Kiitos sille joka suositteli oliiviöljysaippuaa hiusten pesuun
viime vuoden loppupuolella. Sorry en löytänyt alkuperäistä keskustelua haulla enää, joten kiitän tässä erikseen.
Olen nyt pessyt 100% oliiviöljysaippualla, jota ostin Ruohonjuuresta pari kuukautta, ja eipä olisi uskonut että vaikutus on näin hyvä. Hiukset on paljon jämäkämmän ja paksumman tuntuiset kuin ennen. Tämän lisäksi yllättävä vaikutus on, että olen voinut vähentää hiusten pesun joka 3 tai 4. päivä tapahtuvaksi kun ennen oli pakko pestä joka toinen päivä tai oli tyvi rasvainen. Lisäksi hiukset kiiltää tosi paljon, vaikka en ole käyttänyt hoitoaineita, pari kertaa olen laittanut vaan etikkavesihuuhtelun jonka jättänyt hiuksiin pesun jälkeen.
Varmaan vaikuttaa sekin kun tulee päänahkaa hierottua kunnolla kun vaahdottaa sitä saippuaa päähän ja huuhdellessa myös. Mutta eipä olisi uskonut että noin yksinkertainne ja halpa tuote toimii paremmin kuin kokeilemani volyymishampoot ja hoitoaineet.
Kommentit (144)
Selvästi muuten innokkaat AV:laiset alkaneet tätä kokeilemaan, koska kun kävin viikko sitten Kampin Ruohonjuuressa tarkoituksenani ostaa uusi oliiviöljysaippuapala, olivat ne sieltä loppu :)
Kiitos vastauksista!
OT: Sitä mä kyllä ihmettelen, että mitäköhän helkkarin miinustettavaa tässäkin aloituksessa on jonkun mielestä ollut :D Joku on kuitenkin kokenut tarpeelliseksi miinustaa :D Kuitenkaan yhtään kriittistä kommenttia ei ole ketjussa... Mä jotenkin näen sen ihmisen joka täällä asioikseen miinustelee toisten harmittomia aloituksia... se ihminen näyttää varmaankin kutakuinkin tältä http://cdn.www.babble.com/wp-content/blogs.dir/1/files/the-best-of-the-grumpy-cat-meme/08.jpg
4
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 23:21"]
Kiitos vastauksista!
OT: Sitä mä kyllä ihmettelen, että mitäköhän helkkarin miinustettavaa tässäkin aloituksessa on jonkun mielestä ollut :D Joku on kuitenkin kokenut tarpeelliseksi miinustaa :D Kuitenkaan yhtään kriittistä kommenttia ei ole ketjussa... Mä jotenkin näen sen ihmisen joka täällä asioikseen miinustelee toisten harmittomia aloituksia... se ihminen näyttää varmaankin kutakuinkin tältä http://cdn.www.babble.com/wp-content/blogs.dir/1/files/the-best-of-the-grumpy-cat-meme/08.jpg
4
[/quote]
Ehkä se miinustaja on joku kampaaja joka haluaa myydä kalliita ammattilaissarjatuotteitaan eikä tosiaan toivo että ihmiset alkaa kokeilla tällaista ;-)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 23:21"]
Kiitos vastauksista!
4
[/quote]
Ehkä se miinustaja on joku kampaaja joka haluaa myydä kalliita ammattilaissarjatuotteitaan eikä tosiaan toivo että ihmiset alkaa kokeilla tällaista ;-)
[/quote]
No sekin on kyllä mahdollista...
Tuntuu vaan että täällä on niin usein ja niin harmittomia viestejä miinusteltuna että veikkaan että täällä pyörii joku varsinainen positiivari :D Kai sitä miinuspeukkuakin voi itsensä ilmaisemiseen käyttää jos ei muuta osaa...
4
pärjääkö tolla oikeasti ilman hoitoainetta? Kiinnostaisi kokeilla, mutta oma tukkani on hento ja menee pestessä tosi takkuun, edes hoitoaine ei meinaa saada selväksi.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 23:33"]
pärjääkö tolla oikeasti ilman hoitoainetta? Kiinnostaisi kokeilla, mutta oma tukkani on hento ja menee pestessä tosi takkuun, edes hoitoaine ei meinaa saada selväksi.
[/quote]
Kokeileminen kannattaa :) Itselläni takkuongelmaa ei ole oliiviöljysaippualla pestessä ollut, pystyn ihan hyvin harvalla kammalla selvittämään tukan pesun jälkeen. Tukkani on värjätty mutta aika hyväkuntoinen. Jossain vaiheessa kun oli hiukset kärsineet värinpoistoja parit ja päälle uusi väri, käytin hoitoainetta latvoihin koska oli tosiaan melkoista "purkkaa" se hius, tarvitsi silikonimönjää silottamaan. Mutta nyt kun on vaan tummennusväriä päässä, ei tarvi hoitoja ollenkaan.
Villi veikkaus: Tämän topicin on aloittanut Teresa niminen nainen ;D
Onko tämä verrattavissa muihin palashampoihin? Sitä olen kokeillut ja siitä hiukset olivat kauheassa lähmässä, ei enää sellaista, kiitos :D
Ihana toi nyrpee kissa!!!!!!!!!! xD
sopiiko toi saippua jos on tosi kuiva ja hilseilevä ällöttävä päänahka? vai osaatteko suositella jotain vastaavaa siihen? ei kampaamotuotteita kiitos.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 02:24"]Villi veikkaus: Tämän topicin on aloittanut Teresa niminen nainen ;D[/quote]
noooh onko Teresa mainostanut tätä saippuaa Facebookissa? ;)
Mä erehdyin pesemään mun naamaa tolla saippualla ja siitä tuli niin rutikuiva että meni tovi ennen kun sain nahan edes vähän siedettävän näköiseksi:( nahkaa irtoili sieltä täältä ja kaameita paiseita ilmestyi, ajattelin jos ei vaan sopinut mulle joten pyysin mieheni kokeilemaan mutta sille kävi samoin. Mistäköhän johtuu?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 07:41"]
Onko tämä verrattavissa muihin palashampoihin? Sitä olen kokeillut ja siitä hiukset olivat kauheassa lähmässä, ei enää sellaista, kiitos :D
[/quote]
Molemmissa pesu perustuu saippuoituihin öljyihin eli edut ja haitat on aikalailla samat. Onkohan teilläpäin kova vesi? Nimittäin kovan veden kanssa saippuat ja shampoopalat valitettavasti toimivat huonosti. Kohtalaisen kovan veden kanssa voi saada toimimaan tekemällä hiuksiin jätettävän etikkavesihuuhtelun joka kerta pesun jälkeen, mutta oikein kovan veden kanssa ei välttämättä millään.
Itse huomasin tämän kun kävin talvilomalla toisella paikkakunnalla vanhemmilla. Asun Helsingissä jossa on aika pehmeä vesi, ja shampoopalat ja oliiviöljysaippua hiustenpesuun toimii mainiosti. No yllättäen mukaan ottamani Flow-kosmetiikan shampoopala ei toiminutkaan kyläpaikassa ollenkaan. Tukka oli heti pesun jälkeen rasvaisen näköinen (myös kuivana) ja kammatessa sai jotain valkoista ilmeisesti saippuajäämää kamman piikkien väleihin. Sitten luin sekä Flown että Chagrin Valleyn sivuilta että valitettavasti kovan veden kanssa nämä ei kovin hyvin toimi, ja tosiaan, netistä löytyneen tiedon mukaan paikkakunnalla oli kova vesi.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 08:09"]
Mä erehdyin pesemään mun naamaa tolla saippualla ja siitä tuli niin rutikuiva että meni tovi ennen kun sain nahan edes vähän siedettävän näköiseksi:( nahkaa irtoili sieltä täältä ja kaameita paiseita ilmestyi, ajattelin jos ei vaan sopinut mulle joten pyysin mieheni kokeilemaan mutta sille kävi samoin. Mistäköhän johtuu?
[/quote]
Kuulostaa todella oudolta. Yksittäinen ihminen nyt voi olla yliherkkä melkein mille vaan, vaikka itsessään oliiville, mutta että toisellekin käy samoin, se jo viittaa siihen että siinä saippuassa olisi jotain vikaa! Pelkän kuivumisen voi ymmärtää jos kyseessä ei ole kovin superrasvoitettu ja glyseriininen oliivisaippua, mutta paiseet viittaa kyllä johonkin vähän kovempaan reaktioon.
On muuten valtavasti eroa noissa oliiviöljysaippuoissa. Pahin kategoria on sellaiset, joissa on saippuoituna ihan muita aineita, mutta lisätty pikku liraus oliiviöljyä, ja sitten väitetään että se on oliiviöljysaippua. Ei ole, oliiviöljysaippuassa ainoa saippuoitu öljy on oliviiöljy. Prismassa esimerkiksi näin jollain Välimereen viittaavalla merkillä "Mediterraneo" tms oliiviöljysaippuaa, joka käytännössä näytti olevan valtavasti ties mitä kemikaaleja sisältävä tuote. Sitten jopa Ruohonjuuressa oli 3 kpl pakkauksessa olevinaan oliivisaippuoita, joissa oliivin osuus oli alhainen ja ihan muita öljyjä pääasiallisesti.
Sitten on tosiaan vielä se, että kunnolliseen oliiviöljysaippuaan pitäisi olla jätetty saippuoinnissa syntyvä kosteuttava glyseriini, ja mieluiten sen pitäisi olla superrasvoitettu eli sellainen jossa kaikki öljy ei ole kulunut saippuointiprosessissa vaan vapaata hoitavaa öljyä on myös mukaan. Itselläni on ollut joitain epäonnistuneita kokeiluja, esim. testasin myös hiusten pesuun mainostettua olevinaan luonnollista turkkilaista Korkut-oliiviöljysaippuaa, mutta se kuivatti melkoisesti. Kävikin sitten ilmi valmistajan verkkosivuilta, että saippuasta poistetaan sen hinnan alentamiseksi glyseriini, joka myydään eteenpäin erikseen kosmetiikkavalmistajille :( Samoin Yves Rocherin Hammam-sarjan oliiviöljysaippua oli ihan järkky. Toimivia on olleet sen sijaan Chagrin Valley, Flow Untuvikko, Ruohonjuuren Oliva-saippua, ja nyt on käytössä aivan erinomainen Kreetan matkalta ostettu epämääräisen näköinen käsintehty oliivisaippua.
Hei, miten saippuapalalla pestään tukka? Siis saippuasta hinkataan käsiin sitä saippuaa ja sitten tukkaan? Vai miten? Tai siis, että shampoo on helppo levittää tukkaan mutta miten saippua toimii?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 09:49"]
Hei, miten saippuapalalla pestään tukka? Siis saippuasta hinkataan käsiin sitä saippuaa ja sitten tukkaan? Vai miten? Tai siis, että shampoo on helppo levittää tukkaan mutta miten saippua toimii?
[/quote]
Hiukset kunnolla märäksi, ja hinkataan suoraan saippuapalaa tukkaan. Sen jälkeen sormilla vaahdotetaan kunnolla ennen huuhtelua. Aito oliiviöljysaippua ei kyllä kovin paljoa vaahtoa, mutta pesee silti hyvin.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 09:49"]
[/quote]
Hiukset kunnolla märäksi, ja hinkataan suoraan saippuapalaa tukkaan. Sen jälkeen sormilla vaahdotetaan kunnolla ennen huuhtelua. Aito oliiviöljysaippua ei kyllä kovin paljoa vaahtoa, mutta pesee silti hyvin.
[/quote]
Hjälp:( mun saippuaa ei tarvinnut kun näyttää märille hiuksille niin oli semmoista erittäin paksua vaahtoa. Hitsit kun en muista sitä merkkiä ostin eko-kaupasta ja samalla ostin Flow hamppu-turve shampoopalan molemmat oli n.7e/kpl se oli pikkusen siedettävämpi sekin vaahtoaa melkolailla ja siitäkin tuli n. 1kk käytön jälkeen semmoisia näppylöitä/paiseita hiuspohjaan minulle.
Mieheni käyttää sitä edelleen sillä on aina näppylöitä ja kutiseva hiuspohja siksi sen ostin en osaa sanoa onko sille auttanut vai ei, ei ole ainakaan pahentunut.
t. se jolle tuli oliivisaippuasta kuiva naama
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:01"]
Hjälp:( mun saippuaa ei tarvinnut kun näyttää märille hiuksille niin oli semmoista erittäin paksua vaahtoa. Hitsit kun en muista sitä merkkiä ostin eko-kaupasta ja samalla ostin Flow hamppu-turve shampoopalan molemmat oli n.7e/kpl se oli pikkusen siedettävämpi sekin vaahtoaa melkolailla ja siitäkin tuli n. 1kk käytön jälkeen semmoisia näppylöitä/paiseita hiuspohjaan minulle.
Mieheni käyttää sitä edelleen sillä on aina näppylöitä ja kutiseva hiuspohja siksi sen ostin en osaa sanoa onko sille auttanut vai ei, ei ole ainakaan pahentunut.
[/quote]
Vähän viittaa siihen että siinä saippuassa ei olisi ainakaan oliiviöljy ainoana saippuoituna öljynä, jos se vaahtoaa paljon. Oliiviöljysaippuasta ei tule meinaan sellaista tavallisten shampoiden tai saippuoiden runsasta vaahtoa minkä takia jotkut alkuun epäilevätkin sen pesutehoa kun on tottuneet vaahtoamiseen. Siitä tulee semmoista ihan pienikuplaista vaahtoa vain vähän.
Jos muistat joskus merkin, olisi kiva tietää, ja tsekata tuotteen INCI (ainesosalista) jos netistä vaikka löytyisi, että mitähän on syönyt.
Löytyi taas muuten yksi huijaus-oliiviöljysaippua: IDEA TOSCANA mainostaa saippuaansa oliivipohjaisena ja luonnollisena: http://www.primaspremitura.fi/oliivisaippua.htm . Kuitenkin kun katsoo INCIn tuote sisältää ihan kaikkea muuta kuin oliiviöljyä, viimeisimpänä eli vähiten olevana aineena oliiviöljy:
Sodium Palmate, Sodium Palm Kernelate, Aqua (Water/Eau), Pogostemon cablin Oil, Juniperus mexicana Wood Oil, Canarium luzonicum Gum Extract, Usnea barbata Extract, Lavandula hybrida Extract, Lavandula hybrida Oil, Thymus vulgaris Herb Oil, Rosmarinus officinalis Extract, Mentha arvensis Extract, Citrus aurantium dulcis Peel Extract, Eugenia caryophyllus Leaf Oil, Thuja occidentalis Leaf Oil, Abies sibirica needle Oil, Limonene, Linalool, Olea Europaea (Olive Fruit) Oil (*), Glycerin, Sodium Chloride, Tetrasodium Etidronate. *con Oilo Extravergine di Oliva “Toscano IGP” proveniente da Agricoltura Biologica.
Kunnollisen oliiviöljysaippuan INCI näyttä tämäntyyppiseltä kuin täällä alkuketjusta suositellun OLIVA-merkkisen:
Saponified olive oil, water, mineral salts.
tai kuten FLow:n Untuvikon:
Sodium Olivate*, Aqua, Rosmarinus Officinalis Leaf Extract* (antioksidantti joka parantaa säilyvyyttä) (Sodium Olivate on saippuoitu oliiviöljy)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:01"]
[/quote]
Vähän viittaa siihen että siinä saippuassa ei olisi ainakaan oliiviöljy ainoana saippuoituna öljynä, jos se vaahtoaa paljon. Oliiviöljysaippuasta ei tule meinaan sellaista tavallisten shampoiden tai saippuoiden runsasta vaahtoa minkä takia jotkut alkuun epäilevätkin sen pesutehoa kun on tottuneet vaahtoamiseen. Siitä tulee semmoista ihan pienikuplaista vaahtoa vain vähän.
Jos muistat joskus merkin, olisi kiva tietää, ja tsekata tuotteen INCI (ainesosalista) jos netistä vaikka löytyisi, että mitähän on syönyt.
Löytyi taas muuten yksi huijaus-oliiviöljysaippua: IDEA TOSCANA mainostaa saippuaansa oliivipohjaisena ja luonnollisena: http://www.primaspremitura.fi/oliivisaippua.htm . Kuitenkin kun katsoo INCIn tuote sisältää ihan kaikkea muuta kuin oliiviöljyä, viimeisimpänä eli vähiten olevana aineena oliiviöljy:
Sodium Palmate, Sodium Palm Kernelate, Aqua (Water/Eau), Pogostemon cablin Oil, Juniperus mexicana Wood Oil, Canarium luzonicum Gum Extract, Usnea barbata Extract, Lavandula hybrida Extract, Lavandula hybrida Oil, Thymus vulgaris Herb Oil, Rosmarinus officinalis Extract, Mentha arvensis Extract, Citrus aurantium dulcis Peel Extract, Eugenia caryophyllus Leaf Oil, Thuja occidentalis Leaf Oil, Abies sibirica needle Oil, Limonene, Linalool, Olea Europaea (Olive Fruit) Oil (*), Glycerin, Sodium Chloride, Tetrasodium Etidronate. *con Oilo Extravergine di Oliva “Toscano IGP” proveniente da Agricoltura Biologica.
Kunnollisen oliiviöljysaippuan INCI näyttä tämäntyyppiseltä kuin täällä alkuketjusta suositellun OLIVA-merkkisen:
Saponified olive oil, water, mineral salts.
tai kuten FLow:n Untuvikon:
Sodium Olivate*, Aqua, Rosmarinus Officinalis Leaf Extract* (antioksidantti joka parantaa säilyvyyttä) (Sodium Olivate on saippuoitu oliiviöljy)
[/quote]
Googlasin ja toi Flow:n ulkonäön perusteella olisin 98% varma että oli se. Oiskohan siinä ollut jotain vikaa sitten? se oli kyllä melko tiukkaa kamaa muistan kun pesin itseäni sillä "ihanalla" muhkealla vaahdolla oli melkein kun moussea:D no meni sitten vahingossa sitä foumia alakertaan ja oli kun ois happoa saanut iholle:( hrr kirveli varmaan 1/2 h vielä jälkikäteen. Muualle iholle ei aiheuttanut kun vaan perusteellisen puhtaan tunteen vähän kun ois syväpuhdisteetu.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:42"]
Googlasin ja toi Flow:n ulkonäön perusteella olisin 98% varma että oli se. Oiskohan siinä ollut jotain vikaa sitten? se oli kyllä melko tiukkaa kamaa muistan kun pesin itseäni sillä "ihanalla" muhkealla vaahdolla oli melkein kun moussea:D no meni sitten vahingossa sitä foumia alakertaan ja oli kun ois happoa saanut iholle:( hrr kirveli varmaan 1/2 h vielä jälkikäteen. Muualle iholle ei aiheuttanut kun vaan perusteellisen puhtaan tunteen vähän kun ois syväpuhdisteetu.
[/quote]
Kuulostaa kyllä että jotain vikaa on tarvinnut olla. Untuvikko-saippua on erityishellävarainen vauvasaippua, ja jos ei nyt satu olemaan oliiville hyvin allerginen niin ei siinä pitäisi olla mitään mikä voi moisen reaktion aiheuttaa. Ihan kuin olisi tosiaan joku viallinen erä missä saippuointi on jäänyt epätäydelliseksi ja tuotteessa on vapaata lipeää tai jotain! (Saippuointihan tehdään lipeän avulla, mutta saippuoinnin kemiallisessa prosessissa öljy ja lipeä reagoi niin ettei pitäisi jäädä yhtään lipeää valmiiseen tuotteeseen, jos homma tehdään oikein).
Minä olen käyttänyt tuota Flow Untuvikko-vauvasaippuaa sekä naaman että hiusten pesuun nyt jonkin aikaa ja minulla se on ollut hyvää. Ei juuri vaahtoa kuten oliiviöljysaippuan ei pidäkään. On aika kova pala kuten pitääkin. Ei ole kuivattava, joskaan ei ihan yhtä superrasvoitettu ja hoitava kuin Chagrin Valleyn Castile-saippua.
Kirjoittaisin sinuna Flow:lle palautetta reaktioista jotka sait, ei kuulosta todellakaan normaalilta. Ja kun kyseessä on vielä vauvasaippua, niin on hyvin ikävää jos liikkeellä on joku viallinen erä joka polttaa iholla kuin happo :-o
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 22:32"]
No niin, mäkin ostin tuon oliiviöljysaippuan.
Haluaisiko joku kertoa tarkempia käyttöohjeita? Vai hierontaanko vaan palaa käsiin ja sitten hiuksiin ja päänahkaan? Kuinka runsaasti saippuaa pitää käyttää (ts pitääkö olla ihan pää vaahdossa)? Jos ei ole muotoilutuotteita hiuksissa niin riittääköhän yksi vaahdotuskerta?
4
[/quote]
Täällä ties kuinka kauan oliivisaippualla hiukset pessyt.
Eli kannattaa tehdä niin, että ensin kastelee hiukset aivan kunnolla pohjaa myöten märäksi. Sitten hieroo runsaasti saippuaa tukkaan, ihan vaan hieromalla palaa hiuksia vasten joka puolella päätä. Tämän jälkeen saippua tukassa kannattaa hieroa kunnolla kauttaaltaan, päänahkaa samalla hieroen. Saippua peseytyy paremmin pois ilman jäämiä jos sitä on siinä kunnolla vaahdoteltu hieromalla hetki. Sitten kunnollinen huuhtelu, kannattaa vähän nostella hiuksia jos on pitkät että varmasti vesi pääsee huuhtelemaan joka puolelta. Saippua peseytyy hiuksesta pois hieman hitaammin kuin synteettiset pesuaineet kuten SLS, eli hieman pidempi huuhtelu tarvitaan.
Itse vaahdotan vain kerran, vaikka käytän muotoilutuotteita runsaasti - mulle se riittää hyvin. Kannattaa koittaa sitä ensin, ja jos tukka jää rasvaiseksi, seuraavalla kerralla sitten toistaa huuhtelun jälkeen saippuan hieronta, vaahdotus ja huuhtelu.
Ei kannata sitten huolestua jos tukka tuntuu märkänä erilaiselta, raskaammalta ja jotenkin nahkealta. Se on normaalia, koska oliviiöljysaippua ei pese pois hiuksen luontaista rasvakerrosta kuten nuo teollisemmat pesuaineet. Ja tämän takia oliviiöljysaippuan käytöllä voikin saada jämäkämmät ja paksummantuntuiset hiukset. Kuivuttuaan hiusten pitäisi kuitenkin olla puhtaan näköiset ja tuntuiset.