkaa, vaan sekin taisi saada ne tipoittain vuosien kuluttua siltä pois. Kaikenlaisia sitä on. Lompakkolois-ukkoja.
Ei taida rikosilmoitukset auttaa. Mies on lähtenyt kolme kuukautta sitten ja nyt ap heräilee. Mieshän sanoo, että ap antoi huonekalut ja nyt vain vaatii takaisin.
Ihme tyyppi tuo ap.
"Kuluuhan se siinäkin aika, kun väsää rikosilmoituksen.
Muuta hyötyähän siitä ei sitten olekaan.
Mitäpä miettis poliisit, kun kolme kk erosta joku höpisee, että joku on vienyt tavarat. Vieläpä oikein varastanut!
Sulla ei oo tavaroista kuitteja eikä sulla ole tuloja. Millä todistaisit mitään maksaneesi?
Heitä höpisemästä.
Olet saanut heti alkuun hyvän neuvon, että etsi asunto, jossa aiot asua ja laita ilmoitus Facebookiin. Paikallisilta Roskalava-palstoilta saat kerättyä yhden huushollin tavarat helposti.
Voit kertoa tarinasi, mutta älä väitä miestä varkaaksi. Sä oot tavarat antanut ja tilanne epäselvä.
Jos edes vihjailet, että mies on varas ja sattuu huonosti käymään, saat syytteen herjauksesta / perättömistä puheista ja pääset makselemaan oikeudenkäyntikuluja ja vahingonkorvauksia.
Jos olet psykoosissa tms ja todellisuus on hämärtynyt, mene heti lääkäripäivystykseen.
Jos olet trolli niin... Eipä mittään. Illanjatkoja. Ja joku oikea harrastus ois varmaan kiva."
No, pitää yrittää pyytää vielä mieheltä osan tavaroista. Jos kerran rikosilmoitus ei auta.
Ap
Oisko se ap tässä se pahis eikä mies? Mies on ensin ottanut ap:n luokseen asumaan, ostanut mööpelit, tarjonnut elatusta jne. ap ehkä jonkun osan maksanut. Sitten oli eroa tulossa, mutta ap ei halunnut erota ja teki tilanteen hyvin hankalaksi. Vaikkapa kieltäytyi muuttamasta, niin sen sijaan mies muutti ja valehteli ottavansa ap:n mukaan "myöhemmin". Mies eikä miehen vanhemmat halua roikkuvan ap:n yhteydenottoja. Jopa provoksi ap on harvinaisen hölmö.
Ap, jankkaat vaan, että tavarat on ostettu kun asuitte yhdessä.
Mutta kuka ne on ostanut ja maksanut? Jotain olet ilmeisesti sängystä maksanut, mutta et ilmeisesti mitään muuta mistään?
Käyttää sinun hyväntahtoisuuttasi hyväkseen. Tee lista sinulle kuuluvista tavaroista ja lähde hakemaan ne suuremman tuttavaporukan kanssa. Lisäksi selosta tapahtuma kaikille miehen tutuille. Eiköhän ala tapahtumaan. Mutta älä ikimaailmassa ala seurustelemaan tuommoisen kanssa uudestaan.
"Voit tietenkin kysyä mieheltä vanhemmilta ovat jostain vihaisia sulle."
Niin voisin, mutta en pysty ainakaan miehen äidiltä, koska hän esti minut messengerissä. Miehen isä näki minut kerran kun kävin miehen luona uudella asunnolla, ja mulkaisi minua todella vihaisesti, tuntui etten ole tervetullut.
Ap