Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelkaa miksi on oikeampaa, että parempituloinen maksaa elämisestä enemmän eikä 50/50?

Vierailija
26.02.2019 |

Miksi siinä, että molemmat täysivaltaiset aikuiset maksavat elämästään yhtä paljon, on jotain väärää? Miksi yleensä miehen tulisi maksaa enemmän koska muuten "se ei oo oikein" ja mies on sika? Mies vaan säästää itselleen omaisuutta!! Eikä maksa naisen elämää kuten Kunnon Miehen kuuluisi?
Osaisiko joku perustella miksi on _oikein_ että toinen on oikeutettu elämään halvemmalla ja pienemmällä panostuksella?

Kommentit (321)

Vierailija
221/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama, miten muut hoitavat parisuhteensa, mutta kyllä minun mies haluaa taloudellisesti tukea minua. Minulla on myös sanavaltaa siihen, miten hän käyttää rahaansa. Lasten tekeminen esimerkiksi hidastaa uraani paljon ja vaikuttaa palkkakehitykseen. Meidän tapauksessa on reilua, että saan puolisolta asiaan hyvitystä.

Mutta koskaan en olisi ollut niin torvelo, että olisin ottanut miehen jolla on tästä eriävä näkemys. Saa kaikenmaailman juntit neuvotella keskenään.

Se missä määrin lasten "tekeminen" hidastaa sinun uraasi on lähinnä järjestelykysymys. Jos lapsen laittaa n. vuoden ikäisenä päiväkotiin, voitte hyvin jakaa tuon kotonaoloajan puoliksi. Lapsen ollessa päiväkodissa vastuut voi jakaa täysin puoliksi.

Voitte toki sopia lastenhoidosta puolisosi kanssa miten haluatte, mutta tuollaista urhiutumista on aina yhtä rasittavaa lukea. Jos äiti haluaa olla lasten kanssa pidempään kotona, on se käytännössä aina hänen oma (tai perheen yhteinen) päätös.

Kyllä se on tässä tapauksessa ollut myös miehen tahto, että lapsia hoidetaan pitkään kotona. Mikä tässä sinun mielestä on uhriutumista? Jos miehelläni on varaa, ei luulisi kenenkään persettä kutittavan. Hän saa tehdä rahoillaan mitä huvittaa.

Ja kyllä, tiedän että olen etuoikeutettu. Lisäksi tiedän, että lapsia nyt ei olisi ollut mikään pakko tehdä. Mutta tämä on meidän molempien mielestä paras ratkaisu.

Niin, jos luit vastaukseni ajatuksella, huomasit kirjoittaneeni, että voitte sopia asioista miten haluatte, tarkoitin tällä taloudellisen ja hoitovastuun jakamista.

Uhriutumista kirjoituksessasi oli tämä: "Lasten tekeminen esimerkiksi hidastaa uraani paljon ja vaikuttaa palkkakehitykseen." ikäänkuin tämä olisi joku luonnonlaki.

Oikeammin olisi sanottu: "halusimme yhdessä, että olen pitkään lasten kanssa kotona ja tällä oli vaikutusta urakehitykseeni" Tällöin ottaisit myös itse vastuuta yhteisestä päätöksestänne.

Ja vielä tarkennuksena, on mielestäni on ehdottomasti moraalisesti oikein, että jaatte miehesi tuloja tasapuolisesti, koska olet ollut lasten kanssa pidempään kotona. Mutta minähän en tätä päätä, viime kädessä perhe huolehtii omista asioistaan. 

Eli kun teikätorvelo vaan tulkitsi tekstin väärin, niin se oli minulta väärin sanottu ja minun vika. En ole missään vaiheessa kirjoittanut että se on luonnonlaki, tai että lasten tekeminen haittaa kaikkien naisten uraa. Siksi kirjoitin "uraani". Ei varmasti haittaa uraa, jos olet lähihoitaja *tirsk*. Minäpä en ole.

Oi, kylläpä olet hieno ihminen, tukehdu miehesi rahoihin.

Vierailija
222/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos raha on ongelma kannattaa sitä hankkia lähtökohtaisesti lisää. Me ollaan vela pariskunta ja molemmat päivätöissä esimiesasemassa. Silti molemmilla on lisätyö siihen päälle. Rahaa minulla jää 2000€ säästöön kuussa, avopuolisollani 1000€. Me maksetaan molemmat omat menomme. Yhteiseltä tililtä maksetaan juoksevat kulut johon laitamme molemmat 1000€/kk.

Jos tyhmyys on ongelma, lähtökohtaisesti kannattaa opiskella lisää ja hyvä, että olet vela, tuollaisten "esimiesten" ei pidäkään lisääntyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL x 3 vain itsellesi.

Kun kysymys on perheen elatuksesta, on edelleenkin kohtuutonta vaatia, että kotihoidontuella, työttömänä, äitiysrahalla tai paljon vähemmän ansaitsevan kuuluisi maksaa puolet perheen kuluista.

Säästöön laittamisesta ei ole tietääkseni kyse, koska ei sitä kysytty, vaan siitä, että kukin kykynsä mukaan elättää perhekuntaa.

Ihmiset säästävät, jos haluavat ja miten pystyvät.

Tässä ei puhuttu mistään erikoistilanteesta, kun lapset ovat pieniä ja vielä täysin kotona. Silloin perhe on yksikkö. Jos joku antaa toiselle RAHAA kyse ei ole elatuksesta. Elatus on laskujen maksamista, ruuan ja vaatteiden ostamista jne. Rahan antaminen on toiselle rahan antamista. Sama koskee lahjaverotusta mm. vanhempien ja lasten välillä. 

t. LOL

Okei, olen pahoillani, kun ymmärsin väärin sen, että puhutaan siitä, kun toinen puolisoista -hyvin usein nainen johtuen pikkulapsista- ei kykene tuomaan rahaa perheeseen 50-50.

Lain kirjain koskee myös muita tilanteita: KUKIN KYKYJENSÄ MUKAAN.

Vierailija
224/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama, miten muut hoitavat parisuhteensa, mutta kyllä minun mies haluaa taloudellisesti tukea minua. Minulla on myös sanavaltaa siihen, miten hän käyttää rahaansa. Lasten tekeminen esimerkiksi hidastaa uraani paljon ja vaikuttaa palkkakehitykseen. Meidän tapauksessa on reilua, että saan puolisolta asiaan hyvitystä.

Mutta koskaan en olisi ollut niin torvelo, että olisin ottanut miehen jolla on tästä eriävä näkemys. Saa kaikenmaailman juntit neuvotella keskenään.

Miksi se ura niin paljon hidastuu lasten tekemisestä? Meinaat siis sukupuolesi takia jäädä kotiin hoitamaan lapsia, ja mies tienaa? Reilumpaa olisi jakaa kotonaolot.

- monta lasta

- alalla ei suhtauduta äitiyslomiin hyvin

- miehen ura tärkeämpi

- lisäksi ollaan yhdessä päätetty, että näin on tällä hetkellä järkevämpi. Sanoinko jossain, että se liittyy sukupuoleeni?

Vierailija
225/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

J-lauta olen ollut lapsettomassa parisuhteessa, jossa ei totetunut minkään lain kirjain.

Ukko joi palkkansa ja minä maksoin ½ vuokrasta, netin, sähkön, ruuat myös miehen lapsien meillä ollessa heidän ruokansa, karkkinsa ja muut viihdykkeet, koska menin mielelläni lasten kanssa vaikka leffaan pois örden luota.

Onneksi olen saanut sattumalta takaisin kaiken sen, mitä jouduin makselemaan.

Vierailija
226/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaimo tienaa viisi kertaa enemmän kuin minä. Saan kuukaudessa noin 1100e kuukaudessa.

Siirrän kaiken yleensä vaimon tilille ja en ostele mitään paitsi perheen ruokaostokset.

Vaimo pakottaa pitämään jotain vaatteita mitä on hankkinut minulle, kun häpeilee rikkinäisiä likaisia verkkareita tai farkkuja jotka on haaroista ratkenneet.

Eli olen laskenut että syön noin 800e kk edestä luomua ja sitten vuodessa ne yhdet vaateparit menee ehkä?

Kun tavattiin niin kerroin aika selvästi ideologiani että en halua olla rahan kanssa missään tekemisissä.

Annan kaiken pois ja syön vain.

Ajan myötä on tapeltu etenkin pukeutumisesta ja hygieniasta. En nimittäin pese itseäni shampoolla tai saippuoilla ja pukeudun mielelläni mitä löydän. Onneksi löydän vaatekaapista yleensä uusia puhtaita vaatteita.

Toki pärjäisin hyvin vanhoilla vaatteillakin.

Ymmärrän kyllä että perheeni tykkää nähdä minut uusissa puhtaissa vaatteissa ja häpeilee likaisia syrjäytyneen miehen vaatteita.

Minua ne ei silti haittaa.

Jos voisin päättää niin eläisin mieluusti tukien varassa. Ei hirveästi kiinnosta käydä töissä tonnin edestä.

Kun en oikein tykkää ostellakaan mitään. Alkoholi on lähinnä sellainen tuote mitä tämä valtio saa minut ostamaan. Sitäkin tykkään mieluummin tehdä itse halvemmalla.

Ei oikein löydy mitään mitä haluaisin ostaa ja minkä vuoksi käydä töissä.

Käytännössä meillä on 50/50 järjestelmä, mutta en oikeastaan osta mitään ja laitan ylimääräiset rahat vaimolle ja hän siirtää ne lapsille säästötilille.

Onko muita tälläisiä urheilullisia rehtejä miehiä?

Ilman niitä lapsia olisit jo varmasti ex. Varaudu tulevaan, lapset kasvavat.

Vierailija
227/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme parisuhteessa ilman lapsia, menot ovat hyvin kohtuulliset ja maksamme kaiken yhteisen 50/50 (vaatteet, harrastukset, muut omat menot omasta pussista). Itselläni selvästi pienempi palkka, mutta säästöön jää. Jos avopuoliso haluaisi esim. kalliin auton tai muuttaa kalliimpaan asuntoon, johon minulla ei olisi varaa, tarkoittaisi se sitä että hän maksaisi enemmän. Nyt parisuhteessa ollessa menoni ovat kuitenkin pienemmät kuin yksinasuessa.

Vierailija
228/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No maksakoon isompitulonen enemmän, mutta ikävä kyllä asioilla on tapana lipua helposti siihen että kohta huomataan, että se rikas maksaakin kaiken. "kuuluu maksaa enemmän kuin 50/50 tarkoittaa usein pikemminkin "että kuuluu maksaa 90/10".

Se pienempituloinen vain haluaa suurin osa omista rahoista jäisivät itselle käyttöön ja sitten tekopyhästi maksaisi kuukaudessa vaikka yhden laskun ja käy kerran kaupassa, ja ilmoittaa hoitaneensa osuutensa. 

Siihen tämä ei saa johtaa.

Vierailija
229/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt muutaman vuoden verran seurannut läheltä yhtä tällaista 50/50 perhettä ja täytyy myöntää, että en ymmärrä…

Ihan kaikki menot jaetaan pennilleen tasan, vaikka toinen tienaa puolet enemmän kuin toinen.

Tämä johtaa siihen, että vähän väliä reissu, josta perheenä unelmoidaan, joudutaan perumaan, kun sillä vähemmän tienaavalla ei ole rahaa.

Leffaan, ravintolaan syömään, keilaamaan, laskettelmaan, kylpylään (milloin mihinkin) ei voida mennä, kun sillä vähemmän tienaavalla ei ole rahaa.

Sillä toisella olisi HYVINKIN varaa maksaa nämä kaikki sen toisen puolesta, mutta koska on sovittu, että molemmat maksaa puolet, niin näin ei voida toimia kuin aivan poikkeustapauksessa.

Paremmin tienaava ei kuitenkaan halua tehdä näitä asioita ilman puolisoaan. Joten vähän väliä asioita, joita he haluaisivat tehdä, jää tekemättä KUMMALTAKIN, koska toisella ei ole varaa.

En kertakaikkiaan pysty ymmärtämään.

Ei tuo vielä mitään, jos loma peruuntuu. Itse sairastuin vakavasti ja oletin, että saan tarvittaessa apua aviomieheltäni, jota olin aikaisemmin elättänyt. Vaan enpä saanutkaan rahaa lääkkeisiini. Päässä siritti 4 päivää ja pitelin seinistä kiinni, kun lääkettä ei olisi saanut lopettaa yhtäkkiä. Kelastakaan en saanut apua, kun miehelläni on rahaa. Jatkossa en maksa viimeisillä rahoillani yhteisiä laskuja. Opiksi oli.

230/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti, jätä se makaava kumppani ja etsi rikkaampi. 

Kiitos vinkistä, mutta olen sinkku ;)

Tilanteeni oli ihan kuvitteellinen. Ihmettelen ihmisiä, jotka antavat puolison käyttää itseään taloudellisesti hyväksi. Itse en ikinä suostuisi tuollaiseen kuvioon.

Pitäkäähän ihmiset hyvä huoli omaisuudestanne, ja tehkää aina avioehto!

Vanhana sitten voitte jättää jotain lapsillekin perinnöksi tai jotain voi käyttää omaksi vanhuudenturvaksi, kun ahne exä ei ole putsannut tuhkiakin pesästä.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
231/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50/50 on helppoa, jos kummallakin puolisolla on samantasoiset tulot.

Jos ei ole, niin se maksaa enemmän, joka tienaa enemmän. Mitään ongelmaa ei synny, jos kummallakin on samanlaiset arvot rahankäyttöön ja yhteiset tulevaisuudensuunnitelmat.

Puolison valinnassa on siis syytä käyttää myös järkeä.

Vierailija
232/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa ei oikeasti ihmettele sitä, että rikkaiden sukujen vesoja varoitetaan (vanhempien toimesta) vakavasta suhteesta selkeästi heikommassa taloudellisessa asemassa olevaan.

Vierailija
233/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sitä vähempituloista rupeaa jossain vaiheessa vituttamaan kun omat rahat menee kaikki siihen yhteiseen talouteen ja toiselle jää ylimääräistä omiin harrastuksiin/menoihin.

Ja tästä pitää rangaista parempituloista miksi?

Vierailija
234/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti, jätä se makaava kumppani ja etsi rikkaampi. 

Kiitos vinkistä, mutta olen sinkku ;)

Tilanteeni oli ihan kuvitteellinen. Ihmettelen ihmisiä, jotka antavat puolison käyttää itseään taloudellisesti hyväksi. Itse en ikinä suostuisi tuollaiseen kuvioon.

Pitäkäähän ihmiset hyvä huoli omaisuudestanne, ja tehkää aina avioehto!

Vanhana sitten voitte jättää jotain lapsillekin perinnöksi tai jotain voi käyttää omaksi vanhuudenturvaksi, kun ahne exä ei ole putsannut tuhkiakin pesästä.

Olen samaa mieltä kanssasi. Meillä aina jompikumpi on ollut isompituloinen. Silti on pyritty perusmaksut maksamaan puoliksi. Se isompituloinen on laittanut säästöön sitten omastaan. Kumpikin vuorotellen. Itse en olisi halunnut elää niin, että maksan murto-osan menoista tuloistani ja mies maksaa suurimman osan ja sitten hömppäisin loput minne sattuu, kun miehellähän on paremmat tulot. On kai hänelläkin oikeus itse tienattuja rahojaan käyttää itseensä, eikä vain minuun. Kuten jos minä olen tehnyt töitä enemmän, olen halunnut nauttia myös työni tuloksista eli rahasta ja panna itseeni enemmän rahaa, enkä maksaa isompaa osaa perusmenoista.

Kyllä parisuhteessa kummallakin on oikeus myös omiin tuloihinsa, eikä niitä tarvitse jakaa toisen kanssa, vaan saa ihan omaa rahaansa itse käyttää itseensä.

Muuten tosiaan huomaat, että olet elättänyt käenpoikaa ja kun olet maksanut kaikesta suurimman osan, se ilmoittaa, että se on ero nyt ja kaikki onkin puoliksi. Kovasti teit töitä ja tienasit ja minkä takia. No siksi, että puoliso sai matkaansa hyvän omaisuuden.

Vierailija
235/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan laskut 50/50 vaikka minä tienaan noin 4000 euroa / kk ja mies 6000 euroa / kk. Miksi kovemmasta palkasta pitäisi rankaista? Verottaja rankaisee jo ihan tarpeeksi.

Vierailija
236/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole, niin se maksaa enemmän, joka tienaa enemmän. Mitään ongelmaa ei synny, jos kummallakin on samanlaiset arvot rahankäyttöön ja yhteiset tulevaisuudensuunnitelmat.

noin se pitää mennä, vähemmän ongelmia

Vierailija
237/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sitä vähempituloista rupeaa jossain vaiheessa vituttamaan kun omat rahat menee kaikki siihen yhteiseen talouteen ja toiselle jää ylimääräistä omiin harrastuksiin/menoihin.

Ja tästä pitää rangaista parempituloista miksi?

Onneksi sitä parempituloista ei ala v***ttaa maksaa ensin verottajalle isompaa pottia ja sitten tukea myös kumppania taloudellisesti. Sehän tietysti tekee sen ihan mielellään.

Minä ehkä tasaisin tilit siirtymällä osapäivätyöhön niin tulot olisi tasan. 

Vierailija
238/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simpsonit on 5/5.

Vierailija
239/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitella olevani miehen kanssa, jolla olisi huomattavasti suuremmat tulot kuin minulla. En halua elää millään tavalla kenenkään siivellä, ja minulle tulee loisiva olo, jos mieheni välillä haluaa maksaa minulle jotain - tiedän, ei olisi tarvetta, mutta en voi sille mitään. Huolehdin itse, etten maksa mistään yhteisestä ainakaan vähempää kuin mieheni.

Miehelläni on hieman suuremmat tulot kuin minulla, puoliksi maksellaan käytännössä kaikki yhteinen.

Vierailija
240/321 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No haloo, ei sillä 50-50 mallillakaan synny ongelmaa, jos molemmilla on samanlaiset arvot eli ei haluta elää kumppanin siivellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä